•   Developing Customer-oriented Business R0213-3015 01.08.2020-31.12.2020  10 credits  (HLF220KA) +-
    Learning outcomes of the course
    The student is able to
    - develop customer-oriented business models and processes
    - develop customer-oriented products and services
    - choose the right marketing measures for different target groups
    - price products and services
    - launch business operations and set up a company

    Teacher in charge

    Taina Lackman

    Mode of delivery

    20% Face-to-face, 80% Distance learning

    Learning materials and recommended literature

    Ilmoitetaan tarkemmin kurssin kuluessa. Suositeltavaa luettavaa: Reino Myllymäki. Palvelujen hinnoittelu. Ketterät Kirjat Oy 2019 https://laurea.finna.fi/Record/3amk.273272 Tuulikki Holopainen. Yrityksen perustamisopas : käytännön perustamistoimet Asiatieto Oy 2019. 28. uudistettu painos https://laurea.finna.fi/Record/3amk.92509 Johannes Hesso. Hyvä liiketoimintasuunnitelma - MYÖS E-KIRJANA Kauppakamari 2015. 2. uud. p. https://laurea.finna.fi/Record/3amk.265434 (not translated)

    Teaching methods

    Luennot, tietoiskut, oppimistehtävät ja niiden suullinen ja kirjallinen esittäminen, mahdollinen yritysvierailu ja siihen liittyvä haastattelu. Tämä toteutus EI OLE ajasta ja paikasta riippumaton verkkototeutus. Osa tapaamisista on läsnäoloa vaativaa, joten opiskelijan on syytä varautua olemaan läsnä opetukseen varattuina kertoina. Korvaavia suoritustapoja ei ole, eikä opintojaksolle kuulu loppukuulustelua. Osaamisen arviointi perustuu kokoaikaiseen näyttöön sekä erillisesti arvioitaviin näyttötehtäviin. (not translated)

    Language of instruction
    • Finnish
    Completion language(s)
    • Finnish
    Timing

    01.08.2020 - 31.12.2020

    Enrollment period

    18.05.2020 - 02.06.2020

    Group(s)
    • HLF220KA
    Seats

    20 - 40

    Unit

    Laurea Lohja, liko

    Teacher(s)

    Taina Lackman, Ilkka Bergius

    Further information for students

    Opiskelijan tulee asennoitua tekemiseen asiakaslähtöisesti ja kehittävällä työotteella. Hänen tulee edistää paitsi omaa oppimistaan, myös opiskelukollegoidensa osaamisen kehittymistä.

    Opiskelija voi halutessaan kehittää omaa tai annettua liiketoiminnallista hanketta.

    Opiskelija vastaa itse tekemisestään ja huolehtii siitä, että opintojaksolle määritellyt aikataulut sopivat omaan ohjelmaan. Opintojaksolle kuuluu pakollista läsnäoloa vaativia kontaktikertoja, joiden korvaaminen onnistuu vain seuraavan vastaavan opintojakson toteutuksen yhteydessä ja tästä on sovittava etukäteen erikseen vastuuopettajan kanssa.

    Ensimmäisellä luentotapaamiskerralla läsnäolo on ehdottoman välttämätöntä. (not translated)

    Programme(s)

    Liiketalouden koulutus (HLF2), Laurea Lohja (Finnish)

    Campus

    Laurea Lohja

    RDI portion

    8 credits

    Virtual portion

    8 credits

    Evaluation scale

    H-5

    Alternative completion methods

    - (not translated)

    Co-operation with working life and/or RDI

    Opiskelija voi halutessaan kehittää omaa tai annettua liiketoiminnallista hanketta. (not translated)

    Important dates

    Tarkka aikataulu ilmoitetaan Peppissä/Pakissa.

    Opiskelija huolehtii siitä, että opintojaksolle määritellyt aikataulut sopivat omaan ohjelmaan. Opintojaksolle kuuluu pakollista läsnäoloa vaativia kontaktikertoja (=osaamisen näyttöjä, suullisia esityksiä ja keskusteluja), joiden korvaaminen onnistuu vain seuraavan vastaavan opintojakson toteutuksen yhteydessä ja tästä on sovittava etukäteen erikseen vastuuopettajan kanssa.

    Ensimmäisellä luentotapaamiskerralla läsnäolo on välttämätöntä.

    Opintojakson laajuus on 10 op, mikä tarkoittaa työmääränä noin 270 tunnin työtä. (not translated)

    Students workload

    Opintojakson laajuus on 10 op, mikä tarkoittaa työmääränä noin 270 tunnin työtä.

    Tästä luentojen ja yhteisten tapaamisten osuus on noin 10 % ja muu tekeminen tapahtuu opiskelijan pääosin itse määrittelemällä ajalla. Opiskelijan on syytä varautua siihen, että osa tehtävistä tehdään ryhmätöinä ja niihin tulee varata riittävästi sekä omaa-aikaa että aikaa yhteisiin tapaamisiin, joita ei ole aikataulutettu erikseen, vaan, joiden sopimisesta kukin opiskelija vastaa ryhmänsä kanssa.

    Osa tehtävistä on itsenäisiä ja osa tehdään ryhmätehtävinä. (not translated)

    Content and scheduling

    Asiakaslähtöisyys ajattelutapana
    Asiakaslähtöisten ideoiden luominen ja jalostaminen liiketoiminnaksi
    Liiketoiminnan erilaiset mallit
    Markkinoiden tutkiminen ja markkinoinnin suunnitteleminen
    Kuluttajan ja yrityksen päätöksenteon perusteet
    Asiakaslähtöisyys ja kannattavuus
    Asiakaslähtöisten palveluiden ja tuotteiden kehittäminen
    Segmentointi
    Talouden ja markkinoinnin suunnittelu asiakaslähtöisesti aloittavan yrityksen kannalta
    Yrityksen perustaminen, liiketoiminnan aloittaminen tai liiketoiminnasta luopuminen (not translated)

    Location and time

    Tarkka aikataulu ilmoitetaan Peppissä/Pakissa.

    Opiskelija huolehtii siitä, että opintojaksolle määritellyt aikataulut sopivat omaan ohjelmaan. Opintojaksolle kuuluu pakollista läsnäoloa vaativia kontaktikertoja, joiden korvaaminen onnistuu vain seuraavan vastaavan opintojakson toteutuksen yhteydessä ja tästä on sovittava etukäteen erikseen vastuuopettajan kanssa. Tämä toteutus EI OLE ajasta ja paikasta riippumaton verkkototeutus.

    Ensimmäisellä luentotapaamiskerralla läsnäolo on ehdottoman välttämätöntä (ks. Tutkintosääntö). Tästä ei poiketa.

    Opintojakson laajuus on 10 op, mikä tarkoittaa työmääränä noin 270 tunnin työtä. Joillakin työmäärä saattaa ylittyä, joillakin alittua, riippuen opiskelijan lähtötaitotasosta. (not translated)

    Evaluation criteria
    Satisfactory

    Arviointikehikossa on kaksi vaativuustasoa, vaativuustaso I ja vaativuustaso II. Moduulille/opintojaksolle/projektille määritellään vaativuustaso ennen toteutuksen aloittamista. Tälle opintojaksolle on määritelty vaatimustaso I Arviointikehikon vaativuustasoilla osaaminen on kuvattu tasoille H/1, 3 ja 5. Syntyvää osaamista arvioidaan kokonaisvaltaisesti. Hyvä osaaminen (3) edellyttää myös tyydyttävän osaamisen saavuttamista ja vastaavasti kiitettävä osaaminen (5) myös tyydyttävän ja hyvän osaamisen arviointikriteereiden täyttymistä. Mikäli osaaminen ei täysin saavuta hyvää tasoa, mutta täyttää tyydyttävän tason kriteerit, määrittyy arvosanaksi 2. Vastaavasti arvosanan 4 opiskelija saa, mikäli osaaminen on hyvällä tasolla, mutta ei vielä kaikilta osin kiitettävää. AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI -käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään -etsiä tietoa eri tietolähteistä -raportoida AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN - toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen - toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa - ottaa vastaan ohjausta Arvioidaan soveltuvin osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS -suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä - toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti -noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä (not translated)

    Good

    Arviointikehikossa on kaksi vaativuustasoa, vaativuustaso I ja vaativuustaso II. Moduulille/opintojaksolle/projektille määritellään vaativuustaso ennen toteutuksen aloittamista. Tälle opintojaksolle on määritelty vaatimustaso I Arviointikehikon vaativuustasoilla osaaminen on kuvattu tasoille H/1, 3 ja 5. Syntyvää osaamista arvioidaan kokonaisvaltaisesti. Hyvä osaaminen (3) edellyttää myös tyydyttävän osaamisen saavuttamista ja vastaavasti kiitettävä osaaminen (5) myös tyydyttävän ja hyvän osaamisen arviointikriteereiden täyttymistä. Mikäli osaaminen ei täysin saavuta hyvää tasoa, mutta täyttää tyydyttävän tason kriteerit, määrittyy arvosanaksi 2. Vastaavasti arvosanan 4 opiskelija saa, mikäli osaaminen on hyvällä tasolla, mutta ei vielä kaikilta osin kiitettävää. AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI - käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään - koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa - raportoida sovitulla tavalla AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN - toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen - toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa - osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä Arvioidaan soveltuvin osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS - toimia tavoitteellisesti ryhmässä - suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä - havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä - perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti (not translated)

    Excellent

    Arviointikehikossa on kaksi vaativuustasoa, vaativuustaso I ja vaativuustaso II. Moduulille/opintojaksolle/projektille määritellään vaativuustaso ennen toteutuksen aloittamista. Tälle opintojaksolle on määritelty vaatimustaso I Arviointikehikon vaativuustasoilla osaaminen on kuvattu tasoille H/1, 3 ja 5. Syntyvää osaamista arvioidaan kokonaisvaltaisesti. Hyvä osaaminen (3) edellyttää myös tyydyttävän osaamisen saavuttamista ja vastaavasti kiitettävä osaaminen (5) myös tyydyttävän ja hyvän osaamisen arviointikriteereiden täyttymistä. Mikäli osaaminen ei täysin saavuta hyvää tasoa, mutta täyttää tyydyttävän tason kriteerit, määrittyy arvosanaksi 2. Vastaavasti arvosanan 4 opiskelija saa, mikäli osaaminen on hyvällä tasolla, mutta ei vielä kaikilta osin kiitettävää. AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI - käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä - vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa - raportoida ja viestiä ammattimaisesti AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN - toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen - ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta - ennakoida ohjaustarpeitaan Arvioidaan soveltuvin osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS - edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä - hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla - toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä - suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden (not translated)