Please select the curriculum by the start year of studies and track.
Face-to-face
Kirjallisuus:
Kiviaho, M. & Toivonen, V-M. (2011). Tässä suhteessa. Erilaisuus, yhteys ja yhteistyö. NLP vuorovaikutuskirja. Helsinki: ai-ai. (erityisesti luvut 6-8)
Koski-Jännes, A., Riittinen, L. & Saarnio, P. (2008). Kohti muutosta: motivointimenetelmiä päihde- ja käyttäytymisongelmiin. Helsinki: Tammi. (erityisesti luvut 1-3)
Oksanen, J. (2014). Motivointi työvälineenä. Jyväskylä: PS-kustannus
Aarninsalo, P. & Mattila, A-S.(2014). Ratkaisukeskeinen psykoterapia. Teoksessa M. Huttunen & H. Kalska (toim.) Psykoterapiat. Helsinki: Duodecim.
Lähiopetuksen kansioissa olevat artikkelit:
Juujärvi, S. & Salin, O. (2019) Kohti motivoivaa ohjausta. Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten itsearviointia ohjausosaamisestaan. Psykologia 54(2), 76-88.
Kim Berg, I. & Miller, W. (1994). Ihmeitä tapahtuu: periaatteita ja lähtökohtia (luku 1). Helsinki: Otava.
Arkowitz, H. & Miller, W. Learning, Applying, and ExtendinAarning Motivational Interviewing. Teoksessa H. Arkowitz, Westra, H. A & S. Rollick (2008). Motivational interviewing inthe treatment of psychological problems. Guilford Press
Angle, S. (2010). Piilevän motivaation jäljillä: Ratkaisukeskeinen elämäntapojen ja painonhallinnan ohjaus. Suomen lääkärilehti 2010/34, 2691-2696
Internet:
Käypähoito, Motivoiva haastattelu.
http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/suositus;jsessionid=B58AE5B106A367E30EDD2C99228EA277?id=nix02109
Päidelinkki, Motivoiva haastattelu
https://www.paihdelinkki.fi/fi/tietopankki/tietoiskut/paihdetyon-menetelmat-ja-koulutus/motivoiva-haastattelu-motivoiva
Enhancing Motivation for Change in Substance Abuse Treatment. Chapter 3 - Motivational Interwieving as a Counseling Style. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK64964/ (not translated)
Ammatillinen asiantuntijuus sosiaali- ja terveysalan murroksessa edellyttää aidon asiakaslähtöisen työskentelyotteen vahvistamista ja asiakastyön taitojen syventämistä. Opintojaksolla harjoitellaan tunneyhteyden rakentamista, ratkaisukeskeistä työskentelyä ja motivoivan haastattelun menetelmää asiakastyön ja työyhteisöjen kehittämisen tarpeisiin. Opintojakson suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista lähiopetukseen ja oppimistehtävien työstämistä sen aikana. Opintojakso sisältää työskentelyä pienryhmissä.
Opintojakson tavoitteena on että opiskelija opintojakson jälkeen osaa
rakentaa tunneyhteyden vuorovaikutustilanteessa
tukea asiakasta tai alaista tavoitteiden asettamisessa
ratkaisukeskeisen työskentelyn taitoja
motivoida asiakasta tai alaista muutokseen
reflektoida omaa työskentelyään vuorovaikutussuhteessa
hyödyntää moniammatillista yhteistyötä asiakasprosessin eri vaiheissa (not translated)
Orientoiva tehtävä, videotehtävät ja kirjallinen tehtävä (oppimispäiväkirja) (not translated)
Finnish
01.08.2020 - 31.12.2020
18.05.2020 - 24.05.2020
20 - 40
Ossi Salin, Soile Juujärvi
Korkeakouluyksikkö D /YAMK
Management and Development in Social and Health Care Reform (SYA5), Laurea Leppävaara (Finnish)
Laurea Leppävaara
H-5
Kirjallisen tehtävän palautus 10.1. 2021 (not translated)
Opiskelija ei saavuta tyydyttävän osaamisen kriteerejä tai ei suorita annettuja tehtäviä. (not translated)
Opiskelija osaa
luoda kontaktin asiakkaan kanssa
tehdä avoimia kysymyksiä
kartoittaa asiakkaan tilannetta asiakkaan kertoman perusteella
tukea asiakasta ammatillisen viitekehyksen mukaisesti
laatia tavoitteen yhdessä asiakkaan kanssa
kannustaa asiakasta
arvioida realistisesti omaa ja toisten toimintaa (not translated)
Opiskelija osaa
huomioida sanattoman ja sanallisen viestinnän vuorovaikutussuhteen rakentamisessa ja ylläpitämisessä
tehdä yhteenvetoja, tiivistyksiä ja selvennyksiä
selvittää asiakaan muutostarpeita
laatia asiakaslähtöisen tavoitteen yhdessä asiakkaan kanssa
käyttää erityyppisiä kysymyksiä asiakkaan motivoimiseksi
tunnistaa asiakkaan voimavaroja ja tukea niiden käyttöön ottamisessa
arvioida rakentavasti omaa ja toisten toimintaa käytännön tietoon perustuen (not translated)
Opiskelija osaa
tietoisesti hyödyntää sanallista ja sanatonta viestintää vuorovaikutussuhteen rakentamisessa ja ylläpitämisessä
heijastaa asiakkaan tunteita, sanoittaa muutokseen sisältyviä ristiriitoja ja hyödyntää tietoisesti muita heijastavan kuuntelun keinoja.
ohjata asiakasta tutkimaan muutostarpeitaan
tukea asiakasta hänelle merkityksellisen tavoitteen laatimisessa
edistää asiakkaan muutosta monipuolisesti tai luovasti
osaa vahvistaa asiakkaan pystyvyysuskomuksia ja myönteistä identiteettimuutosta
osaa arvioida kriittisesti omaa ja toisten toimintaa teoreettiseen tietoon perustuen (not translated)
Face-to-face
Finnish
04.12.2020 - 05.03.2021
18.05.2020 - 24.05.2020
20 - 40
Piia Silvennoinen
Korkeakouluyksikkö D /YAMK
Management and Development in Social and Health Care Reform (SYA5), Laurea Leppävaara (Finnish)
Laurea Leppävaara
3 credits
Approved/Failed
Distance learning
Kirjallisuutta josta voi lähteä liikkeelle:
Carlsson, M., Forssell, C. (2017): Esimies ja coaching. Oivaltava coaching johtamisen Tietosanoma.
Furman, B., Ahola, T. (2007): Onnistuminen on joukkuelaji. Reteaming valmentajan käsikirja. Lyhytterapiainstituutti oy.
Furman, B., Ahola, T. (2012): Tuplatähti. Työpaikan hyvä henki ja kuinka se tehdään. Tammi.
Furman, B., Ahola, T. (2013): COOPERATION - Ratkaisukeskeinen työyhteisö ja kuinka se tehdään. Lyhytterapiainstituutti. (Myös vanhempi painos käy: Ratkaisukeskeinen työyhteisö ja kuinka se tehdään)
Ristikangas, M-R., Grunbaum, L. (2016): Valmentava esimies. Alma Talent.
Ristikangas, M-R., Ristikangas, V. (2017): Valmentava johtajuus. Alma Talent.
Ruutu, S., Salmimies, R. (2016): Työnohjaajan opas. Valmentava ja ratkaisukeskeinen työote.
Opintojakson oppimisalustana on Canvas.
Yhteiset opiskelupäivät toteutetaan Zoomin kautta osoitteessa:
https://laurea.zoom.us/my/mikko.hakkinen (kopioi osoite selaimen osoitekenttään)
Sisältö / oppimistapahtumat
- opintojakson henkilökohtainen tavoitteistaminen
- oman johtamis- ja valmennusfilosofian kehittäminen
- voimavaraistava valmentaminen ja johtaminen
- työyhteisön valmentaminen
- valmennusprojektin suunnittelu, toteutus ja arviointi
- identiteetit ja johtamisen narratiivit työyhteisössä
- valmentava johtajuus työviihtyvyyden ja työhyvinvoinnin vahvistamisessa
Opiskelijat toteuttavat yksin tai pienryhmässä valmennusprosessin aidossa työelämäympäristössä ja laativat toteutuksesta raporti. Raportissa tulee käyttää Laurean ohjetta lähdeviitteiden merkitsemisestä ja opinnäytetyöohjetta soveltuvin osin. Raportti arvioidaan asteikolla hyl. / 1-5.
Opintojaksolla käytetään Laurea-ammattikorkeakoulun YAMK-opintojaksojen arviointikriteerejä.
https://www.laurea.fi/dokumentit/Documents/YAMK_Osaamisen_arviointikriteerit_Laurea2011.pdf#search=arviointikriteerit
Finnish
05.11.2020 - 06.02.2021
18.05.2020 - 24.05.2020
20 - 40
Mikko Häkkinen
Opintojakson oppimisalustana on Canvas.
Korkeakouluyksikkö D /YAMK
Management and Development in Social and Health Care Reform (SYA5), Laurea Leppävaara (Finnish)
Laurea Leppävaara
3 credits
5 credits
H-5
-
Opintojakso sisältää projektiosuuden aidossa työelämän ympäristössä (valmennus).
Oppimistehtävien palauttamisajankohdista sovitaan opintojakson alkaessa.
Opintojaksolla hyödynnetään monipuolisesti kansainvälistä kirjallisuutta.
Opintojakson laajuus on 5 op, kokonaistyömäärä on 135 tuntia.
Zoom-välitteistä opiskelua 24 t.
Itsenäistä- ja ryhmäopiskelua 111 t.
Opintojakson oppimisalustana on Canvas.
Sisältö / oppimistapahtumat
- opintojakson henkilökohtainen tavoitteistaminen
- oman johtamis- ja valmennusfilosofian kehittäminen
- voimavaraistava valmentaminen ja johtaminen
- työyhteisön valmentaminen
- valmennusprojektin suunnittelu, toteutus ja arviointi
- identiteetit ja johtamisen narratiivit työyhteisössä
- valmentava johtajuus työviihtyvyyden ja työhyvinvoinnin vahvistamisessa
Opiskelijat toteuttavat yksin tai pienryhmässä valmennusprosessin aidossa työelämäympäristössä ja laativat toteutuksesta raporti. Raportissa tulee käyttää Laurean ohjetta lähdeviitteiden merkitsemisestä ja opinnäytetyöohjetta soveltuvin osin. Raportti arvioidaan asteikolla hyl. / 1-5.
Opintojaksolla käytetään Laurea-ammattikorkeakoulun YAMK-opintojaksojen arviointikriteerejä.
https://www.laurea.fi/dokumentit/Documents/YAMK_Osaamisen_arviointikriteerit_Laurea2011.pdf#search=arviointikriteerit (not translated)
Opintojaksolla käytetään Laurea-ammattikorkeakoulun YAMK-opintojaksojen arviointikriteerejä.
https://www.laurea.fi/dokumentit/Documents/YAMK_Osaamisen_arviointikriteerit_Laurea2011.pdf#search=arviointikriteerit (not translated)
Opintojaksolla käytetään Laurea-ammattikorkeakoulun YAMK-opintojaksojen arviointikriteerejä.
https://www.laurea.fi/dokumentit/Documents/YAMK_Osaamisen_arviointikriteerit_Laurea2011.pdf#search=arviointikriteerit (not translated)
Opintojaksolla käytetään Laurea-ammattikorkeakoulun YAMK-opintojaksojen arviointikriteerejä.
https://www.laurea.fi/dokumentit/Documents/YAMK_Osaamisen_arviointikriteerit_Laurea2011.pdf#search=arviointikriteerit (not translated)
Face-to-face
Juujärvi, S,, Myyry, L. & Pesso, K. (2007, 2011). Eeettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa. Helsinki:Tammi.
Ammattieettiset ohjeet:
Sosiaalialan ammattihenkilöstön eettiset ohjeet (2017)
http://talentia.e-julkaisu.com/2017/eettiset-ohjeet/
Sairaanhoitajien eettiset ohjeet (ollaan uusimassa)
Fysioterapeuttien eettiset ohjeet
https://www.wcpt.org/policy/ps-ethical-responsibilities
Valtakunnallisen sosiaali- ja terveysalan eettisen neuvottelukunnan (ETENE) julkaisut http://etene.fi/julkaisut
Sosiaaliset oikeudet: näkökulmia perustaan ja toteutumiseen (2017). Nykänen, E. (toim.) Helsinki: THL. E-kirja Laurean kirjastossa.
Muu erikseen ilmoitettava kirjallisuus (not translated)
Opintojakso koostuu verkko-opetuksesta, välitehtävistä ja pienryhmäkeskusteluista Canvas-oppimisalustalla ryhmän laatiman aikataulun mukaisesti. Lähiopetuksessa käsitellään sosiaali- ja terveydenhuollon kannalta keskeisiä eettisiä lähestymistapoja ja ajankohtaisia eettisiä ongelmia.
Opiskelija tuo vuorollaan verkkokeskusteluun eettisen ongelman, josta keskustellaan lähiopetuksen ja kirjallisuuden aineistojen pohjalta. Verkkokeskustelua hyödynnetään opintojakson kirjallisessa tehtävässä. (not translated)
Arviointi perustuu aktiivisuuteen lähiopetuksessa, verkkokeskusteluissa, välitehtävien suorittamiseen ja kirjalliseen tehtävään. (not translated)
Finnish
01.01.2021 - 31.07.2021
23.11.2020 - 29.11.2020
20 - 40
Soile Juujärvi
Juujärvi ym. (2008, 2011) "Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa" on opintojakson käsikirja. Opiskelua auttaa orientoiva tutustuminen lähiopetuksen aiheisiin kirjan perusteella. (not translated)
Korkeakouluyksikkö D /YAMK
Management and Development in Social and Health Care Reform (SYA5), Laurea Leppävaara (Finnish)
Laurea Leppävaara
H-5
Lähiopetus: katso ryhmän aikataulu (not translated)
Lähiopetus ja välitehtävät 1/3
Verkkokeskustelu 1/3
Itsenäinen työskentely ja kirjallinen tehtävä 1/3 (not translated)
1. lähiopetus
Eettinen toiminta ja eettinen ongelmanratkaisu
Arvot ja ammattietiikka
Verkkoluento 2.2. 18.00-19.30: Huolenpidon ja oikeudenmukaisuuden etiikat
2. lähiopetus
Sosiaalietiikan teoriat
3. lähiopetus
Eettisen toimintakulttuurin kehittäminen
Eettinen johtaminen
Kirjallisen tehtävän palautus 31.3.2021 mennessä (not translated)
Opiskelija ei saavuta tyydyttävän kriteerejä arvioinnin eri osa-alueilla, osallistuu riiittämättömästi verkkokeskusteluun , ei tee välitehtäviä tai ei palauta opintojakson kirjallista tehtävää sovitussa ajassa. (not translated)
Opiskelija tunnistaa tyypillisiä eettisiä ongelmia työyhteisössä.
Opiskelija osaa analysoida eettisiä ongelmia asiakkaiden ja ammattilaisten
hyvinvoinnin ja oikeuksien näkökulmasta.
Opiskelija ymmärtää tutkitun tiedon merkityksen ja osaa käyttää ammatillisia arvoja ammatillisessa päätöksenteossa.
Opiskelija osallistuu keskusteluun ammattialan arvoista ja eettisistä ongelmista.
Opiskelija tekee toimenpide-ehdotuksia. (not translated)
Opiskelija tunnistaa eettisiä ongelmia jokapäiväisessa työelämässä.
Opiskelija osaa analysoida eettisiä ongelmia työyhteisön ja johtamisen näkökulmasta.
Opiskelija käyttää tutkittua tietoa, ammatillisia arvoja ja erilaisia eettisiä teorioita ammatillisessa päätöksenteossa.
Opiskelija osallistuu aktiivisesti keskusteluun ammattialan arvoista ja eettisistä ongelmista.
Opiskelija tekee perusteltuja kehittämisehdotuksia työelämän käytänteiden parantamiseksi. (not translated)
Opiskelija tunnistaa eettisiä ongelmia epäselvissä työelämän tilanteissa.
Opiskelija analysoi eettisiä ongelmia yhteiskunnallisesta perspektiivistä. Hän muodostaa ja hallitsee tutkittuun tietoon, ammatillisiin arvoihin ja eettisiin teorioihin perustuvan näkemyksen.
Opiskelija käynnistää aktiivisesti keskustelua ja ammattialan arvoista ja eettisistä ongelmista.
Opiskelija käynnistää perusteltuja työelämän kehittämistoimenpiteitä. (not translated)
20% Face-to-face, 80% Distance learning
Opintojakson oppimateriaali löytyy oppimisympäristö Optimasta opintojakson työtilasta. (not translated)
Opintojakson opetus koostuu lähipäivistä sekä verkko-opetuksesta. Oppiminen toteutuu työskentelemällä yhteistoiminnallisesti sekä lähipäivissä että verkossa Laurean verkko-oppimisympäristö Optimassa. (not translated)
Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmassa esitettyihin tavoitekuvauksiin ja opintojakso arvioidaan numeerisesti asteikolla 0 - 5, jonka perustana on EQF-taso 7. European Qualification Framework -Eurooppalainen viitekehys (EQF) on työkalu, jonka avulla eri maiden ja erilaisten tutkintojärjestelmien myöntämiä tutkintoja voidaan ymmärtää ja vertailla. Esittelyvideon arvioinnissa käytetään vertaisarviointia asteikolla 1-5. Vertaisarvioinnin vaikutus on kokonaisarvioon nostava/laskeva. (not translated)
Finnish
01.08.2020 - 31.12.2020
18.05.2020 - 24.05.2020
20 - 40
Outi Ahonen
Korkeakouluyksikkö D /YAMK
Management and Development in Social and Health Care Reform (SYA5), Laurea Leppävaara (Finnish)
Laurea Leppävaara
3 credits
4 credits
H-5
Opintojaksolla ei ole valinnaista suoritustapaa. (not translated)
Opintojakson tehtävä tehdään aitoon työelämään sovellettavaksi. Opintojakson päätehtävässä harjoitellaan tieteellisen tutkitun näyttöön perustuvan Evidence Based tiedon hakua ja käyttöä kansainvälisistä tietokannoista. (not translated)
Opiskelija lunastaa opiskelupaikan opintojaksolla olemalla läsnä orientaatiopäivässä.
Opintojaksolla on kolmeen lähipäivään kuuluvia (artikkelin lukua) ja verkkoon liitettyjä tehtäviä (MOOC-tehtävä), jotka ovat osa opintojakson suoritusta.
Opintojaksolla tehdään yksi esseemäinen päätehtävä sekä siihen liittyvä esittelyvideo. Video tuotetaan viimeiseen lähipäivään. (not translated)
Opiskelija ei lunasta opiskelupaikkaa opintojakson orientaatiovaiheessa. Hän ei suorita opintojaksolla osoitettuja tehtäviä hyväksyttävästi, tai ei yllä opintojakson päätehtävässä tasoon, Tyydyttävä (T1). (not translated)
Opiskelija osaa:
Tietoperusta:
-hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti.-
-käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä.
Ongelmanratkaisu:
-ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa.
Kehittäminen:
-tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen.
Viestintä:
-viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti. (not translated)
Opiskelija osaa:
Tietoperusta:
-hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen.
-käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä.
Ongelmanratkaisu:
-ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja.
Kehittäminen:
-luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon.
Viestintä:
-viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (not translated)
Opiskelija osaa:
Tietoperusta
-luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden.
Ongelmanratkaisu:
-ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja.
Kehittäminen:
-osaa tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa.
Viestintä:
-viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (not translated)
Face-to-face
Finnish
01.08.2020 - 31.12.2021
18.05.2020 - 01.01.1970
20 - 40
Tarja Kantola, Soili Vento, Päivi Mäntyneva, Liisa Ranta, Virpi Lund, Ossi Salin, Outi Ahonen, Piia Silvennoinen
Korkeakouluyksikkö D /YAMK
Management and Development in Social and Health Care Reform (SYA5), Laurea Leppävaara (Finnish)
Laurea Leppävaara
Approved/Failed
Face-to-face
Finnish
01.10.2020 - 09.01.2021
18.05.2020 - 24.05.2020
20 - 40
Soili Vento, Piia Silvennoinen
Korkeakouluyksikkö D /YAMK
Management and Development in Social and Health Care Reform (SYA5), Laurea Leppävaara (Finnish)
Laurea Leppävaara
3 credits
Approved/Failed
Face-to-face
Finnish
01.08.2021 - 31.12.2021
25.05.2021 - 30.05.2021
0 - 30
Ossi Salin, Soile Juujärvi
Korkeakouluyksikkö D, Leppävaara, sote
Management and Development in Social and Health Care Reform (SYA5), Laurea Leppävaara (Finnish)
Laurea Leppävaara
Approved/Failed
Face-to-face
Finnish
01.08.2021 - 31.12.2021
25.05.2021 - 30.05.2021
0 - 30
Piia Silvennoinen
Korkeakouluyksikkö D, Leppävaara, sote
Management and Development in Social and Health Care Reform (SYA5), Laurea Leppävaara (Finnish)
Laurea Leppävaara
Approved/Failed
Face-to-face
Finnish
01.08.2021 - 31.12.2021
25.05.2021 - 30.05.2021
0 - 30
Mikko Häkkinen
Korkeakouluyksikkö D, Leppävaara, sote
Management and Development in Social and Health Care Reform (SYA5), Laurea Leppävaara (Finnish)
Laurea Leppävaara
Approved/Failed
Face-to-face
Finnish
01.01.2022 - 31.07.2022
29.11.2021 - 05.12.2021
0 - 30
Soile Juujärvi
Korkeakouluyksikkö D, Leppävaara, sote
Management and Development in Social and Health Care Reform (SYA5), Laurea Leppävaara (Finnish)
Laurea Leppävaara
Approved/Failed
Face-to-face
Finnish
01.08.2021 - 31.12.2021
25.05.2021 - 30.05.2021
0 - 30
Outi Ahonen
Korkeakouluyksikkö D, Leppävaara, sote
Management and Development in Social and Health Care Reform (SYA5), Laurea Leppävaara (Finnish)
Laurea Leppävaara
Approved/Failed
Face-to-face
Finnish
01.08.2021 - 31.12.2022
25.05.2021 - 30.05.2021
0 - 30
Korkeakouluyksikkö D, Leppävaara, sote
Management and Development in Social and Health Care Reform (SYA5), Laurea Leppävaara (Finnish)
Laurea Leppävaara
Approved/Failed
Face-to-face
Finnish
01.08.2021 - 31.12.2021
25.05.2021 - 30.05.2021
0 - 30
Soili Vento, Piia Silvennoinen
Korkeakouluyksikkö D, Leppävaara, sote
Management and Development in Social and Health Care Reform (SYA5), Laurea Leppävaara (Finnish)
Laurea Leppävaara
Approved/Failed