Siirry suoraan sisältöön

Sosiaali- ja terveydenhuollon tiedonhallinta (5 op)

Toteutuksen tunnus: A9511-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
20.05.2024 - 31.10.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
14.11.2024 - 06.02.2025
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
1.5 op
Virtuaaliosuus
3.5 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Toimipiste
Laurea Leppävaara
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
Johtaminen ja kehittäminen sosiaali- ja terveysalan muutoksessa (SYA5), Laurea Leppävaara
Opettajat
Sari Räisänen
Vastuuopettaja
Sari Räisänen
Ryhmät
SYA524SJ
Johtaminen ja kehittäminen sosiaali- ja terveysalan muutoksessa, yamk, S24, Leppävaara
Opintojakso
A9511

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- laajentaa tietouttaan tulevaisuuden sosiaali- ja terveydenhuollon tietojenkäsittelystä ja tiedonhallinnan prosessin kehittämistarpeista toiminnan suunnittelusta, toteutukseen ja arviointiin
- määritellä sosiaali- ja terveydenhuollon muutoksessa nopeasti kehittyviä asiakaslähtöisiä palvelutarpeita
- hahmottaa ja ymmärtää tulevaisuuden asiakkaan tietotarpeita digitaalisessa palveluympäristössä
- hahmottaa ja ymmärtää näyttöön perustuvuuden merkitys osana tiedonhallintaa
- hahmottaa ja ymmärtää sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasta ja potilastietojen hallintaa koskevan lainsäädännön
- arvioida ja kehittää dokumentoinnin käytänteitä

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

STM. Sosiaali- ja terveydenhuollon tiedonhallinnan ohjaus, https://stm.fi/sotetiedonhallinta
STM. Digitaalisuus sosiaali- ja terveydenhuollon kivijalaksi : Sosiaali- ja terveydenhuollon digitalisaation ja tiedonhallinnan strategia 2023–2035. http://www.urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-9889-6
Valkonen M-R. Tiedonhallinnan prosessimallin hyödyntäminen sosiaali- ja terveydenhuollon tiedonhallintaa koskevissa tutkimuksissa. Finnish Journal of EHealth and EWelfare, 10(2-3), 285–296. https://doi.org/10.23996/fjhw.69121

Lisää oppimateriaaleja opintojakson alussa Canvasissa.

Toteutustapa

Opintojakso sisältää kolme kokonaista ja yhden puolen päivän mittaisen kontaktiopetuksen.
Oppimismenetelmiä ovat itsenäinen ja pienryhmissä opiskelu oppimistehtävien parissa. Opintojakson arvioitavat tehtävät ovat Kelan kanssa yhteistyössä toteutettavat oppimistehtävä ja oppimispäiväkirja.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Pienryhmissä toteutettava kehittämistehtävä toteutuu työelämäyhteistyössä.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Kansainvälisyys toteutuksella

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Opintojakso on viiden opintopisteen laajuinen.

Sisältö ja sen jaksotus

- Sosiaali- ja terveydenhuollon tiedonhallinta ja sitä ohjaava lainsäädäntö
- Sekundaariset tiedonlähteet sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden kehittämisessä
- Asiakaslähtöinen digipalveluiden kehittäminen sosiaali- ja terveydenhuollossa
- Asiakastietojen dokumentoinnin kehittäminen
- Tiedolla johtaminen sosiaali- ja terveydenhuollossa

Arviointiasteikko

H-5

Lisätiedot

Opinto on vaatimuksiltaan EQF 7 tasoa, joka vastaa yamk-opintojen osaamisen tasoa.

Siirry alkuun