Perhetyö (10 op)
Toteutuksen tunnus: R0366-3008
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
24.05.2021 - 20.08.2021
Ajoitus
01.08.2021 - 31.12.2021
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laurea Lohja, sote
Toimipiste
Laurea Lohja
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
- Sanna Hämäläinen
- Pia Harju
Vastuuopettaja
Pia Harju
Ajoitusryhmät
- Pienryhmä 1 (Koko: 12. Avoin AMK: 12.)
Ryhmät
-
TOS221SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S21, Terveys- ja hyvinvointialat
Pienryhmät
- Pienryhmä 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- arvioida perheiden toimintakykyä, vahvuuksia ja haasteita
- hahmottaa perhetyötä sosiaaliohjauksen näkökulmasta
- sosiaaliohjauksen periaatteet sekä perhetyön käytäntöjä ja menetelmiä yksilöiden ja ryhmien kanssa työskenneltäessä
- tukea perheitä eri elämäntilanteissa
Toteutustapa
Perhetyö kuuluu Lastensuojelun ja Perhetyön osaamisen modulikokonaisuuteen, jossa opiskelija kehittää osaamistaan lasten, nuorten ja perheiden kanssa tehtävästä työssä asiakkaan osallisuutta vahvistaen.
Opetuksessa pohditaan perhetyön eri muotoja, toimintaympäristöjä ja erilaisia perhekulttuureita. Lisäksi tarkastelemme perheiden monimuotoisuutta ja perhetyössä käytettäviä menetelmiä. Perehdymme dokumentaation merkitykseen lakisääteisessä perhetyössä, sekä opettelemme lakisääteisen perhetyön tavoitteellisen suunnitelman tekemistä.
Toteutuksen suunnittelussa on huomioitu Lohjalla syksyllä 2021 alkava Lastensuojelutyön - toteutus siten, että aikataulut ja tehtäväkokonaisuudet tukevat toisiaan. Lisäksi opintojaksoilla on kaksi yhteistä opetuspäivää.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Suositeltavaa kirjallisuutta:
Sanna Sekki (2018): Arki perhetyön kohteena. Tutkimus uuden työtavan kokeilusta Arki haltuun –hankkeessa. Kasvatustieteellisiä tutkimuksia, nro 29.
Marjo Alatalo, Kari Lappi, Päivi Petrelius (työpaperi 21/2017, thl): Lapsikeskeinen suojelu ja perheen toimijuuden tukeminen lastensuojelun perhetyössä ja perhekuntoutuksessa. Kohti monitoimijaista, yhteistä perhetyötä.
Ritva Kuorilehto (2014): Moniasiantuntijuus sosiaali- ja terveydenhuollon perhetyössä. Väitöskirja, Oulu.
Marjo Alatalo, Nanna Miettunen, Eeva Liukko, Natalia Kettunen & Leena Normia-Ahlsten (työpaperi 39/2019): Porrasteisuus lapsiperheiden sosiaalipalveluissa. Näkökulmia sosiaalihuoltolain toimeenpanoon ja palveluiden järjestämiseen.
Muu kirjallisuus ilmoitetaan toteutuksen alkaessa Canvas-työtilassa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelijat, jotka haluavat osoittaa opintojakson tavoitteiden mukaisen osaamisen, tulee sopia aikataulusta opintojakson vastuuopettajan kanssa. Osaamisen näyttö annetaan opintojakson aikana, mikäli osaamisanalyysi on hyväksytty ja oikeus osaamisen näyttöön annettu.
Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa Linkistä.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Toteutuksen luennoilla vierailee perhetyössä työskentelveiä ammattilaisia eri toimintaympäristöistä.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opiskelijalle suositellaan osallistumista lähiopetuksen luentopäiviin. kts toteutuksen aikataulut, jossa myös pakolliset läsnäolopäivät on mainittu.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työmäärä opintojaksolla on keskimäärin 270 työtuntia, joka koostuu Orientaatio- ja seminaaripäivästä, lähiopetuksesta, itsenäisestä työskentelystä, pienryhmätöistä sekä oppimistehtävistä.
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojakso koostuu seuraavista teemoista:
Perhetyön monet eri toimintaympäristöt
Perheiden monimuotoisuus
Erityisen tuen kysymykset
Perhetyön menetelmällisyys
Dokumentaatio ja suunitelmallinen työskentely
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.)
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu.
Hylätty (0)
Opiskelija ei pääse opintojakson tavoitteisiin, jättää tekemättä oppimistehtävät eikä osallistu pakollisiin lähipäiviin.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija hahmottaa pääpiirteittäin perhetyön monenlaiset toteutustavat eri toimintaympäristöissä. Opiskelija on perehtynyt perheiden toimintakyvyn, vahvuuksien ja haasteiden arviointiin ja sosiaaliohjauksen periaatteisiin perhetyössä sekä perhetyön käytäntöihin ja menetelmiin. Opintojakson kaikki tehtävät on tehty tehtäväksiantojen mukaisesti. Opintojakson aineistoa on käytetty tehtävissä toistaen tai kopioiden.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija tietää perhetyön toteutustavat eri toimintaympäristöissä ja ymmärtää niiden erot. Opiskelija osaa tarkastella perheiden toimintakyvyn, vahvuuksien ja haasteiden arviointiin liittyviä näkökulmia sekä teoreettisesti että käytännön esimerkkejä käyttäen. Hän osaa soveltaa sosiaaliohjauksen periaatteita perhetyössä sekä perhetyön käytäntöjä ja menetelmiä. Opintojakson tehtävät on tehty tehtäväksiantoja noudattaen ja kaikkiin tehtäväksi annossa annettuihin näkökulmiin huolellisesti paneutuen ja omaa pohdintaa sisältäen. Opintojakson aineistoa on käytetty monipuolisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa toimia perhetyöntekijänä palvelujärjestelmän eri toimintaympäristöissä. Opiskelija osaa tarkastella perheiden toimintakyvyn, vahvuuksien ja haasteiden arviointiin liittyviä näkökulmia sekä teoreettisesti että käytännön esimerkkejä käyttäen. Hän osaa soveltaa sosiaaliohjauksen periaatteita perhetyössä sekä perhetyön käytäntöjä ja menetelmiä ja pystyy liittämään tiedon ajankohtaiseen keskusteluun. Opintojakson tehtävät on tehty tehtäväksiantoja noudattaen ja kaikkia tehtäväksi annoissa annettuihin näkökulmiin erittäin perusteellisesti paneutuen ja omia näkemyksiä ja pohdintoja esittäen. Myös aihepiirin kriittinen tarkastelu on toivottavaa. Opiskelija on hyödyntänyt opintojakson aineistoa laajasti ja luovasti.