Hoidon tarpeen arviointi ja päätöksenteko avoterveydenhuollossa (5 op)
Toteutuksen tunnus: R0272-3011
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
08.02.2021 - 14.02.2021
Ajoitus
01.03.2021 - 31.07.2021
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, sote
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 30
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
- Eija Okker-Tikkunen
Vastuuopettaja
Heli Karjalainen
Ryhmät
-
TOS220SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S20, Terveys- ja hyvinvointialat
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- käyttää monipuolisia havainnointi- ja tiedonkeruumenetelmiä sekä työkaluja eri-ikäisten asiakkaiden hoidontarpeen arvioinnissa
- integroida näyttöön perustuvan tiedon ja hoitosuositukset osaksi hoitotyön päätöksentekoa avoterveydenhuollossa
- käyttää sähköisiä työmenetelmiä ja mahdollisuuksia asiakaslähtöisesti hoidon tarpeen arvioinnin, päätöksenteon ja asiakasohjauksen tukena
- kuvata kuntalaisen palveluverkoston ja konsultoida muita asiantuntijoita
- ohjata asiakkaan oikea-aikaisesti ja sujuvasti oikeaan hoitopaikkaan tai toteuttamaan itsehoitoa kotona
Toteutustapa
Opinnot toteutuvat verkko-opetuksena Zoomin välityksellä erillisen aikataulun mukaan. Työpajat ja simulaatio-opetus tarkentuvat Laurean koronarajoitusten mukaan 16.4.2021.
Opetuksessa hyödynnetään erilaisia menetelmiä: case-työpajat, luennot,
verkko-opetus, simulaatiot.
Työpajat: Vahva suositus, että osallistuu molempiin kertoihin 22.4. ja 29.4.
Simulaatiot 6.5. A ja B-ryhmät.
Jos sinulla on este, ole yhteydessä opettajaan.
Portfolio oppimisen tukena: hyväksytty-täydennettävä
Aika ja paikka
Zoom - opetus
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Erikseen osoitettu materiaali
Terveyskylä
Terveysportti
Käypä hoito-suositukset
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Kevät 2021
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op:tä vastaa 135h opiskelijan työtä
Ks. aikataulut Pakista
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojakson sisältö:
- Lainsäädäntö: Asetus hoitoon pääsystä
- Hoidon tarpeen ja kiireellisyyden arviointi sekä asiakasohjaus vastaanotolla, puhelimessa, verkossa
- Hoitotyön päätöksenteko ja päätöksen teon tuki hoitajavastaanotolla: suositukset (Käypä hoito), Terveysportti (Sh:n vastaanoton ohjeet, SL-kirjoittaminen)
- Yhtenäiset päivystyshoidon perusteet (Triage)
- Kiireellisen ja ei-kiireellisen asiakkaan hoito- ja palvelupolku, palveluohjaus
- Konsultointi ja moniammatillinen verkostotyö avoterveydenhuollossa
Lisätietoja opiskelijoille
Eija Okker-Tikkuinen (vo) ja Tiina Pitkänen
Asiantuntijat Anne Kärki ja Tiina Leino
HUOM: Opiskelijalta edellytetään, että on suorittanut ennen opintojakson alkua ainakin 2. moduulin opinnot hyväksytysti.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Laurean yleiset arviointikriteerit
VAATIVUUSTASO II
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN Arvioidaan soveltuvilta osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
5 OSAA - analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
3 OSAA - arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
1 OSAA - käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin