Asiakaslähtöisen liiketoiminnan kehittäminen (10 op)
Toteutuksen tunnus: R0213-3012
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
18.05.2020 - 24.05.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
26.08.2020 - 18.12.2020
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 10 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Toimipiste
- Laurea Verkkokampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 80
- Koulutus
- Liiketalouden koulutus (HLV2), Laurea Tikkurila
Learning outcomes
Opiskelija osaa
- kehittää asiakaslähtöisiä liiketoimintamalleja ja -prosesseja
- kehittää asiakaslähtöisiä tuotteita ja palveluja
- valita oikeat markkinointitoimenpiteet eri kohderyhmille
- hinnoitella tuotteita ja palveluita
- käynnistää liiketoimintaa ja perustaa yrityksen
Oppimateriaalit
Bergström, S. & Leppänen, A. 2015.Yrityksen asiakasmarkkinointi. Edita
Onnistu Yrittäjänä sivusto
Yrityksen perustamisopas
Sekki, A. (2016). Menesty yrittäjänä: 68 käytännön ohjetta. Helsinki: Talentum Pro
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan virtuaalisesti verkko-opetuksena. Opintojaksolla työkennellään tiimeissä, jotka kehittävät liikeideaansa sekä palveluja tai tuotteita ja niihin liittyvää markkinointia. Projektin aikana syntyy ymmärrys siitä, miten asiakaslähtöistä liiketoimintaa kehitetään ja miten liiketoiminnan kehittämiseen liittyvät prosessit liittyvät toisiinsa. Projektissa tehdään muun muassa seuraavia tehtäviä: toimintaympäristön analyysi, Business Model Canvasin hyödyntäminen liikeidean kehittämisessä, liikeideaan liittyvien palvelu- tai tuotekonseptien ideointi, asiakastarpeiden kartoittaminen ja liikeidean testaus, liiketoimintasuunnitelman laatiminen sekä hinnoittelu ja yrityksen kannattavuuteen liittyvät laskelmat.
HUOM! Vaikka kyseessä on verkko-opintojakso, niin opintojakso aloitetaan yhteisellä työpajalla 28.8 Tikkurilan kampuksella klo 12:30-14:30. Osallistuminen työpajaan on erittäin olennainen osa opintojakson suoritusta ja ryhmätyön aloittamista.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla kehitetään uutta liikeideaa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
28.8. Opintojakson aloitus
16-17.12. Ryhmätöiden esitys ja palautekeskustelu
Arviointiasteikko
H-5