Asiakaslähtöisen liiketoiminnan kehittäminen (10 op)
Toteutuksen tunnus: R0213-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
13.05.2019 - 26.05.2019
Ajoitus
04.09.2019 - 10.12.2019
Opintopistemäärä
10 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Laurea Otaniemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Liiketalouden koulutus (HLG2), Laurea Otaniemi
Opettaja
- Johanna Lunkka
- Marjo Ruuti
- Päivi Williams
Vastuuopettaja
Marjo Ruuti
Ryhmät
-
HLG219KNLiiketalouden koulutus, päivätoteutus, K19, Otaniemi
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kehittää asiakaslähtöisiä liiketoimintamalleja ja -prosesseja
- kehittää asiakaslähtöisiä tuotteita ja palveluja
- valita oikeat markkinointitoimenpiteet eri kohderyhmille
- hinnoitella tuotteita ja palveluita
- käynnistää liiketoimintaa ja perustaa yrityksen
Toteutustapa
Opintojakso toteutetaan Otaniemen kampuksella siten, että aamupäivät on varattu luennoille ja työpajoille, ja iltapäivät itsenäiseen ja ohjattuun tiimityöskentelyyn.
Opintojaksolla kehitetään uutta liikeideaa tiimeissä. Projektin aikana syntyy ymmärrys siitä, miten asiakaslähtöistä liiketoimintaa kehitetään ja miten liiketoiminnan kehittämiseen liittyvät prosessit liittyvät toisiinsa. Projektin aikana tehdään vaiheittain liiketoimintasuunnitelma, johon kuuluu mm. toimintaympäristön analyysi, Business Model Canvas ja Value Propostion Canvas , markkinointi, liikeideaan liittyvien palvelu- tai tuotekonseptien ideointi ja testaus asiakkaiden parissa. Lisäksi tehdään hinnoitteluun, myyntiin ja yrityksen kannattavuuteen liittyvät laskelmat.
Aika ja paikka
Tunnit pidetään viikoittain Otaniemen kampuksella ajalla 4.9. - 5.11.2019.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Bergström, S. ja Leppänen, A. 2015. Yrityksen asiakasmarkkinointi. Edita (Laureassa kirjana ja e-kirjana)
Yrityksen perustamisoppaat.
Ohjaajien luennot.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Osaamisen näyttö.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojaksolla kehitetään pääsääntöisesti täysin uutta liikeideaa, mutta opiskelijan on myös mahdollista ehdottaa olemassa olevan yrityksen liikeidean kehittämistä.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Orientaatio ja tiimit 4.9. klo 9 - 16
Palvelujen kehittäminen 11.9. klo 9 - 16
VPC ja BMC työpaja 18.9. klo 9 - 16
Tuotekonseptit ja hinnoittelu 25.9. klo 9 - 16
Tentti 10.10. klo 9 - 11
BMC ja VPC esittelyt 15.10. klo 9 - 16
Markkinoinnin suunnittelu ja laskelmat 23.10. klo 9 - 16
Klinikka 30.10. klo 9 - 12
Loppuesitykset ja arviointipalaverit tiimeittäin 5.11. klo 9 - 16
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Projektiin liittyviä osatehtäviä palautetaan tiimeittäin keskimäärin kerran viikossa. Tiimisopimuksessa on tärkeää määritellä tasapuoliset vastuut projektin osatehtävistä.
Kalentereihin on viety tiimityöskentelyaikaa valmiiksi, mutta myös omaa työaikaa on hyvä varata joka viikko.
Tentti on henkilökohtainen suoritus, ja varsinainen tenttipäivä on opintojakson puolivälissä. Uusintatenttipäivät ovat marras- ja joulukuussa.
Sisältö ja sen jaksotus
Tunteja ja tehtävien palautuksia on viikoittain opintojakson aikana. Suurin osa tehtävistä tehdään tiimissä.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tiimin projekti (70%) arvioidaan arvosanalla 1-5.
Henkilökohtainen tentti (30%) arvioidaan arvosanalla 1-5.
Ennen projektin arviointia käydään tiimikohtainen arviointikeskustelu, ja opiskelija tekee henkilökohtaisen itsearvioinnin
Opintojakson hyväksytty suoritus edellyttää molempien osa-alueiden suorittamista hyväksytysti.
Arviointi perustuu Laurean arviointikriteereihin tasolla 1.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
-käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
-etsiä tietoa eri tietolähteistä
-raportoida
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta
RYHMÄTYÖTAIDOT JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
-toimia ryhmän jäsenenä
-suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
-noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
RYHMÄTYÖTAIDOT JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
-toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
RYHMÄTYÖTAIDOT JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
-edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden