Professional Development in Practice IV (15 op)
Toteutuksen tunnus: R0198-3037
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
23.05.2022 - 12.08.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
25.08.2022 - 31.12.2022
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 15 op
- Lähiosuus
- 15 op
- TKI-osuus
- 15 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Toimipiste
- Laurea Tikkurila
- Opetuskielet
- englanti
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus (SHV2), Laurea Tikkurila
- Opettajat
- Annika Kallio
- Marina Arvonen
- Johanna Saastamoinen
- Vastuuopettaja
- Johanna Saastamoinen
- Ryhmät
-
SHV221KNSairaanhoitajakoulutus, päivätoteutus, K21, Tikkurila
- Opintojakso
- R0198
Learning outcomes
The student is able to
- plan, implement and evaluate nursing of patients at different life stages
- assess the need for services and care of vulnerable and multicultural patients
- apply client-centred working methods to improve the inclusion, well-being and rehabilitation of clients
- work in a multidisciplinary team and network taking advantage of shared expertise
Aika ja paikka
Syksy 2022
Ennen harjoittelua tulee olla suoritettuna:
-lastentaudit verkkotesti
-naistentaudit verkkotesti
-geriatria verkkotesti
-työpajat
-lääkelaskut (4.moduuli)
Oppimateriaalit
OPINTOJAKSON MATERIAALI TARKENTUU OPINTOJAKSON ORIENTAATIOSSA
Suositeltavaa materiaalia
• Poussu-Olli H & Keto L. 1999. Näkövammaisuus. Perustietoanäkövammaisuudesta, näkövammaistenopetuksestajakoulutuksesta. Turku: Turun Yliopisto.
• Malm M, Meteor M, Repo M &Talvela E-L. 2004. Esteistä mahdollisuuksiin: Vammaistyön perusteet. WSOY: Sanoma Pro.
• Saari K.M. (toim.). 2011. Silmätautioppi. Helsinki: Kandidaattikustannus.
• Jauhiainen T (toim.). 2008. Audiologia. Helsinki: Duodecim.
• Stack J & Teräsvirta L. 2009. Melu. Helsinki: Työterveyslaitos.
• Kaski M. (toim.), Manninen A. & Pihko H. 2012. Kehitysvammaisuus. Sanoma Pro Oy. 6., uudistettu painos.
• Arvio M. & Aaltonen S. 2012. Kehitysvammainen potilaana. Duodecim.
• Pihko H, Haataja L & Rantala H. 2014. Lastenneurologia. Duodecim. 1. painos.
• Mäki T. 2013.Asiakkaan arvokaskohtaaminen “kehitysvammainen”. 17.3.2013: Video. https://www.youtube.com/watch?v=ntA8qtO2Gl0
Opetusmenetelmät
Osa 1: HAAVOITTUVAT ASIAKASRYHMÄT JA PALVELUJEN INTEGROINTI 3 op
- Opettaja:
- Luento-, työpaja- ja projektioppiminen
- Johtuen projektiyhteistyöstä aikataulut tarkentuvat alku syksyn 2022 aikana
Osa 2: ÄITIYSHUOLLON HARJOITTELU 1 op
- Opettaja: Johanna Saastamoinen
- Toteutuu tiimityöskentelynä, joiden aiheet jaetaan orientaatiotunnilla
- Esityksessä tulee hyödyntää yhteistoiminnallisen oppimisen menetelmiä
- Integroituu tiiviisti R0196 opintoihin
Osa 3: KLIININEN HARJOITTELU 11 op
- Vastuuopettaja: Kati Saarinen
- Harjoittelu viikoilla 43-50
Opintojakson kuvaus tarkentuu vielä syksyn aikana
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Harjoittelut toteutuvat hoitotyön työelämäympäristöissä, samoin projektissa ja äitiyshuollon direktiivissä hyödynnetään vahvasti työelämäkumppanuuksia.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Osa 1.HAAVOITTUVAT ASIAKASRYHMÄT JA PALVELUJEN INTEGROINTI 3 op
Kurssin aikataulut vahvistetaan kurssin aloituskerralla, johon osallistumalla opiskelija varmistaa osallistuvansa kurssille (kts. tutkintosääntö).
Aloitus 25.8.2022 (pakollinen läsnäolo)
Harvinaiset ja perinnölliset sairaudet- seminaari 13.9 klo 8.15 - 15.45 (pakollinen läsnäolo)
Ryhmänohjaus työpaja 20.9 klo 8.15 - 15.45 (pakollinen läsnäolo)
Projektiseminaari 27.9.2002 Klo: 8.15-15.45 (pakollinen läsnäolo)
Osa 2. ÄITYSHUOLLONHARJOITTELU 1 op
Aloitus
Seminaari
Osa 3. KLIININEN HARJOITTELU 11 op
Harjoitteluympäristöihin liittyvät asiat löytyvät Terveysalan harjoittelu, Tikkurila -Canvas-työtilasta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Osa 2. Äitiyshuollon harjoittelu 1 op voi suorittaa kliinisessä harjoittelussa, jolloin harjoittelun kokonaislaajuus on 12 op
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan ajankäyttö jakautuu:
Osa 1. 3 op = 81h
Tunnit ja seminaarit 32h
Hankepäivä 8h
Itsenäinen opiskelu 41h
Osa 2 1 op = 27h
Osa 3. 11 op = 297h
Sisällön jaksotus
HAAVOITTUVAT ASIAKASRYHMÄT JA PALVELUJEN INTEGROINTI 3op
- Haavoittuvat ja monikulttuuriset asiakkaat ja heidän osallisuuden, toimijuuden ja kuntoutumisen tukemisen menetelmät ja toimintatavat
- Palveluohjaus ja palvelujen integraatio
- Ryhmänohjaus
ÄITIYSHUOLLON HARJOITTELU 1 op
- Äitiyshuollon tavoitteet
- Äitiyshuollon toimintaympäristöt
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Lisätiedot
-Harjoittelua varten tarvitaan rikosrekisteriote, jos harjoittelupaikkasi asiakkaat ovat alle 18 –vuotiaita. Ohjeet löydät Canvasista. Opiskelijan on huolehdittava rikosrekisteriotteen tilaamisesta ja näyttämisestä koululla (opintopäällikölle) hyvissä ajoin ennen harjoittelun alkua.
-monissa harjoittelupaikoissa edellytetään myös sitä, että opiskelijalla on tehtynä TARTUNTATAUTISELVITYS (HUS).
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Ensimmäisellä lähiopetuskerralla tulee olla paikalla, jolloin vahvistetaan osallistuminen ja paikka opintojaksolle.
Aiemmat moduulit I-III ja niihin kuuluvat opinnot tulisi olla suoritettuna ennen opintojakson alkua.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.(Laurean tutkintosääntö.)