Participation and Well-being at Different Life Stages (10 op)
Toteutuksen tunnus: R0196-3051
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
23.05.2022 - 29.05.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.08.2022 - 31.12.2022
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Toimipiste
- Laurea Lohja
- Opetuskielet
- englanti
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus (SHF2), Laurea Lohja
- Opettajat
- Elina Laitonen
- Anu Elorinne
- Linnea Jokinen
- Elina Pajakoski
- Vastuuopettaja
- Elina Pajakoski
- Ryhmät
-
SHF221KASairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, K21, Lohja
- Opintojakso
- R0196
Learning outcomes
The student is able to
- describe the growth and developmental stages of clients of different ages and transition phases in families
- describe the normal course of pregnancy and giving birth as well as medical grounds for care given during them
- describe the main illnesses in children, adolescents and the elderly as well as the medical grounds for treatment
- plan, implement and evaluate nursing of children, families, people of working age and the elderly
- identify factors that safeguard the health and well-being of clients or increase their vulnerability of different ages and their significant others
- promote the interaction, participation and rehabilitation of vulnerable and multicultural clients and their significant others in the care process
- evaluate the social (services) and health care service processes of vulnerable client groups and provide guidance on the use of services for these clients
- plan, implement and evaluate groupguidance on health and well-being
- analyse special needs related to multicultural client relationships and immigration in social welfare and health care
- recognise social security benefits and possibilities available to clients of different ages and their significant others
Oppimateriaalit
Lista oppimateriaaleista, tarkentuu opintojakson alkaessa:
Storvik,S.; ym.2015. Lapsen ja nuoren hoitotyö. Helsinki: Sanoma Pro.
Ikonen 2015. Kehittyvä kotihoito.
Iäkkäiden kaatumisten ehkäisy Ikinä opas. Opas 16, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos 2016. 4. painos
Kelo S., Launiemi H., Takaluoma M., Tiittanen H. 2015. Ikääntynyt ihminen ja hoitotyö. 1. painos. SanomaPro Oy.
Hallikainen M, Mönkäre R, Nukari T (toim). 2017. Muistisairaan hoidon hyvät käytännöt. Helsinki : Duodecim.
Paavilainen , E.. ym., 2015. Lasten kaltoinkohtelun tunnistaminen ja siihen puuttuminen -hoitotyön suositus
Vanhuus ja hoidon etiikka. Valtakunnallisen terveydenhuollon eettisen neuvottelukunnan (ETENE) raportti. 2008,
Lasten hoitotyön valtakunnallisten näyttökokeiden materiaalit:
Duodecim, Terveyskirjasto (2009) Suolistotulehdukset https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=skl00020
Pakkausseloste Osmosal –jauhe / Pharmaca Fennica - soveltuvin osin
Storvik-Sydänmaa, S., Talvensaari, H., Kaisvuo, T. &; Uotila N. 2012. 1. painos. Lapsen ja nuoren hoitotyö. Sanoma Pro Oy - soveltuvin osin
Hemoglobiini HbA1c - https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=snk03092
Tyypin 1 diabeteksen hoito - https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00774
Storvik-Sydänmaa, S., Talvensaari, H., Kaisvuo, T. &; Uotila N. 2012. 1. painos. Lapsen ja nuoren hoitotyö. Sanoma Pro Oy - soveltuvin osin
Vatsakipu lapsella (2019) https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00545
Leikkaushaavan hoito (2017) https://www.hus.fi/ammattilaiselle/hoito-ohjeet/infektioidentorjuntaohjeet/Documents/5.6%20Leikkaushaavan%20hoito.pdf
Storvik-Sydänmaa, S., Talvensaari, H., Kaisvuo, T. &; Uotila N. 2012. 1. painos. Lapsen ja nuoren hoitotyö. Sanoma Pro Oy - soveltuvin osin
Ikääntyneiden hoitotyön valtakunnallisen tietotestin materiaalit:
Hoitotyön tutkimussäätiö 2019. Muistisairaan henkilön päivittäistoiminnoista suoriutumisen tukeminen – lääkkeettömät menetelmät hoitotyössä. Hoitosuositus.
Käypä hoito –suositukset
- Muistisairaudet
- Virtsankarkailu > Iäkkäiden hoidon erityispiirteet
Kerminen H, Jäppinen A-M, Kiviniemi K, Tikkanen P & Havulinna S. 2019. Iäkkäiden henkilöiden lyhytaikaiseen sairaalahoitoon liittyvä toimintakyvyn arviointi kuntoutumisen käynnistäjänä.
Laki ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista. 28.12.2012/980 https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2012/20120980
Vireyttä seniorivuosiin – ikääntyneiden ruokasuositus. 2020. Valtion ravitsemus-neuvottelukunta ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/139415/URN_ISBN_978-952-343-472-1.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Tilvis R, Pitkälä K, Strandberg T, Sulkava R, Viitanen M & Arkkila P. (Tilvis R. toim.) 2016. Geriatria.
Älyteknologiaratkaisut ikääntyneiden kotona asumisen tukena. Ympäristöministeriön raportteja 7/2017.
Kivelä S & Räihä I. 2007 Iäkkäiden lääkehoito. Kapseli 35. https://www.fimea.fi/documents/160140/753095/17702_julkaisut_Kapseli35.pdf
Sairaanhoitajan kollegiaalisuusohjeet: https://sairaanhoitajat.fi/wp-content/uploads/2019/10/Sairaanhoitajien-kollegiaalisuusohjeet.pdf
Leino-Kilpi H & Välimäki M. 2014. Etiikka hoitotyössä. Helsinki: SanomaPro.
Sairaanhoitajan eettiset ohjeet: https://sairaanhoitajat.fi/wp-content/uploads/2020/01/Sairaanhoitajien-eettiset-ohjeet.pdf
Opetusmenetelmät
Osa 1: PERHEEN HOITOTYÖ 6op
Aktivoiva ja osallistava kontaktiopetus ja webinaarit, asiantuntijaluennot, flipped learning, case-työskentely, simulaatio- ja työpajatyöskentely, portfoliotyöskentely, verkkotehtävät.
Osa 2: TYÖIKÄISEN JA IKÄÄNTYVÄN HOITOTYÖ 4op
Aktivoiva ja osallistava kontaktiopetus, asiantuntijaluennot, flipped learning, case-työskentely, simulaatio- ja työpajatyöskentely, verkkotehtävät.
Osa 3: RYHMÄOHJAUS OSALLISUUDEN TUKENA, integroituu muuhun opetukseen
Osallistava kontaktiopetus, draamaharjoitukset.
HUOM! Pienryhmät muodostetaan opintojakson orientaatiotunnilla (läsnäolovelvoite).
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakso integroituu samanaikaisesti menevään R0198 LbD-projektiin: Haavoittuvien asiakasryhmien ryhmäohjaus ja hyvinvoinnin edistäminen elämänkaaren kaikissa vaiheissa.
Toteutus: Opiskelijat järjestävät palveluohjaus- ja terveydenedistämis-työpajoja haavoittuville asiakasryhmille (esimerkiksi maahanmuuttajat, kehitysvammaiset, lastensuojelun asiakkaat, ikäihmiset, omaishoitajat).
Työelämäkumppanit: Lohjan kaupunki, Kanneljärven opisto, Hiiden omaishoitajat, Outamon lastenkoti, Uudenmaan seniorikodit.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson aloituskerralla pakollinen läsnäolo!
HUOM läsnäolovelvoite, osallistuminen vahvistaa opintojaksolle osallistumisen!
Aikataulu Pakissa, tarkasta läsnäolovelvoitteiset kerrat! Käydään läpi myös orientaatiossa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa Linkistä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 27 tuntia opiskelijan työtä.
Family Nursing 4 op – 108t opiskelijan työtä
Lastentaudit 1 op – 27t opiskelijan työtä
Naistentaudit 1 op – 27t opiskelijan työtä
Adult and elderly Nursing 3 op – 81t opiskelijan työtä
Geriatria 1 op – 27t opiskelijan työtä
Arviointiasteikko
H-5
Lisätiedot
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.)