Tutkimus- ja kehittämismenetelmät (5 op)
Toteutuksen tunnus: R0184-3102
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
23.11.2020 - 29.11.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
02.01.2021 - 31.07.2021
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- TKI-osuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Toimipiste
- Laurea Lohja
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus (SHD2), Laurea Verkkokampus
Learning outcomes
Opiskelija osaa
- valita kehittämisprojektiinsa sopivat menetelmät ja perustella valintansa
- hankkia empiiristä aineistoa ja analysoida sitä
- tulkita empiirisiä tuloksia ja tehdä johtopäätöksiä niiden pohjalta
- tunnistaa tutkimus- ja kehittämistyön eettisen näkökulman
- arvioida tutkimuksen luotettavuutta ja pätevyyttä
- soveltaa tutkimusviestinnän periaatteita suullisesti ja kirjallisesti
- laatia ja tulkita tutkimus- ja kehittämisraportteja
Aika ja paikka
Aikataulut lukujärjestyksen mukaan.
Oppimateriaalit
Materiaalit ja ohjeet löytyvät Canvas-työtilasta.
Keskeistä kirjallisuutta
Kankkunen; P. & Vehviläinen-Julkunen, K. 2009. Tutkimus hoitotieteessä
Janhonen, S, & Nikkonen, M. (toim.).2001. Laadulliset tutkimusmenetelmät hoitotieteessä.
Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2009. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista likketoimintaan. WSOY. Helsinki.
Stolt, M., Axelin, A. & Suhonen, R. (toim.) Kirjallisuuskatsaus hoitotieteessä. Turun yliopiston julkaisuja, tutkimuksia ja raportteja A: 73/2015.
Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. uusin painos. Tutki ja kirjoita. Tammi. Helsinki.
Kniivilä, S., Lindblom-Ylänne, S. & Mäntynen, A. 2017. Tiede ja teksti. Tehoa ja taitoa tutkielman kirjoittamiseen. Helsinki: Gaudeamus.
Laaksonen, S.-M. & Matikainen, J. 2013. Otteita verkosta: verkon ja sosiaalisen median tutkimusmenetelmät. Tampere: Vastapaino.
Ronkainen, S., Pehkonen, L., Lindblom-Ylänne, S. & Paavilainen, E. 2014. Tutkimuksen voimasanat. Helsinki: Sanoma Pro.
Tuomi, J. & Sarajärvi, A. 2018. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Helsinki: Kustannusosakeyhtiö Tammi.
Opetusmenetelmät
Toteutus koostuu verkkotehtävistä, etäluennoista sekä etäpajoista.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämäyhteydet toteutuvat opiskelijoiden oppimistehtävävalintojen kautta.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Lukujärjetyksessä on opetuksen aikataulu.
Osaamista arvioimaan monivalintatestillä ja kirjallisella tehtävällä, joiden tarkemmat aikataulut kerrotaan kurssin alkaessa.
Monivalintatesti auki vk 14, uusinnat 20.5. ja 10.6.2021
Kirjallisen tehtävän palautus 2.5.2021
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa Linkistä.
Muita vaihtoehtoisia suoritustapoja ei ole.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelija osallistuu webinaareihin.
Opiskelija tekee itsenäisesti kurssin tehtäviä ja tekee monivalintatestin.
Kirjallinen tehtävä tehdään parityöskentelynä.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Arvioinnissa käytetään Laurean yleisiä arviointikriteerejä.
Sisällön jaksotus
Tutkimus- ja kehittämismenetelmät 4op
Tutkimusviestintä 1op
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Lisätiedot
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.”