Skip to main content

Kestävä kuluttajakäyttäytyminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: HY00BP21-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
22.05.2023 - 28.05.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
17.01.2024 - 29.02.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
Kestävän kasvun johtaminen (HYV6), Laurea Tikkurila
Opettajat
Maria Ekström
Vastuuopettaja
Maria Ekström
Ryhmät
HYD423SJ
Kestävän kasvun ja yhteiskuntavastuun johtaminen, yamk, S23, Verkkokampus
Opintojakso
HY00BP21

Learning outcomes

Opiskelija osaa:
- ottaa vastuuta kuluttajakäyttäytymisen muuttamisesta kestävämpään suuntaan
- osallistua kestävää kulutusta edistävään kansainväliseen keskusteluun
- vaikuttaa sosiaalisiin normeihin, jotka mahdollistavat kestävää kulutusta
- tiedostaa tiedon ja tunteiden vuorovaikutusta kuluttajakäyttäytymisessä
- luoda uusia kestäviä kulutusmalleja

Aika ja paikka

[Kenttä ei ole Laureassa käytössä]

Oppimateriaalit

Artikkelit (löytyvät Laurea Finnan kautta), Canvas-oppimisympäristössä löytyy lisätietoa opintojakson materiaaleista

Armstrong, C.M.; Niinimäki, K.; Lang, C.; Kujala, S. A Use-Oriented Clothing Economy? Preliminary Affirmation for Sustainable Clothing Consumption Alternatives. Sustain. Dev. 2016, 24, 18–31.
Camacho-Otero, J., Boks, C., & Pettersen, I. N. (2018). Consumption in the circular economy: A literature review. Sustainability, 10(8), 2758.
Catulli, M.; Lindley, J.; Reed, N.; Green, A.; Hyseni, H.; Kiri, S. What is Mine is NOT Yours: Further insight on what access-based consumption says about consumers. In Consumer Culture Theory; Emerald Group Publishing Limited: Bingley, UK, 2013.
Mugge, R.; Jockin, B.; Bocken, N. How to sell refurbished smartphones? An investigation of different customer groups and appropriate incentives. J. Clean. Prod. 2017, 147, 284–296.
Muranko, Z., Andrews, D., Newton, E. J., Chaer, I., & Proudman, P. (2018). The pro-circular change model (P-CCM): proposing a framework facilitating behavioural change towards a circular economy. Resources, Conservation and Recycling, 135, 132-140.
Mylan, J. Understanding the diffusion of Sustainable Product-Service Systems: Insights from the sociology of consumption and practice theory. J. Clean. Prod. 2015, 97, 13–20.
White, K., Habib, R., & Hardisty, D. J. (2019). How to SHIFT consumer behaviors to be more sustainable: A literature review and guiding framework. Journal of Marketing, 83(3), 22-49.


Ellen MacArthur Foundation. (2015). Towards a circular economy: Business rationale for an accelerated transition.

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan seuraavalla formaatilla:
Kaksi lähipäivää, 16-17.2.2024. Lähipäivien tavoitteena on luoda yhteinen käsitys siitä, miten voidaan parhaiten edistää tulevaisuuden kestävää kuluttajuutta.

Lähipäiviin valmistaudutaan palauttamalla ennakkotehtäviä. Tehtävät keskittyvät kuluttajuutta ohjaaviin arvoihin ja hyödynnämme erilaisia menetelmiä, joilla arvoja tehdään näkyviksi (esim. ZMET ja/tai laddering). Opintojaksolla on myös oma toimeksianto.

Oppimisympäristönä on Canvas, jossa opintojakson viestintä ja tehtävien palautus tapahtuu. CANVAS-tila avautuu 17.1.2024

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla tehdään yhteistyötä TKI-hankkeiden ja/tai työelämän kanssa opintojakson sisällön puitteissa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Toteutuksella on kaksi lähipäivää 16 - 17.helmikuuta.2023. Läsnäolo lähipäivinä on pakollinen. Ole yhteydessä vastuuopettajaan mikäli läsnäolosi ei ole mahdollinen

Ennakkotehtävä Määräaika
Ryhmätehtävä Määräaika

Canvas oppimisympäristö avautuu viimeistään 17 tammikuuta 2024

Kansainvälisyys

Yhteistyötä kansainvälisen tutkijan kanssa

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla.”

Opintojakson voi suorittaa osoittamalla hankittua osaamista vastaavalla YAMK-tasoisella opintojaksosuorituksella. Ole yhteydessä vastuuopettajan.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.

Ennakkotehtävä 4 opintopistettä
Ryhmätehtävä + lähipäivät 1 opintopiste

Sisällön jaksotus

Tämä opintojakso tarjoaa sinulle taitoja ja näkemyksiä, jotka auttavat sinua ottamaan vastuuta kuluttajakäyttäytymisen muuttamisesta kestävämpään suuntaan. Opit osallistumaan aktiivisesti kansainväliseen keskusteluun kestävän kulutuksen edistämisestä, vaikuttamaan sosiaalisiin normeihin ja luomaan uusia kestäviä kulutusmalleja. Tiedostamalla tiedon ja tunteiden vuorovaikutuksen kuluttajakäyttäytymisessä, voit viedä askeleen kohti kestävämpää ja vastuullisempaa tulevaisuutta.

Arviointiasteikko

H-5

Go back to top of page