Palvelumuotoilun prosessi ja menetelmät (10 op)
Toteutuksen tunnus: A9457-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
13.05.2019 - 26.05.2019
Ajoitus
01.08.2019 - 31.12.2019
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
90 % Lähiopetus, 10 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea-ammattikorkeakoulu
Toimipiste
Laurea Leppävaara
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 35
Koulutus
- Palvelumuotoilu (MYA3), Laurea Leppävaara
Opettaja
- Virpi Kaartti
- Satu Luojus
Ryhmät
-
MYA319SJPalvelumuotoilu, yamk, S19, Leppävaara
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- soveltaa palvelulogiikan periaatteita palvelumuotoilussa
- soveltaa ja arvioida palvelumuotoilun menetelmiä ja työkaluja monipuolisesti palvelumuotoiluprosessin eri vaiheissa
- suunnitella ja toteuttaa itsenäisesti asiakasymmärryksen pohjaksi tarvittavan tiedonhankintaprosessin, analysoida kerätyn aineiston sekä raportoida tiedonkeruun tulokset
- kehittää suunnitteluratkaisua iteratiivisesti osana yhteistä tiedontuottamisen prosessia
- arvioida suunnitteluratkaisun toteutettavuutta ja vaikuttavuutta eri näkökulmista
Aika ja paikka
Lähiopetuspäivät 4.10.2019, 9.11.2019, 28.11.2019, 31.1.2020, 27.2.2020 (klo 9 - 16.30), Laurea Leppävaara
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Design Council. A study of the design process and/or The Design Process: What is the Double Diamond?
Mattelmäki, T. (2006) Design Probes. Dissertation. University of Art and Design, Helsinki
Ojasalo, K., Koskelo, M. & Nousiainen, A. 2015. Foresight and Service Design Boosting Dynamic Capabilities in Service Innovation. The Handbook of Service Innovation.
Portigal, Steve. 2013. Interviewing users. How to uncover compelling insights. Brooklyn, New York, USA: Rosenfeld media.
Polaine A, Løvlie L & Reason B (2013) Service Design From Insight to Implementation. Rosenfeld Media. New York, NY.
Reason, B.; Løvlie, L. ; Flu, M.B. (2016) Service design for business: a practical guide to optimizing the customer experience
Stickdorn, M.; Lawrence, A.; Hormess, M.E.; Schneider, J. 2018. This is service design doing: applying service design thinking in the real world: a practitioner's handbook. First Edition. O'Reilly Media, Inc.
Kirjallisuuslista täydentyy ja löytyy kokonaisuutena optimasta
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojaksolla opiskelijoille esitellään yrityksen/organisaation toimeksianto, jonka mukaisesti he voivat tehdä palvelun kehittämissuunnitelman. Vaihtoehtoisesti kehittämissuunnitelma voidaan tehdä itse hankitun toimeksiannon mukaisesti.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetuspäivät (5)
Ennakkotehtävä (kehittämisen kohde)
Lukupiiri
Palvelun kehittämissuunnitelma
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojakso etenee sekä sisällöllisesti että tehtävien osalta palvelumuotoiluprosessin vaiheiden mukaisesti. Palvelumuotoilun menetelmiä ja työkaluja opetellaan työskentelyn edetessä. Lähiopetuspäivät rakentuvat alustuksista uusiin aiheisiin, pienryhmätyöskentelystä palvelun kehittämissuunnitelmiin liittyen sekä ohjauksesta. Lähiopetuspäivien välillä lukupiiritehtävä ja kehittämissuunnitelma kulkevat rinnakkain. Lukupiiri tukee palvelun kehittämissuunnitelman tekemistä.
Lisätietoja opiskelijoille
Osallistuminen lähiopetuspäiville on pakollista.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ennakkotehtävä (yksilötehtävä): hyväksytty/hylätty
Lukupiiri (ryhmätyö): 1-5 (30%)
Palvelun kehittämissuunnitelma (yksilötehtävä/pienryhmä): 1-5 (70%)
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arvosana 1 - Opiskelija osaa
Tietoperusta: Hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. Käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä.
Ongelmanratkaisu: Ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa.
Kehittäminen: Tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen.
Viestintä: Viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arvosana 3 - Opiskelija osaa
Tietoperusta: Hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. Käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä.
Ongelmanratkaisu: Ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja.
Kehittäminen: Luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon.
Viestintä: Viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa
Tietoperusta: Luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden.
Ongelmanratkaisu: Ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa
ja yhdistää eri alojen tietoja.
Kehittäminen: Osaa tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää
osaamisalueen toimintaa.
Viestintä: Viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle.