Siirry suoraan sisältöön

Lapsi perheväkivallan uhrina lastensuojelun näkökulmasta (5 op)

Toteutuksen tunnus: V1551-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

04.04.2022 - 10.04.2022

Ajoitus

01.05.2022 - 07.08.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D, Verkkokampus, sote

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

40 - 60

Koulutus

  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat

Opettaja

  • Liisa Lassila

Vastuuopettaja

Liisa Lassila

Ryhmät

  • TOS221SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S21, Terveys- ja hyvinvointialat

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa perhe- ja lähisuhdeväkivaltaa ja sen eri muotoja
- ymmärtää lapsen näkökulmaa perhe-ja lähisuhdeväkivallassa
- hahmottaa lastensuojelun auttamisen keinoja
- tunnistaa lapsen auttamisen menetelmiä

Toteutustapa

Opintojakso toteutuu kokonaan verkossa, Canvas-työtilaa ja Zoom-sovellusta hyödyntäen. Opintojaksossa on yksi yhteinen verkkoluento (3.5. klo. 8:30-11:45, Zoomissa, ), jossa alustetaan opintojakson teemoihin, muuten opintojakso toteutetaan itsenäisten tehtävien avulla. Osallistuminen luentoon on pakollinen.
Opintojakson yksilötehtävien kautta laajennat tietämystäsi lapsen auttamisesta perhe- ja lähisuhdeväkivallassa. Pyri muodostamaan itsellesi ns. tietopaketti tulevaa työtäsi ajatellen. Tarkastele tehtäviä Lastensuojelulain mukaisesti 0-25 –vuotiaita lapsia ja nuoria koskien. Tehtäviä on yhteensä kolme, niiden ohjeistukset ja palautus toteutuvat Canvas-oppimisalustassa. Myöhästyneitä tehtäviä ei oteta vastaan.
Käytä tehtävissä monipuolisesti erilaisia aiheeseen liittyviä lähteitä: ammattikirjallisuutta, tutkimuksia, raportteja sekä Canvasissa olevaa aineistoa. Tehtävien alle on listattu lähdemateriaalia, mutta on toivottavaa käyttää myös itse hankkimaasi lähdemateriaalia. Kirjoita teksti Laurean kirjallisten ohjeiden mukaisesti.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Tehtävissä hyödynnettävän kirjallisuuden luettelot löytyvät Canvasista tehtävien alta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Pääkaupungin Turvakoti ry / Turvakoti Pellas

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Alustusluento teemaan 3.5. klo.8:30-11:45 (Pääkaupungin Turvakoti ry; sosiaalityöntekijä Jenni Lemercier). Luennolla pakollinen läsnäolo.

Tehtävien palautuspäivämäärät kesän 2022 aikana.
1. tehtävä palautetaan 5.6. 2022. ja loput tehtävät 7.8.2022 mennessä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Tehtävät:
1. Lapsi uhrina, 2 op, 5-6 tekstisivua (yksilötehtävä)
2. Työntekijän rooli: tunnistaminen, puuttuminen ja työskentely lapsen kanssa, 2 op, PowerPoint-esitys (yksilötehtävä)
3. Romaani/elokuva, 1 op, mind map (yksilötehtävä)

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson loputtua tehtävistä annettaan koko ryhmälle yhteinen kirjallinen palaute.

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Myöhästyneitä tehtäviä ei oteta vastaan.

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa.