Toimintaympäristön monitorointi (5 op)
Toteutuksen tunnus: V1455-3005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 04.12.2022
Ajoitus
01.01.2023 - 31.07.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D, Tikkurila, liko
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Tulevaisuuden johtaminen ja asiakaslähtöinen palveluliiketoiminta (HYV2), Laurea Tikkurila
Opettaja
- Susanna Kivelä
- Pasi Hario
Ryhmät
-
HYV223KJTulevaisuuden johtaminen ja asiakaslähtöinen palveluliiketoiminta, yamk, K23, Tikkurila
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tukea organisaatiota toimintaympäristön monitoroinnissa
- tulkita ja kommunikoida monitorointitietoa
- kytkeä monitoroinnin osaksi organisaation oppimista
- hyödyntää monitoroinnin tukena tulevaisuuden ennakoinnin työkaluja
- hakea ja omaksua kotimaista ja kansainvälistä tutkimus- ja tulevaisuustietoa ja soveltaa sitä tulevaisuustiedon tunnistamisen tukena
Toteutustapa
Luennot, workshoptyöskentely, toimintaympäristön monitorointi ja kirjallinen raportti
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Canvas-oppimisympäristössä ja lähipäivien aikana esitetty kirjallisuus
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
TUUS-hanke
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Lähipäivät Tikkurilan Laureassa / Online 20.1.2023 & 18.2.2023
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojakso rakentuu kolmesta lähipäivästä sekä kehittämistehtävästä.
1. Lähipäivä: Toimintaympäristön monitorointi ja delfoi menetelmä
- Tulevaisuudesta tietäminen
- Monitorointi osana ennakointia
2. Lähipäivä: Monitorointidatan analysointi
-Monitorointiaineiston analysointi ja tulkinta
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Lähiopetuspäiviin ja workshoptyöskentelyyn osallistuminen sekä tuotosten raportointi ja prosessin reflektointi: Toimintaympäristön monitorointi ensimmäisen ja toisen lähipäivän välissä, monitorointiaineiston tulkinta toisen lähipäivän aikana. Tulosten raportointi ja prosessin reflektointi lähipäivien jälkeen.
Hylätty (0)
Jaksotehtävä ei ole tehtävänannon mukainen tai palautetaan seuraavan toteutuksen alettua
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tietoperusta: Opiskelija osaa hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida opintojakson tavoitteista nousevaa tietoa laaja-alaisesti. Käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä
Ongelmanratkaisu: Opiskelija osaa ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa
Kehittäminen: Opiskelija osaa tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen.
Viestintä: Opiskelija osaa viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Tietoperusta: Opiskelija osaa hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida opintojakson tavoitteita tukevaa tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. Käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä.
Ongelmanratkaisu: Opiskelija osaa ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja /tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja.
Kehittäminen: Opiskelija osaa luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon.
Viestintä: Opiskelija osaa viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Tietoperusta: Opiskelija osaa luoda opintojakson tavoitteista nousevan johdonmukaisen ja omaa ajattelua sisältävän tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden.
Ongelmanratkaisu: Opiskelija osaa ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistä eri alojen tietoja.
Kehittäminen: Opiskelija osaa tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa.
Viestintä: Opiskelija osaa viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan- että alan ulkopuoliselle yleisölle.