Creativity and Functionality in Client Work (5 cr)
Code: V1415-3046
General information
- Enrollment
-
28.11.2022 - 04.12.2022
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
16.02.2023 - 13.05.2023
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 3 cr
- Virtual proportion
- 2 cr
- RDI proportion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Campus
- Laurea Tikkurila
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 50
- Degree programmes
- Sosionomikoulutus (SSV2), Laurea Tikkurila (Finnish)
- Teachers
- Anne Eskelinen
- Säde Siljamo
- Anu Hagman
- Satu Bethell
- Teacher in charge
- Anne Eskelinen
- Groups
-
SSV222KASosionomikoulutus, monimuotototeutus, K22, Tikkurila
- Study unit
- V1415
Objective
The student is able to
- utilise personal creativity and resources in client work.
- use creative and functional working methods while working with various clients.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Suositeltavaa kirjallisuutta:
Lehikoinen, K. & Vanhanen, E. (toim.). 2017. Taide ja hyvinvointi: katsauksia kansainväliseen tutkimukseen. ArtsEqual. Taideyliopisto, Kokos-julkaisusarja 1/2017. Saatavilla verkkojulkaisuna https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/227963/Kokos_1_2017.pdf?sequence=4&isAllowed=y (Linkittyy ulkoiselle sivustolle.)
Karjalainen, A-L. (toim.) 2019. Luovan toiminnan työtavat. Käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. PS-kustannus. (Saatavilla E-kirjana!)
Uusikylä, K. 2012. Luovuus kuuluu kaikille. Jyväskylä: PS-kustannus.
Toteutustapa
Opiskelija tutustuu erilaisiin luovien menetelmien ”kieliin” ; musiikkiin, draamaan, kuvalliseen työskentelyyn sekä liikuntaan ja tanssiin ja pääsee pohtimaan omaa luovuuttaan asiakastyöpinnalla. Lisäksi jaksolla tutustutaan erilaisiin luovien toimintojen soveltamisalueisiin asiakastyössä oppimistehtävien kautta.
Opintojakso arvioidaan astekolla 1-5.
Hyväksytty suoritus edellyttää 80% läsnäoloa lähiopetuksessa ja oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojakson oppimistehtäviä voidaan toteuttaa työelämäyhteistyössä opiskelijan valitsemassa toimintaympäristössä.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Tarkista opintojakson aikataulu Tuudo-sovelluksesta.
Completion alternatives
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Student workload
Lähiopetus 1op, Arviointi: Hyväksytty/Hylätty
Videotehtävä "Luovuus sosiaalialan asiakastyössä" pienryhmissä 1op, Arviointi: Hyväksytty/Hylätty
Luovien toimintojen kokeilut 1op, Arviointi: Hyväksytty/Hylätty
Oppimispäiväkirja 1,5op, Arviointi 1-5
Reflektiotehtävä 0,5 op Arviointi: Hyväksytty/Hylätty
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojakson keskeisiä teemoja ovat "Luovuus ja toiminnallisuus voimavarana" ja "Luovat ja toiminnalliset menetelmät asiakastyössä" . Opintojakson sisältö jakaantuu verkkotapaamisiin ja oppimistehtäviin kahden eri teeman välille.
Lähiopetuksen kautta opiskelija tutustuu voimavaralähtöisesti erilaisiin luovien menetelmien ”kieliin” ; musiikkiin, draamaan, liikuntaan ja tanssiin sekä kuvalliseen työskentelyyn ja pääsee pohtimaan omaa luovuuttaan asiakastyöpinnalla. Lisäksi jaksolla tutustutaan luovien toimintojen soveltamisalueisiin asiakastyössä.
Yksin tai ryhmässä tehtävien oppimistehtävien tarkoituksena on syventää ymmärrystä luovien ja toiminnallisten menetelmien soveltamisesta osana sosiaalialan työtä. Oppimispäiväkirjan kautta opiskelija tekee näkyväksi omaa oppimistaan ja osaamistaan sekä vahvistaa luovien ja toiminnallisten menetelmien tietoperustaa.
Evaluation scale
H-5