Siirry suoraan sisältöön

Luovuus ja toiminnallisuus asiakastyössä (5 op)

Toteutuksen tunnus: V1415-3034

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

29.11.2021 - 05.12.2021

Ajoitus

21.03.2022 - 11.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Tikkurila, sote

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Sosionomikoulutus (SSY2), Laurea yhteinen

Opettaja

  • Anne Eskelinen
  • Johanna Holmikari
  • Anu Hagman
  • Anu Lindström
  • Satu Bethell

Vastuuopettaja

Anne Eskelinen

Ryhmät

  • SSV221SN
    Sosionomikoulutus, päivätoteutus, S21, Tikkurila

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- hyödyntää omaa luovuuttaan ja voimavaroja asiakastyössä
- käyttää luovia ja toiminnallisia työmenetelmiä erilaisten asiakkaiden kanssa tehtävässä työssä

Toteutustapa

Opintojaksolla opiskelija tutustuu lähiopetuksessa (1,5op) kokemuksellisesti erilaisiin luovien menetelmien ”kieliin” ; musiikkiin, liikuntaan ja tanssiin, draamaan sekä kuvalliseen työskentelyyn ja pääsee pohtimaan omaa luovuuttaan asiakastyöpinnalla. Oman kokemuksellisuuden lisäksi jaksolla tutustutaan erilaisiin luovien toimintojen soveltamisalueisiin asiakastyössä oppimistehtävien kautta.

Opintojakso arvioidaan: hyväksytty - täydennettävä - hylätty.

Hyväksytty suoritus edellyttää 80% läsnäoloa lähiopetuksessa ja oppimistehtävän hyväksyttyä suorittamista.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Suositeltavaa kirjallisuutta:
Lehikoinen, K. & Vanhanen, E. (toim.). 2017. Taide ja hyvinvointi: katsauksia kansainväliseen tutkimukseen. ArtsEqual. Taideyliopisto, Kokos-julkaisusarja 1/2017. Saatavilla verkkojulkaisuna https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/227963/Kokos_1_2017.pdf?sequence=4&isAllowed=y (Linkittyy ulkoiselle sivustolle.)

Karjalainen, A-L. (toim.) 2019. Luovan toiminnan työtavat. Käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. PS-kustannus. (Saatavilla E-kirjana!)

Uusikylä, K. 2012. Luovuus kuuluu kaikille. Jyväskylä: PS-kustannus.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojakson oppimistehtäviä voidaan toteuttaa työelämäyhteistyössä opiskelijan valitsemassa toimintaympäristössä.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Tarkista opintojakson aikataulu Tuudo sovelluksesta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus 1,5 op
Videotehtävä "Luovuus sosiaalialan asiakastyössä" pienryhmissä 1op
Luovien toimintojen kokeilut 1 op
Ryhmäkeskustelu "Luovat menetelmät ja luovuus sosiaalialan työssä" 1,5 op

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakson keskeisiä teemoja ovat "Luovuus ja toiminnallisuus voimavarana" ja "Luovat ja toiminnalliset menetelmät asiakastyössä" . Opintojakson sisältö jakaantuu lähiopetukseen ja oppimistehtäviin kahden eri teeman välille.

Lähiopetuksessa opiskelija tutustuu kokemuksellisesti ja voimavaralähtöisesti erilaisiin luovien menetelmien ”kieliin” ; musiikkiin, liikuntaan ja tanssiin, draamaan sekä kuvalliseen työskentelyyn ja pääsee pohtimaan omaa luovuuttaan asiakastyöpinnalla. Oman kokemuksellisuuden lisäksi jaksolla tutustutaan luovien toimintojen soveltamisalueisiin asiakastyössä.
Yksin tai ryhmässä tehtävien oppimistehtävien tarkoituksena on syventää ymmärrystä luovien ja toiminnallisten menetelmien soveltamisesta osana sosiaalialan työtä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Lähiopetuksessa on läsnäolovelvollisuus 80%. Jos poissaolot ylittävät 80% läsnäolon, suoritusta tulee täydentää osallistumalla toisen ryhmä/toteutuksen kontaktitunneille tai sopimalla erillisistä korvaavista tehtävistä.

Oppimistehtävien arvioinnissa käytetään vertaispalautetta ja arviointia. Oppimistehtävien kriteerit käydään läpi opintojakson alkaessa.

Opintojakso arvioidaan hyväksytty - hylätty. Hyväksytty suoritus edellyttää 80% läsnäoloa lähiopetuksessa ja oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista vaatimustason I mukaisten kriteerien arvosana 3 mukaisesti.

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä