Palvelumuotoilun syventävä kirjallisuuskatsaus (5 op)
Toteutuksen tunnus: TO00BT66-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
04.04.2022 - 10.04.2022
Ajoitus
01.05.2022 - 30.09.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D, Verkkokampus, liko
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOH2), Kauppa, hallinto ja oikeustieteet
Opettaja
- Päivi Williams
Vastuuopettaja
Päivi Williams
Ryhmät
-
TOH221SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S21, Kauppa, hallinto ja oikeustieteet
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- keskustella syventävästi palvelumuotoilun eri osa-alueista
- käsitellä kriittisesti palvelumuotoiluun liittyviä ilmiöitä
- valmistautua palvelumuotoilun tehtäviin tai jatko-opintoihin.
Toteutustapa
Kirjallisuuskatsaus, omatoiminen suoritus
Valitse alla olevasta listasta yksi teema, jonka näkökulmasta osoitat, että olet perehtynyt palvelumuotoilualan syventävään kirjallisuuteen. Pohdi ja käsittele teemaa monipuolisesti jokaisen valitsemasi kolmen lähteen avulla.
Teemat:
- Kestävän kehityksen ja kiertotalouden edistäminen palvelumuotoilulla
- Palvelumuotoilun johtaminen
- Palvelumuotoiluprosessin tulosten jalkauttaminen ja toimeksipano
- Muotoiluajattelu yrityskulttuurin muutoksentekijänä
- Palvelumuotoilun mittaaminen ja tuloksellisuus
- Omavalintainen teema (perustele valintasi)
Kirjoita kokonaisuudesta 7-10-sivuinen pohdiskeleva essee. Essee kirjoitetaan Laurean ont-mallipohjalle. (Ohjeistettuun sivumäärään ei lasketa kansilehteä, sisällysluetteloa ja lähdeluetteloa.)
Voit valita sekä suomen- että englanninkielisiä kirjoja
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Valitse ja lue kolme / Read three books of your choice
Brown, T. 2019. Change by Design. How design thinking transforms organizations and inspires innovation. Revised and updated. Harper Business. HarperCollins Publishers.
Koivisto, M., Säynäjäkangas, J. & Forsberg, S. 2019. Palvelumuotoilun bisneskirja. Alma Talent.
Liedtka J. & Ogilvie, T. 2011. Designing for growth – a design thinking toolkit for managers. Columbia University Press, New York.
Maula, H. & Maula, J. 2019. Design ja johtaminen. Alma Talent.
Penin, L. 2018. Designing the invisible. An introduction to service design. Bloomsbury Visual Arts. London: Boomsbury Publishing Plc.
Polaine, A., Løvlie, L. & Reason, B. 2013. Service Design. From insight to implementation. Brooklyn, N.Y.: Rosenfeld Media.
Reason, B., Løvlie, L. & Brand Flu, M. 2016. Service Design for Business. A practical guide to opitmizing the customer experience. John Wiley & Sons, Inc.
Lisätietoja opiskelijoille
Huom. Esitietovaatimuksena Service Design tai vastaava osaaminen
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi perustuu Laurean arviointikriteeristöön taso 2.
Arvosana annetaan kuukauden kuluessa palautuksesta. Esseiden arvostelussa kiinnitetään erityistä huomioita opiskelijan kykyyn ymmärtää ja jäsentää lukemaansa, nivoa se aiemmin opittuihin asioihin sekä kriittiseen ja pohdiskelevaan otteeseen.
Huom: Essee ei ole referaatti. Referaatit hylätään.
Suoritus arvioidaan kokonaisarvosanalla 1-5 tai hylätty.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
Ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä