Tutkimus- ja kehittämismenetelmät (5 op)
Toteutuksen tunnus: R0184-3142
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
24.05.2021 - 30.05.2021
Ajoitus
01.08.2021 - 31.12.2021
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, sote
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus (STV2), Laurea Tikkurila
Opettaja
- Kirsi Ronkainen
- Salla Kivelä
Vastuuopettaja
Salla Kivelä
Ryhmät
-
STV219KATerveydenhoitajakoulutus, monimuotototeutus, K19, Tikkurila
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- valita kehittämisprojektiinsa sopivat menetelmät ja perustella valintansa
- hankkia empiiristä aineistoa ja analysoida sitä
- tulkita empiirisiä tuloksia ja tehdä johtopäätöksiä niiden pohjalta
- tunnistaa tutkimus- ja kehittämistyön eettisen näkökulman
- arvioida tutkimuksen luotettavuutta ja pätevyyttä
- soveltaa tutkimusviestinnän periaatteita suullisesti ja kirjallisesti
- laatia ja tulkita tutkimus- ja kehittämisraportteja
Toteutustapa
Toteutus päiväopetuksena Tikkurilan kampuksella, mikäli korona-tilanne sen sallii.
Oppimisalustana käytämme Canvasia, joka aukeaa opintojen ensimmäiseen eli orientaatiokertaan mennessä 23.8.2021.
Lähiopetukseen osallistuminen on pakollista ja välttämätöntä oppimistehtävien kannalta. Mikäli opiskelija ei ole läsnä orinetaatiokerralla, eikä ole ilmoittaunut esteestä, hänet voidaan tutkintosäännön mukaan poistaa opintojaksolta.
Opintojakso tulee suorittaa ennen opinnäytetyön aloitusta tai rinnakkain opinnäytetyöprosessin kanssa.
Aika ja paikka
Tikkurilan kampus 23.8-5.10.2021
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. Tutki ja kirjoita. (kaikki painokset).
Kylmä, J. & Juvakka, T. 2012. Laadullinen terveystutkimus. 1-2. painos, Edita Publishing Oy, Helsinki.
Stolt et al. 2016. Kirjallisuuskatsaus hoitotieteessä. Turun yliopisto, Hoitotieteen laitoksen julkaisuja A: 73/2016.
Tuomi, J. & Sarajärvi, A. 2018. Laadullinen tutkimus ja sisällön analyysi. Tammi, Helsinki.
Vilkka H. 2007. Tutki ja mittaa : määrällisen tutkimuksen perusteet.
Vilkka H. 2015. Tutki ja kehitä.4. uudistettu painos.
Muu kirjallisuus kuvataan opintojakson kuluessa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Korkeakoulutasoiset tutkimusmenetelmäopinnot.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Laadulliset tutkimusmenetelmät osiossa toteutetaan pareittain minitutkimus-harjoitus siten, että aineistona on opiskelijoiden keräämä haastatteluaineisto.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Kts. yst. syksyn aikataulu (PAKKI) lähipetuksen osalta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5op x 27 h= 135h opiskelijan työtä
Tutkimuksen perusteet 10%
Määrällinen tutkimus 35%
Laadullinen tutkimus 35%
Etiikka ja luotettavuus 20%
Sisältö ja sen jaksotus
Sisältö jaksottuu 4 eri osioon:
1. Orientaatio tutkimusmenetelmäopintoihin ja tutkimuksen perusteet
2. Laadullinen tutkimus
3. Määrällinen tutkimus
3. Tutkimuksen etiikka ja luotettavuus
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso on tarkoitettu ensisijaisesti ryhmälle STV219KA Terveydenhoitajakoulutus, monimuotototeutus, K19, Tikkurila, mutta myös muista ryhmistä olevat opiskelijat voivat ilmoittautua opintojaksolle.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi on numeerinen H-5 ja painotukset ovat seuraavat:
1. Orientaatio tutkimusmenetelmäopintoihin -monivalintatehtävä hyv./ hyl. (yksilötehtävä)
2. Laadullinen tutkimus - oppimispäiväkirja 40% (paritehtävä)
3. Määrällinen tutkimus - oppimispäiväkirja 40% (paritehtävä)
3. Tutkimuksen etiikka ja luotettavuus - oppimistehtävä 20% (yksilötehtävä)