Tutkimus- ja kehittämismenetelmät (5 op)
Toteutuksen tunnus: R0184-3060
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
13.05.2019 - 26.05.2019
Ajoitus
01.08.2019 - 31.12.2019
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea-ammattikorkeakoulu
Toimipiste
Laurea Leppävaara
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Liiketalouden koulutus (HLA2), Laurea Leppävaara
Opettaja
- Jyrki Suomala
Vastuuopettaja
Jyrki Suomala
Ryhmät
-
HLA218KNLiiketalouden koulutus, päivätoteutus, K18, Leppävaara
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- valita kehittämisprojektiinsa sopivat menetelmät ja perustella valintansa
- hankkia empiiristä aineistoa ja analysoida sitä
- tulkita empiirisiä tuloksia ja tehdä johtopäätöksiä niiden pohjalta
- tunnistaa tutkimus- ja kehittämistyön eettisen näkökulman
- arvioida tutkimuksen luotettavuutta ja pätevyyttä
- soveltaa tutkimusviestinnän periaatteita suullisesti ja kirjallisesti
- laatia ja tulkita tutkimus- ja kehittämisraportteja
Toteutustapa
Osallistuminen opetukseen, harjoitustehtävien tekeminen ja loppuraportin kirjoittaminen.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Keskeiset kirjat
Hirsjärvi S., Remes P., Sajavaara P. 2012. Tutki ja kirjoita. 15. -17. painos. Helsinki: Kustannusosakeyhtiö Tammi. https://laurea.finna.fi/Record/laurus.67271
Ojasalo K., Moilanen T., Ritalahti J. 2014. Kehittämistyön menetelmät: Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. 3. painos. Helsinki: SanomaPro. https://laurea.finna.fi/Record/laurus.84006
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Toteutus pyritään yhdistämään mahdollisimman paljon Laureassa käynnissä oleviin TKI-projekteihin, kuten GSIP (Growth and Social Investments Pacts for local companies in the city of Vantaa).
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
SYKSY 2019 LEPPÄVAARAN KAMPUS (Sisältö saattaa muuttua, jos saamme projekteja).
PE 06.09. klo 09.00 - 14.00, tila 245. Tieteen tavoitteet. Projektityön tavoitteet. Tieteellisen menetelmän idea. Projektityön idea. Kurssin sisällön tarkempi esittely ja suoritettavien tehtävien esittely.
PE 20.09. klo 09.00 - 12.00, tila 182. Tutkimusasetelmat, otos ja näyte. Vastaajien poiminta.Tutkimuksen tavoitteen/ongelman määrittely. Hypoteesien laadinta. Kuvaileva ja selittävä tutkimus. Selittävät ja selitettävät muuttujat. Tieteellisen lähestymistavan soveltaminen projekteihin. Kyselyn laatiminen.
PE 27.09. klo 09 - 12.00, tila 241. Kokeellinen ja quasi-kokeellinen tutkimus. Haastattelututkimus ja muut laadullisen tutkimuksen menetelmät. Haastateltavien poiminta.
PE 11.10. klo 09 - 12.00, tila 241. Kehittämismenetelmät ja niiden soveltaminen käytännön projekteissa.
PE 18.10. klo 09 - 12.00, tila 241. Opiskelijat esittelevät omia projektejaan.
PE 01.11. klo 09 - 12.00, tila 205+205A. SPSS:n perusteet I: Havaintomatriisi, tiedoston vieminen excelistä SPSS:ään. Yksittäisten muuttujien kuvailu keskilukujen (moodi, mediaani ja keskiarvo) ja hajontalukujen (vaihteluväli, keskihajonta ja varianssi). Käytämme opiskelijoiden omia aineistoja tai projektien aineistoja.
PE 15.11. klo 09 - 12.00, tila 205+205A. SPSS:n perusteet II: Muuttujien välinen yhteys ja ryhmien vertailu (Korrelaatio, Khin-neliötesti, t-testi, varianssianalyysi).
PE 22.11. klo 09 - 12.00, tila 241. Projektitöiden tekemistä, kertausta.
PE 13.12. klo 09 - 12.00, tila 241. Loppytöiden esittäminen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työ muodostuu osallistumisesta opetukseen, projektitöihin, oman minitutkimuksen suorittamiseen ja loppuraportin kirjoittamiseen
Lisätietoja opiskelijoille
Parhaiten opettaja Jyrki Suomalan tavoittaa sähköpostitse: jyrki.suomala@laurea.fi.
Arviointiasteikko
H-5
Hylätty (0)
Projektitehtävät tekemättä ja tunneille ei ole osallistuttu
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Projektitöiden taso on kuvaileva ja ulkokohtainen. Työn tavoite esitetty epäselvästi.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Työn tavoite on esitetty selkeästi. Projektityöt on tehty ajallaan ja tavoitteiden mukaisesti. Töistä näkyy opiskelijan perehtyneisyys ja innostuneisuus. Aktiivinen osallistuminen opetukseen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Aktiivinen osallistuminen opetukseen. Raportit laadittu mallikkaasti siten, että tavoite on selkeä ja tehdyt ratkaisut on perusteltu.