Siirry suoraan sisältöön

Tutkimus- ja kehittämismenetelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: R0184-3060

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

13.05.2019 - 26.05.2019

Ajoitus

01.08.2019 - 31.12.2019

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea-ammattikorkeakoulu

Toimipiste

Laurea Leppävaara

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Liiketalouden koulutus (HLA2), Laurea Leppävaara

Opettaja

  • Jyrki Suomala

Vastuuopettaja

Jyrki Suomala

Ryhmät

  • HLA218KN
    Liiketalouden koulutus, päivätoteutus, K18, Leppävaara

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- valita kehittämisprojektiinsa sopivat menetelmät ja perustella valintansa
- hankkia empiiristä aineistoa ja analysoida sitä
- tulkita empiirisiä tuloksia ja tehdä johtopäätöksiä niiden pohjalta
- tunnistaa tutkimus- ja kehittämistyön eettisen näkökulman
- arvioida tutkimuksen luotettavuutta ja pätevyyttä
- soveltaa tutkimusviestinnän periaatteita suullisesti ja kirjallisesti
- laatia ja tulkita tutkimus- ja kehittämisraportteja

Toteutustapa

Osallistuminen opetukseen, harjoitustehtävien tekeminen ja loppuraportin kirjoittaminen.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Keskeiset kirjat
Hirsjärvi S., Remes P., Sajavaara P. 2012. Tutki ja kirjoita. 15. -17. painos. Helsinki: Kustannusosakeyhtiö Tammi. https://laurea.finna.fi/Record/laurus.67271
Ojasalo K., Moilanen T., Ritalahti J. 2014. Kehittämistyön menetelmät: Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. 3. painos. Helsinki: SanomaPro. https://laurea.finna.fi/Record/laurus.84006

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Toteutus pyritään yhdistämään mahdollisimman paljon Laureassa käynnissä oleviin TKI-projekteihin, kuten GSIP (Growth and Social Investments Pacts for local companies in the city of Vantaa).

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

SYKSY 2019 LEPPÄVAARAN KAMPUS (Sisältö saattaa muuttua, jos saamme projekteja).
PE 06.09. klo 09.00 - 14.00, tila 245. Tieteen tavoitteet. Projektityön tavoitteet. Tieteellisen menetelmän idea. Projektityön idea. Kurssin sisällön tarkempi esittely ja suoritettavien tehtävien esittely.
PE 20.09. klo 09.00 - 12.00, tila 182. Tutkimusasetelmat, otos ja näyte. Vastaajien poiminta.Tutkimuksen tavoitteen/ongelman määrittely. Hypoteesien laadinta. Kuvaileva ja selittävä tutkimus. Selittävät ja selitettävät muuttujat. Tieteellisen lähestymistavan soveltaminen projekteihin. Kyselyn laatiminen.
PE 27.09. klo 09 - 12.00, tila 241. Kokeellinen ja quasi-kokeellinen tutkimus. Haastattelututkimus ja muut laadullisen tutkimuksen menetelmät. Haastateltavien poiminta.
PE 11.10. klo 09 - 12.00, tila 241. Kehittämismenetelmät ja niiden soveltaminen käytännön projekteissa.
PE 18.10. klo 09 - 12.00, tila 241. Opiskelijat esittelevät omia projektejaan.
PE 01.11. klo 09 - 12.00, tila 205+205A. SPSS:n perusteet I: Havaintomatriisi, tiedoston vieminen excelistä SPSS:ään. Yksittäisten muuttujien kuvailu keskilukujen (moodi, mediaani ja keskiarvo) ja hajontalukujen (vaihteluväli, keskihajonta ja varianssi). Käytämme opiskelijoiden omia aineistoja tai projektien aineistoja.
PE 15.11. klo 09 - 12.00, tila 205+205A. SPSS:n perusteet II: Muuttujien välinen yhteys ja ryhmien vertailu (Korrelaatio, Khin-neliötesti, t-testi, varianssianalyysi).
PE 22.11. klo 09 - 12.00, tila 241. Projektitöiden tekemistä, kertausta.
PE 13.12. klo 09 - 12.00, tila 241. Loppytöiden esittäminen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työ muodostuu osallistumisesta opetukseen, projektitöihin, oman minitutkimuksen suorittamiseen ja loppuraportin kirjoittamiseen

Lisätietoja opiskelijoille

Parhaiten opettaja Jyrki Suomalan tavoittaa sähköpostitse: jyrki.suomala@laurea.fi.

Arviointiasteikko

H-5

Hylätty (0)

Projektitehtävät tekemättä ja tunneille ei ole osallistuttu

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Projektitöiden taso on kuvaileva ja ulkokohtainen. Työn tavoite esitetty epäselvästi.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Työn tavoite on esitetty selkeästi. Projektityöt on tehty ajallaan ja tavoitteiden mukaisesti. Töistä näkyy opiskelijan perehtyneisyys ja innostuneisuus. Aktiivinen osallistuminen opetukseen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Aktiivinen osallistuminen opetukseen. Raportit laadittu mallikkaasti siten, että tavoite on selkeä ja tehdyt ratkaisut on perusteltu.