Siirry suoraan sisältöön

Projektinhallinta ja viestintä (5 op)

Toteutuksen tunnus: R0183-3124

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

23.11.2020 - 29.11.2020

Ajoitus

07.01.2021 - 31.07.2021

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Laurea Otaniemi, yhteinen

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 170

Koulutus

  • Fysioterapeuttikoulutus (SFG2), Laurea Otaniemi
  • Sosionomikoulutus (SSG2), Laurea Otaniemi
  • Liiketalouden koulutus (HLG2), Laurea Otaniemi
  • Sairaanhoitajakoulutus (SHG2), Laurea Otaniemi

Opettaja

  • Hannamari Talasma
  • Pipsa Kostamo
  • Katriina Reponen
  • Reija Korhonen
  • Teija Fontell
  • Heikki Penttilä
  • Monika Cseh

Vastuuopettaja

Hannamari Talasma

Ryhmät

  • SHG221KA
    Sairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, K21, Otaniemi
  • SFG221KA
    Fysioterapeuttikoulutus, monimuotototeutus, K21, Otaniemi
  • SSG221KA
    Sosionomikoulutus, monimuotototeutus, K21, Otaniemi
  • HLG221KA
    Liiketalouden koulutus, monimuotototeutus, K21, Otaniemi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida käytännöllisen projektin moniammatillisessa yhteistyössä
- toimia tarkoituksenmukaisesti monikulttuurisissa organisaatioissa ja verkostoissa
- hankkia ja käyttää tietoa kehittämisen tueksi sekä käyttää tietoteknisiä työvälineitä
- viestiä tarkoituksenmukaisesti ja tavoitteellisesti projektin edellyttämissä viestintä- ja dokumentointitilanteissa

Toteutustapa

Opintojakson aikana työskentelyalustana toimii pääasiallisesti Canvas, jonka lisäksi käytämme etäohjauksen välineenä Teamsia ja/tai Zoomia. Monialaiset pienryhmät toteuttavat opintojakson aikana valitsemalleen vapaahtoisjärjestölle projektin anna hyvän kiertää-periaatteella. Opintojakson aikainen ohjaus toteutuu virtuaalisesti Teamsissa. Viestinnän osuus on pääosin intergroitu osaksi projektin suunnittelu-, toteutus- ja arviointivaiheita (tiimisopimus, projektin ideointi, pitch, projektisuunnittelma- ja raportti ja esitys sekä tiimin sisäinen viestintä/viestintä yhteistyökumppanin suuntaan).

Aika ja paikka

Opintojakso toteutetaan kokonaan verkossa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaalit vaihetelevat tiimien tarpeiden mukaisesti. Canvasista löytyy keskeisimmät opintojaksolla tarvittavat mallipohjat ja dokumentit sekä ohjeet eri työvaiheisiin projektin aikana.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojakso toteutetaan yhteistyössä Terveyskylän Vertaistalon ja siellä toimivien kolmannen sektorin järjestöjen kanssa. Opiskelijatiimit valitsevat itseään kiinnostavan yhteistyökumppanin (Vertaistalon) järjestöistä ja ovat heihin yhteydessä. Kun yhteistyökumppani löytyy, on heille tärkeä kertoa, mitä tiimi on tekemässä (opintojakson tavoitteet) ja kysyä, millaisia tarpeita heillä olisi virtuaalisen projektin toteuttamiselle. Yhteistyökumppanin kanssa sovitaan toteutettavasta virtuaalisesta projektista ja se toteutetaan opintojakson aikana. Opiskelijatiimit kirjaavat yhteistyökumppaninsa Laurean PRM-järjestelmään.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakso R0183 toteutetaan kokonaan verkossa. Tärkeät päivämäärät löytyvät opintojakson Canvas-työtilan aikautaulusta. Opintojakson alussa on itsenäistä työskentelyä Laurean järjestelmien ja tietotyökalujen haltuunottoon sekä viestinnän perusteisiin liittyen. Muuten opiskelu painottuu tiimioppimisen periaatteille. Opiskelijatiimien työskentely on itseohjautuvaa, mutta ohjausta on tiimikohtaisesti tarjolla tiettyinä sovittuina aikoina. Canvasissa käydään keskustelua ja annetaan vertaispalautetta toisille tiimeille eri vaiheissa opintojaksoa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Info- ja oreintaatiovideot:
Yksilötyöskentely:
Tiimityö pienryhmässä:
Projektin suunnittelu, toteutus ja arviointi:

Sisältö ja sen jaksotus

Orientaatio ja starttivaihe: viestinnän perusteet, info, tiimijako ja sopimukset ja projektin ideointi
Projektin suunnittelu (pitch, suunnitelma, järjestely)
Projektin toteutus
Projektin arviointi ja raportointi (projektiraportti, tiimin itsearviointi ja loppuesitykset palvelualoitteineen=miten projektia voisi jalostaa, monistaa, siirtää, kopioida, jne.)

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso toteutuu opiskelijalähtöisesti, tiimioppimisen periaatteisiin nojaten ja arviointi perustuu opiskelijatiimin tekemään itsearviointiin opintojaksolle luotujen kriteereiden mukaisesti. Opiskelu on itseohjautuvaa ja opettajat toimivat valmentavina ohjaajina. Arvioinnin kohteena ovat projektin toteutuminen, tiimissä toimiminen, tiimin sisäinen ja ulkoinen viestintä ja projektista raportointi koko prosessin ajalta sovitulla tavalla.
• Tiimin kyky käytännön projektin tavoitteelliseen & ammattimaiseen(=monialaiseen) suunnitteluun (mitä tiimi itse haluaa saavuttaa), toteutukseen ja arviointiin sekä toiminnan kehittämisen ideointiin yhteistyössä konkreettisen kumppanin kanssa
• Tiimin kyky tarkoituksenmukaisesti (näyttöön perustuvuus) perustella (argumentointi) toimintaansa kumppaniorganisaatiolle ja/tai verkostoille
• Tiimin kyky hankkia ja käyttää tietoa projektityön ja palvelualoitteen kehittämisen tueksi sekä käyttää tietoteknisiä työvälineitä
• Tiimin kyky tarkoituksenmukaisesti ja tavoitteellisesti viestiä projektin edellyttämissä viestintä- ja dokumentointitilanteissa

Hylätty (0)

Arviointikriteerit eivät täyty T1:n tasoisesti.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- esittää vaihtoehtoisia ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- esittää innovatiivisia tai luovia ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden