Lasta odottavan perheen terveydenhoitotyö (5 op)
Toteutuksen tunnus: R0140-3011
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
29.11.2021 - 05.12.2021
Ajoitus
01.01.2022 - 31.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, sote
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus (STV2), Laurea Tikkurila
Opettaja
- Anne Suvitie
- Irene Latva-Korpela
- Riikka Ketonen
Vastuuopettaja
Irene Latva-Korpela
Ryhmät
-
STV220KNTerveydenhoitajakoulutus, päivätoteutus, K20, Tikkurila
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida lasta odottavan perheen terveydenhoitajatyötä
- soveltaa näyttöön perustuvia terveyden edistämisen työmenetelmiä terveydenhoitajatyössä
- käyttää terveyden edistämisen asiantuntijuutta moniammatillisessa yhteistyössä yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasolla
- soveltaa valtakunnallisia ja alueellisia terveyspoliittisia linjauksia terveydenhoitajatyössä
Toteutustapa
Opintojakson toteutuspaikka (koululla/zoom) tarkentuu opintojen alkuun mennessä. Muutokset mahdollisia korona-viruksesta johtuen myös opintojakson aikana.
Osa 1. Opintojakso pitää sisällään aktivoivia kontaktitapaamisia, orientoivia tehtäviä, learning cafe- tehtäviä, simulaatiota ja työpajoja. Opinnot toteutuvat Tikkurilan kampuksella. Opintoihin kuuluu myös obstetriikan luennot ja kotitentti.
Osa 2. Imetysohjaajakoulutus (WHO) 1.5op
Opintojakson toteutus koostuu verkko-opinnoista, luennoista ja työpajaopetuksesta (imetysohajusharjoitukset) sekä imetysohjausnäytöistä (videot).
Aika ja paikka
´
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Äitiysneuvolaopas.Suositukset äitiysneuvolatoimintaan 2013-2020. Klemetti &
Hakulinen-Viitanen (toim.), Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen asettama kansallinen äitiyshuollon asiantuntijaryhmä (kirj.)
Laaja terveystarkastus: Ohjeistus äitiys- ja lastenneuvolatoimintaan sekä kouluterveydenhuoltoon (2012) Hakulinen-Viitanen, Tuovi; Hietanen-Peltola, Marke; Hastrup, Arja; Wallin, Mervi; Pelkonen, Marjaana. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen julkaisuja. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin latos (THL.)
Syödään yhdessä- ruokasuositukset lapsiperheille (PDF)
Deufel, M. & Montonen, E. 2016. Lapsivuodeaika. Kustannus Oy Duodecim.
Eskola, K. & Hytönen, E. 2008. Nainen hoitotyön asiakkaana. Sanoma Pro Oy. (soveltuvin osin)
Arffman, S. & Hujala, N. (toim.) 2010. Ravitsemus neuvolatyössä. Edita. Helsinki. (soveltuvin osin)
Deufel & Montonen (toim.) 2010 Onnistunut Imetys. Kustannus Oy Duodecim.
Koskinen, K. 2008. Imetysohjaus. Edita Oy.
Kansallinen imetyksen edistämisen toimintaohjelma vuosille 2018-2022.
Muu tunneilla ja Optimassa erikseen osoitettava materiaali.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opintojakson aloitus ja orientaatio 10.01.2022. Orientaatiotunnilla on länsäolovelvollisuus ks. tutkintosääntö.
Osa 1. Lasta odottava perhe
Työpajat ja pienryhmätyösentely, ryhmissä A ja B
Kotitentti: 4.4.2022 I uusinta 4.5.2022 ja II uusinta 1.6.2022
Obstetriikan tentti: Tentti?
Osa 2: Imetysohjaus (WHO) 1.5op, orientatio 10.1.2022. Orientaatioon osallistuminen ja näyttöön osallsitumisessa (pienryhmissä) pakollinen läsnäolo. Suositellaan osallistumista opintojakson kontaktiopetukseen ja työpajaharjoituksiin.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Osa 1. Odottavan perheen terveydenhoitotyö ja obstetriikka 3.5op/ 94.5h Riikka Ketonen ja Anne Suvitie
Obsteriikan asiantuntijaluennoitsija: Mervi Väisänen-Tommiska
Lähiopetus: luennot ja työpaja n. 48h
Kotitentti: (optimasta löytyvä materiaali) n. 47h
Osa 2. Imetysohjaajakoulutus (WHO) 1.5op = 40h/ Irene Latva-Korpela
Lähiopetus: Luennot ja työpaja 12h
Verkkotehtävät ja -tentti, Imetysohjausvideo, essee ja vertaispalaute 28h
Sisältö ja sen jaksotus
Osa 1.
- Äitiysneuvolan tavoitteet ja periaatteet
- Äitiysneuvolan määräaikaistarkastukset ja seulonnat
- Odottavan perheen terveyden edistäminen
- Normaali raskauden kulku ja riskiraskauskaukisen tunnistaminen ja hoito
- Raskausongelmien tunnistaminen ja ohjaus
- Synnytys (synnytykseen valmistautuminen, kivunhoito ja synnytys)
- Synnytyspelko
- Keskenmeno ja kohtukuolema
- Lapsivuodeaika ja kotikäynti
- Vanhemmuuden tukeminen
- Dialoginen ja voimavaralähtöinen kohtaaminen ja ohjaus
Osa 2. Imetysohjaajakoulutus (WHO): Opintojaksolla perehdyt uusimpaan teoreettiseen tietoon imetysohjauksesta ja imetyksen tukemisesta, luot tietoperustan. Kehität lisäksi osaamistasi dialogisesta, voimavaralähtöisestä vuorovaikutuksesta lasten, vanhempien ja asiantuntijoiden välillä ja ohjaajana.
Opintojakson suoritettuasi osaat soveltaa teroiaa käytäntöön sekä osaat ohjata ja tukea perheitä imetyksessä, imeväisikäisen ruokinnassa, varhaisen vuorovaikutuksen ja kiintymyssuhteen muodostumisessa.
Aikataulu tarkentuu lähempänä ja voidaan sopia yhteisesti opintojen alkaessa mm. imetysohjasunäyttöjen pienryhmät..
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa II.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.)
Opintototeutuksen laatua on arvioitu ja raportti itsearvioinnista löytyy Canvasista.
Osa 1.
- Kontaktiopetuksessa on läsnäolovelvollisuus.
- Kaksi lähiopetuskertaa voi olla poissa esim. sairastumisen tai menon vuoksi TAI mikäli haluat vaihtoehtoisesti opiskella itsenäisesti etänä.
- Mikäli olet poissa learning cafesta, työpajasta tai simulaatiosta, tulee sinun tehdä korvaava tehtävä. Tehtävät löytyvät Canvas - työtilasta..
Korvaavat tehtävät arvioidaan hyväksytty/hylätty/täydennettävä.
- Mikäli opiskelijalla tulee enemmän kuin 2 poissaoloa, keskustellaan ja sovitaan yhdessä kurssin suorittamisesta opettajan ja opiskelijan kesken. Ole tarvittaessa matalla kynnyksellä yhteydessä opettajiin.
- Mervi Väisänen-Tommiskan kontaktiopetuksessa suositellaan läsnäoloa. Ei korvaavia tehtäviä.
Osa 2. Kontaktiopetus x 2 ja imetysohjausnäytöt ja vertaispalaute: suositellaan osallistumista. Vaihtoehtoisesti voit opiskellasisällöt itsenäisesti etänä verkossa. Imetysohjausvideot katsotaan pienryhmissä koululla tai vaihtoehtoisesti Zoomissa. Tämä sovitaan opintojakson alussa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osa 1.
Kotitentti. Kotitentin voi tehdä yksin tai pareittain. Arviointi täydennettävä, T1-K5. Tentti ja arviointikriteerit löytyvät heti opintojen alkaessa Canvas- työtilasta.
Osa 2.
Opintojakso arvioidaan hyväksytty/hylätty.
Tarkempi arviointitaulukko löytyy Canvasista.
Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan yhdessä sovitulla tavalla ja yhdessä sovitussa ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen tai 1. palautuspäivänä palautuspäivänä palauttamatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. Ole tarvittaessa matalla kynnyksellä opettajaan niin sovittaan asiasta.
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen ja lähdeluettelo. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
OSAA - käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
OSAA - arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
OSAA - analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Lisätiedot
Syksyllä 2021 otettiin käyttöön uusi opetussuunnitelma. Opintojakso R0140 Lasta odottavan perheen terveydenhoitotyö 5 op korvautuu opintojaksolla ST00BT13 Lasta odottavan perheen terveydenhoitajatyö 5 op .