Palvelumuotoilun johtaminen (10 op)
Toteutuksen tunnus: NY00BU11-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 04.12.2022
Ajoitus
01.01.2023 - 31.07.2023
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
9 op
Toteutustapa
50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D, Leppävaara, tiko
Toimipiste
Laurea Leppävaara
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 35
Koulutus
- Tulevaisuuden innovatiiviset digitaaliset palvelut (NYA3), Laurea Leppävaara
Opettaja
- Sami Kauppinen
- Anna Salmi
- Satu Luojus
Ryhmät
-
NYA323KJTulevaisuuden innovatiiviset digitaaliset palvelut, yamk, K23, Leppävaara
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- soveltaa palvelulogiikan periaatteita palveluliiketoiminnan ja digitaalisten palvelujen kehittämisessä
- johtaa palvelumuotoiluprojekteja ja arvioida niiden tuloksia digitaalisten palvelujen ja palveluekosysteemien kehittämisessä
- ymmärtää suunnittelun kommunikatiivisen ja kokeellisen luonteen
- ohjata ja analysoida yhteistä tiedontuottamisen prosessia ja aineiston keräämistä yhteiskehittämisen prosessissa
- huomioida yhteiskehittämisen eettiset kysymykset digitaalisten palvelujen kehittämisessä
Toteutustapa
Opintojakson tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- soveltaa palvelulogiikan periaatteita palveluliiketoiminnan ja digitaalisten palvelujen kehittämisessä
- johtaa palvelumuotoiluprojekteja ja arvioida niiden tuloksia digitaalisten palvelujen ja palveluekosysteemien kehittämi- sessä
- ymmärtää suunnittelun kommunikatiivisen ja kokeellisen luonteen
- ohjata ja analysoida yhteistä tiedontuottamisen prosessia ja aineiston keräämistä yhteiskehittämisen prosessissa
- huomioida yhteiskehittämisen eettiset kysymykset digitaalis- ten palvelujen kehittämisessä
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojakson oppimateriaali koostuu opintojakson alussa tarkemmin määritellystä kirjallisuudesta, opiskelijan itse hankkimasta aineistosta sekä muusta opintojaksolla myöhemmin ilmoitetusta aineistosta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla.” Katso lisätietoa Linkistä.
Ole tarvittaessa yhteydessä opintojakson vastuuopettajaan.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojakson kehittämistehtävän toimeksiantaja on työelämän yhteistyökumppani.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Oppimistehtävien tärkeät päivämäärät ja palautuspäivät on kuvattu Canvas-oppimisympäristön työtilassa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 10 op, joka edellyttää keskimäärin 270 tunnin työmäärää / opiskelija.
Sisältö ja sen jaksotus
Sisältö ja tehtävät nivoutuvat opintojaksolla yhteen. Tehtävät muodostuvat ennakkotehtävästä, lukupiiristä ja palvelumuotoilun projektista.
Lisätietoja opiskelijoille
"Tutkintosäännön mukaisesti opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.# (Lauran tutkintosääntö)
Opintojakso on tarkoitettu vain YAMK opiskelijoille.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
”Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön” (Laurean tutkintosääntö).
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Hylätty (HYL) - K5
Hylätty (0)
Alla olevat kriteerit eivät täyty.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tyydyttävän arvosanan 1 - 2 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arvosanan 3 - 4 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)