Digitaalisten palvelujen tulevaisuus (5 op)
Toteutuksen tunnus: NY00BL18-3007
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 04.12.2022
Ajoitus
01.01.2023 - 31.07.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D, Leppävaara, tiko
Toimipiste
Laurea Leppävaara
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Tulevaisuuden innovatiiviset digitaaliset palvelut (NYA3), Laurea Leppävaara
Opettaja
- Pasi Hario
Ryhmät
-
NYA323KJTulevaisuuden innovatiiviset digitaaliset palvelut, yamk, K23, Leppävaara
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- hahmottaa tulevaisuuksien- ja teknologiaennakoinnin lähtökohdat, erityispiirteet ja ennakoinnin prosessin toimintaympäristön monitoroinnista strategiseen päätöksentekoon
- arvioida tulevaisuustietoa ja soveltaa ennakoinnin menetelmiä tulevaisuuden digitaalisten palveluiden kehittämisessä
- hyödyntää kotimaista ja kansainvälistä tulevaisuus- ja teknologiaennakointitietoa sekä soveltaa sitä palvelukehittämisen ja strategisen suunnittelun tukena
Toteutustapa
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- hahmottaa tulevaisuuksientutkimuksen ja teknologiaennakoinnin lähtökohdat, erityispiirteet ja ennakoinnin prosessin
- soveltaa tulevaisuuksientutkimuksen ja ennakoinnin menetelmiä palveluliiketoiminnan ja tulevaisuuden digitaalisten palveluiden kehittämisessä
- hyödyntää kotimaista ja kansainvälistä tulevaisuuksientutkimuksen ja teknologianennakoinnin tietoa sekä soveltaa ja arvioida sitä digitaalisten palveluiden kehittämisessä ja strategisen suunnittelun tukena
Opintojakso toteutetaan kolmena luento- ja työpajapäivänä sekä lähipäivien välissä ryhmätyöskentelynä. Lisäksi opintoihin kuuluu ennakkotehtävä sekä omaan työhön tai opinnäytetyöhön liittyvä kehittämistehtävä, joka noudattaa luentojen rytmitystä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Materiaali ja kirjallisuus julkaistaan luentopäivinä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintokokonaisuuden kurssitehtävät nojaavat lähipäivinä opetettaviin tekniikoihin ja siellä tehtyihin ryhmätöihin. Täten osallistuminen lähipäiviin sekä mahdollisuus työskentelyyn pienryhmissä lähipäivien välissä on välttämätöntä.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojakson tehtävät liittyvät opiskelijan menneeseen tai nykyiseen työtehtävään sekä Laurean TKI-hankkeisiin.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Osallistuminen lähipäiviin ja ryhmätöiden teko välipäivien välillä on välttämätöntä.
Kansainvälisyys toteutuksella
Opintojaksolla käsitellään englannin- ja suomenkielistä kirjallisuutta ja materiaalia.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on laajuudeltaan 5 op., mikä tarkoittaa noin 135 tuntia työtä per opiskelija.
Aktiivinen osallistuminen (3 lähipäivää): 1 op.
Itsenäinen opiskelu/ ryhmätehtävät; Ennakkotehtävät ja oppimistehtävät: 4 op.
Sisältö ja sen jaksotus
Alustava ohjelma. Muutokset mahdollisia, jopa todennäköisiä!
1. Ensimmäinen lähipäivä
Opintojakson esittely (Pasi Hario, Laurea)
Mitä tulevaisuuksista voidaan tietää? (Pasi Hario, Laurea)
-tulevaisuuksista tietäminen, tulevaisuustiedon luonne, tulevaisuudentutkimuksen menetelmät
Tutkijan puheenvuoro: Teknologiaennakointi, teknologia muutosajurina ja teknologisen ennakoinnin etiikka
Työpajatyöskentelyä
2. Toinen lähipäivä
Tulevaisuudentutkimuksen ja ennakoinnin työkalut ja työpajatyöskentely digitaalisia palveluita luotaessa (Pasi Hario, Laurea)
Kehittäjän puheenvuoro: Digitaalisten palveluiden käyttäjälähtöinen suunnittelu ja tulevaisuuden toimintaympäristön ennakointi
Työpajatyöskentelyä
3. Kolmas lähipäivä
Ennakoinnin ryhmätöiden esittely ja sparraus (ryhmät)
Kertaus opintojaksosta (Pasi Hario, Laurea)
Palautteen keruu opintojaksosta (Pasi Hario, Laurea)
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso on ensisijaisesti kohdennettu Tulevaisuuden innovatiiviset digitaaliset palvelut -tutkinto-opiskelijoille. Siksi ko. kohderyhmälle on varattu kaikki opiskelijapaikat. Opintojaksolle on mahdollista päästä kyseisen opintojakson aikaisempien vuosikurssien opiskelijoiden, joilta vielä puuttuu kyseinen suoritus. Muut osallistujat käsitellään tapauskohtaisesti. Tarvittaessa ota yhteys vastuuopettajaan: pasi.hario@laurea.fi
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan tehtävien suorittamisen, itsearvioinnin ja vertaisarvioinnin avulla. Hyväksytty suoritus edellyttää, että opintojakso on suoritettu toteutussuunnitelman mukaisesti ja erityisesti tehtävät ovat tehtävänannon mukaisesti suoritettu.
Opintojakso arvioidaan asteikolla: 0 (hylätty) – 5 (erinomainen) kerättyjen pisteiden mukaisesti. Arvioinnista tarkemmin oppimisympäristö Optimassa.
Opintojaksolla ei ole koetta/ tenttiä.
YAMK opintojakson Arviointikriteerit:
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)
Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.
Hylätty (0)
Opiskelija ei lunasta opiskelupaikkaa orientaatiovaiheessa. Hän ei osallistu kontaktiopetukseen, suorita opintojaksolla osoitettuja tehtäviä hyväksytysti, tai ei yllä opintojakson päätehtävässä tyydyttävään tasoon.