Siirry suoraan sisältöön

Qualitative Research Methods in the Development of Working Life (5 cr)

Code: JY00BU38-3002

General information


Enrollment
23.05.2022 - 05.08.2022
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2022 - 31.12.2022
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual proportion
5 cr
RDI proportion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Campus
Laurea Virtual Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
41 - 50
Degree programmes
Complementary competence, Master’s studies (TYJ), Generic Studies
Teachers
Tarja Juvonen
Teacher in charge
Tarja Juvonen
Study unit
JY00BU38

Objective

Opiskelija osaa:
- soveltaa ja käyttää laadullisia tutkimusmenetelmiä työelämän konkreettisissa kehittämistehtävissä

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaali:

Juuti & Puusa (toim.) 2020. Laadullisen tutkimuksen näkökulmat ja menetelmät. Saatavilla e-kirjana: https://www.ellibslibrary.com/reader/9789523456167

Opinnoissa käytetään lisäksi tieteellisiä julkaisuja, jotka ilmoitetaan erikseen.

Suositeltavaa/täydentävää kirjallisuutta:

Aarnos, E. & Valli, R. 2018. Ikkunoita tutkimusmetodeihin: 1, Metodin valinta ja aineistonkeruu: virikkeitä aloittelevalle tutkijalle. 5., uudistettu painos. Jyväskylä: PS-kustannus. (Saatavilla e-kirjana)

Aaltola, J., Laajalahti, A. & Valli, R. 2018. Ikkunoita tutkimusmetodeihin 2: Näkökulmia aloittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetelmiin. Jyväskylä: PS-kustannus.(Saatavilla e-kirjana)

Holloway & Galvin 2016. Qualitative Research in Nursing and Healthcare. (Saatavilla e-kirjana)

Hyvärinen, Nikander & Ruusuvuori (toim.) 2017. Tutkimushaastattelun käsikirja. (Saatavilla e-kirjana)

Laadullisen tutkimuksen verkkokäsikirja - Tietoarkisto

Taylor ym. 2015. Introduction to Qualitative Research Methods. (Saatavilla e-kirjana)

Tuomi & Sarajärvi 2018. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi

Toteutustapa

The implementation plan is available in Finnish.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Ei työelämäyhteistyötä

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Ennakkotehtävän palautus viimeistään 20.8.2022
Harjoitustyön väliversion palautus viimeistään 25.9.2022
Valmiin harjoitustyön palautus viimeistään 23.10.2022

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Completion alternatives

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen).
Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä.” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Student workload

5 opintopistettä (= 135 tuntia opiskelijan tekemää työtä).

Sisältö ja sen jaksotus

Laadullisen tutkimuksen mahdollisuudet työelämän kehittämisessä
Laadullisen tutkimuksen lähestymistavat ja tutkimusasetelmat
Laadullinen tutkimusprosessi
Laadullisen tutkimuksen luotettavuus, uskottavuus ja eettisyys

Evaluation scale

H-5

Further information

Opinto on vaatimuksiltaan yamk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Siirry alkuun