Siirry suoraan sisältöön

Katsaus tutkimusmenetelmiin (2 op)

Toteutuksen tunnus: JY00BU37-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

23.05.2022 - 05.08.2022

Ajoitus

01.09.2022 - 30.11.2022

Opintopistemäärä

2 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D /YAMK

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

41 - 50

Koulutus

  • Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto (TYJ), Yhteiset opinnot

Opettaja

  • Kristiina Helminen

Vastuuopettaja

Kristiina Helminen

Ryhmät

  • TYJ22KJ
    Täydentävä osaaminen (yamk-tutkinto), K22, yhteiset opinnot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:
- arvioida tutkimuksellisen lähestymistavan lähtökohdat
- valita tutkimusongelmaan sopivan tutkimusmenetelmän
- soveltaa erilaisia tutkimusmenetelmiä tutkimusprosessin toteutuksessa

Toteutustapa

Opintojakso toteutetaan verkko-oppimisympäristössä ja siihen liittyvä Canvas avautuu torstaina 1.9.2022 klo12. Opiskelijat tekevät itsenäisesti, oman aikataulun mukaan tehtäviä, joiden viimeinen palautuspäivä on 30.11.2022.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Tutkimusmenetelmien verkkokäsikirja: https://www.fsd.tuni.fi/fi/palvelut/menetelmaopetus/
Aaltola, J., Laajalahti, A. & Valli, R. 2018. Ikkunoita tutkimusmetodeihin 2: näkökulmia aloittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetelmiin. (E-kirja Laurean Finnassa)
Heikkilä, T. 2014. Tilastollinen tutkimus. (E-kirja Laurean Finnassa)
Juuti, P. & Puusa, A. 2020. Laadullisen tutkimuksen näkökulmat ja menetelmät. (E-kirja Laurean Finnassa)
Kylmä, J. & Juvakka, T. 2007. Laadullinen terveystutkimus. (E-kirja Laurean Finnassa)
Salminen, A. 2011. Mikä kirjallisuuskatsaus?: johdatus kirjallisuuskatsauksen tyyppeihin ja hallintotieteellisiin sovelluksiin. (E-kirja Laurean Finnassa)
Tuomi, J. 2018. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. (E-kirja Laurean Finnassa)

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojakson tehtävät on laadittu työelämälähtöisen kehittämisen ja tutkimisen näkökulmasta.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojaksoon liittyvä Canvas avautuu torstaina 1.9.2022 klo 12. Tehtävät tulee olla palautettuna viimeistään 30.11.2022, että arvioinnit ehtivät syyslukukauden suorituksiin.

Kansainvälisyys toteutuksella

Opintojaksolla käytetään sekä kotimaisia että kansainvälisiä tutkimuksia ja lähdemateriaalia.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

2 op = 54 h (Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 27 tuntia opiskelijan tekemää työtä)

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojaksolla opiskelija perehtyy erilaisiin tutkimusmenetelmiin ja niiden soveltamiseen tutkimusprosessin eri vaiheissa. Tehtävinä ovat:
- Monivalintatesti, jonka avulla opiskelija kertaa keskeiset tutkimusmenetelmien käsitteet (useampi suoritusmahdollisuus). Valmistautuminen testiin tapahtuu opettajan videoluentoja katsomalla.
- Tutkimusartikkelien analyysitehtävä, jossa opiskelija havainnoi ja arvioi tutkitun tiedon tuottamiseen liittyviä asioita (tekstin tuottamista).
- Tutkimuksellisen kehittämisen tekstin luomisen harjoitus. Tekstiä voi hyödyntää omassa opinnäytetyössä.

Tehtäväkokonaisuuden opiskelija palauttaa oman aikataulun mukaan:
-30.9.2022 mennessä palautetun kokonaisuuden opettaja arvioi viikolla 41.
-31.10.2022 mennessä palautetun kokonaisuuden opettaja arvioi viikolla 45.
-30.11.2022 mennessä palautetun kokonaisuuden opettaja arvioi viikolla 49.

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan YAMK-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa. Opinnot sopivat opiskelijoille, joilla on AMK-tason tutkinnon tuomat perustiedot tutkimusmenetelmistä ja tarve kerrata perusteita YAMK-opinnäytetyöprosessia suunnitellessaan.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)

Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.

Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla (= vähintään arvosana 1), tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa.

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä.