Research, Development and Innovation (5 cr)
Code: A9461-3001
General information
Enrollment
25.11.2019 - 01.12.2019
Timing
01.01.2020 - 07.05.2020
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual proportion
3 op
RDI proportion
2 op
Mode of delivery
40 % Contact teaching, 60 % Distance learning
Unit
Laurea Leppävaara, sote
Campus
Laurea Leppävaara
Teaching languages
- Finnish
Seats
25 - 35
Degree programmes
- Degree Programme in Development and Management of Empowering Working Methods in Health Care and Social Services (SYA7), Laurea Leppävaara (Finnish)
Teachers
- Mikko Häkkinen
Groups
-
SYA720KJVoimavaraistavien työtapojen johtaminen ja kehittäminen sosiaali- ja terveysalalla, yamk, K20, Leppävaara
Learning outcomes
Opiskelija osaa
- perustella tutkimus- ja kehittämistoiminnan merkitystä työelämän kehittämisessä
- valita relevantin lähestymistavan tutkimus- ja kehittämistyölle
- valita tutkimus- ja kehittämistyönsä kannalta mielekkäät menetelmät
- rakentaa tutkittuun tietoon perustuvan viitekehyksen opinnäytetyölle
- arvioida tutkimus- ja kehittämistyön luotettavuutta ja eettisyyttä
Teaching methods
Opintojakson laajuus 5 op (135 tuntia)
Opintojakso sisältää:
- Lähiopiskelua
- Ohjattua otsenäistä opiskelua ja pienryhmässä tapahtuvaa opiskelua.
Opintojakson opettaja on tavoitettavissa sähköpostitse (mikko.hakkinen@laurea.fi).
Location and time
Lähiopiskelu toteutetaan Leppävaaran kampuksella seuraavina päivinä:
01.02.2020 09.00 - 17.00 246
19.03.2020 09.00 - 17.00 182
07.05.2020 09.00 - 17.00 246
Learning materials and recommended literature
HAKALA, J.T., 2017. Tulevan maisterin graduopas. Helsinki: Gaudeamus.
HÄKKINEN, A. and SALASUO, M., 2015. Salattu, hävetty, vaiettu : miten tutkia piilossa olevia ilmiöitä. Tampere: Vastapaino.
HIRSJÄRVI, S. and HURME, H., 2008. Tutkimushaastattelu : teemahaastattelun teoria ja käytäntö. Helsinki: Gaudeamus Helsinki University Press.
HIRSJÄRVI, S., REMES, P., SAJAVAARA, P. and SINIVUORI, E., 2009. Tutki ja kirjoita. 15. uud. p. edn. Helsinki: Tammi.
KANANEN, J., 2017. Kehittämistutkimus interventiotutkimuksen muotona : opas opinnäytetyön ja pro gradun kirjoittajalle. Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
KANANEN, J., 2015. Opinnäytetyön kirjoittajan opas : näin kirjoitan opinnäytetyön tai pro gradun alusta loppuun. Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
KANANEN, J., 2012. Kehittämistutkimus opinnäytetyönä : kehittämistutkimuksen kirjoittamisen käytännön opas. Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulu: Jyväskylän ammattikorkeakoulun kirjasto].
KIVISTÖ, S. and PIHLSTRÖM, S., 2018. Sivistyksen puolustus : miksi akateemista elämää tarvitaan? Helsinki: Gaudeamus.
KOSKINEN, I., RUUSKA, M., SUNI, T., SALMIVALLI, C., PAJUNEN, J., AIVELO, T., SALONEN, H., LEPPÄNEN, J., SAHLMAN, E. and LÄHTEENMÄKI-SMITH, K., 2018. Tutkimuksesta toimintaan : tieteentekijän opas viestintään ja vaikuttamiseen. Helsinki: Art House.
SVINHUFVUD, K., 2009. Gradutakuu. Helsinki: Tammi.
VALLI, R. and AALTOLA, J., 2018. Ikkunoita tutkimusmetodeihin. 2, Näkökulmia aloittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetelmiin. 5., uudistettu ja täydennetty painos edn. Jyväskylä: PS-kustannus.
VALLI, R. and AARNOS, E., 2018. Ikkunoita tutkimusmetodeihin. 1, Metodin valinta ja aineistonkeruu : virikkeitä aloittelevalle tutkijalle. 5., uudistettu painos edn. Jyväskylä: PS-kustannus.
VILKKA, H., 2015. Tutki ja kehitä. 4. uud. p. edn. Jyväskylä: PS-kustannus.
Alternative completion methods of implementation
-
Co-operation with working life and/or RDI
Opintojakson aikana opiskelijat perehtyvät pienryhmissä erilaisiin työelämän kehittämishankkeisiin ja niihin liittyviin opinnäytetyömahdollisuuksiin.
Forms of internationality
Opintojaksolla harjoitellan kansainvälisten, tieteellisten lähteiden laadun arviointia ja hyödyntämistä.
Opintojaksolla tutustutaan kansainvälisiin kehittämishankkeisiin.
Students workload
Opintojakson laajuus 5 op (135 tuntia opiskelijan työtä).
Grading scale
H-5
Evaluation methods and criteria
Opintojakson arviointi on numeerinen.
- Pienryhmätehtävä: Analyyttinen perehtyminen yhteen YAMK-tasoiseen opinnäytetyöhön. Esitys analyysistä ryhmälle. Painoarvo arvioinnissa 1/2.
- Pienryhmätehtävä: Analyyttinen perehtyminen yhteen työelämän kehittämishankkeeseen. Hankkeen esittely ryhmälle. Painoarvo arvioinnissa 1/2.