Innovation Project II (10 cr)
Code: 01491-3006
General information
- Enrollment
-
24.05.2021 - 30.05.2021
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
01.08.2021 - 31.12.2021
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 10 cr
- Local portion
- 4 cr
- Virtual proportion
- 6 cr
- RDI proportion
- 10 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Campus
- Laurea Tikkurila
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 30
- Degree programmes
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
- Teachers
- Kirsi Ronkainen
- Päivi Harmoinen
- Teacher in charge
- Kirsi Ronkainen
- Scheduling groups
- Pienryhmä 1 (Size: 5 . Open UAS : 5.)
- Small groups
- Pienryhmä 1
- Study unit
- 01491
Learning outcomes
The student is able to
- develop and apply different working methods when developing future services and service models as a part by participating in projects oriented towards working life.
- evaluate changes in the operating environment, as well as the changes required in services and service models.
Location and time
Opintojakso sisältää 8 tapaamiskertaa sisältäen lähi-verkkotapaamisia (pääosin Zoomissa) ja yhteiskehittämistä sekä 2 ohjauskertaa.
Ma 4.10.2021 10-12 Zoomissa
Ti 5.10 9- 11 Zoom
Ke 13.10 9-11.30 Zoom
-> 13.10-1.11 Havainnointi ja haastattelut Palvelutorilla
Ma 18.10 9-12 Zoom tiimien ohjaus
Ma 1.11.21 9-11.30 Zoom
Ti 9.11.21 9-12 Zoom
Ti 16.11.21 9-12 Zoom
Ma 22.11. klo. 9-12 Zoom tiimien ohjaus
-> Testaushaastattelut 22.11.-26.11.21 etänä (Huom. 1 vko)
29.11.21 9-11.30 Zoom
Ti 7.12. 9-11.30 Palvelutorilla, loppuesitykset
Läsnäolo lähipäivillä on pakollista, jotta opiskelija ymmärtää seuraavan työvaiheen keskeiset piirteet ja pääsee sitä suunnittelmaan tiiminsä kanssa.
Materials
*Reason, B., Lövlie, L., Flu, M. 2016. Service Design for Business – A Practical Guide to Optimizing the Customer Experience. Wiley.
Laurea Finna: https://laurea.finna.fi/Record/laurus.87157
*Stickdorn M., Hormes M., Lawrence A. & Schneider J. 2018. This is service design doing: A Practitioners’ Handbook. O’Reilly.
*Fasilitointi luo uutta: menesty ryhmän vetäjänä. e-kirja, Laurea, Finna (46 kpl)
*Fasilitaattorin käsikirja: https://www.adlibris.com/fi/kirja/fasilitaattorin-kasikirja-9789513748654
*Fasilitoivan johtamisen käsikirja: https://shop.almatalent.fi/fasilitoivan-johtamisen-kasikirja
*Virtuaalifasilitaattorin käsikirja: https://www.adlibris.com/fi/kirja/virtuaalifasilitaattorin-kasikirja-9789529312641
*Varmuutta fasilitointiin e-kirja Laurea, Finna (44 kpl)
*Opintojakson aikana jaettavat muut lisämateriaalit.
Teaching methods
Innovaatioprojekti on monialainen opintojakso, jossa yhdistetään eri alojen ja ammatillisen osaamisen vahvuuksia. Opintojakso toteutetaan tiiviissä yhteistyössä toimeksiantajan eli Iso Omenan palvelutorin kanssa.
Tarkennetut tavoitteet
Opiskelija osaa analysoida arvonluonnin toteutumista ja uusia mahdollisuuksia sosiaali- ja terveysalalla asiakkaan, työntekijän, työyhteisön ja organisaation näkökulmasta
Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoilun ja yhteiskehittämisen menetelmiä sosiaali- ja terveysalan palvelumuotoiluprojektissa
Opiskelija osaa fasilitoida ja soveltaa valmentavaa työotetta kehittäjätiimin toiminnassa palvelumuotoiluprojektin aikana
Opiskelija osaa valita palvelumuotoiluprojektin menetelmät ja toteuttaa itseohjautuvasti palvelumuotoilun projektin
Projektin sisältö sopii erityisesti seuraavien alojen opiskelijoille:
- Terveys- ja hyvinvointiala
- Liiketalous
- Tietojenkäsittely
- Turvallisuus
Employer connections
Ongelma / haaste: Palvelutorilla on yhteensä 12 palveluyksikköä ja lisäksi muuta toimintaa (mm. pop-up-palveluja, tapahtumia, harrasteita). Millä tavalla asiakkaan polkua voitaisiin entisestään helpottaa usean palvelun käytössä samalla käyntikerralla sekä niin, että hän hyötyisi laajasta tarjoomasta.
Tavoitteena on: Visualisoida palvelupolkuja ja tunnistaa niistä mahdollisia parannettavia kohtia. Erityinen kiinnostus on usean palvelun ja/tai toiminnon käytössä samalla käyntikerralla. Miten asiakas ohjautuu ja miten polkuja saisi sujuvimmiksi.
Exam schedules
01491-3006 Innovaatioprojekti II 10 koostuu 2 osasta:
Palvelumuotoiluprojekti 7 op ja tiimin fasilitointi 3 op.
Opintojakso käynnistyy fasilitointikirjallisuuteen tutustumalla ja lukupiirillä 30.8.- 29.9.21.
Projektiosuus ja tiimin fasilitointi toteutuvat 4.10-7.12.21.
International connections
-
Student workload
Opintojakson laajuus on 10 opintopistettä (10 x 27 = 270 tuntia opiskelijan työtä).
Lähipäivien välissä on aina ryhmätyöskentelyä opintojaksolla annettujen ohjeiden mukaisesti.
Opintojaksolla on lisäksi myös yksilötehtävä liityen tiimin fasilitointiin.
Evaluation scale
H-5
Further information
Opintojaksolle otetaan 5 YAMK-opiskelijaa sekä 5 avoimen ammattikorkeakoulun opiskelijaa.