Digitaalisten palveluiden käytettävyys ja saavutettavuusLaajuus (5 op)
Opinnon tunnus: A9535
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- digitaalisen palvelun käytettävyyden ja saavutettavuuden varmistamisen periaatteet
- hahmottaa ihmisen kognitiiviset rajoitteet
- arvioida digitaalisten palvelujen käytettävyyttä ja saavutettavuutta
Ilmoittautumisaika
31.03.2025 - 06.04.2025
Ajoitus
01.05.2025 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
30 Ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
25 - 35
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto (TYJ), Yhteiset opinnot
Opettaja
- Janne Lahti
Vastuuopettaja
Janne Lahti
Ryhmät
-
TYJ24SJTäydentävä osaaminen (yamk-tutkinto), S24, yhteiset opinnot
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- digitaalisen palvelun käytettävyyden ja saavutettavuuden varmistamisen periaatteet
- hahmottaa ihmisen kognitiiviset rajoitteet
- arvioida digitaalisten palvelujen käytettävyyttä ja saavutettavuutta
Toteutustapa
Virtuaalitoteutus. Opintojakso toteutetaan kokonaan verkossa. Sisältöön kuuluu teoreettinen osuus ja LbD-projekti aidolle asiakkaalle.
Huomaa, että kyse ei ole nauhoitetusta verkko-opetuskokonaisuudesta, vaan opintojaksoon sisältyy tiimikohtaista ohjausta ja verkkoluentoja, joissa opettaja on läsnä. Kaikki verkkoluennot nauhoitetaan, mutta projektin sujuvuuteen ja edistymiseen liittyen läsnäolo on osassa verkkotapaamisia pakollista.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Sinkkonen, I., Kuoppala, H., Parkkinen, J, Vastamäki, R. (2006) Käytettävyyden psykologia.Edita. IT Press.
Saariluoma, P. (2004). Käyttäjäpsykologia [User Psychology]. Porvoo: WSOY.
Philip Kortum. (2016) Usability Assessment: How to Measure the Usability of Products, Services, and Systems (Users' Guides to Human Factors and Ergonomics Methods Book)
William Albert, Thomas Tullis, Donna Tedesco. (2009) Beyond the Usability Lab: Conducting Large-scale Online User Experience Studies 1st Edition
Eric Reiss. (2012) Usable Usability. Simple Steps for Making Stuff Better
Luke McGarth (2015). How to Meet the Web Content Accessibility Guidelines 2.0
Ashley Firth (2019) Practical Web Inclusion and Accessibility
Everett McKay (2018) Intuitive Design: Eight Steps to an Intuitive UI
Selovuo Kari (2020) Saavutettavuusopas
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa Linkistä.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojaksolla tehdään työelämälähtöinen Lbd-projekti, joka varmistuu opintojakson aikana.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opintojakson aloitus
Loppuseminaari
Tehtävät palautusaikatauluineen löytyvät Canvas-työtilasta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Teoriaosuus 40% (2 op)
Lbd-projeksi 60% (3 op)
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Sisältö ja sen jaksotus
Verkkokurssi – n. 8 verkkosessiota + tiimikohtaiset erikseen sovittavat ohjaukset, ei lähiopetusta
Työskennellään n. 4 hengen tiimeissä (huom! Tiimit työskentelevät myös luentojen ulkopuolella verkossa)
Kehityshankkeen asiakas osallistuu muutamaan verkkosessioon tai tekee nauhoitteet
Kurssi päättyy hanketöiden esittelyyn verkkosessiossa, joka on tärkein osaamisen osoittamiseen liittyvä työ
Teoriasisältöä:
- Käytettävyyden arvioinnin psykologinen ja kognitiivinen perusta
- Käytettävyystutkimuksen menetelmät
- Saavutettavuuden perusteet
- Saavutettavuuden arviointimenetelmät ja lainsäädäntö
Lisätietoja opiskelijoille
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelij
Arviointiasteikko
H-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei lunasta opiskelupaikkaa orientaatiovaiheessa. Hän ei suorita opintojaksolla osoitettuja tehtäviä hyväksytysti, tai ei yllä opintojakson päätehtävässä tyydyttävään tasoon..
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)
Ilmoittautumisaika
01.04.2024 - 07.04.2024
Ajoitus
01.05.2024 - 31.08.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D, Leppävaara, liko
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
25 - 35
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto (TYJ), Yhteiset opinnot
Opettaja
- Janne Lahti
Vastuuopettaja
Janne Lahti
Ryhmät
-
TYJ23SJTäydentävä osaaminen (yamk-tutkinto), S23, yhteiset opinnot
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- digitaalisen palvelun käytettävyyden ja saavutettavuuden varmistamisen periaatteet
- hahmottaa ihmisen kognitiiviset rajoitteet
- arvioida digitaalisten palvelujen käytettävyyttä ja saavutettavuutta
Toteutustapa
Virtuaalitoteutus. Opintojakso toteutetaan kokonaan verkossa. Sisältöön kuuluu teoreettinen osuus ja LbD-projekti aidolle asiakkaalle.
Huomaa, että kyse ei ole nauhoitetusta verkko-opetuskokonaisuudesta, vaan opintojaksoon sisältyy tiimikohtaista ohjausta ja verkkoluentoja, joissa opettaja on läsnä. Kaikki verkkoluennot nauhoitetaan, mutta projektin sujuvuuteen ja edistymiseen liittyen läsnäolo on osassa verkkotapaamisia pakollista.
Aika ja paikka
13.05.2024 17.00 - 19.00 Ulkopuolinen tila : Etäyhteys
20.05.2024 17.00 - 19.00 Ulkopuolinen tila : Etäyhteys
01.07.2024 17.00 - 19.00 Ulkopuolinen tila : Etäyhteys
08.07.2024 17.00 - 19.00 Ulkopuolinen tila : Etäyhteys
15.07.2024 17.00 - 19.00 Ulkopuolinen tila : Etäyhteys
22.07.2024 17.00 - 19.00 Ulkopuolinen tila : Etäyhteys
05.08.2024 17.00 - 19.00 Ulkopuolinen tila : Etäyhteys
12.08.2024 17.00 - 19.00 Ulkopuolinen tila : Etäyhteys
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Sinkkonen, I., Kuoppala, H., Parkkinen, J, Vastamäki, R. (2006) Käytettävyyden psykologia.Edita. IT Press.
Saariluoma, P. (2004). Käyttäjäpsykologia [User Psychology]. Porvoo: WSOY.
Philip Kortum. (2016) Usability Assessment: How to Measure the Usability of Products, Services, and Systems (Users' Guides to Human Factors and Ergonomics Methods Book)
William Albert, Thomas Tullis, Donna Tedesco. (2009) Beyond the Usability Lab: Conducting Large-scale Online User Experience Studies 1st Edition
Eric Reiss. (2012) Usable Usability. Simple Steps for Making Stuff Better
Luke McGarth (2015). How to Meet the Web Content Accessibility Guidelines 2.0
Ashley Firth (2019) Practical Web Inclusion and Accessibility
Everett McKay (2018) Intuitive Design: Eight Steps to an Intuitive UI
Selovuo Kari (2020) Saavutettavuusopas
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa Linkistä.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojaksolla tehdään työelämälähtöinen Lbd-projekti, joka varmistuu opintojakson aikana.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opintojakson aloitus
Loppuseminaari
Tehtävät palautusaikatauluineen löytyvät Canvas-työtilasta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Teoriaosuus 40% (2 op)
Lbd-projeksi 60% (3 op)
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Sisältö ja sen jaksotus
Verkkokurssi – n. 8 verkkosessiota + tiimikohtaiset erikseen sovittavat ohjaukset, ei lähiopetusta
Työskennellään n. 4 hengen tiimeissä (huom! Tiimit työskentelevät myös luentojen ulkopuolella verkossa)
Kehityshankkeen asiakas osallistuu muutamaan verkkosessioon tai tekee nauhoitteet
Kurssi päättyy hanketöiden esittelyyn verkkosessiossa, joka on tärkein osaamisen osoittamiseen liittyvä työ
Teoriasisältöä:
- Käytettävyyden arvioinnin psykologinen ja kognitiivinen perusta
- Käytettävyystutkimuksen menetelmät
- Saavutettavuuden perusteet
- Saavutettavuuden arviointimenetelmät ja lainsäädäntö
Lisätietoja opiskelijoille
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelij
Arviointiasteikko
H-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei lunasta opiskelupaikkaa orientaatiovaiheessa. Hän ei suorita opintojaksolla osoitettuja tehtäviä hyväksytysti, tai ei yllä opintojakson päätehtävässä tyydyttävään tasoon..
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)
Ilmoittautumisaika
03.04.2023 - 09.04.2023
Ajoitus
01.05.2023 - 31.08.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D /YAMK
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
25 - 50
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto (TYJ), Yhteiset opinnot
Opettaja
- Janne Lahti
Vastuuopettaja
Janne Lahti
Ajoitusryhmät
- Avoin AMK 1 (Koko: 10. Avoin AMK: 10.)
Ryhmät
-
TYJ23KJTäydentävä osaaminen (yamk-tutkinto), K23, yhteiset opinnot
Pienryhmät
- Avoin AMK 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- digitaalisen palvelun käytettävyyden ja saavutettavuuden varmistamisen periaatteet
- hahmottaa ihmisen kognitiiviset rajoitteet
- arvioida digitaalisten palvelujen käytettävyyttä ja saavutettavuutta
Toteutustapa
Virtuaalitoteutus. Opintojakso toteutetaan kokonaan verkossa. Sisältöön kuuluu teoreettinen osuus ja LbD-projekti aidolle asiakkaalle.
Huomaa, että kyse ei ole nauhoitetusta verkko-opetuskokonaisuudesta, vaan opintojaksoon sisältyy tiimikohtaista ohjausta ja verkkoluentoja, joissa opettaja on läsnä. Kaikki verkkoluennot nauhoitetaan, mutta projektin sujuvuuteen ja edistymiseen liittyen läsnäolo on osassa verkkotapaamisia pakollista.
15.05.2023 17.00 - 19.00 Ulkopuolinen tila : Zoom
22.05.2023 17.00 - 19.00 Ulkopuolinen tila : Zoom
26.06.2023 17.00 - 19.00 Ulkopuolinen tila : Zoom
10.07.2023 17.00 - 19.00 Ulkopuolinen tila : Zoom
17.07.2023 17.00 - 19.00 Ulkopuolinen tila : Zoom
24.07.2023 17.00 - 19.00 Ulkopuolinen tila : Zoom
07.08.2023 17.00 - 19.00 Ulkopuolinen tila : Zoom
14.08.2023 17.00 - 19.00 Ulkopuolinen tila : Zoom
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Sinkkonen, I., Kuoppala, H., Parkkinen, J, Vastamäki, R. (2006) Käytettävyyden psykologia.Edita. IT Press.
Saariluoma, P. (2004). Käyttäjäpsykologia [User Psychology]. Porvoo: WSOY.
Philip Kortum. (2016) Usability Assessment: How to Measure the Usability of Products, Services, and Systems (Users' Guides to Human Factors and Ergonomics Methods Book)
William Albert, Thomas Tullis, Donna Tedesco. (2009) Beyond the Usability Lab: Conducting Large-scale Online User Experience Studies 1st Edition
Eric Reiss. (2012) Usable Usability. Simple Steps for Making Stuff Better
Luke McGarth (2015). How to Meet the Web Content Accessibility Guidelines 2.0
Ashley Firth (2019) Practical Web Inclusion and Accessibility
Everett McKay (2018) Intuitive Design: Eight Steps to an Intuitive UI
Selovuo Kari (2020) Saavutettavuusopas
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa Linkistä.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojaksolla tehdään työelämälähtöinen Lbd-projekti, joka varmistuu opintojakson aikana.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opintojakson aloitus
Loppuseminaari
Tehtävät palautusaikatauluineen löytyvät Canvas-työtilasta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Teoriaosuus 40% (2 op)
Lbd-projeksi 60% (3 op)
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Sisältö ja sen jaksotus
Verkkokurssi – n. 8 verkkosessiota + tiimikohtaiset erikseen sovittavat ohjaukset, ei lähiopetusta
Työskennellään n. 4 hengen tiimeissä (huom! Tiimit työskentelevät myös luentojen ulkopuolella verkossa)
Kehityshankkeen asiakas osallistuu muutamaan verkkosessioon tai tekee nauhoitteet
Kurssi päättyy hanketöiden esittelyyn verkkosessiossa, joka on tärkein osaamisen osoittamiseen liittyvä työ
Teoriasisältöä:
- Käytettävyyden arvioinnin psykologinen ja kognitiivinen perusta
- Käytettävyystutkimuksen menetelmät
- Saavutettavuuden perusteet
- Saavutettavuuden arviointimenetelmät ja lainsäädäntö
Lisätietoja opiskelijoille
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelij
Arviointiasteikko
H-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei lunasta opiskelupaikkaa orientaatiovaiheessa. Hän ei suorita opintojaksolla osoitettuja tehtäviä hyväksytysti, tai ei yllä opintojakson päätehtävässä tyydyttävään tasoon..
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)
Ilmoittautumisaika
04.04.2022 - 10.04.2022
Ajoitus
01.05.2022 - 15.08.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D /YAMK
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
25 - 40
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto (TYJ), Yhteiset opinnot
Opettaja
- Janne Lahti
Vastuuopettaja
Janne Lahti
Ryhmät
-
TYJ22KJTäydentävä osaaminen (yamk-tutkinto), K22, yhteiset opinnot
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- digitaalisen palvelun käytettävyyden ja saavutettavuuden varmistamisen periaatteet
- hahmottaa ihmisen kognitiiviset rajoitteet
- arvioida digitaalisten palvelujen käytettävyyttä ja saavutettavuutta
Toteutustapa
Virtuaalitoteutus. Opintojakso toteutetaan kokonaan verkossa. Sisältöön kuuluu teoreettinen osuus ja LbD-projekti aidolle asiakkaalle.
Huomaa, että kyse ei ole nauhoitetusta verkko-opetuskokonaisuudesta, vaan opintojaksoon sisältyy tiimikohtaista ohjausta ja verkkoluentoja, joissa opettaja on läsnä. Kaikki verkkoluennot nauhoitetaan, mutta projektin sujuvuuteen ja edistymiseen liittyen läsnäolo on osassa verkkotapaamisia pakollista.
16.05.2022 17:00 - 19:00 Ulkopuolinen tila : Zoom
23.05.2022 17:00 - 19:00 Ulkopuolinen tila : Zoom
04.07.2022 17:00 - 19:00 Ulkopuolinen tila : Zoom
11.07.2022 17:00 - 19:00 Ulkopuolinen tila : Zoom
18.07.2022 17:00 - 19:00 Ulkopuolinen tila : Zoom
25.07.2022 17:00 - 19:00 Ulkopuolinen tila : Zoom
08.08.2022 17:00 - 19:00 Ulkopuolinen tila : Zoom
15.08.2022 17:00 - 19:00 Ulkopuolinen tila : Zoom
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Sinkkonen, I., Kuoppala, H., Parkkinen, J, Vastamäki, R. (2006) Käytettävyyden psykologia.Edita. IT Press.
Saariluoma, P. (2004). Käyttäjäpsykologia [User Psychology]. Porvoo: WSOY.
Philip Kortum. (2016) Usability Assessment: How to Measure the Usability of Products, Services, and Systems (Users' Guides to Human Factors and Ergonomics Methods Book)
William Albert, Thomas Tullis, Donna Tedesco. (2009) Beyond the Usability Lab: Conducting Large-scale Online User Experience Studies 1st Edition
Eric Reiss. (2012) Usable Usability. Simple Steps for Making Stuff Better
Luke McGarth (2015). How to Meet the Web Content Accessibility Guidelines 2.0
Ashley Firth (2019) Practical Web Inclusion and Accessibility
Everett McKay (2018) Intuitive Design: Eight Steps to an Intuitive UI
Selovuo Kari (2020) Saavutettavuusopas
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa Linkistä.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojaksolla tehdään työelämälähtöinen Lbd-projekti, joka varmistuu opintojakson aikana.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opintojakson aloitus
Loppuseminaari
Tehtävät palautusaikatauluineen löytyvät Canvas-työtilasta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Teoriaosuus 40% (2 op)
Lbd-projeksi 60% (3 op)
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Sisältö ja sen jaksotus
Verkkokurssi – n. 8 verkkosessiota + tiimikohtaiset erikseen sovittavat ohjaukset, ei lähiopetusta
Työskennellään n. 4 hengen tiimeissä (huom! Tiimit työskentelevät myös luentojen ulkopuolella verkossa)
Kehityshankkeen asiakas osallistuu muutamaan verkkosessioon tai tekee nauhoitteet
Kurssi päättyy hanketöiden esittelyyn verkkosessiossa, joka on tärkein osaamisen osoittamiseen liittyvä työ
Teoriasisältöä:
- Käytettävyyden arvioinnin psykologinen ja kognitiivinen perusta
- Käytettävyystutkimuksen menetelmät
- Saavutettavuuden perusteet
- Saavutettavuuden arviointimenetelmät ja lainsäädäntö
Lisätietoja opiskelijoille
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelij
Arviointiasteikko
H-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei lunasta opiskelupaikkaa orientaatiovaiheessa. Hän ei suorita opintojaksolla osoitettuja tehtäviä hyväksytysti, tai ei yllä opintojakson päätehtävässä tyydyttävään tasoon..
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)