Siirry suoraan sisältöön

Verkostojen johtaminenLaajuus (5 op)

Opinnon tunnus: A9327

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa eri tasoiset systeemit toimintaympäristöissä
- analysoida ja hyödyntää systeemistä lähestymistapaa verkostojen johtamisessa
- toimia sekä fyysisessä että virtuaalisessa ympäristössä sekä näiden yhdistelmissä
- toimia ja johtaa monikulttuurisissa ympäristöissä
- luoda, johtaa ja kehittää toimijaverkostoja kansallisesti ja kansainvälisesti

Ilmoittautumisaika

19.05.2025 - 25.05.2025

Ajoitus

01.08.2025 - 31.12.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

30 Ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

40 - 50

Koulutus
  • Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto (TYJ), Yhteiset opinnot
Opettaja
  • Pia Wäistö
Vastuuopettaja

Pia Wäistö

Ryhmät
  • TYJ25SJ
    Täydentävä osaaminen (yamk-tutkinto), S25, yhteiset opinnot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa eri tasoiset systeemit toimintaympäristöissä
- analysoida ja hyödyntää systeemistä lähestymistapaa verkostojen johtamisessa
- toimia sekä fyysisessä että virtuaalisessa ympäristössä sekä näiden yhdistelmissä
- toimia ja johtaa monikulttuurisissa ympäristöissä
- luoda, johtaa ja kehittää toimijaverkostoja kansallisesti ja kansainvälisesti

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

25.11.2024 - 01.12.2024

Ajoitus

01.01.2025 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

30 Ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

40 - 50

Koulutus
  • Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto (TYJ), Yhteiset opinnot
Opettaja
  • Pia Wäistö
Vastuuopettaja

Pia Wäistö

Ryhmät
  • TYJ24SJ
    Täydentävä osaaminen (yamk-tutkinto), S24, yhteiset opinnot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa eri tasoiset systeemit toimintaympäristöissä
- analysoida ja hyödyntää systeemistä lähestymistapaa verkostojen johtamisessa
- toimia sekä fyysisessä että virtuaalisessa ympäristössä sekä näiden yhdistelmissä
- toimia ja johtaa monikulttuurisissa ympäristöissä
- luoda, johtaa ja kehittää toimijaverkostoja kansallisesti ja kansainvälisesti

Toteutustapa

Opintojakson aikana opit verkostojen johtamisesta niin teoriassa kuin käytännössäkin. Opintojakso toteutetaan virtuaalisena verkostopelinä, jossa suunnitellaan ja toteutetaan radio-ohjelma digitaalisesti tiimeissä.

Opintojakson alussa teet teoriatehtävän verkostojen johtamisesta ja lopuksi oppimisraportin, jossa pohdit pelin kautta oppimaasi ja sen kytkeytymistä teoriaan. Lisäksi oppeja verkoston johtamisesta kootaan tiimin työskentelyn päätyttyä.

Opintojakso edellyttää sinulta sitoutumista verkoston toimintaan sekä aloitteellisuutta käyttää erilaisia digitaalisia alustoja. Jakso toteutetaan kokonaisuudessaan verkossa.

Aika ja paikka

Verkko-opiskelu, Zoom -tapaamiset ja projektitiimin valitsemat työtavat

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

13.1.2025 Canvas aukeaa
4.2.2025 Verkoston johtaminen, osa 1 / Zoom klo 16:30 - 20:00
4.2.2025 Tiimien työ alkaa
9.2.2025 Teoriatehtävän palautus
20.3.2025 Verkoston johtaminen, osa 2 / Zoom klo 16:30 - 19:00
20.4.2025 Radiolähetys valmis
30.4.2025 Tiimin debriefing + reflektion palautus
7.5.2025 Verkostojen johtaminen, osa 3 / Zoom klo 16:30 - 19:30
18.5.2025 su Oppimisraportin palautus

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

20.05.2024 - 26.05.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D, Tikkurila, liko

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

40 - 50

Koulutus
  • Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto (TYJ), Yhteiset opinnot
Opettaja
  • Pia Wäistö
Vastuuopettaja

Pia Wäistö

Ryhmät
  • TYJ24SJ
    Täydentävä osaaminen (yamk-tutkinto), S24, yhteiset opinnot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa eri tasoiset systeemit toimintaympäristöissä
- analysoida ja hyödyntää systeemistä lähestymistapaa verkostojen johtamisessa
- toimia sekä fyysisessä että virtuaalisessa ympäristössä sekä näiden yhdistelmissä
- toimia ja johtaa monikulttuurisissa ympäristöissä
- luoda, johtaa ja kehittää toimijaverkostoja kansallisesti ja kansainvälisesti

Toteutustapa

Opintojakson aikana opit verkostojen johtamisesta niin teoriassa kuin käytännössäkin. Opintojakso toteutetaan virtuaalisena verkostopelinä, jossa suunnitellaan ja toteutetaan radio-ohjelma digitaalisesti tiimeissä. Opintojakson alussa teet teoriatehtävän verkostojen johtamisesta ja lopuksi oppimisraportin, jossa pohdit pelin kautta oppimaasi ja sen kytkeytymistä teoriaan. Lisäksi oppeja verkoston johtamisesta kootaan tiimin työskentelyn päätyttyä.

Opintojakso edellyttää sinulta sitoutumista verkoston toimintaan sekä aloitteellisuutta käyttää erilaisia digitaalisia alustoja. Jakso toteutetaan kokonaisuudessaan verkossa.

Aika ja paikka

Verkko-opiskelu, Zoom -tapaamiset ja projektitiimin valitsemat työtavat

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

ma 26.8.2024 Canvas aukeaa
su 15.9.2024 Teoriatehtävän palautus
ti 17.9.2024 Verkoston johtaminen Zoom klo 16:30 - 20:00
ke 9.10.2024 Verkoston johtaminen Zoom klo 16:30 - 19:00
pe 25.10.2024 Radiolähetys valmis
pe 8.11.2024 Tiimin debriefing + reflektion palautus
ti 12.11.2024 Verkoston johtaminen Zoom klo 16:30 - 19:30
su 24.11.2024 Oppimisraportin palautus

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 03.12.2023

Ajoitus

01.01.2024 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D /YAMK

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

40 - 50

Koulutus
  • Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto (TYJ), Yhteiset opinnot
  • Avoimen ammattikorkeakoulun koulutus, YAMK
Opettaja
  • Pia Wäistö
Vastuuopettaja

Pia Wäistö

Ajoitusryhmät
  • Avoin AMK 1 (Koko: 10. Avoin AMK: 10.)
Ryhmät
  • TYJ23SJ
    Täydentävä osaaminen (yamk-tutkinto), S23, yhteiset opinnot
Pienryhmät
  • Avoin AMK 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa eri tasoiset systeemit toimintaympäristöissä
- analysoida ja hyödyntää systeemistä lähestymistapaa verkostojen johtamisessa
- toimia sekä fyysisessä että virtuaalisessa ympäristössä sekä näiden yhdistelmissä
- toimia ja johtaa monikulttuurisissa ympäristöissä
- luoda, johtaa ja kehittää toimijaverkostoja kansallisesti ja kansainvälisesti

Toteutustapa

Opintojakson aikana opit verkostojen johtamisesta niin teoriassa kuin käytännössäkin. Opintojakso toteutetaan virtuaalisena verkostopelinä, jossa suunnitellaan ja toteutetaan radio-ohjelma digitaalisesti tiimeissä. Opintojakson alussa teet teoriatehtävän verkostojen johtamisesta ja lopuksi oppimisraportin, jossa pohdit pelin kautta oppimaasi ja sen kytkeytymistä teoriaan. Lisäksi oppeja verkoston johtamisesta kootaan tiimin työskentelyn päätyttyä.

Opintojakso edellyttää sinulta sitoutumista verkoston toimintaan sekä aloitteellisuutta käyttää erilaisia digitaalisia alustoja. Jakso toteutetaan kokonaisuudessaan verkossa.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

15.1.2024 Canvas aukeaa
11.2.2024 Teoriatehtävän palautus
15.2.2024 Verkoston johtaminen, osa 1 / Zoom
15.2.2024 Tiimien työ alkaa
27.3.2024 Verkoston johtaminen, osa 2 / Zoom
30.4.2024 Radiolähetys valmis
6.5.2024 Tiimin debriefing + reflektion palautus
13.5.2024 Verkostojen johtaminen, osa 3 / Zoom
17.5.2024 Oppimisraportin palautus

Zoomit alkavat klo 16:30

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

22.05.2023 - 17.08.2023

Ajoitus

28.08.2023 - 30.11.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D /YAMK

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

40 - 50

Koulutus
  • Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto (TYJ), Yhteiset opinnot
  • Avoimen ammattikorkeakoulun koulutus, YAMK
Opettaja
  • Pia Wäistö
  • Hannu Tikkanen
Vastuuopettaja

Hannu Tikkanen

Ajoitusryhmät
  • Avoin AMK 1 (Koko: 10. Avoin AMK: 10.)
  • Tutkinto-opiskelija tai polkuopiskelija (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • TYJ23SJ
    Täydentävä osaaminen (yamk-tutkinto), S23, yhteiset opinnot
Pienryhmät
  • Avoin AMK 1
  • Tutkinto-opiskelija tai polkuopiskelija

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa eri tasoiset systeemit toimintaympäristöissä
- analysoida ja hyödyntää systeemistä lähestymistapaa verkostojen johtamisessa
- toimia sekä fyysisessä että virtuaalisessa ympäristössä sekä näiden yhdistelmissä
- toimia ja johtaa monikulttuurisissa ympäristöissä
- luoda, johtaa ja kehittää toimijaverkostoja kansallisesti ja kansainvälisesti

Toteutustapa

Opintojakson aikana opiskelija oppii kokemuksellisesti verkostojen johtamisesta. Opintojakso toteutetaan virtuaalisena verkostointipelinä, jossa suunnitellaan ja toteutetaan radio-ohjelma digitaalisesti tiimeissä. Lisäksi opiskelija suorittaa esitehtävän ja kirjoittaa prosessista oppimispäiväkirjan, jossa tiimityön ja verkostojen kehittymisen pohdinta kytkeytyy teoriaan. Opintojakso vaatii opiskelijalta sitoutumista verkoston toimintaan sekä aloitteellisuutta käyttää erilaisia digitaalisia alustoja.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Nämä eivät ole välttämättömiä opintojakson suorittamisen kannalta. Opintojakson aiheisiin voi tutustua oheisten lähteiden avulla.

Granoff, R. & McGuire, M. 2001. Big questions in public network management research. Journal of Public Administration Research and Theory 11, 295–326.

Gulati, R., Lavie, D. & Madhavan, R. 2011. How do networks matter? The performance effects of interorganizational networks. Research in Organizational Behavior. 31. 207– 224.

Gulati, R. & Singh, H. 1998. The architecture of cooperation. Managing coordination 268 costs and appropriation concerns in strategic alliances, Administrative Science Quarterly. 43. 781–814

Gronn, P. 2008. The future of distributed leadership. Journal of Educational Administration 46, 141–158.

Hakanen, M., Heinonen, U. & Sipilä, P. 2007 Verkostojen strategiat –Menesty yhteistyössä. Helsinki. Edita Prima Oy.

Humala, I. 2007. Johda Verkossa. Virtuaalijohtamisen monet ulottuvuudet. Juva. WS Bookwell Oy. 2009. Verkostot liiketoiminnan kehittämisessä.

Järvensivu, T. & Möller, K. 2008. Metatheory of networks management. A Contingency perspective. Helsingin kauppakorkeakoulu. Working paper W – 448. Helsinki school of economics, Helsinki.

Järvensivu, T. & Nykänen, K. 2008. Identifying basic elements of network management. Comparison between managing network, markets and hierarchies. Teoksessa Möller, K., Anttila, A. & Rajala, A. (toim.). Fishing with business net – keeping thoughts on the horizon Helsingin Kauppakorkeakoulu B-90, Helsinki.

Kattainen, J. 2016. Heterarkkisen verkostoyhteistyön johtamistarpeet verkoston muotoutumisvaiheessa. Väitöskirja. Lappeenrannan teknillinen yliopisto. Lappeenranta.

Nahapiet, J. & Ghoshal, S. 1998. Social capital, intellectual capital, and organizational advantage. Academy of Management Review, Vol. 23, s. 242–266.

Nykänen, S. 2010. Ohjauksen palvelujärjestelyjen toimijoiden käsitykset johtamisesta ohjausverkostossa. Matkalla verkostojohtamiseen. Jyväskylän yliopisto. Koulutuksen tutkimuslaitos. Tutkimuksia 25.

Möller, K. & Svahn, S. 2003. Managing strategic nets. A capability perspective. Marketing theory articles. 3. 2. 201–226.

Pirinen, H. 2014. Esimies muutoksen johtajana. Helsinki: Talentum Media Oy.

Sydänmaanlakka, P. 2006. Älykäs itsensä johtaminen. Helsinki: Talentum. Sydänmaanlakka, P. 2015. Älykäs julkinen johtaminen. Helsinki: Talentum Pro.

Valkokari, K., Hyötyläinen R,.Kulmala, H.I., Malinen, P. Möller, K., Vesalainen, J. (toim.). Verkostot liiketoiminnan kehittämisessä. Porvoo. WS

Tapscott, D. 2009. Grown up digital. How the net generation is changing your world. USA: McGraw Hill Companies.

Valkokari, K. 2009. Yhteisten tavoitteiden ja jaetun näkemyksen muodostuminen kolmessa erityyppisessä verkostossa. VTT Publications 175. Helsinki

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tutkinto-opiskelijoilla on mahdollisuus suorittaa opintojakso aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustamisella.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojakso suoritetaan simuloimalla kuvitteellista tilannetta, mutta opiskelijoiden aikaisemmin hankittu ammattitaito ja kokemus hyödynnetään monialaisissa tiimeissä.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakso toteutuu verkossa ja vaatii aktiivisuutta etenkin alussa ja myöhemmin tiimin aikataulussa. Lähipäivät toteutetaan verkossa, ajankohdat näet valikon kohdasta Ryhmitys-, tilatoiveet ja ajoitus.

Tärkeät päivämäärät:
28.8. Lähipäivä (Zoom) 16:30-19:30
10.9. Esitehtävän deadline
27.9. VAPAAEHTOINEN Zoom-tukisessio tiimeille 16:00-17:30
12.11. Radiolähetyksen deadline
26.11. Oppimispäiväkirjan deadline
27.11. Lähipäivä (Zoom) 16:30-19:30

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Radio-ohjelman toteutus 3 op, Oppimispäiväkirja 2 op.
1 op = n. 27 tuntia työtä

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakso keskittyy verkostojen johtamisen tietopohjaan sekä sen soveltamiseen kuvitteellisessa projektityössä. Opintojakso koostuu kahdesta kontakti-illasta, joissa käydään läpi tehtävänanto sekä viimeisellä tapaamisella palaute.

Kontaktipäivien välissä opiskelijat työskentelevät itsenäisesti tiimissä noin neljän kuukauden ajan.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan vertaisarviolla sekä oppimispäiväkirjan arviolla.

Arviointikriteerit:

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:

- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)

Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.

Ilmoittautumisaika

28.11.2022 - 04.12.2022

Ajoitus

16.01.2023 - 31.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D, Tikkurila, liko

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

30 - 100

Koulutus
  • Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto (TYJ), Yhteiset opinnot
  • Avoimen ammattikorkeakoulun koulutus, YAMK
Opettaja
  • Hannu Tikkanen
  • Kaisa Airo
Ajoitusryhmät
  • Avoin AMK (Koko: 100. Avoin AMK: 100.)
Ryhmät
  • TYJ23KJ
    Täydentävä osaaminen (yamk-tutkinto), K23, yhteiset opinnot
Pienryhmät
  • Avoin AMK

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa eri tasoiset systeemit toimintaympäristöissä
- analysoida ja hyödyntää systeemistä lähestymistapaa verkostojen johtamisessa
- toimia sekä fyysisessä että virtuaalisessa ympäristössä sekä näiden yhdistelmissä
- toimia ja johtaa monikulttuurisissa ympäristöissä
- luoda, johtaa ja kehittää toimijaverkostoja kansallisesti ja kansainvälisesti

Toteutustapa

Opintojakso toteutetaan virtuaalisena verkostointipelinä, jossa suunnitellaan ja toteutetaan radio-ohjelma digitaalisesti tiimeissä. Lisäksi opiskelija suorittaa esitehtävän ja kirjoittaa prosessista oppimispäiväkirjan. Opintojakso vaatii opiskelijalta sitoutumista verkoston toimintaan sekä aloitteellisuutta käyttää erilaisia digitaalisia alustoja.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Nämä eivät ole välttämättömiä opintojakson suorittamisen kannalta. Opintojakson aiheisiin voi tutustua oheisten lähteiden avulla.

Granoff, R. & McGuire, M. 2001. Big questions in public network management research. Journal of Public Administration Research and Theory 11, 295–326.

Gulati, R., Lavie, D. & Madhavan, R. 2011. How do networks matter? The performance effects of interorganizational networks. Research in Organizational Behavior. 31. 207– 224.

Gulati, R. & Singh, H. 1998. The architecture of cooperation. Managing coordination 268 costs and appropriation concerns in strategic alliances, Administrative Science Quarterly. 43. 781–814

Gronn, P. 2008. The future of distributed leadership. Journal of Educational Administration 46, 141–158.

Hakanen, M., Heinonen, U. & Sipilä, P. 2007 Verkostojen strategiat –Menesty yhteistyössä. Helsinki. Edita Prima Oy.

Humala, I. 2007. Johda Verkossa. Virtuaalijohtamisen monet ulottuvuudet. Juva. WS Bookwell Oy. 2009. Verkostot liiketoiminnan kehittämisessä.

Järvensivu, T. & Möller, K. 2008. Metatheory of networks management. A Contingency perspective. Helsingin kauppakorkeakoulu. Working paper W – 448. Helsinki school of economics, Helsinki.

Järvensivu, T. & Nykänen, K. 2008. Identifying basic elements of network management. Comparison between managing network, markets and hierarchies. Teoksessa Möller, K., Anttila, A. & Rajala, A. (toim.). Fishing with business net – keeping thoughts on the horizon Helsingin Kauppakorkeakoulu B-90, Helsinki.

Kattainen, J. 2016. Heterarkkisen verkostoyhteistyön johtamistarpeet verkoston muotoutumisvaiheessa. Väitöskirja. Lappeenrannan teknillinen yliopisto. Lappeenranta.

Nahapiet, J. & Ghoshal, S. 1998. Social capital, intellectual capital, and organizational advantage. Academy of Management Review, Vol. 23, s. 242–266.

Nykänen, S. 2010. Ohjauksen palvelujärjestelyjen toimijoiden käsitykset johtamisesta ohjausverkostossa. Matkalla verkostojohtamiseen. Jyväskylän yliopisto. Koulutuksen tutkimuslaitos. Tutkimuksia 25.

Möller, K. & Svahn, S. 2003. Managing strategic nets. A capability perspective. Marketing theory articles. 3. 2. 201–226.

Pirinen, H. 2014. Esimies muutoksen johtajana. Helsinki: Talentum Media Oy.

Sydänmaanlakka, P. 2006. Älykäs itsensä johtaminen. Helsinki: Talentum. Sydänmaanlakka, P. 2015. Älykäs julkinen johtaminen. Helsinki: Talentum Pro.

Valkokari, K., Hyötyläinen R,.Kulmala, H.I., Malinen, P. Möller, K., Vesalainen, J. (toim.). Verkostot liiketoiminnan kehittämisessä. Porvoo. WS

Tapscott, D. 2009. Grown up digital. How the net generation is changing your world. USA: McGraw Hill Companies.

Valkokari, K. 2009. Yhteisten tavoitteiden ja jaetun näkemyksen muodostuminen kolmessa erityyppisessä verkostossa. VTT Publications 175. Helsinki

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tutkinto-opiskelijoilla on mahdollisuus suorittaa opintojakso aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustamisella.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojakso suoritetaan simuloimalla kuvitteellista tilannetta, mutta opiskelijoiden aikaisemmin hankittu ammattitaito ja kokemus hyödynnetään monialaisissa tiimeissä.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakso toteutuu verkossa ja vaatii aktiivisuutta etenkin alussa ja myöhemmin tiimin aikataulussa. Radiolähetyksen tulee olla valmis huhtikuussa ja oppimispäiväkirjan toukokuussa. Lähipäivät toteutetaan verkossa 16.1. ja 17.5. illalla. Katso ajoitus ja tilatoiveet.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Radio-ohjelman toteutus 3,5 op, Oppimispäiväkirja 1,5 op.
1 op = n. 27 tuntia työtä

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakso keskittyy verkostojen johtamisen tietopohjaan sekä sen soveltamiseen kuvitteellisessa projektityössä. Opintojakso koostuu kahdesta kontakti-illasta, joissa käydään läpi tehtävänanto sekä viimeisellä tapaamisella palaute.

Kontaktipäivien välissä opiskelijat työskentelevät itsenäisesti tiimissä noin neljän kuukauden ajan.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan vertaisarviolla sekä oppimispäiväkirjan arviolla.

Arviointikriteerit:

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:

- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)

Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.