TutkimusviestintäLaajuus (5 op)
Opinnon tunnus: A9324
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- toimia erilaisissa tutkimuksellisen kehittämistyön edellyttämissä viestintätilanteissa
- argumentoinnin kielelliset keinot
- tulkita ja tarkastella kriittisesti tieteellisiä artikkeleja ja tutkimuksellisia tekstejä
- arvioida toisten tutkimus- tai kehittämishankkeita ja esittää niistä perusteltuja ja asianmukaisia kehittämisideoita
- laatia tutkintoon kuuluvan tutkimus- tai kehittämishankkeen
Ilmoittautumisaika
19.05.2025 - 25.05.2025
Ajoitus
01.08.2025 - 31.12.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
30 Ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
40 - 50
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto (TYJ), Yhteiset opinnot
Opettaja
- Kaarina Murtola
Vastuuopettaja
Kaarina Murtola
Ryhmät
-
TYJ25SJTäydentävä osaaminen (yamk-tutkinto), S25, yhteiset opinnot
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- toimia erilaisissa tutkimuksellisen kehittämistyön edellyttämissä viestintätilanteissa
- argumentoinnin kielelliset keinot
- tulkita ja tarkastella kriittisesti tieteellisiä artikkeleja ja tutkimuksellisia tekstejä
- arvioida toisten tutkimus- tai kehittämishankkeita ja esittää niistä perusteltuja ja asianmukaisia kehittämisideoita
- laatia tutkintoon kuuluvan tutkimus- tai kehittämishankkeen
Arviointiasteikko
H-5
Ilmoittautumisaika
25.11.2024 - 15.12.2024
Ajoitus
01.01.2025 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
30 Ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
40 - 50
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto (TYJ), Yhteiset opinnot
Opettaja
- Kaarina Murtola
Vastuuopettaja
Kaarina Murtola
Ryhmät
-
TYJ24SJTäydentävä osaaminen (yamk-tutkinto), S24, yhteiset opinnot
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- toimia erilaisissa tutkimuksellisen kehittämistyön edellyttämissä viestintätilanteissa
- argumentoinnin kielelliset keinot
- tulkita ja tarkastella kriittisesti tieteellisiä artikkeleja ja tutkimuksellisia tekstejä
- arvioida toisten tutkimus- tai kehittämishankkeita ja esittää niistä perusteltuja ja asianmukaisia kehittämisideoita
- laatia tutkintoon kuuluvan tutkimus- tai kehittämishankkeen
Toteutustapa
Opinto toteutetaan verkkototeutuksena eikä edellytä kampukselle tuloa. Opinnolla on aikataulutettua opetusta tai ohjausta verkossa, jota ei tallenneta. Opinto edellyttää aktiivisuutta ja sitoutumista vuorovaikutteiseen opiskeluun. Opintojaksolla saa ohjausta suorituksiin ja tehtävistä annetaan palautetta. Opintojakso on suunniteltu tukemaan ylemmän ammattikorkeakoulun opinnäytetyöprosessia.
Aika ja paikka
Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kirjallisuutta:
Kniivilä, S., Lindblom-Ylänne, S. & Mäntynen, A. 2017. Tiede ja teksti. Tehoa ja taitoa tutkielman kirjoittamiseen. Kolmas, uudistettu painos. Helsinki: Gaudeamus.
Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2015. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. 3. - 4. painos. Helsinki: Sanoma Pro.
Strellman, U. & Vaattovaara, J. 2013 (toim.). Tieteen yleistajuistaminen 2013. Helsinki: Gaudeamus.
Valli, R. & Aaltola, J. 2015: Ikkunoita tutkimusmetodeihin 1. Metodin valinta ja aineistonkeruu: virikkeitä aloittelevalla tutkijalle. Juva: PS-Kustannus.
Valli, R. & Aaltola, J. 2015: Ikkunoita tutkimusmetodeihin 2. Näkökulmia aloittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetelmiin. Juva: PS-Kustannus.
Vilkka, H. 2020. Akateemisen lukemien ja kirjoittamisen opas. Jyväskylä: PS-kustannus.
Väliverronen, E. 2016. Julkinen Tiede.Tampere: Vastapaino.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tutkintosäännön (2024) mukaan opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. ... Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa. Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.
Muita vaihtoehtoisia suoritustapoja ei ole tarjolla.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Työelämäyhteistyö toteutuu opiskelijan suorittamien oppimistehtävien yhteyksissä.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Ennakkotehtävän deadline 19.1.2025 Canvas-työtilaan. Ks. webinaarit Lukkarikoneesta.
Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:
Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojaksolle hyväksytyille avautuu Canvasissa lyhyt opinnäytetyöprosessia kartoittava ennakkotehtävä, joiden pohjalta opintojakson sisältöä tarkennetaan tukemaan opinnäytetyöprosessia. Ennakkotehtävän deadline 19.1.2025 Canvas-työtilaan.
Opintojaksolla on kolme lähipäivää verkossa. Opintojaksolla perehdytään seuraaviin aihepiireihin:
- Opinnäytetyö tekstilajina ja viestintäprosessina
- Tutkimusetiikka, lähdekritiikki ja lähdemerkintöjen yleiset periaatteet
- Referointi, referoiva kieli
- Oma ääni opinnäytetyössä, metateksti ja argumentointi
- Tutkimustekstin tyyli ja kieli
- Kehittämistyön tulosten julkistaminen
Lisätietoja opiskelijoille
Huomaa, että tämä opintojakso on suunnattu ylempää ammattikorkeakoulututkintoa suorittaville opiskelijoille. Edeltävä osaaminen: hyväksytty vähintään alemman korkeakoulututkinnon opinnäytetyö.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi kohdistuu tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Tutkintosääntö 2024).
Opintojakson tehtävät on suunniteltu tukemaan opinnäytetyöprosessia. Arvioitavia tehtäviä on kolme: opponointiharjoitus (parityö) 30 % kokonaisarvioinnista (asteikolla H-5), tutkimusmenetelmän raportointi (yksilötyö) 70 % kokonaisarvioinnista (asteikolla H-5) sekä tutkimusartikkeliharjoitus toisen lähipäivän yhteydessä (HYV/HYL). Harjoitus voidaan tehdä myös korvaavana tehtävänä. Osasuorituksia ei voi korottaa. Tehtävänannot ja tarkemmat aikataulut esitellään ensimmäisellä luennolla ja julkaistaan myös Canvas-työtilassa. Arvioija: Kaarina Murtola.
Arviointikriteerit:
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- luoda johdonmukaisen tietoperustan monipuolisesti hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä lähteitä. (Tietoperusta)
- analysoida ajankohtaisia ja relevantteja tieteellisiä lähteitä kriittisesti. (Tietoperusta)
- soveltaa tietoperustaa erityyppisiin työelämän konteksteihin kriittisesti ajatellen. (Tietoperusta)
- nostaa esille relevantteja ja kriittisiä näkökulmia tietoperustaan liittyen. (Tietoperusta)
- kehittää uusia perusteltuja ratkaisuja vaativiin tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnan ongelmiin hyödyntäen soveltuvaa kehittämisprosessin mallia tai menetelmää. (Kehittäminen)
- toimia kehittäjänä monimutkaisissa, ennakoimattomissa ja/tai uusia strategisia lähestymistapoja vaativissa kehittämistehtävissä. (Kehittäminen)
- arvioida asioita avoimesti ja rohkeasti useista eri näkökulmista ja rakentaa olemassa olevan tietämyksen pohjalta uutta, innovatiivista ja toimivaa näkökulmaa. (Luovuus)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti yleisön huomioiden. (Viestintä)
- hyödyntää luovia keinoja viestinnässä. (Viestintä)
- soveltaa tietoja ja taitoja vastuullisesti ja itsenäisesti. (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)
- tuottaa vastuullisia ja eettisiä ratkaisuja perustellusti. (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)
- organisoida ja johtaa omaa toimintaansa. (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)
- suunnitella ja aikatauluttaa työskentelynsä systemaattisesti. (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)
- toimia epävarmuuden sietoa vaativissa tilanteissa voittaen haasteet itsenäisesti ja perustellusti (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)
- toimia rakentavasti ja päämäärätietoisesti yhteistyössä muiden kanssa. (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- luoda olennaisen tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä analysoiden. (Tietoperusta)
- soveltaa tietoperustaa erityyppisiin työelämän konteksteihin omaa ajattelua osoittaen. (Tietoperusta)
- pohtia kriittisiä kysymyksiä tietoperustaan liittyen. (Tietoperusta)
- kehittää perusteltuja ratkaisuja tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnan ongelmiin hyödyntäen kehittämisprosessin mallia tai menetelmää. (Kehittäminen)
- toimia kehittäjänä monimutkaisia ja uusia lähestymistapoja vaativissa kehittämistehtävissä. (Kehittäminen)
- arvioida asioita avoimesti eri näkökulmista ja rakentaa olemassa olevan tietämyksen pohjalta jotain omintakeista ja toimivaa.(Luovuus)
- viestiä asiantuntevasti suullisesti ja kirjallisesti. (Viestintä)
- hyödyntää monipuolisesti viestinnän keinoja. (Viestintä)
- soveltaa tietoja ja taitoja ilmentäen vastuullisuutta ja itsenäisyyttä. (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)
- tuottaa ratkaisuja, jotka ilmentävät vastuullisuutta ja eettisyyttä. (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)
- organisoida omaa toimintaansa aikatauluista sopien. (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)
- toimia itsenäisesti epävarmuuden sietoa vaativissa tilanteissa. (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)
- toimia rakentavasti yhteistyössä muiden kanssa. (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)
Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- luoda aiheeseen perustellun tietoperustan hyödyntäen tutkimuksellisia lähteitä (esim. vertaisarvioimattomat tieteelliset tekstit).(Tietoperusta)
- soveltaa tietoperustaa erityyppisiin työelämän konteksteihin. (Tietoperusta)
- esittää tarkasteltavasta aiheesta oleellisia kysymyksiä. (Tietoperusta)
- kehittää perusteltuja ratkaisuja kehittämisongelmiin. (Kehittäminen)
- toimia kehittämistehtävissä. (Kehittäminen)
- tarkastella asioita avoimesti eri näkökulmista ja suunnitella olemassa olevan tietämyksen pohjalta toimivia ratkaisuja. (Luovuus)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)
- hyödyntää viestinnän keinoja. (Viestintä)
- suunnitella ja toteuttaa työskentelyä aikataulujen mukaisesti. (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)
- toimia osoittaen vastuullisuutta, itsenäisyyttä ja eettisyyttä (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)
- toimia epävarmoissa tilanteissa.(Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)
- työskennellä yhdessä muiden kanssa (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)
”Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Mikäli opiskelija ei suorituksensa täydentämismahdollisuudesta huolimatta saa hyväksyttyä arviointia, hänen tulee suorittaa opintojakso uudelleen opettajan kanssa sovitulla tavalla.” (Tutkintosääntö 2024.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Plagioinnin tarkastuksen käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.
Ilmoittautumisaika
20.05.2024 - 09.06.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D /YAMK
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
40 - 50
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto (TYJ), Yhteiset opinnot
Opettaja
- Kaarina Murtola
Vastuuopettaja
Kaarina Murtola
Ryhmät
-
TYJ24SJTäydentävä osaaminen (yamk-tutkinto), S24, yhteiset opinnot
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- toimia erilaisissa tutkimuksellisen kehittämistyön edellyttämissä viestintätilanteissa
- argumentoinnin kielelliset keinot
- tulkita ja tarkastella kriittisesti tieteellisiä artikkeleja ja tutkimuksellisia tekstejä
- arvioida toisten tutkimus- tai kehittämishankkeita ja esittää niistä perusteltuja ja asianmukaisia kehittämisideoita
- laatia tutkintoon kuuluvan tutkimus- tai kehittämishankkeen
Toteutustapa
Opintojakso on suunnattu yamk-opiskeljoille, joten opiskelijalla tulee olla suoritettuna soveltuva korkeakoulututkinto.
Opintojakson osaamistavoitteet:
•opinnäytetyön/kehittämistehtävän edellyttämät viestintätilanteet
•argumentointikeinot
•tieteellisten artikkelien ja tutkimuksellisten tekstien tulkita ja kriittinen tarkastelu
•toisten tutkimus- tai kehittämishankkeiden arviointi ja perusteltujen kehittämisideoiden esittäminen niiden pohjalta
•tutkintoon kuuluvan tutkimus- tai kehittämishankkeen laatiminen.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kirjallisuutta:
Kniivilä, S., Lindblom-Ylänne, S. & Mäntynen, A. 2017. Tiede ja teksti. Tehoa ja taitoa tutkielman kirjoittamiseen. Kolmas, uudistettu painos. Helsinki: Gaudeamus.
Kostamo, P., Airaksinen, T. & Vilkka, H. 2022: Opas toiminnalliseen opinnäytetyöhön. Helsinki: Art House.
Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2015. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. 3. - 4. painos. Helsinki: Sanoma Pro.
Ronkainen, S., Pehkonen, L., Lindblom-Ylänne, S. & Paavilainen, E. 2014. Tutkimuksen voimasanat. Helsinki: Sanoma Pro.
Strellman, U. & Vaattovaara, J. 2013 (toim.). Tieteen yleistajuistaminen 2013. Helsinki: Gaudeamus.
Valli, R. & Aaltola, J. 2015: Ikkunoita tutkimusmetodeihin 1. Metodin valinta ja aineistonkeruu: virikkeitä aloittelevalla tutkijalle. Juva: PS-Kustannus.
Valli, R. & Aaltola, J. 2015: Ikkunoita tutkimusmetodeihin 2. Näkökulmia aloittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetelmiin. Juva: PS-Kustannus.
Vilkka, H. 2021. Tutki ja kehitä. Jyväskylä: PS-kustannus.
Väliverronen, E. 2016. Julkinen Tiede.Tampere: Vastapaino.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla.” Katso lisätietoa Linkistä.
Muita vaihtoehtoisia suoritustapoja ei ole tarjolla.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Työelämäyhteistyö toteutuu opiskelijan suorittamien oppimistehtävien yhteyksissä.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Ennakkotehtävän deadline 8.9.2024 Canvas-työtilaan.
Opintojaksoon liittyy kolme Zoom-webinaaria:
20.09.2024 09.00 - 16.30
31.10.2024 09.00 - 16.30
21.11.2024 09.00 - 16.30
Canvas-työtila avautuu kokonaisuudessaan avausluennon yhteydessä. Opintojakson alettua ohjaus ja viestintä tapahtuvat työtilan kautta. Aikataulu on ilmoitettu myös opiskelijan lukujärjestyksessä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson aikaresurssi jakaantuu seuraavasti:
5 opintopistettä vastaa 135 tuntia opiskelijan työtä, joka muodostuu verkko-opetuksesta työjärjestyksen mukaan, itsenäisestä työskentelystä ja parityöskentelystä.
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojaksolle hyväksytyille avautuu Canvasissa lyhyt opinnäytetyöprosessia kartoittava ennakkotehtävä, joiden pohjalta opintojakson sisältöä tarkennetaan tukemaan opinnäytetyöprosessia. Ennakkotehtävän deadline 8.9.2024 Canvas-työtilaan.
Opintojaksolla on kolme lähipäivää verkossa. Opintojaksolla perehdytään seuraaviin aihepiireihin:
- Opinnäytetyö tekstilajina ja viestintäprosessina
- Tutkimusetiikka, lähdekritiikki ja lähdemerkintöjen yleiset periaatteet
- Referointi, referoiva kieli
- Oma ääni opinnäytetyössä, metateksti ja argumentointi
- Tutkimustekstin tyyli ja kieli
- Kehittämistyön tulosten julkistaminen
Lisätietoja opiskelijoille
18§ Opetukseen ja ohjaukseen osallistuminen
Opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Tutkintosääntöön voit tutustua tarkemmin tästä linkistä:
https://laureauas.sharepoint.com/sites/Opiskelijaintranet/SitePages/Tutkintos%C3%A4%C3%A4nt%C3%B6%C3%B6n-muutoksia-1.8.-alkaen.aspx
Huom! Tämä opintojakso on suunnattu ylempää ammattikorkeakoulututkintoa suorittaville opiskelijoille. Edeltävä osaaminen: hyväksytty vähintään alemman korkeakoulututkinnon opinnäytetyö.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
”Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön” (Laurean tutkintosääntö).
Opintojakson tehtävät on suunniteltu tukemaan opinnäytetyöprosessia. Arvioitavia tehtäviä on kolme: opponointiharjoitus (parityö) 30 % kokonaisarvioinnista (asteikolla H-5), tutkimusmenetelmän raportointi (yksilötyö) 70 % kokonaisarvioinnista (asteikolla H-5) sekä tutkimusartikkeliharjoitus toisen lähipäivän yhteydessä (HYV/HYL). Harjoitus voidaan tehdä myös korvaavana tehtävänä. Tehtävänannot esitellään ensimmäisellä luennolla ja julkaistaan myös Canvas-työtilassa.
Arviointikriteerit:
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)
Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa.
Lisätietoja: https://laureauas.sharepoint.com/sites/linkfi/Dokumentit/YAMK_arviointikriteerit_2011.pdf
Osasuorituksia ei voi korottaa. Arviointikriteerit ovat nähtävissä myös opintojakson työtilassa Canvasissa.
Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 07.01.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 31.07.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D /YAMK
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
40 - 50
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto (TYJ), Yhteiset opinnot
Opettaja
- Kaarina Murtola
Vastuuopettaja
Kaarina Murtola
Ryhmät
-
TYJ23SJTäydentävä osaaminen (yamk-tutkinto), S23, yhteiset opinnot
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- toimia erilaisissa tutkimuksellisen kehittämistyön edellyttämissä viestintätilanteissa
- argumentoinnin kielelliset keinot
- tulkita ja tarkastella kriittisesti tieteellisiä artikkeleja ja tutkimuksellisia tekstejä
- arvioida toisten tutkimus- tai kehittämishankkeita ja esittää niistä perusteltuja ja asianmukaisia kehittämisideoita
- laatia tutkintoon kuuluvan tutkimus- tai kehittämishankkeen
Toteutustapa
Opintojakso on suunnattu yamk-opiskeljoille, joten opiskelijalla tulee olla suoritettuna soveltuva korkeakoulututkinto.
Opintojakson osaamistavoitteet:
•opinnäytetyön/kehittämistehtävän edellyttämät viestintätilanteet
•argumentointikeinot
•tieteellisten artikkelien ja tutkimuksellisten tekstien tulkita ja kriittinen tarkastelu
•toisten tutkimus- tai kehittämishankkeiden arviointi ja perusteltujen kehittämisideoiden esittäminen niiden pohjalta
•tutkintoon kuuluvan tutkimus- tai kehittämishankkeen laatiminen.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kirjallisuutta:
Kniivilä, S., Lindblom-Ylänne, S. & Mäntynen, A. 2017. Tiede ja teksti. Tehoa ja taitoa tutkielman kirjoittamiseen. Kolmas, uudistettu painos. Helsinki: Gaudeamus.
Kostamo, P., Airaksinen, T. & Vilkka, H. 2022: Opas toiminnalliseen opinnäytetyöhön. Helsinki: Art House.
Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2015. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. 3. - 4. painos. Helsinki: Sanoma Pro.
Ronkainen, S., Pehkonen, L., Lindblom-Ylänne, S. & Paavilainen, E. 2014. Tutkimuksen voimasanat. Helsinki: Sanoma Pro.
Strellman, U. & Vaattovaara, J. 2013 (toim.). Tieteen yleistajuistaminen 2013. Helsinki: Gaudeamus.
Valli, R. & Aaltola, J. 2015: Ikkunoita tutkimusmetodeihin 1. Metodin valinta ja aineistonkeruu: virikkeitä aloittelevalla tutkijalle. Juva: PS-Kustannus.
Valli, R. & Aaltola, J. 2015: Ikkunoita tutkimusmetodeihin 2. Näkökulmia aloittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetelmiin. Juva: PS-Kustannus.
Vilkka, H. 2021. Tutki ja kehitä. Jyväskylä: PS-kustannus.
Väliverronen, E. 2016. Julkinen Tiede.Tampere: Vastapaino.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla.” Katso lisätietoa Linkistä.
Muita vaihtoehtoisia suoritustapoja ei ole tarjolla.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Työelämäyhteistyö toteutuu opiskelijan suorittamien oppimistehtävien yhteyksissä.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Ennakkotehtävän deadline 14.1.2024 Canvas-työtilaan.
Opintojaksoon liittyy kolme Zoom-webinaaria:
27.01.2024 08.30 - 16.00
27.03.2024 08.30 - 12.00
23.05.2024 08.30 - 16.00
Canvas-työtila avautuu kokonaisuudessaan avausluennon yhteydessä. Opintojakson alettua ohjaus ja viestintä tapahtuvat työtilan kautta.Aikataulu on ilmoitettu myös opiskelijan lukujärjestyksessä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson aikaresurssi jakaantuu seuraavasti:
5 opintopistettä vastaa 135 tuntia opiskelijan työtä, joka muodostuu verkko-opetuksesta työjärjestyksen mukaan, itsenäisestä työskentelystä ja parityöskentelystä.
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojaksolle hyväksytyille avautuu Canvasissa lyhyt opinnäytetyöprosessia kartoittava ennakkotehtävä, joiden pohjalta opintojakson sisältöä tarkennetaan tukemaan kehittämishankkeen tutkimusviestinnän prosessia. Ennakkotehtävän deadline 14.1.2024 Canvas-työtilaan.
Opintojaksolla on kolme lähipäivää verkossa. Opintojaksolla perehdytään seuraaviin aihepiireihin:
- Opinnäytetyö tekstilajina ja viestintäprosessina
- Tutkimusetiikka, lähdekritiikki ja lähdemerkintöjen yleiset periaatteet
- Referointi, referoiva kieli
- Oma ääni opinnäytetyössä, metateksti ja argumentointi
- Tutkimustekstin tyyli ja kieli
- Kehittämistyön tulosten julkistaminen
Lisätietoja opiskelijoille
18§ Opetukseen ja ohjaukseen osallistuminen
Opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Tutkintosääntöön voit tutustua tarkemmin tästä linkistä:
https://laureauas.sharepoint.com/sites/Opiskelijaintranet/SitePages/Tutkintos%C3%A4%C3%A4nt%C3%B6%C3%B6n-muutoksia-1.8.-alkaen.aspx
Huom! Tämä opintojakso on suunnattu ylempää ammattikorkeakoulututkintoa suorittaville opiskelijoille. Edeltävä osaaminen: hyväksytty vähintään alemman korkeakoulututkinnon opinnäytetyö.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
”Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön” (Laurean tutkintosääntö).
Opintojakson tehtävät on suunniteltu tukemaan opinnäytetyöprosessia. Arvioitavia tehtäviä on kolme: opponointiharjoitus (parityö) 30 % kokonaisarvioinnista (asteikolla H-5), tutkimusmenetelmän raportointi (yksilötyö) 70 % kokonaisarvioinnista (asteikolla H-5) sekä tutkimusartikkeliharjoitus toisen lähipäivän yhteydessä (HYV/HYL). Harjoitus voidaan tehdä myös korvaavana tehtävänä. Tehtävänannot esitellään ensimmäisellä luennolla ja julkaistaan myös Canvas-työtilassa.
Arviointikriteerit:
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)
Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa.
Lisätietoja: https://laureauas.sharepoint.com/sites/linkfi/Dokumentit/YAMK_arviointikriteerit_2011.pdf
Arviointikriteerit ovat nähtävissä myös opintojakson työtilassa Optimassa
Ilmoittautumisaika
22.05.2023 - 31.07.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D /YAMK
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
40 - 50
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto (TYJ), Yhteiset opinnot
Opettaja
- Kaarina Murtola
Vastuuopettaja
Kaarina Murtola
Ryhmät
-
TYJ23SJTäydentävä osaaminen (yamk-tutkinto), S23, yhteiset opinnot
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- toimia erilaisissa tutkimuksellisen kehittämistyön edellyttämissä viestintätilanteissa
- argumentoinnin kielelliset keinot
- tulkita ja tarkastella kriittisesti tieteellisiä artikkeleja ja tutkimuksellisia tekstejä
- arvioida toisten tutkimus- tai kehittämishankkeita ja esittää niistä perusteltuja ja asianmukaisia kehittämisideoita
- laatia tutkintoon kuuluvan tutkimus- tai kehittämishankkeen
Toteutustapa
Opintojakso on suunnattu yamk-opiskeljoille, joten opiskelijalla tulee olla suoritettuna soveltuva korkeakoulututkinto.
Opintojakson osaamistavoitteet:
•opinnäytetyön/kehittämistehtävän edellyttämät viestintätilanteet
•argumentointikeinot
•tieteellisten artikkelien ja tutkimuksellisten tekstien tulkita ja kriittinen tarkastelu
•toisten tutkimus- tai kehittämishankkeiden arviointi ja perusteltujen kehittämisideoiden esittäminen niiden pohjalta
•tutkintoon kuuluvan tutkimus- tai kehittämishankkeen laatiminen.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kirjallisuutta:
Kniivilä, S., Lindblom-Ylänne, S. & Mäntynen, A. 2017. Tiede ja teksti. Tehoa ja taitoa tutkielman kirjoittamiseen. Kolmas, uudistettu painos. Helsinki: Gaudeamus.
Kostamo, P., Airaksinen, T. & Vilkka, H. 2022: Opas toiminnalliseen opinnäytetyöhön. Helsinki: Art House.
Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2015. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. 3. - 4. painos. Helsinki: Sanoma Pro.
Ronkainen, S., Pehkonen, L., Lindblom-Ylänne, S. & Paavilainen, E. 2014. Tutkimuksen voimasanat. Helsinki: Sanoma Pro.
Strellman, U. & Vaattovaara, J. 2013 (toim.). Tieteen yleistajuistaminen 2013. Helsinki: Gaudeamus.
Valli, R. & Aaltola, J. 2015: Ikkunoita tutkimusmetodeihin 1. Metodin valinta ja aineistonkeruu: virikkeitä aloittelevalla tutkijalle. Juva: PS-Kustannus.
Valli, R. & Aaltola, J. 2015: Ikkunoita tutkimusmetodeihin 2. Näkökulmia aloittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetelmiin. Juva: PS-Kustannus.
Vilkka, H. 2021. Tutki ja kehitä. Jyväskylä: PS-kustannus.
Väliverronen, E. 2016. Julkinen Tiede.Tampere: Vastapaino.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla.” Katso lisätietoa Linkistä.
Muita vaihtoehtoisia suoritustapoja ei ole tarjolla.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Työelämäyhteistyö toteutuu opiskelijan suorittamien oppimistehtävien yhteyksissä.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Ennakkotehtävän deadline 3.9.2023 Canvas-työtilaan.
Opintojaksoon liittyy kolme Zoom-webinaaria:
21.09.2023 08.30 - 16.00
26.10.2023 08.30 - 16.00
23.11.2023 08.30 - 16.00
Canvas-työtila avautuu kokonaisuudessaan avausluennon yhteydessä. Opintojakson alettua ohjaus ja viestintä tapahtuvat työtilan kautta.Aikataulu on ilmoitettu myös opiskelijan lukujärjestyksessä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson aikaresurssi jakaantuu seuraavasti:
5 opintopistettä vastaa 135 tuntia opiskelijan työtä, joka muodostuu verkko-opetuksesta työjärjestyksen mukaan, itsenäisestä työskentelystä ja parityöskentelystä.
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojaksolle hyväksytyille avautuu Canvasissa lyhyt opinnäytetyöprosessia kartoittava ennakkotehtävä, joiden pohjalta opintojakson sisältöä tarkennetaan tukemaan kehittämishankkeen tutkimusviestinnän prosessia. Ennakkotehtävän deadline 3.9.2023 Canvas-työtilaan.
Opintojaksolla on kolme lähipäivää verkossa. Opintojaksolla perehdytään seuraaviin aihepiireihin:
- Opinnäytetyö tekstilajina ja viestintäprosessina
- Tutkimusetiikka, lähdekritiikki ja lähdemerkintöjen yleiset periaatteet
- Referointi, referoiva kieli
- Oma ääni opinnäytetyössä, metateksti ja argumentointi
- Tutkimustekstin tyyli ja kieli
- Kehittämistyön tulosten julkistaminen
Lisätietoja opiskelijoille
18§ Opetukseen ja ohjaukseen osallistuminen
Opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Tutkintosääntöön voit tutustua tarkemmin tästä linkistä:
https://laureauas.sharepoint.com/sites/Opiskelijaintranet/SitePages/Tutkintos%C3%A4%C3%A4nt%C3%B6%C3%B6n-muutoksia-1.8.-alkaen.aspx
Huom! Tämä opintojakso on suunnattu ylempää ammattikorkeakoulututkintoa suorittaville opiskelijoille. Edeltävä osaaminen: hyväksytty vähintään alemman korkeakoulututkinnon opinnäytetyö.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
”Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön” (Laurean tutkintosääntö).
Opintojakson tehtävät on suunniteltu tukemaan opinnäytetyöprosessia. Arvioitavia tehtäviä on kolme: opponointiharjoitus (parityö) 30 % kokonaisarvioinnista (asteikolla H-5), tutkimusmenetelmän raportointi (yksilötyö) 70 % kokonaisarvioinnista (asteikolla H-5) sekä tutkimusartikkeliharjoitus toisen lähipäivän yhteydessä (HYV/HYL). Harjoitus voidaan tehdä myös korvaavana tehtävänä. Tehtävänannot esitellään ensimmäisellä luennolla ja julkaistaan myös Canvas-työtilassa.
Arviointikriteerit:
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)
Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa.
Lisätietoja: https://laureauas.sharepoint.com/sites/linkfi/Dokumentit/YAMK_arviointikriteerit_2011.pdf
Arviointikriteerit ovat nähtävissä myös opintojakson työtilassa Optimassa
Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 08.01.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 31.07.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D /YAMK
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
40 - 50
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto (TYJ), Yhteiset opinnot
Opettaja
- Kaarina Murtola
Vastuuopettaja
Kaarina Murtola
Ryhmät
-
TYJ23KJTäydentävä osaaminen (yamk-tutkinto), K23, yhteiset opinnot
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- toimia erilaisissa tutkimuksellisen kehittämistyön edellyttämissä viestintätilanteissa
- argumentoinnin kielelliset keinot
- tulkita ja tarkastella kriittisesti tieteellisiä artikkeleja ja tutkimuksellisia tekstejä
- arvioida toisten tutkimus- tai kehittämishankkeita ja esittää niistä perusteltuja ja asianmukaisia kehittämisideoita
- laatia tutkintoon kuuluvan tutkimus- tai kehittämishankkeen
Toteutustapa
Opintojakso on suunnattu yamk-opiskeljoille, joten opiskelijalla tulee olla suoritettuna soveltuva korkeakoulututkinto.
Opintojakson osaamistavoitteet:
•opinnäytetyön/kehittämistehtävän edellyttämät viestintätilanteet
•argumentointikeinot
•tieteellisten artikkelien ja tutkimuksellisten tekstien tulkita ja kriittinen tarkastelu
•toisten tutkimus- tai kehittämishankkeiden arviointi ja perusteltujen kehittämisideoiden esittäminen niiden pohjalta
•tutkintoon kuuluvan tutkimus- tai kehittämishankkeen laatiminen.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kirjallisuutta:
Kniivilä, S., Lindblom-Ylänne, S. & Mäntynen, A. 2017. Tiede ja teksti. Tehoa ja taitoa tutkielman kirjoittamiseen. Kolmas, uudistettu painos. Helsinki: Gaudeamus.
Kostamo, P., Airaksinen, T. & Vilkka, H. 2022: Opas toiminnalliseen opinnäytetyöhön. Helsinki: Art House.
Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2015. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. 3. - 4. painos. Helsinki: Sanoma Pro.
Ronkainen, S., Pehkonen, L., Lindblom-Ylänne, S. & Paavilainen, E. 2014. Tutkimuksen voimasanat. Helsinki: Sanoma Pro.
Strellman, U. & Vaattovaara, J. 2013 (toim.). Tieteen yleistajuistaminen 2013. Helsinki: Gaudeamus.
Valli, R. & Aaltola, J. 2015: Ikkunoita tutkimusmetodeihin 1. Metodin valinta ja aineistonkeruu: virikkeitä aloittelevalla tutkijalle. Juva: PS-Kustannus.
Valli, R. & Aaltola, J. 2015: Ikkunoita tutkimusmetodeihin 2. Näkökulmia aloittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetelmiin. Juva: PS-Kustannus.
Vilkka, H. 2021. Tutki ja kehitä. Jyväskylä: PS-kustannus.
Väliverronen, E. 2016. Julkinen Tiede.Tampere: Vastapaino.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla.” Katso lisätietoa Linkistä.
Muita vaihtoehtoisia suoritustapoja ei ole tarjolla.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Työelämäyhteistyö toteutuu opiskelijan suorittamien oppimistehtävien yhteyksissä.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Ennakkotehtävän deadline 29.1.2023 Canvas-työtilaan.
Opintojaksoon liittyy kolme Zoom-webinaaria:
02.02.2023 08.30 - 16.00
30.03.2023 08.30 - 16.00
27.05.2023 08.30 - 16.00
Canvas-työtila avautuu kokonaisuudessaan avausluennon yhteydessä. Opintojakson alettua ohjaus ja viestintä tapahtuvat työtilan kautta.Aikataulu on ilmoitettu myös opiskelijan lukujärjestyksessä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson aikaresurssi jakaantuu seuraavasti:
5 opintopistettä vastaa 135 tuntia opiskelijan työtä, joka muodostuu verkko-opetuksesta työjärjestyksen mukaan, itsenäisestä työskentelystä ja parityöskentelystä.
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojaksolle hyväksytyille avautuu Canvasissa lyhyt opinnäytetyöprosessia kartoittava ennakkotehtävä, joiden pohjalta opintojakson sisältöä tarkennetaan tukemaan kehittämishankkeen tutkimusviestinnän prosessia. Ennakkotehtävän deadline 22.1.2023 Canvas-työtilaan.
Opintojaksolla on kolme lähipäivää verkossa. Opintojaksolla perehdytään seuraaviin aihepiireihin:
- Opinnäytetyö tekstilajina ja viestintäprosessina
- Tutkimusetiikka, lähdekritiikki ja lähdemerkintöjen yleiset periaatteet
- Referointi, referoiva kieli
- Oma ääni opinnäytetyössä, metateksti ja argumentointi
- Tutkimustekstin tyyli ja kieli
- Kehittämistyön tulosten julkistaminen
Lisätietoja opiskelijoille
18§ Opetukseen ja ohjaukseen osallistuminen
Opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Tutkintosääntöön voit tutustua tarkemmin tästä linkistä:
https://laureauas.sharepoint.com/sites/Opiskelijaintranet/SitePages/Tutkintos%C3%A4%C3%A4nt%C3%B6%C3%B6n-muutoksia-1.8.-alkaen.aspx
Huom! Tämä opintojakso on suunnattu ylempää ammattikorkeakoulututkintoa suorittaville opiskelijoille. Edeltävä osaaminen: hyväksytty vähintään alemman korkeakoulututkinnon opinnäytetyö.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
”Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön” (Laurean tutkintosääntö).
Opintojakson tehtävät on suunniteltu tukemaan opinnäytetyöprosessia. Arvioitavia tehtäviä on kolme: opponointiharjoitus (parityö) 30 % kokonaisarvioinnista (asteikolla H-5), tutkimusmenetelmän raportointi (yksilötyö) 70 % kokonaisarvioinnista (asteikolla H-5) sekä tutkimusartikkeliharjoitus toisen lähipäivän yhteydessä (HYV/HYL). Harjoitus voidaan tehdä myös korvaavana tehtävänä. Tehtävänannot esitellään ensimmäisellä luennolla ja julkaistaan myös Canvas-työtilassa.
Arviointikriteerit:
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)
Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa.
Lisätietoja: https://laureauas.sharepoint.com/sites/linkfi/Dokumentit/YAMK_arviointikriteerit_2011.pdf
Arviointikriteerit ovat nähtävissä myös opintojakson työtilassa Optimassa
Ilmoittautumisaika
23.05.2022 - 10.06.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D /YAMK
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
41 - 50
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto (TYJ), Yhteiset opinnot
Opettaja
- Kaarina Murtola
Vastuuopettaja
Kaarina Murtola
Ryhmät
-
TYJ22KJTäydentävä osaaminen (yamk-tutkinto), K22, yhteiset opinnot
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- toimia erilaisissa tutkimuksellisen kehittämistyön edellyttämissä viestintätilanteissa
- argumentoinnin kielelliset keinot
- tulkita ja tarkastella kriittisesti tieteellisiä artikkeleja ja tutkimuksellisia tekstejä
- arvioida toisten tutkimus- tai kehittämishankkeita ja esittää niistä perusteltuja ja asianmukaisia kehittämisideoita
- laatia tutkintoon kuuluvan tutkimus- tai kehittämishankkeen
Toteutustapa
Opintojakso on suunnattu yamk-opiskeljoille, joten opiskelijalla tulee olla suoritettuna soveltuva korkeakoulututkinto.
Opintojakson osaamistavoitteet:
•opinnäytetyön/kehittämistehtävän edellyttämät viestintätilanteet
•argumentointikeinot
•tieteellisten artikkelien ja tutkimuksellisten tekstien tulkita ja kriittinen tarkastelu
•toisten tutkimus- tai kehittämishankkeiden arviointi ja perusteltujen kehittämisideoiden esittäminen niiden pohjalta
•tutkintoon kuuluvan tutkimus- tai kehittämishankkeen laatiminen.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opiskelumateriaali:
Kniivilä, S., Lindblom-Ylänne, S. & Mäntynen, A. 2017. Tiede ja teksti. Tehoa ja taitoa tutkielman kirjoittamiseen. Kolmas, uudistettu painos. Helsinki: Gaudeamus.
Ronkainen, S., Pehkonen, L., Lindblom-Ylänne, S. & Paavilainen, E. 2014. Tutkimuksen voimasanat. Helsinki: Sanoma Pro.
Taustakirjallisuutta:
Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2015. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. 3. - 4. painos. Helsinki: Sanoma Pro.
Strellman, U. & Vaattovaara, J. 2013 (toim.). Tieteen yleistajuistaminen 2013. Helsinki: Gaudeamus.
Valli, R. & Aaltola, J. 2015: Ikkunoita tutkimusmetodeihin 1. Metodin valinta ja aineistonkeruu: virikkeitä aloittelevalla tutkijalle. Juva: PS-Kustannus.
Valli, R. & Aaltola, J. 2015: Ikkunoita tutkimusmetodeihin 2. Näkökulmia aloittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetelmiin. Juva: PS-Kustannus.
Vilkka, H. 2015. Tutki ja kehitä. 4. uudistettu painos. Jyväskylä: PS-kustannus.
Väliverronen, E. 2016. Julkinen Tiede.Tampere: Vastapaino.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla.” Katso lisätietoa Linkistä.
Muita vaihtoehtoisia suoritustapoja ei ole tarjolla.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Työelämäyhteistyö toteutuu opiskelijan suorittamien oppimistehtävien yhteyksissä.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Ennakkotehtävän deadline 21.8.2022 Canvas-työtilaan.
Opintojaksoon liittyy kolme Zoom-webinaaria:
25.08.2022 08.30 - 16.00
24.09.2022 08.30 - 16.00
24.11.2022 08.30 - 16.00
Canvas-työtila avautuu kokonaisuudessaan avausluennon yhteydessä. Opintojakson alettua ohjaus ja viestintä tapahtuvat työtilan kautta.Aikataulu on ilmoitettu myös opiskelijan lukujärjestyksessä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson aikaresurssi jakaantuu seuraavasti:
5 opintopistettä vastaa 135 tuntia opiskelijan työtä, joka muodostuu verkko-opetuksesta työjärjestyksen mukaan, itsenäisestä työskentelystä ja parityöskentelystä.
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojaksolle hyväksytyille avautuu Canvasissa lyhyt opinnäytetyöprosessia kartoittava ennakkotehtävä, joiden pohjalta opintojakson sisältöä tarkennetaan tukemaan kehittämishankkeen tutkimusviestinnän prosessia. Ennakkotehtävän deadline 21.8.2022 Canvas-työtilaan.
Opintojaksolla on kolme lähipäivää verkossa. Opintojaksolla perehdytään seuraaviin aihepiireihin:
- Opinnäytetyö tekstilajina ja viestintäprosessina
- Tutkimusetiikka, lähdekritiikki ja lähdemerkintöjen yleiset periaatteet
- Referointi, referoiva kieli
- Oma ääni opinnäytetyössä, metateksti ja argumentointi
- Tutkimustekstin tyyli ja kieli
- Kehittämistyön tulosten julkistaminen
Lisätietoja opiskelijoille
18§ Opetukseen ja ohjaukseen osallistuminen
Opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Tutkintosääntöön voit tutustua tarkemmin tästä linkistä:
https://laureauas.sharepoint.com/sites/Opiskelijaintranet/SitePages/Tutkintos%C3%A4%C3%A4nt%C3%B6%C3%B6n-muutoksia-1.8.-alkaen.aspx
Huom! Tämä opintojakso on suunnattu ylempää ammattikorkeakoulututkintoa suorittaville opiskelijoille. Edeltävä osaaminen: hyväksytty vähintään alemman korkeakoulututkinnon opinnäytetyö.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
”Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön” (Laurean tutkintosääntö).
Opintojakson tehtävät on suunniteltu tukemaan opinnäytetyöprosessia. Arvioitavia tehtäviä on kolme: opponointiharjoitus (parityö) 30 % kokonaisarvioinnista (asteikolla H-5), tutkimusmenetelmän raportointi (yksilötyö) 70 % kokonaisarvioinnista (asteikolla H-5) sekä tutkimusartikkeliharjoitus toisen lähipäivän yhteydessä (HYV/HYL). Harjoitus voidaan tehdä myös korvaavana tehtävänä. Tehtävänannot esitellään ensimmäisellä luennolla ja julkaistaan myös Canvas-työtilassa.
Arviointikriteerit:
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)
Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa.
Lisätietoja: https://laureauas.sharepoint.com/sites/linkfi/Dokumentit/YAMK_arviointikriteerit_2011.pdf
Arviointikriteerit ovat nähtävissä myös opintojakson työtilassa Optimassa
Ilmoittautumisaika
29.11.2021 - 05.12.2021
Ajoitus
01.01.2022 - 31.07.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D /YAMK
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
41 - 50
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto (TYJ), Yhteiset opinnot
Opettaja
- Kaarina Murtola
Vastuuopettaja
Kaarina Murtola
Ryhmät
-
TYJ22KJTäydentävä osaaminen (yamk-tutkinto), K22, yhteiset opinnot
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- toimia erilaisissa tutkimuksellisen kehittämistyön edellyttämissä viestintätilanteissa
- argumentoinnin kielelliset keinot
- tulkita ja tarkastella kriittisesti tieteellisiä artikkeleja ja tutkimuksellisia tekstejä
- arvioida toisten tutkimus- tai kehittämishankkeita ja esittää niistä perusteltuja ja asianmukaisia kehittämisideoita
- laatia tutkintoon kuuluvan tutkimus- tai kehittämishankkeen
Toteutustapa
Opintojakso on suunnattu yamk-opiskeljoille, joten opiskelijalla tulee olla suoritettuna soveltuva korkeakoulututkinto.
Opintojakson osaamistavoitteet:
•opinnäytetyön/kehittämistehtävän edellyttämät viestintätilanteet
•argumentointikeinot
•tieteellisten artikkelien ja tutkimuksellisten tekstien tulkita ja kriittinen tarkastelu
•toisten tutkimus- tai kehittämishankkeiden arviointi ja perusteltujen kehittämisideoiden esittäminen niiden pohjalta
•tutkintoon kuuluvan tutkimus- tai kehittämishankkeen laatiminen.
Aika ja paikka
Ennakkotehtävän deadline 30.1.2022 Canvas-työtilaan.
Opintojaksoon liittyy kolme Zoom-webinaaria:
19.02.2022 08.30 - 16.00
24.03.2022 08.30 - 16.00
20.05.2022 08.30 - 16.00
Canvas-työtila avautuu kokonaisuudessaan avausluennon yhteydessä. Opintojakson alettua ohjaus ja viestintä tapahtuvat työtilan kautta.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opiskelumateriaali:
Kniivilä, S., Lindblom-Ylänne, S. & Mäntynen, A. 2017. Tiede ja teksti. Tehoa ja taitoa tutkielman kirjoittamiseen. Kolmas, uudistettu painos. Helsinki: Gaudeamus.
Ronkainen, S., Pehkonen, L., Lindblom-Ylänne, S. & Paavilainen, E. 2014. Tutkimuksen voimasanat. Helsinki: Sanoma Pro.
Taustakirjallisuutta:
Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2015. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. 3. - 4. painos. Helsinki: Sanoma Pro.
Strellman, U. & Vaattovaara, J. 2013 (toim.). Tieteen yleistajuistaminen 2013. Helsinki: Gaudeamus.
Valli, R. & Aaltola, J. 2015: Ikkunoita tutkimusmetodeihin 1. Metodin valinta ja aineistonkeruu: virikkeitä aloittelevalla tutkijalle. Juva: PS-Kustannus.
Valli, R. & Aaltola, J. 2015: Ikkunoita tutkimusmetodeihin 2. Näkökulmia aloittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetelmiin. Juva: PS-Kustannus.
Vilkka, H. 2015. Tutki ja kehitä. 4. uudistettu painos. Jyväskylä: PS-kustannus.
Väliverronen, E. 2016. Julkinen Tiede.Tampere: Vastapaino.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla.” Katso lisätietoa Linkistä.
Muita vaihtoehtoisia suoritustapoja ei ole tarjolla.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Työelämäyhteistyö toteutuu opiskelijan suorittamien oppimistehtävien yhteyksissä.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Aikataulu on ilmoitettu myös opiskelijan lukujärjestyksessä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson aikaresurssi jakaantuu seuraavasti:
5 opintopistettä vastaa 135 tuntia opiskelijan työtä, joka muodostuu verkko-opetuksesta työjärjestyksen mukaan, itsenäisestä työskentelystä ja parityöskentelystä.
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojaksolle hyväksytyille avautuu Canvasissa lyhyt opinnäytetyöprosessia kartoittava ennakkotehtävä, joiden pohjalta opintojakson sisältöä tarkennetaan tukemaan kehittämishankkeen tutkimusviestinnän prosessia. Ennakkotehtävän deadline 30.1.2022 Canvas-työtilaan.
Opintojaksolla on kolme lähipäivää verkossa. Opintojaksolla perehdytään seuraaviin aihepiireihin:
- Opinnäytetyö tekstilajina ja viestintäprosessina
- Tutkimusetiikka, lähdekritiikki ja lähdemerkintöjen yleiset periaatteet
- Referointi, referoiva kieli
- Oma ääni opinnäytetyössä, metateksti ja argumentointi
- Tutkimustekstin tyyli ja kieli
- Kehittämistyön tulosten julkistaminen
Lisätietoja opiskelijoille
18§ Opetukseen ja ohjaukseen osallistuminen
Opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Tutkintosääntöön voit tutustua tarkemmin tästä linkistä:
https://laureauas.sharepoint.com/sites/Opiskelijaintranet/SitePages/Tutkintos%C3%A4%C3%A4nt%C3%B6%C3%B6n-muutoksia-1.8.-alkaen.aspx
Huom! Tämä opintojakso on suunnattu ylempää ammattikorkeakoulututkintoa suorittaville opiskelijoille. Edeltävä osaaminen: hyväksytty vähintään alemman korkeakoulututkinnon opinnäytetyö.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
”Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön” (Laurean tutkintosääntö).
Opintojakson tehtävät on suunniteltu tukemaan opinnäytetyöprosessia. Arvioitavia tehtäviä on kolme: opponointiharjoitus (parityö) 30 % kokonaisarvioinnista (asteikolla H-5), tutkimusmenetelmän raportointi (yksilötyö) 70 % kokonaisarvioinnista (asteikolla H-5) sekä tutkimusartikkeliharjoitus toisen lähipäivän yhteydessä (HYV/HYL). Harjoitus voidaan tehdä myös korvaavana tehtävänä. Tehtävänannot esitellään ensimmäisellä luennolla ja julkaistaan myös Canvas-työtilassa.
Arviointikriteerit:
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)
Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa.
Lisätietoja: https://laureauas.sharepoint.com/sites/linkfi/Dokumentit/YAMK_arviointikriteerit_2011.pdf
Arviointikriteerit ovat nähtävissä myös opintojakson työtilassa Optimassa