Siirry suoraan sisältöön

Katsaus tutkimusmenetelmiinLaajuus (2 op)

Opinnon tunnus: JY00BU37

Laajuus

2 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:
- arvioida tutkimuksellisen lähestymistavan lähtökohdat
- valita tutkimusongelmaan sopivan tutkimusmenetelmän
- soveltaa erilaisia tutkimusmenetelmiä tutkimusprosessin toteutuksessa

Ilmoittautumisaika

05.02.2024 - 11.02.2024

Ajoitus

01.03.2024 - 31.05.2024

Opintopistemäärä

2 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D /YAMK

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

40 - 50

Koulutus
  • Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto (TYJ), Yhteiset opinnot
Opettaja
  • Hannu Tikkanen
  • Kristiina Helminen
Vastuuopettaja

Kristiina Helminen

Ajoitusryhmät
  • Koskee vain Avoimen AMK:n asiakkaita, tutkinto-opiskelija älä ilmoittaudu tähän pienryhmään, voit olla välittämättä tästä. 1 (Koko: 15. Avoin AMK: 15.)
Ryhmät
  • TYJ23SJ
    Täydentävä osaaminen (yamk-tutkinto), S23, yhteiset opinnot
Pienryhmät
  • Koskee vain Avoimen AMK:n asiakkaita, tutkinto-opiskelija älä ilmoittaudu tähän pienryhmään, voit olla välittämättä tästä. 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:
- arvioida tutkimuksellisen lähestymistavan lähtökohdat
- valita tutkimusongelmaan sopivan tutkimusmenetelmän
- soveltaa erilaisia tutkimusmenetelmiä tutkimusprosessin toteutuksessa

Toteutustapa

Opintojakso toteutetaan verkko-oppimisympäristössä ja siihen liittyvä Canvas avautuu perjantaina 1.3.2024 klo 12. Opiskelijat tekevät itsenäisesti, oman aikataulun mukaan tehtäviä, joiden viimeinen palautuspäivä on 31.5.2024.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Tutkimusmenetelmien verkkokäsikirja: https://www.fsd.tuni.fi/fi/palvelut/menetelmaopetus/
Aaltola, J., Laajalahti, A. & Valli, R. 2018. Ikkunoita tutkimusmetodeihin 2: näkökulmia aloittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetelmiin. (E-kirja Laurean Finnassa)
Heikkilä, T. 2014. Tilastollinen tutkimus. (E-kirja Laurean Finnassa)
Juuti, P. & Puusa, A. 2020. Laadullisen tutkimuksen näkökulmat ja menetelmät. (E-kirja Laurean Finnassa)
Kylmä, J. & Juvakka, T. 2007. Laadullinen terveystutkimus. (E-kirja Laurean Finnassa)
Salminen, A. 2011. Mikä kirjallisuuskatsaus?: johdatus kirjallisuuskatsauksen tyyppeihin ja hallintotieteellisiin sovelluksiin. (E-kirja Laurean Finnassa)
Tuomi, J. 2018. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. (E-kirja Laurean Finnassa)
TENK: Ihmiseen kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet ja ihmistieteiden eettinen ennakkoarviointi Suomessa: https://tenk.fi/sites/default/files/2021-01/Ihmistieteiden_eettisen_ennakkoarvioinnin_ohje_2020.pdf
ARENE: Ammattikorkeakoulujen opinnäytetöiden eettiset suositukset: https://www.arene.fi/julkaisut/raportit/opinnaytetoiden-eettiset-suositukset/
Saunders. 2015. Research Methods for Business Students. (E-kirja Laurean Finnassa)

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojakson tehtävät on laadittu työelämälähtöisen kehittämisen ja tutkimisen näkökulmasta.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojaksoon liittyvä Canvas avautuu perjantaina 1.3.2024 klo 12. Tehtävät tulee olla palautettuna viimeistään 31.5.2024, että arvioinnit ehtivät kevätlukukauden suorituksiin.

Kansainvälisyys toteutuksella

Opintojaksolla käytetään sekä kotimaisia että kansainvälisiä tutkimuksia ja lähdemateriaalia.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

2 op = 54 h (Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 27 tuntia opiskelijan tekemää työtä)

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojaksolla opiskelija perehtyy erilaisiin tutkimusmenetelmiin ja niiden soveltamiseen tutkimusprosessin eri vaiheissa. Tehtävinä ovat:
- Opettajan videoluentoihin tutustuminen.
- Tutkimusartikkelien analyysitehtävä, jossa opiskelija havainnoi ja arvioi tutkitun tiedon tuottamiseen liittyviä asioita (tekstin tuottamista).
- Tutkimuksellisen kehittämisen tekstin luomisen harjoitus. Tekstiä voi hyödyntää omassa opinnäytetyössä.

Tehtäväkokonaisuuden opiskelija palauttaa oman aikataulun mukaan:
-31.3.2024 mennessä palautetun kokonaisuuden opettaja arvioi viikolla 15.
-30.4.2024 mennessä palautetun kokonaisuuden opettaja arvioi viikolla 19.
-31.5.2024 mennessä palautetun kokonaisuuden opettaja arvioi viikolla 23.

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on suunniteltu tukemaan YAMK-opinnäytetyön tutkimusmenetelmien suunnittelua ja toteutusta. Opinto on vaatimuksiltaan YAMK-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa. Opinnot sopivat opiskelijoille, joilla on AMK-tason tutkinnon tuomat perustiedot tutkimusmenetelmistä ja tarve kerrata perusteita YAMK-opinnäytetyöprosessia suunnitellessaan.

Toteutukselle on varattu 15 kpl Avoimen AMK:n paikkoja.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)

Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.

Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla (= vähintään arvosana 1), tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa.

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä.

Ilmoittautumisaika

06.02.2023 - 12.02.2023

Ajoitus

01.03.2023 - 31.05.2023

Opintopistemäärä

2 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D /YAMK

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

40 - 50

Koulutus
  • Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto (TYJ), Yhteiset opinnot
Opettaja
  • Hannu Tikkanen
  • Kristiina Helminen
Vastuuopettaja

Kristiina Helminen

Ryhmät
  • TYJ23KJ
    Täydentävä osaaminen (yamk-tutkinto), K23, yhteiset opinnot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:
- arvioida tutkimuksellisen lähestymistavan lähtökohdat
- valita tutkimusongelmaan sopivan tutkimusmenetelmän
- soveltaa erilaisia tutkimusmenetelmiä tutkimusprosessin toteutuksessa

Toteutustapa

Opintojakso toteutetaan verkko-oppimisympäristössä ja siihen liittyvä Canvas avautuu keskiviikkona 1.3.2023 klo 12. Opiskelijat tekevät itsenäisesti, oman aikataulun mukaan tehtäviä, joiden viimeinen palautuspäivä on 31.5.2023.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Tutkimusmenetelmien verkkokäsikirja: https://www.fsd.tuni.fi/fi/palvelut/menetelmaopetus/
Aaltola, J., Laajalahti, A. & Valli, R. 2018. Ikkunoita tutkimusmetodeihin 2: näkökulmia aloittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetelmiin. (E-kirja Laurean Finnassa)
Heikkilä, T. 2014. Tilastollinen tutkimus. (E-kirja Laurean Finnassa)
Juuti, P. & Puusa, A. 2020. Laadullisen tutkimuksen näkökulmat ja menetelmät. (E-kirja Laurean Finnassa)
Kylmä, J. & Juvakka, T. 2007. Laadullinen terveystutkimus. (E-kirja Laurean Finnassa)
Salminen, A. 2011. Mikä kirjallisuuskatsaus?: johdatus kirjallisuuskatsauksen tyyppeihin ja hallintotieteellisiin sovelluksiin. (E-kirja Laurean Finnassa)
Tuomi, J. 2018. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. (E-kirja Laurean Finnassa)
TENK: Ihmiseen kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet ja ihmistieteiden eettinen ennakkoarviointi Suomessa: https://tenk.fi/sites/default/files/2021-01/Ihmistieteiden_eettisen_ennakkoarvioinnin_ohje_2020.pdf
ARENE: Ammattikorkeakoulujen opinnäytetöiden eettiset suositukset: https://www.arene.fi/julkaisut/raportit/opinnaytetoiden-eettiset-suositukset/
Saunders. 2015. Research Methods for Business Students. (E-kirja Laurean Finnassa)

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojakson tehtävät on laadittu työelämälähtöisen kehittämisen ja tutkimisen näkökulmasta.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojaksoon liittyvä Canvas avautuu keskiviikkona 1.3.2023 klo 12. Tehtävät tulee olla palautettuna viimeistään 31.5.2023, että arvioinnit ehtivät kevätlukukauden suorituksiin.

Kansainvälisyys toteutuksella

Opintojaksolla käytetään sekä kotimaisia että kansainvälisiä tutkimuksia ja lähdemateriaalia.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

2 op = 54 h (Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 27 tuntia opiskelijan tekemää työtä)

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojaksolla opiskelija perehtyy erilaisiin tutkimusmenetelmiin ja niiden soveltamiseen tutkimusprosessin eri vaiheissa. Tehtävinä ovat:
- Monivalintatesti, jonka avulla opiskelija kertaa keskeiset tutkimusmenetelmien käsitteet (useampi suoritusmahdollisuus). Valmistautuminen testiin tapahtuu opettajan videoluentoja katsomalla.
- Tutkimusartikkelien analyysitehtävä, jossa opiskelija havainnoi ja arvioi tutkitun tiedon tuottamiseen liittyviä asioita (tekstin tuottamista).
- Tutkimuksellisen kehittämisen tekstin luomisen harjoitus. Tekstiä voi hyödyntää omassa opinnäytetyössä.

Tehtäväkokonaisuuden opiskelija palauttaa oman aikataulun mukaan:
-31.3.2023 mennessä palautetun kokonaisuuden opettaja arvioi viikolla 15.
-30.4.2023 mennessä palautetun kokonaisuuden opettaja arvioi viikolla 19.
-31.5.2023 mennessä palautetun kokonaisuuden opettaja arvioi viikolla 23.

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan YAMK-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa. Opinnot sopivat opiskelijoille, joilla on AMK-tason tutkinnon tuomat perustiedot tutkimusmenetelmistä ja tarve kerrata perusteita YAMK-opinnäytetyöprosessia suunnitellessaan.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)

Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.

Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla (= vähintään arvosana 1), tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa.

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä.

Ilmoittautumisaika

23.05.2022 - 05.08.2022

Ajoitus

01.09.2022 - 30.11.2022

Opintopistemäärä

2 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D /YAMK

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

41 - 50

Koulutus
  • Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto (TYJ), Yhteiset opinnot
Opettaja
  • Kristiina Helminen
Vastuuopettaja

Kristiina Helminen

Ryhmät
  • TYJ22KJ
    Täydentävä osaaminen (yamk-tutkinto), K22, yhteiset opinnot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:
- arvioida tutkimuksellisen lähestymistavan lähtökohdat
- valita tutkimusongelmaan sopivan tutkimusmenetelmän
- soveltaa erilaisia tutkimusmenetelmiä tutkimusprosessin toteutuksessa

Toteutustapa

Opintojakso toteutetaan verkko-oppimisympäristössä ja siihen liittyvä Canvas avautuu torstaina 1.9.2022 klo12. Opiskelijat tekevät itsenäisesti, oman aikataulun mukaan tehtäviä, joiden viimeinen palautuspäivä on 30.11.2022.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Tutkimusmenetelmien verkkokäsikirja: https://www.fsd.tuni.fi/fi/palvelut/menetelmaopetus/
Aaltola, J., Laajalahti, A. & Valli, R. 2018. Ikkunoita tutkimusmetodeihin 2: näkökulmia aloittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetelmiin. (E-kirja Laurean Finnassa)
Heikkilä, T. 2014. Tilastollinen tutkimus. (E-kirja Laurean Finnassa)
Juuti, P. & Puusa, A. 2020. Laadullisen tutkimuksen näkökulmat ja menetelmät. (E-kirja Laurean Finnassa)
Kylmä, J. & Juvakka, T. 2007. Laadullinen terveystutkimus. (E-kirja Laurean Finnassa)
Salminen, A. 2011. Mikä kirjallisuuskatsaus?: johdatus kirjallisuuskatsauksen tyyppeihin ja hallintotieteellisiin sovelluksiin. (E-kirja Laurean Finnassa)
Tuomi, J. 2018. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. (E-kirja Laurean Finnassa)

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojakson tehtävät on laadittu työelämälähtöisen kehittämisen ja tutkimisen näkökulmasta.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojaksoon liittyvä Canvas avautuu torstaina 1.9.2022 klo 12. Tehtävät tulee olla palautettuna viimeistään 30.11.2022, että arvioinnit ehtivät syyslukukauden suorituksiin.

Kansainvälisyys toteutuksella

Opintojaksolla käytetään sekä kotimaisia että kansainvälisiä tutkimuksia ja lähdemateriaalia.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

2 op = 54 h (Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 27 tuntia opiskelijan tekemää työtä)

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojaksolla opiskelija perehtyy erilaisiin tutkimusmenetelmiin ja niiden soveltamiseen tutkimusprosessin eri vaiheissa. Tehtävinä ovat:
- Monivalintatesti, jonka avulla opiskelija kertaa keskeiset tutkimusmenetelmien käsitteet (useampi suoritusmahdollisuus). Valmistautuminen testiin tapahtuu opettajan videoluentoja katsomalla.
- Tutkimusartikkelien analyysitehtävä, jossa opiskelija havainnoi ja arvioi tutkitun tiedon tuottamiseen liittyviä asioita (tekstin tuottamista).
- Tutkimuksellisen kehittämisen tekstin luomisen harjoitus. Tekstiä voi hyödyntää omassa opinnäytetyössä.

Tehtäväkokonaisuuden opiskelija palauttaa oman aikataulun mukaan:
-30.9.2022 mennessä palautetun kokonaisuuden opettaja arvioi viikolla 41.
-31.10.2022 mennessä palautetun kokonaisuuden opettaja arvioi viikolla 45.
-30.11.2022 mennessä palautetun kokonaisuuden opettaja arvioi viikolla 49.

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan YAMK-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa. Opinnot sopivat opiskelijoille, joilla on AMK-tason tutkinnon tuomat perustiedot tutkimusmenetelmistä ja tarve kerrata perusteita YAMK-opinnäytetyöprosessia suunnitellessaan.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)

Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.

Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla (= vähintään arvosana 1), tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa.

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä.

Ilmoittautumisaika

29.11.2021 - 02.01.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 31.07.2022

Opintopistemäärä

2 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D /YAMK

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

41 - 120

Koulutus
  • Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto (TYJ), Yhteiset opinnot
Opettaja
  • Kristiina Helminen
Vastuuopettaja

Kristiina Helminen

Ajoitusryhmät
  • Pienryhmä 1 (Koko: 20. Avoin AMK: 20.)
Ryhmät
  • TYJ22KJ
    Täydentävä osaaminen (yamk-tutkinto), K22, yhteiset opinnot
Pienryhmät
  • Pienryhmä 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:
- arvioida tutkimuksellisen lähestymistavan lähtökohdat
- valita tutkimusongelmaan sopivan tutkimusmenetelmän
- soveltaa erilaisia tutkimusmenetelmiä tutkimusprosessin toteutuksessa

Toteutustapa

Opintojakso toteutetaan verkko-oppimisympäristössä ja siihen liittyvä Canvas avautuu tiistaina 1.3.2022 klo 12. Opiskelijat tekevät itsenäisesti, oman aikataulun mukaan tehtäviä, joiden viimeinen palautuspäivä on 31.5.2022.

Aika ja paikka

[Kenttä ei ole Laureassa käytössä]

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Tutkimusmenetelmien verkkokäsikirja: https://www.fsd.tuni.fi/fi/palvelut/menetelmaopetus/
Aaltola, J., Laajalahti, A. & Valli, R. 2018. Ikkunoita tutkimusmetodeihin 2: näkökulmia aloittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetelmiin. (E-kirja Laurean Finnassa)
Heikkilä, T. 2014. Tilastollinen tutkimus. (E-kirja Laurean Finnassa)
Juuti, P. & Puusa, A. 2020. Laadullisen tutkimuksen näkökulmat ja menetelmät. (E-kirja Laurean Finnassa)
Kylmä, J. & Juvakka, T. 2007. Laadullinen terveystutkimus. (E-kirja Laurean Finnassa)
Salminen, A. 2011. Mikä kirjallisuuskatsaus?: johdatus kirjallisuuskatsauksen tyyppeihin ja hallintotieteellisiin sovelluksiin. (E-kirja Laurean Finnassa)
Tuomi, J. 2018. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. (E-kirja Laurean Finnassa)

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojakson tehtävät on laadittu työelämälähtöisen kehittämisen ja tutkimisen näkökulmasta.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojaksoon liittyvä Canvas avautuu tiistaina 1.3.2021 klo 12. Tehtävät tulee olla palautettuna viimeistään 15.5.2022, että arvioinnit ehtivät kevätlukukauden suorituksiin.

Kansainvälisyys toteutuksella

Opintojaksolla käytetään sekä kotimaisia että kansainvälisiä tutkimuksia ja lähdemateriaalia.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

2 op = 54,4 h (Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä)

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojaksolla opiskelija perehtyy erilaisiin tutkimusmenetelmiin ja niiden soveltamiseen tutkimusprosessin eri vaiheissa.

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan YAMK-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa. Opinnot sopivat opiskelijoille, joilla on AMK-tason tutkinnon tuomat perustiedot tutkimusmenetelmistä ja tarve kerrata perusteita YAMK-opinnäytetyöprosessia suunnitellessaan.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi on hyväksytty/hylätty, joka maisteritason opinnoissa tarkoittaa, että opiskelijan tulee osoittaa osaamisensa vähintään H3-tasoisesti.

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)

Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.

Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla (= vähintään H3 -taso on hyväksytty), tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa.

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu.