Siirry suoraan sisältöön

Visionäärinen johtaminenLaajuus (5 op)

Opinnon tunnus: V1456

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tukea organisaatiota kohti haluttua tulevaisuutta yhteisen, jaetun vision avulla
- soveltaa visionäärisen johtamisen työkaluja
- etsiä, omaksua ja soveltaa käytännön esimerkkien ja kotimaisen ja kansainvälisen tutkimuskirjallisuuden tietoa visionäärisen johtamisen tukena

Ilmoittautumisaika

25.11.2024 - 01.12.2024

Ajoitus

01.01.2025 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2.5 op

TKI-osuus

4 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus

Yksikkö

30 Ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 35

Koulutus
  • Tulevaisuuden johtaminen ja asiakaslähtöinen palveluliiketoiminta (HYV2), Laurea Tikkurila
Opettaja
  • Susanna Kivelä
Vastuuopettaja

Susanna Kivelä

Ryhmät
  • HYV225KJ
    Tulevaisuuden johtaminen ja asiakaslähtöinen palveluliiketoiminta, yamk, K25, Tikkurila

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tukea organisaatiota kohti haluttua tulevaisuutta yhteisen, jaetun vision avulla
- soveltaa visionäärisen johtamisen työkaluja
- etsiä, omaksua ja soveltaa käytännön esimerkkien ja kotimaisen ja kansainvälisen tutkimuskirjallisuuden tietoa visionäärisen johtamisen tukena

Toteutustapa

Opintojakson suorittaaksesi sinun tulee:

Osallistua Orientaatiossa olevaan keskusteluun. Keskustelun tavoite on virittäytyä opintojakson teemaan ja koota yhteen ryhmän kokemukset ja näkemykset opintojakson aihealueeseen liittyen. Keskusteluteemat löytyvät Padlet-linkin takaa. Orientaatiotehtävä on pakollinen, mutta sitä ei arvioida. DL 15.3.2025 (Yksilötyö)

Laatia visioon ja visionääriseen johtamiseen liittyvä kirjallisuuskatsaus. Voit hyvin aloittaa kirjallisuuskatsauksen kokoamisen heti opintojakson alettua. DL 15.3.2025 Painoarvo arvosanasta 50 % (Yksilötyö)

Toteuttaa, arvioida ja raportoida aidossa työlämäkontekstissa toteutettu Backcasting- ja tiekarttamenetelmiä soveltava kehittämistehtävä ml. menetelmien kuvaus kirjallisuuteen viitaten. Soveltavan osan DL 15.5.2025 Painoarvo arvosanasta 40 % (Yksilötyö)

Tutustua osana lukupiiriä visionääristen johtajien "mielenmaisemaan". Lukupiirissä ryhmän jäsenet tutustuvat eri visionäärisen johtajan elämäkertoihin ja kokoavat ryhmän sisällä yhteisen analyysin elämäkerroista. DL 15.5.2025 Painoarvo arvosanasta 10 % (Ryhmätyö)


Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö. Opinnolla on opetusta ja ohjausta sekä kampuksella että etänä. Etäopetuksen tallenne on katsottavissa itselle sopivana ajankohtana. Opinnossa on ryhmätyöskentelyä. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta sekä voidaan hyödyntää myös työelämä- ja vertaispalautteenantoa.

Aika ja paikka

[Kenttä ei ole Laureassa käytössä]

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

.• Holstius, K. & Malaska, P. 2004 Advanced Strategic Thinking. Visionary Management
• Kuosa, T. 2021 The Evolution of Strategic Foresight. Navigating Public Policy Making.
• Lum, R.A.K .2016 4 Steps to the Future A Quick and Clean Guide to Creating Foresight
• Phaal, R. 2015. Roadmapping for strategy and innovation Roadmapping overview
• Phaal, R. ym. 2015. Strategic Roadmapping: A Workshop-based Approach for Identifying and Exploring Strategic Issues and Opportunities Strategic
• Phaal. R. ym.2009 An architectural framework for roadmapping: Towards visual strategy
• Playbook for Strategic Foresight & Innovation https://www.lut.fi/web/en/playbook-for-strategic-foresight-and-innovation
• Pouru, L. Wilenius, M. Holstius, K. & Heinonen, S. (toim.) 2017 Pentti Malaska. Ennalta näkijä, edeltä kulkija.
• Wilenius, M. & Kurki, S. 2012 Surfing the Sixth Wave

• + Canvas-alustalla olevat tieteelliset artikkelit
• + Itse haettu aineisto

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä.

Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintoon sisältyy työelämän kehittämishankkeen (LbD) toteutus, arviointi ja raportointi:

Osana opintoja opiskelijan tulee toteuttaa, arvioida ja raportoida aidossa työlämäkontekstissa toteutettu Backcasting- ja tiekarttamenetelmiä soveltava kehittämistehtävä ml. menetelmien kuvaus kirjallisuuteen viitaten. Soveltavan osan DL 15.5.2025 Painoarvo arvosanasta 40 % (Yksilötyö)

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät:

15.3.2025 Lähiopetuspäivä Laurea Tikkurila
- Orientaation DL
- Kirjallisuuskatsauksen DL

15.5.2025 Tehtävien DL
- Backcasting ja tiekartta DL
- Lukupiiritehtävän DL

Kansainvälisyys toteutuksella

Opinnon suoritukseen sisältyy opinnon alaan liittyvää kansainvälistä kirjallisuutta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Opinnon 5 op työmäärä jakautuu suuntaa-antavasti seuraavalla tavalla

- Lähipäivä Tikkurilan laurea = 8 h
- Orientaatio = 10 h
- Tietoperustan kokoaminen ja kirjallisuuskatsaus = 90 h
- LbD-hanke = 85 h
- Lukupiiri = 10 h

Sisältö ja sen jaksotus

Etenemisen kuvaus (muokattu aikaisemmastaChat GPT avulla)

Ennakkotehtävänä osallistut orientaatioon ja virity työelämään: Osallistumalla Orientaatioon opit ryhmätyöskentelyn perusteet ja keskustelutaidot. Näitä taitoja tarvitaan työelämässä menestymiseen.

Syvenny aiheeseen tutkitun tiedon avulla: Opintojakso antaa sinulle mahdollisuuden luoda kirjallisuuskatsaus visioon ja visionääriseen johtamiseen liittyen. Tämä taito on arvokas työelämässä, ja voit aloittaa sen kokoamisen heti opintojakson alussa.

Ota mentelmät haltuun LbD-hankkeessa: Opintojakso tarjoaa mahdollisuuden soveltaa Backcasting- ja tiekarttamenetelmiä aidossa työelämässä. Tämä kokemus on erinomainen valmistautuminen tuleviin työtehtäviin.

Asetu visionäärin saappaisiin ja tutustu visionääristen johtajien "mielenmaisemassa": Tutustu visionääristen johtajien elämäkertoihin osana lukupiiriä ja opi tekemään yhteisiä analyyseja. Tämä kehittää ryhmätyötaitojasi ja yhteistyökykyäsi, jotka ovat arvokkaita taitoja työelämässä.

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan yamk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

"Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella." (Laurean tutkintosääntö).


Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Turnitin plagioinnin tarkastuksen käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.

Hylätty (0)

Puutteellinen opintojakso-osallistuminen
Opintojakson suoritus ei ole tehtävänannon mukaisesti suoritettu.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:


- luoda aiheeseen perustellun tietoperustan hyödyntäen tutkimuksellisia lähteitä (esim. vertaisarvioimattomat tieteelliset tekstit).(Tietoperusta)
- soveltaa tietoperustaa erityyppisiin työelämän konteksteihin. (Tietoperusta)
- esittää tarkasteltavasta aiheesta oleellisia kysymyksiä. (Tietoperusta)

- kehittää perusteltuja ratkaisuja kehittämisongelmiin. (Kehittäminen)
- toimia kehittämistehtävissä. (Kehittäminen)

- tarkastella asioita avoimesti eri näkökulmista ja suunnitella olemassa olevan tietämyksen pohjalta toimivia ratkaisuja. (Luovuus)

- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)
- hyödyntää viestinnän keinoja. (Viestintä)

- suunnitella ja toteuttaa työskentelyä aikataulujen mukaisesti. (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)
- toimia osoittaen vastuullisuutta, itsenäisyyttä ja eettisyyttä (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)
- toimia epävarmoissa tilanteissa.(Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)
- työskennellä yhdessä muiden kanssa (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:


- luoda olennaisen tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä analysoiden. (Tietoperusta)
- soveltaa tietoperustaa erityyppisiin työelämän konteksteihin omaa ajattelua osoittaen. (Tietoperusta)
- pohtia kriittisiä kysymyksiä tietoperustaan liittyen. (Tietoperusta)

- kehittää perusteltuja ratkaisuja tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnan ongelmiin hyödyntäen kehittämisprosessin mallia tai menetelmää. (Kehittäminen)
- toimia kehittäjänä monimutkaisia ja uusia lähestymistapoja vaativissa kehittämistehtävissä. (Kehittäminen)

- arvioida asioita avoimesti eri näkökulmista ja rakentaa olemassa olevan tietämyksen pohjalta jotain omintakeista ja toimivaa.(Luovuus)

- viestiä asiantuntevasti suullisesti ja kirjallisesti. (Viestintä)
- hyödyntää monipuolisesti viestinnän keinoja. (Viestintä)

- soveltaa tietoja ja taitoja ilmentäen vastuullisuutta ja itsenäisyyttä. (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)
- tuottaa ratkaisuja, jotka ilmentävät vastuullisuutta ja eettisyyttä. (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)
- organisoida omaa toimintaansa aikatauluista sopien. (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)
- toimia itsenäisesti epävarmuuden sietoa vaativissa tilanteissa. (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)
- toimia rakentavasti yhteistyössä muiden kanssa. (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:


- luoda johdonmukaisen tietoperustan monipuolisesti hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä lähteitä. (Tietoperusta)
- analysoida ajankohtaisia ja relevantteja tieteellisiä lähteitä kriittisesti. (Tietoperusta)
- soveltaa tietoperustaa erityyppisiin työelämän konteksteihin kriittisesti ajatellen. (Tietoperusta)
- nostaa esille relevantteja ja kriittisiä näkökulmia tietoperustaan liittyen. (Tietoperusta)

- kehittää uusia perusteltuja ratkaisuja vaativiin tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnan ongelmiin hyödyntäen soveltuvaa kehittämisprosessin mallia tai menetelmää. (Kehittäminen)
- toimia kehittäjänä monimutkaisissa, ennakoimattomissa ja/tai uusia strategisia lähestymistapoja vaativissa kehittämistehtävissä. (Kehittäminen)

- arvioida asioita avoimesti ja rohkeasti useista eri näkökulmista ja rakentaa olemassa olevan tietämyksen pohjalta uutta, innovatiivista ja toimivaa näkökulmaa. (Luovuus)

- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti yleisön huomioiden. (Viestintä)
- hyödyntää luovia keinoja viestinnässä. (Viestintä)

- soveltaa tietoja ja taitoja vastuullisesti ja itsenäisesti. (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)
- tuottaa vastuullisia ja eettisiä ratkaisuja perustellusti. (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)
- organisoida ja johtaa omaa toimintaansa. (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)
- suunnitella ja aikatauluttaa työskentelynsä systemaattisesti. (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)
- toimia epävarmuuden sietoa vaativissa tilanteissa voittaen haasteet itsenäisesti ja perustellusti (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)
- toimia rakentavasti ja päämäärätietoisesti yhteistyössä muiden kanssa. (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)

Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 03.12.2023

Ajoitus

01.01.2024 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2.5 op

TKI-osuus

2.5 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D, Tikkurila, liko

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Tulevaisuuden johtaminen ja asiakaslähtöinen palveluliiketoiminta (HYV2), Laurea Tikkurila
Opettaja
  • Susanna Kivelä
Vastuuopettaja

Susanna Kivelä

Ryhmät
  • HYV224KJ
    Tulevaisuuden johtaminen ja asiakaslähtöinen palveluliiketoiminta, yamk, K24, Tikkurila

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tukea organisaatiota kohti haluttua tulevaisuutta yhteisen, jaetun vision avulla
- soveltaa visionäärisen johtamisen työkaluja
- etsiä, omaksua ja soveltaa käytännön esimerkkien ja kotimaisen ja kansainvälisen tutkimuskirjallisuuden tietoa visionäärisen johtamisen tukena

Toteutustapa

Opintojakson suorittaaksesi sinun tulee:

Osallistua Orientaatiossa olevaan keskusteluun. Keskustelun tavoite on virittäytyä opintojakson teemaan ja koota yhteen ryhmän kokemukset ja näkemykset opintojakson aihealueeseen liittyen. Keskusteluteemat löytyvät Padlet-linkin takaa. Orientaatiotehtävä on pakollinen, mutta sitä ei arvioida. DL 15.3.2024 (Yksilötyö)

Laatia visioon ja visionääriseen johtamiseen liittyvä kirjallisuuskatsaus. Voit hyvin aloittaa kirjallisuuskatsauksen kokoamisen heti opintojakson alettua. DL 15.3.2024 Painoarvo arvosanasta 50 % (Yksilötyö)

Toteuttaa, arvioida ja raportoida aidossa työlämäkontekstissa toteutettu Backcasting- ja tiekarttamenetelmiä soveltava kehittämistehtävä ml. menetelmien kuvaus kirjallisuuteen viitaten. Soveltavan osan DL 15.5.2024 Painoarvo arvosanasta 40 % (Yksilötyö)

Tutustua osana lukupiiriä visionääristen johtajien "mielenmaisemaan". Lukupiirissä ryhmän jäsenet tutustuvat eri visionäärisen johtajan elämäkertoihin ja kokoavat ryhmän sisällä yhteisen analyysin elämäkerroista. DL 15.5.2024 Painoarvo arvosanasta 10 % (Ryhmätyö)


Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö. Opinnolla on opetusta ja ohjausta sekä kampuksella että etänä. Etäopetuksen tallenne on katsottavissa itselle sopivana ajankohtana. Opinnossa on ryhmätyöskentelyä. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta sekä voidaan hyödyntää myös työelämä- ja vertaispalautteenantoa.

Aika ja paikka

[Kenttä ei ole Laureassa käytössä]

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

• • Hiltunen, E 2010 Weak Signals in Organizational Futures Learning.
• Hines, A. & Bishop, P. 2006 Thinking about the Future, Guidelines for Strategic Foresight
• Holstius, K. & Malaska, P. 2004 Advanced Strategic Thinking. Visionary Management
• Kuosa, T. 2021 The Evolution of Strategic Foresight. Navigating Public Policy Making.
• Lum, R.A.K .2016 4 Steps to the Future A Quick and Clean Guide to Creating Foresight
• Phaal, R. 2015. Roadmapping for strategy and innovation Roadmapping overview
• Phaal, R. ym. 2015. Strategic Roadmapping: A Workshop-based Approach for Identifying and Exploring Strategic Issues and Opportunities Strategic
• Phaal. R. ym.2009 An architectural framework for roadmapping: Towards visual strategy
• Playbook for Strategic Foresight & Innovation https://www.lut.fi/web/en/playbook-for-strategic-foresight-and-innovation
• Pouru, L. Wilenius, M. Holstius, K. & Heinonen, S. (toim.) 2017 Pentti Malaska. Ennalta näkijä, edeltä kulkija.
• Wilenius, M. & Kurki, S. 2012 Surfing the Sixth Wave

• + Canvas-alustalla olevat tieteelliset artikkelit
• + Itse haettu aineisto

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä.

Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintoon sisältyy työelämän kehittämishankkeen (LbD) toteutus, arviointi ja raportointi:

Osana opintoja opiskelijan tulee toteuttaa, arvioida ja raportoida aidossa työlämäkontekstissa toteutettu Backcasting- ja tiekarttamenetelmiä soveltava kehittämistehtävä ml. menetelmien kuvaus kirjallisuuteen viitaten. Soveltavan osan DL 15.5.2024 Painoarvo arvosanasta 40 % (Yksilötyö)

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät:

15.3.2024
- Lähiopetuspäivä Laurea Tikkurila
- Orientaation DL
- Kirjallisuuskatsauksen DL

15.5.2024
- Backcasting ja tiekartta DL
- Lukupiiritehtävän DL

Kansainvälisyys toteutuksella

Opinnon suoritukseen sisältyy opinnon alaan liittyvää kansainvälistä kirjallisuutta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Opinnon 5 op työmäärä jakautuu suuntaa-antavasti seuraavalla tavalla

- Lähipäivä Tikkurilan laurea = 8 h
- Orientaatio = 10 h
- Tietoperustan kokoaminen ja kirjallisuuskatsaus = 90 h
- LbD-hanke = 85 h
- Lukupiiri = 10 h

Sisältö ja sen jaksotus

Etenemisen kuvaus (muokattu aikaisemmastaChat GPT avulla)

Ennakkotehtävänä osallistut orientaatioon ja virity työelämään: Osallistumalla Orientaatioon opit ryhmätyöskentelyn perusteet ja keskustelutaidot. Näitä taitoja tarvitaan työelämässä menestymiseen.

Syvenny aiheeseen tutkitun tiedon avulla: Opintojakso antaa sinulle mahdollisuuden luoda kirjallisuuskatsaus visioon ja visionääriseen johtamiseen liittyen. Tämä taito on arvokas työelämässä, ja voit aloittaa sen kokoamisen heti opintojakson alussa.

Ota mentelmät haltuun LbD-hankkeessa: Opintojakso tarjoaa mahdollisuuden soveltaa Backcasting- ja tiekarttamenetelmiä aidossa työelämässä. Tämä kokemus on erinomainen valmistautuminen tuleviin työtehtäviin.

Asetu visionäärin saappaisiin ja tutustu visionääristen johtajien "mielenmaisemassa": Tutustu visionääristen johtajien elämäkertoihin osana lukupiiriä ja opi tekemään yhteisiä analyyseja. Tämä kehittää ryhmätyötaitojasi ja yhteistyökykyäsi, jotka ovat arvokkaita taitoja työelämässä.

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan yamk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

"Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella." (Laurean tutkintosääntö).


Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Ouriginalin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.

Hylätty (0)

Puutteellinen opintojakso-osallistuminen
Opintojakson suoritus ei ole tehtävänannon mukaisesti suoritettu.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)

Ilmoittautumisaika

28.11.2022 - 04.12.2022

Ajoitus

01.01.2023 - 31.07.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D, Tikkurila, liko

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Tulevaisuuden johtaminen ja asiakaslähtöinen palveluliiketoiminta (HYV2), Laurea Tikkurila
Opettaja
  • Susanna Kivelä
Ryhmät
  • HYV223KJ
    Tulevaisuuden johtaminen ja asiakaslähtöinen palveluliiketoiminta, yamk, K23, Tikkurila

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tukea organisaatiota kohti haluttua tulevaisuutta yhteisen, jaetun vision avulla
- soveltaa visionäärisen johtamisen työkaluja
- etsiä, omaksua ja soveltaa käytännön esimerkkien ja kotimaisen ja kansainvälisen tutkimuskirjallisuuden tietoa visionäärisen johtamisen tukena

Toteutustapa

Monimuotototeutus. Verkko-opinnot Optima-alustalla. workshop-työskentely, itsenäinen- ja ryhmätyöskentely sekä kirjallinen raportointi

Aika ja paikka

Monimuotototeutus:Lähipäivä Tikkurilan Laurea 17.2.2023 klo 9-16.30

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojakson alussa ja Canvas-oppimisympäristössä ilmoitettava kirjallisuus

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Monimuotototeutus:Lähipäivä Tikkurilan Laurea 17.2.2023 klo 9-16.30

Sisältö ja sen jaksotus

Lähipäivä Tikkurilan Laurea & Canvas-oppimisympäristö

- Visionäärinen johtaminen ja johtajuus
- Backcasting
- Roadmap
- Visionäärisen johtajan ominaisuudet (elämäkerta-analyysi)
- Soveltava tehtävä

Arviointiasteikko

H-5

Hylätty (0)

Puutteellinen opintojakso-osallistuminen
Opintojakson suoritus ei ole tehtävänannon mukaisesti suoritettu.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tietoperusta: Opiskelija osaa hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida opintojakson tavoitteista nousevaa tietoa laaja-alaisesti. Käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä
Ongelmanratkaisu: Opiskelija osaa ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa
Kehittäminen: Opiskelija osaa tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen.
Viestintä: Opiskelija osaa viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tietoperusta: Opiskelija osaa hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida opintojakson tavoitteita tukevaa tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. Käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä.
Ongelmanratkaisu: Opiskelija osaa ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja /tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja.
Kehittäminen: Opiskelija osaa luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon.
Viestintä: Opiskelija osaa viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tietoperusta: Opiskelija osaa luoda opintojakson tavoitteista nousevan johdonmukaisen ja omaa ajattelua sisältävän tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden.
Ongelmanratkaisu: Opiskelija osaa ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistä eri alojen tietoja.
Kehittäminen: Opiskelija osaa tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa.
Viestintä: Opiskelija osaa viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan- että alan ulkopuoliselle yleisölle.