Työhyvinvoinnin johtamisen etiikkaLaajuus (5 op)
Opinnon tunnus: SY00CD16
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- tunnistaa, analysoida ja perustella eettisiä kysymyksiä moniammatillisessa yhteistyössä, johtamisessa ja organisaation kehittämisessä
- tukea alaisia eettisten ongelmien ratkaisuissa ja ristiriitojen sovittelussa ja luoda arvotietoista johtamiskulttuuria.
- ennakoida ja ratkaista eettistä kuormitusta työhyvinvoinnin näkökulmasta
- edistää sekä arvioida toiminnan ja päätösten eettistä vaikuttavuutta
Ilmoittautumisaika
25.11.2024 - 01.12.2024
Ajoitus
01.01.2025 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2.5 op
Toteutustapa
50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus
Yksikkö
30 Ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 35
Koulutus
- Työhyvinvoinnin johtaminen sosiaali- ja terveysalalla (SYV10), Laurea Tikkurila
Opettaja
- Soile Juujärvi
Vastuuopettaja
Soile Juujärvi
Ryhmät
-
SYV1025KJTyöhyvinvoinnin johtaminen sosiaali- ja terveysalalla, yamk K25, Laurea Tikkurila
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- tunnistaa, analysoida ja perustella eettisiä kysymyksiä moniammatillisessa yhteistyössä, johtamisessa ja organisaation kehittämisessä
- tukea alaisia eettisten ongelmien ratkaisuissa ja ristiriitojen sovittelussa ja luoda arvotietoista johtamiskulttuuria.
- ennakoida ja ratkaista eettistä kuormitusta työhyvinvoinnin näkökulmasta
- edistää sekä arvioida toiminnan ja päätösten eettistä vaikuttavuutta
Toteutustapa
Opintojakso koostuu lähi-opetuksesta (3 päivää), verkkoluennosta, välitehtävistä ja pienryhmäkeskusteluista Canvas-oppimisalustalla ryhmän laatiman aikataulun mukaisesti. Opetuksessa käsitellään sosiaali- ja terveydenhuollon kannalta keskeisiä eettisiä lähestymistapoja ja ajankohtaisia eettisiä ongelmia.
Opiskelija tuo vuorollaan verkkokeskusteluun eettisen ongelman, josta keskustellaan lähiopetuksen ja kirjallisuuden aineistojen pohjalta. Verkkokeskustelua hyödynnetään opintojakson kirjallisessa tehtävässä.
Aika ja paikka
Lähiopetus:
14.2. 2025 Tikkurila B401
11.4. 2025 Tikkurila B401
16.5. 2025 Tikkurila B401
Verkkoluento:
26.2. 2025 klo 18-20
Canvas-työtila
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Juujärvi, S,, Myyry, L. & Pesso, K. (2007, 2011). Eeettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa. Helsinki:Tammi. (Saatavilla Laurean kirjastoista)
Ammattiettiset ohjeet:
Sosiaalialan ammattihenkilöstön eettiset ohjeet (2017)
http://talentia.e-julkaisu.com/2017/eettiset-ohjeet/
Sairaanhoitajien eettiset ohjeet
https://sairaanhoitajat.fi/ammatti-ja-osaaminen/kollegiaalisuus-ja-ammattietiikka/
Fysioterapeuttien eettiset ohjeet
https://www.wcpt.org/policy/ps-ethical-responsibilities
Valtakunnallisen sosiaali- ja terveysalan eettisen neuvottelukunnan (ETENE) julkaisut http://etene.fi/julkaisut
Lisäkirjallisuutta:
Monimuotoisuudesta menestystä - tietoa ja työkaluja työnantajalle. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-327-720-5
Eettinen rekrytointi https://www.tehy.fi/fi/tyoelamaopas/kansainvalinen-rekrytointi-sote-alalla/eettinen-rekrytointi
Sosiaaliset oikeudet: näkökulmia perustaan ja toteutumiseen (2017). Nykänen, E. (toim.) Helsinki: THL. E-kirja Laurean kirjastossa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojaksolla ei ole valinnaisia suoritustapoja
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus 1/3, verkkokeskustelu 1/3, kirjallinen tehtävä 1/3
Sisältö ja sen jaksotus
1. lähiopetus 14.2. 2025 9.00-16.30
Eettinen toiminta ja yhteys työhyvinvointiin
Verkkokeskustelujen ohjeistus
Verkkoluento 24.2. 2025 18.00-20.00
Huolenpidon ja oikeudenmukaisuuden etiikat
2. lähiopetus 11.4. 2025 9.00-16.30
Sosiaalietiikan teoriat eettisen päätöksenteon tukena
3. lähiopetus 16.5. 2025 9.00-16.30
Eettinen työhyvinvoinnin johtaminen
Kirjallisen tehtävän palauttaminen 31.5 2025 mennessä
Englanniksi
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi perustuu verkkokeskusteluihin ja kirjalliseen tehtävään.
Hylätty (0)
Opiskelija ei saavuta tyydyttävän kriteerejä arvioinnin eri osa-alueilla, osallistuu riiittämättömästi verkkokeskusteluun ja välitehtävien tekemiseen tai ei palauta opintojakson kirjallista tehtävää sovitussa ajassa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija tunnistaa tyypillisiä eettisiä ongelmia työyhteisössä.
Opiskelija osaa analysoida eettisiä ongelmia asiakkaiden ja ammattilaisten
hyvinvoinnin ja oikeuksien näkökulmasta.
Opiskelija ymmärtää tutkitun tiedon merkityksen ja osaa käyttää ammatillisia arvoja ammatillisessa päätöksenteossa.
Opiskelija osallistuu keskusteluun ammattialan arvoista ja eettisistä ongelmista.
Opiskelija tekee toimenpide-ehdotuksia.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija tunnistaa eettisiä ongelmia jokapäiväisessä työelämässä.
Opiskelija osaa analysoida eettisiä ongelmia työhyvinvoinnin ja johtamisen näkökulmasta.
Opiskelija käyttää tutkittua tietoa, ammatillisia arvoja ja erilaisia eettisiä teorioita ammatillisessa päätöksenteossa.
Opiskelija osallistuu aktiivisesti keskusteluun ammattialan arvoista ja eettisistä ongelmista.
Opiskelija tekee perusteltuja kehittämisehdotuksia työelämänkäytänteiden parantamiseksi.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija tunnistaa eettisiä ongelmia epäselvissä työelämän tilanteissa.
Opiskelija analysoi eettisiä ongelmia yhteiskunnallisesta perspektiivistä. Hän muodostaa ja hallitsee tutkittuun tietoon, ammatillisiin arvoihin ja eettisiin teorioihin perustuvan näkemyksen.
Opiskelija käynnistää aktiivisesti keskustelua ja ammattialan arvoista ja eettisistä ongelmista.
Opiskelija käynnistää perusteltuja työelämän kehittämistoimenpiteitä.