Siirry suoraan sisältöön

Työhyvinvoinnin tutkimuksellinen kehittäminenLaajuus (5 op)

Opinnon tunnus: SY00CD15

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:
- soveltaa tutkimuksellisia menetelmiä kehittämisprosesseissa
- suunnitella tutkimuksellisen kehittämisprosessin työelämässä
- varmistaa ja suunnitella eettisesti kestävän toiminnan tutkimuksellisessa kehittämisessä
- rakentaa opinnäytetyön kehittämisasetelman

Ilmoittautumisaika

25.11.2024 - 01.12.2024

Ajoitus

01.01.2025 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

30 Ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 35

Koulutus
  • Työhyvinvoinnin johtaminen sosiaali- ja terveysalalla (SYV10), Laurea Tikkurila
Opettaja
  • Kristiina Helminen
Vastuuopettaja

Kristiina Helminen

Ryhmät
  • SYV1025KJ
    Työhyvinvoinnin johtaminen sosiaali- ja terveysalalla, yamk K25, Laurea Tikkurila

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:
- soveltaa tutkimuksellisia menetelmiä kehittämisprosesseissa
- suunnitella tutkimuksellisen kehittämisprosessin työelämässä
- varmistaa ja suunnitella eettisesti kestävän toiminnan tutkimuksellisessa kehittämisessä
- rakentaa opinnäytetyön kehittämisasetelman

Toteutustapa

Opintojakson Canvas työtila avautuu ma 3.2.2025 klo 12
Opintojakso sisältää kontaktiopetusta Zoomissa seuraavasti. Zoomlimkki jatetaan Canvasissa ennen opintojakson alkua.
to 13.3.2025, klo 9-15
to 15.5.2025 klo 9-15
Lähiopetuksen lisäksi opiskelijat laativat prosessikirjoittaen alustavan kehittämisen suunnitelman työelämään.
Tehtävä tehdään kolmessa eri vaiheessa niin, että muodostuu lopullinen arvioitava tehtävä.
1. VAIHE (palautus ma 10.3. klo 23.59 mennessä): opiskelija perehtyy Canvasissa oleviin materiaaleihin, (videoita ja kirjallisia materiaaleja). Opiskelija laatii tutkimuksellisen kehittämisen suunnitelman luonnoksen. Opettaja antaa ryhmälle yhteisen palautteen.
2. VAIHE (palautus su 11.5. klo 23.59 mennessä): Opiskelija työstää ensimmäisen vaiheen tehtävää eteenpäin opettajan ohjeiden mukaisesti. Suunnitelmat esitetään pienryhmissä kontaktiopetuspäivänä ja opiskelijat antavat toisilleen vertaispalautetta erillisen ohjeen mukaan. Opettaja antaa tehtävästä lyhyet yksilölliset palautteet.
3. VAIHE: Lopullinen, täydennetty työelämän kehittämisen suunnitelma palautetaan Canvasiin su 25.5.2025 klo 23.59 mennessä. Opettaja antaa henkilökohtaisen arviointipalautteen.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Suositeltava kirjallisuus:
Salonen: http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522163738.pdf
Salonen, Eloranta, Hautala & Kinos: http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522166494.pdf
Toikko & Rantanen: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-44-7732-4
Lisälähteistä kerrotaan opintojakson Canvas-alustalla ja opiskelijat etsivät itsenäisesti lisälähteitä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakson aikana opiskelijat työstävät työelämälähtöisen kehittämissuunnitelman.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakson Canvas työtila avautuu torstaina 9.1.2025 klo 12.
Opintojakso sisältää kontaktiopetusta seuraavasti:
pe 10.1.2025, klo 12-13.45,
ke 29.1.2025 klo 12-15,
ke 12.3.2025 klo 12-15,
to 3.4.2025 klo 12-16.
Lähiopetuksen lisäksi opiskelijat laativat parityönä prosessikirjoittaen alustavan kehittämisen suunnitelman työelämään.
Tehtävä tehdään neljässä eri vaiheessa niin, että muodostuu lopullinen arvioitava tehtävä.
1. VAIHE tehdään "laatikoihin" (palautus su 26.1. klo 23.59 mennessä): Johdanto ja tavoitteen määrittely. Opettajat antavat ryhmälle yhteisen palautteen.
2. VAIHE tehdään ONT-pohjaan (palautus ti 4.3. klo 23.59 mennessä): Suunnittelu ja toteutus. Opettajat antavat tehtävistä yksilölliset palautteet.
3. VAIHE (ennen viimeistä tapaamista ke 26.3. klo 23.59 mennessä): Lähes valmiin suunnitelman esittäminen pienryhmissä ja opponoinnit. Opettajat antavat ryhmälle yhteisen palautteen.

4. VAIHE: Lopullinen, täydennetty työelämän kehittämisen suunnitelma palautetaan Canvasiin ma 21.4.2023 klo 23.59 mennessä. Opettajat antavat henkilökohtaisen arviointipalautteen.

Kansainvälisyys toteutuksella

Opintojaksolla hyödynnetään kotimaisen lähdekirjallisuuden ohella myös kansainvälistä tutkimuskirjallisuutta ja lähteitä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä eli laskennallisesti 135 h opiskelijan työtä.
Opintojakson toteutuksessa on huomioitu prosessimaisuus.
Opiskelijat saavat opettajien lisäksi vertaispalautetta toisilta kurssin opiskelijoilta.

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakso sisältää kontaktiopetuksena orientaation opintojaksolle, luennot tutkimuksellisesta kehittämisestä, lähdekritiikistä, kirjallisuuskatsauksen tekemisestä, laadullisesta ja määrällisestä tutkimusotteesta sekä kertauksen tutkimuksen eettisistä kysymyksistä ja tutkimuslupaprosessista.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

”Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Mikäli opiskelija ei suorituksensa täydentämismahdollisuudesta huolimatta saa hyväksyttyä arviointia, hänen tulee suorittaa opintojakso uudelleen opettajan kanssa sovitulla tavalla.” (Tutkintosääntö 2024.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Plagioinnin tarkastuksen käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.

Hylätty (0)

Hylätty (HYL) Oppimistehtäviä ei ole joko tehty tai niitä ei ole tehty ohjeiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tyydyttävän arvosanan 1–2 tasolla opiskelija osaa:
- luoda aiheeseen perustellun tietoperustan hyödyntäen tutkimuksellisia lähteitä (esim. vertaisarvioimattomat tieteelliset tekstit). (Tietoperusta)
- soveltaa tietoperustaa erityyppisiin työelämän konteksteihin. (Tietoperusta)
- esittää tarkasteltavasta aiheesta oleellisia kysymyksiä. (Tietoperusta)
- kehittää perusteltuja ratkaisuja kehittämisongelmiin. (Kehittäminen)
- toimia kehittämistehtävissä. (Kehittäminen)
- tarkastella asioita avoimesti eri näkökulmista ja suunnitella olemassa olevan tietämyksen pohjalta toimivia ratkaisuja. (Luovuus)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)
- hyödyntää viestinnän keinoja. (Viestintä)
- suunnitella ja toteuttaa työskentelyä aikataulujen mukaisesti. (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)
- toimia osoittaen vastuullisuutta, itsenäisyyttä ja eettisyyttä (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)
- toimia epävarmoissa tilanteissa. (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)
- työskennellä yhdessä muiden kanssa (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvän arvosanan 3–4 tasolla opiskelija osaa:
- luoda olennaisen tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä analysoiden. (Tietoperusta)
- soveltaa tietoperustaa erityyppisiin työelämän konteksteihin omaa ajattelua osoittaen. (Tietoperusta)
- pohtia kriittisiä kysymyksiä tietoperustaan liittyen. (Tietoperusta)
- kehittää perusteltuja ratkaisuja tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnan ongelmiin hyödyntäen kehittämisprosessin mallia tai menetelmää. (Kehittäminen)
- toimia kehittäjänä monimutkaisia ja uusia lähestymistapoja vaativissa kehittämistehtävissä. (Kehittäminen)
- arvioida asioita avoimesti eri näkökulmista ja rakentaa olemassa olevan tietämyksen pohjalta jotain omintakeista ja toimivaa. (Luovuus)
- viestiä asiantuntevasti suullisesti ja kirjallisesti. (Viestintä)
- hyödyntää monipuolisesti viestinnän keinoja. (Viestintä)
- soveltaa tietoja ja taitoja ilmentäen vastuullisuutta ja itsenäisyyttä. (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)
- tuottaa ratkaisuja, jotka ilmentävät vastuullisuutta ja eettisyyttä. (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)
- organisoida omaa toimintaansa aikatauluista sopien. (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)
- toimia itsenäisesti epävarmuuden sietoa vaativissa tilanteissa. (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)
- toimia rakentavasti yhteistyössä muiden kanssa. (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävän arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- luoda johdonmukaisen tietoperustan monipuolisesti hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä lähteitä. (Tietoperusta)
- analysoida ajankohtaisia ja relevantteja tieteellisiä lähteitä kriittisesti. (Tietoperusta)
- soveltaa tietoperustaa erityyppisiin työelämän konteksteihin kriittisesti ajatellen. (Tietoperusta)
- nostaa esille relevantteja ja kriittisiä näkökulmia tietoperustaan liittyen. (Tietoperusta)
- kehittää uusia perusteltuja ratkaisuja vaativiin tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnan ongelmiin hyödyntäen soveltuvaa kehittämisprosessin mallia tai menetelmää. (Kehittäminen)
- toimia kehittäjänä monimutkaisissa, ennakoimattomissa ja/tai uusia strategisia lähestymistapoja vaativissa kehittämistehtävissä. (Kehittäminen)
- arvioida asioita avoimesti ja rohkeasti useista eri näkökulmista ja rakentaa olemassa olevan tietämyksen pohjalta uutta, innovatiivista ja toimivaa näkökulmaa. (Luovuus)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti yleisön huomioiden. (Viestintä)
- hyödyntää luovia keinoja viestinnässä. (Viestintä)
- soveltaa tietoja ja taitoja vastuullisesti ja itsenäisesti. (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)
- tuottaa vastuullisia ja eettisiä ratkaisuja perustellusti. (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)
- organisoida ja johtaa omaa toimintaansa. (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)
- suunnitella ja aikatauluttaa työskentelynsä systemaattisesti. (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)
- toimia epävarmuuden sietoa vaativissa tilanteissa voittaen haasteet itsenäisesti ja perustellusti (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)
- toimia rakentavasti ja päämäärätietoisesti yhteistyössä muiden kanssa. (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)