Siirry suoraan sisältöön

Tutkimuksellinen kehittämistoimintaLaajuus (5 op)

Opinnon tunnus: ZY00BY48

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:
• hahmottaa tutkimuksellisen kehittämistoiminnan peruslähtökohdat ja tiedontuotannon merkityksen osana kehittämistoimintaa
• jäsentää erilaisia tutkimus- ja kehittämistoiminnan metodologisia lähestymistapoja
• hallitsee erilaisia tutkimusaineistojen analysoinnin lähestymistapoja

Ilmoittautumisaika

25.11.2024 - 01.12.2024

Ajoitus

10.01.2025 - 30.04.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

30 Ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 35

Koulutus
  • Rikosseuraamusalan kehittäminen ja johtaminen (ZYV5), Laurea Tikkurila
Opettaja
  • Tarja Juvonen
  • Kristiina Helminen
Vastuuopettaja

Eeva Järveläinen

Ryhmät
  • ZYV525KJ
    Rikosseuraamusalan kehittäminen ja johtaminen, yamk, verkko-opinnot, K25, Tikkurila

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:
• hahmottaa tutkimuksellisen kehittämistoiminnan peruslähtökohdat ja tiedontuotannon merkityksen osana kehittämistoimintaa
• jäsentää erilaisia tutkimus- ja kehittämistoiminnan metodologisia lähestymistapoja
• hallitsee erilaisia tutkimusaineistojen analysoinnin lähestymistapoja

Toteutustapa

Opintojakson Canvas työtila avautuu torstaina 9.1.2025 klo 12.
Opintojakso sisältää kontaktiopetusta seuraavasti:
pe 10.1.2025, klo 12-13.45,
ke 29.1.2025 klo 12-15,
ke 12.3.2025 klo 12-15,
to 3.4.2025 klo 12-16.
Lähiopetuksen lisäksi opiskelijat laativat parityönä prosessikirjoittaen alustavan kehittämisen suunnitelman työelämään.
Tehtävä tehdään neljässä eri vaiheessa niin, että muodostuu lopullinen arvioitava tehtävä.
1. VAIHE tehdään "laatikoihin" (palautus su 26.1. klo 23.59 mennessä): Johdanto ja tavoitteen määrittely. Opettajat antavat ryhmälle yhteisen palautteen.
2. VAIHE tehdään ONT-pohjaan (palautus ti 4.3. klo 23.59 mennessä): Suunnittelu ja toteutus. Opettajat antavat tehtävistä yksilölliset palautteet.
3. VAIHE (ennen viimeistä tapaamista ke 26.3. klo 23.59 mennessä): Lähes valmiin suunnitelman esittäminen pienryhmissä ja opponoinnit. Opettajat antavat ryhmälle yhteisen palautteen.

4. VAIHE: Lopullinen, täydennetty työelämän kehittämisen suunnitelma palautetaan Canvasiin ma 21.4.2023 klo 23.59 mennessä. Opettajat antavat henkilökohtaisen arviointipalautteen.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Suositeltava kirjallisuus:
Salonen: http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522163738.pdf
Salonen, Eloranta, Hautala & Kinos: http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522166494.pdf
Toikko & Rantanen: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-44-7732-4
Lisälähteistä kerrotaan opintojakson Canvas-alustalla ja opiskelijat etsivät itsenäisesti vaihtoehtoisia lähteitä.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojakson aikana opiskelijat työstävät työelämälähtöisen kehittämissuunnitelman.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakson Canvas avautuu torstaina 9.1.2025 klo 12.
Canvasissa on ohjeet opintojakson suorittamiseen. Välitehtävät palautetaan ennen kutakin kontakiopetuspäivää (erikseen määritellyt päivämäärät).
Opintojakson viimeistelty kehittämisen suunnitelman palautetaan maanantaihin 21.4.2025 klo 23.59 mennessä.

Kansainvälisyys toteutuksella

Opintojaksolla hyödynnetään kotimaisen lähdekirjallisuuden ohella myös kansainvälistä tutkimuskirjallisuutta ja lähteitä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä eli 135 h työskentelyä .
Opintojakson toteutuksessa on huomioitu prosessimaisuus.
Opiskelijat saavat opettajien lisäksi vertaispalautetta toisilta kurssin opiskelijoilta.

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakso sisältää kontaktiopetuksena orientaation opintojaksolle, luennot tutkimuksellisesta kehittämisestä, lähdekritiikistä, kirjallisuuskatsauksen tekemisestä, laadullisesta ja määrällisestä tutkimusotteesta sekä kertauksen tutkimuksen eettisistä kysymyksistä ja tutkimuslupaprosessista.

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan YAMK-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa (ECTS 7).

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksokohtaiset arviointimenetelmät käydään läpi opintojakson aloituspäivänä.

”Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Mikäli opiskelija ei suorituksensa täydentämismahdollisuudesta huolimatta saa hyväksyttyä arviointia, hänen tulee suorittaa opintojakso uudelleen opettajan kanssa sovitulla tavalla.” (Tutkintosääntö 2024.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Plagioinnin tarkastuksen käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.

Hylätty (0)

Oppimistehtäviä ei ole joko tehty tai niitä ei ole tehty ohjeiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tyydyttävän arvosanan 1-2 tasolla opiskelija osaa:
- luoda aiheeseen perustellun tietoperustan hyödyntäen tutkimuksellisia lähteitä (esim. vertaisarvioimattomat tieteelliset tekstit).(Tietoperusta)
- soveltaa tietoperustaa erityyppisiin työelämän konteksteihin. (Tietoperusta)
- esittää tarkasteltavasta aiheesta oleellisia kysymyksiä. (Tietoperusta)
- kehittää perusteltuja ratkaisuja kehittämisongelmiin. (Kehittäminen)
- toimia kehittämistehtävissä. (Kehittäminen)
- tarkastella asioita avoimesti eri näkökulmista ja suunnitella olemassa olevan tietämyksen pohjalta toimivia ratkaisuja. (Luovuus)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)
- hyödyntää viestinnän keinoja. (Viestintä)
- suunnitella ja toteuttaa työskentelyä aikataulujen mukaisesti. (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)
- toimia osoittaen vastuullisuutta, itsenäisyyttä ja eettisyyttä (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)
- toimia epävarmoissa tilanteissa. (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)
- työskennellä yhdessä muiden kanssa (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvän arvosanan 3-4 tasolla opiskelija osaa:
- luoda olennaisen tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä analysoiden. (Tietoperusta)
- soveltaa tietoperustaa erityyppisiin työelämän konteksteihin omaa ajattelua osoittaen. (Tietoperusta)
- pohtia kriittisiä kysymyksiä tietoperustaan liittyen. (Tietoperusta)
- kehittää perusteltuja ratkaisuja tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnan ongelmiin hyödyntäen kehittämisprosessin mallia tai menetelmää. (Kehittäminen)
- toimia kehittäjänä monimutkaisia ja uusia lähestymistapoja vaativissa kehittämistehtävissä. (Kehittäminen)
- arvioida asioita avoimesti eri näkökulmista ja rakentaa olemassa olevan tietämyksen pohjalta jotain omintakeista ja toimivaa. (Luovuus)
- viestiä asiantuntevasti suullisesti ja kirjallisesti. (Viestintä)
- hyödyntää monipuolisesti viestinnän keinoja. (Viestintä)
- soveltaa tietoja ja taitoja ilmentäen vastuullisuutta ja itsenäisyyttä. (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)
- tuottaa ratkaisuja, jotka ilmentävät vastuullisuutta ja eettisyyttä. (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)
- organisoida omaa toimintaansa aikatauluista sopien. (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)
- toimia itsenäisesti epävarmuuden sietoa vaativissa tilanteissa. (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)
- toimia rakentavasti yhteistyössä muiden kanssa. (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävän arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- luoda johdonmukaisen tietoperustan monipuolisesti hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä lähteitä. (Tietoperusta)
- analysoida ajankohtaisia ja relevantteja tieteellisiä lähteitä kriittisesti. (Tietoperusta)
- soveltaa tietoperustaa erityyppisiin työelämän konteksteihin kriittisesti ajatellen. (Tietoperusta)
- nostaa esille relevantteja ja kriittisiä näkökulmia tietoperustaan liittyen. (Tietoperusta)
- kehittää uusia perusteltuja ratkaisuja vaativiin tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnan ongelmiin hyödyntäen soveltuvaa kehittämisprosessin mallia tai menetelmää. (Kehittäminen)
- toimia kehittäjänä monimutkaisissa, ennakoimattomissa ja/tai uusia strategisia lähestymistapoja vaativissa kehittämistehtävissä. (Kehittäminen)
- arvioida asioita avoimesti ja rohkeasti useista eri näkökulmista ja rakentaa olemassa olevan tietämyksen pohjalta uutta, innovatiivista ja toimivaa näkökulmaa. (Luovuus)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti yleisön huomioiden. (Viestintä)
- hyödyntää luovia keinoja viestinnässä. (Viestintä)
- soveltaa tietoja ja taitoja vastuullisesti ja itsenäisesti. (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)
- tuottaa vastuullisia ja eettisiä ratkaisuja perustellusti. (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)
- organisoida ja johtaa omaa toimintaansa. (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)
- suunnitella ja aikatauluttaa työskentelynsä systemaattisesti. (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)
- toimia epävarmuuden sietoa vaativissa tilanteissa voittaen haasteet itsenäisesti ja perustellusti (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)
- toimia rakentavasti ja päämäärätietoisesti yhteistyössä muiden kanssa. (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)

Ajoitus

01.10.2023 - 03.11.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D, Tikkurila, sote

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Rikosseuraamusalan kehittäminen ja johtaminen (ZYV5), Laurea Tikkurila
Opettaja
  • Tarja Juvonen
  • Eeva Järveläinen
Vastuuopettaja

Eeva Järveläinen

Ryhmät
  • ZYV524KJ
    Rikosseuraamusalan kehittäminen ja johtaminen, yamk, K24, Tikkurila

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:
• hahmottaa tutkimuksellisen kehittämistoiminnan peruslähtökohdat ja tiedontuotannon merkityksen osana kehittämistoimintaa
• jäsentää erilaisia tutkimus- ja kehittämistoiminnan metodologisia lähestymistapoja
• hallitsee erilaisia tutkimusaineistojen analysoinnin lähestymistapoja

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty