Siirry suoraan sisältöön

Mielen hyvinvoinnin edistäminen asiakastyössäLaajuus (5 op)

Opinnon tunnus: SY00BW94

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa

- Suunnitella, toteuttaa ja arvioida mielen hyvinvointia edistävää asiakastyötä
- Hahmottaa mielen hyvinvoinnin edistämisen monitieteisen perustan
- Analysoida mielen hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä työntekijän, lähityöyhteisön, organisaation ja ympäröivän yhteiskunnan näkökulmasta
- Hyödyntää tutkimusnäyttöön perustuvaa tietoa mielen hyvinvoinnin edistämisessä
- Toteuttaa tavoitteellista mielen hyvinvoinnin edistämistä asiakastyössä
- Soveltaa mielen hyvinvointia edistäviä työtapoja
- Hyödyntää voimavaraistavaa työotetta asiakastyössä
- Toteuttaa dialogisuuteen perustuvaa asiakastyötä
- Turvata ja vahvistaa vahvistaa omaa työhyvinvointiaan vaativassa asiakastyössä
- Kehittää mielen hyvinvoinnin edistämisen menetelmiä

Ilmoittautumisaika

20.05.2024 - 26.05.2024

Ajoitus

22.08.2024 - 17.10.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D /YAMK

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto (TYJ), Yhteiset opinnot
Opettaja
  • Milla Ylitalo
Vastuuopettaja

Mikko Häkkinen

Ryhmät
  • TYJ24SJ
    Täydentävä osaaminen (yamk-tutkinto), S24, yhteiset opinnot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa

- Suunnitella, toteuttaa ja arvioida mielen hyvinvointia edistävää asiakastyötä
- Hahmottaa mielen hyvinvoinnin edistämisen monitieteisen perustan
- Analysoida mielen hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä työntekijän, lähityöyhteisön, organisaation ja ympäröivän yhteiskunnan näkökulmasta
- Hyödyntää tutkimusnäyttöön perustuvaa tietoa mielen hyvinvoinnin edistämisessä
- Toteuttaa tavoitteellista mielen hyvinvoinnin edistämistä asiakastyössä
- Soveltaa mielen hyvinvointia edistäviä työtapoja
- Hyödyntää voimavaraistavaa työotetta asiakastyössä
- Toteuttaa dialogisuuteen perustuvaa asiakastyötä
- Turvata ja vahvistaa vahvistaa omaa työhyvinvointiaan vaativassa asiakastyössä
- Kehittää mielen hyvinvoinnin edistämisen menetelmiä

Toteutustapa

Opinto toteutetaan verkkototeutuksena eikä edellytä kampukselle tuloa. Opinnolla on aikataulutettua opetusta tai ohjausta verkossa, jota ei tallenneta. Opinto edellyttää aktiivisuutta ja sitoutumista vuorovaikutteiseen opiskeluun. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta sekä voidaan hyödyntää myös vertaispalautteenantoa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojakson kirjallisuus on saatavissa Canvas-työtilassa. Kirjallisuus koostuu Canvasin materiaaleista, luentomateriaaleista, artikkeleista, raporteista, suosituksista ja opiskelijan omasta tiedonhausta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tutkintosäännön (2024) mukaan "opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. ... Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa." Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla: Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija. Ensimmäinen kontaktikerta on 22.8.2024.

Ensimmäisen kontaktikerran lisäksi läsnäolovelvoite on seminaaripäivässä 17.10.2024.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakson sisältö:
- Psyykkisen hyvinvoinnin käsitteet ja teoriat
- Dialogisuus ja voimavaraistava lähestymistapa
- Mielen hyvinvoinnin edistämisen menetelmiä
- Oman työhyvinvoinnin vahvistaminen vaativassa asiakastyössä

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan yamk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa. Opintototeutuksen laatua on arvioitu ja raportti itsearvioinnista löytyy Canvasista.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi kohdistuu tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Tutkintosääntö 2024).

Opintojakso arvioidaaan yksilötyönä tehtävän seminaarityön perusteella. Opettaja antaa arviointikirteereihin perustuvan arvion sekä kirjallisen palautteen Canvasiin neljän viikon sisällä tehtävän palautuksesta.

Arviointikriteerit:

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)

Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.

”Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa.” (Tutkintosääntö 2024.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Plagioinnin tarkastuksen käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.