Kliinisen hoitotyön näyttöön perustuva kehittäminenLaajuus (5 op)
Opinnon tunnus: SY00BW88
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
• Suunnitella ja toteuttaa näyttöön perustuvia kliinisen hoitotyön kehittämistoimia
• Ottaa vastuuta näyttöön perustuvien innovaatioiden ja käytäntöjen käyttöönotosta
• Edistää näytön käyttöönottoa ja vakiinnuttamista, seurantaa, levittämistä, näyttöön perustuvien yhtenäisten käytäntöjen kehittämistä ja tiedon tarpeiden tunnistamista terveydenhuollossa
• Uudistaa ja kehittää asiakaslähtöisiä ja näyttöön perustuvia terveydenhuollon palveluita hyvinvointialueilla moniammatillisessa yhteistyössä
• Toimia kehittämistyössään ennakoivasti huomioiden muuttuvan toimintaympäristön asettamat tarpeet ja kestävän kehityksen näkökulman
Ilmoittautumisaika
19.05.2025 - 25.05.2025
Ajoitus
01.08.2025 - 31.12.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2.5 op
Toteutustapa
50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus
Yksikkö
30 Ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 35
Koulutus
- Hoitotyön kliininen asiantuntijuus (SYV8), Laurea Tikkurila
Opettaja
- Sari Räisänen
- Mika Alastalo
Vastuuopettaja
Mika Alastalo
Ryhmät
-
SYV825SJHoitotyön kliininen asiantuntijuus, yamk, S25, Tikkurila
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
• Suunnitella ja toteuttaa näyttöön perustuvia kliinisen hoitotyön kehittämistoimia
• Ottaa vastuuta näyttöön perustuvien innovaatioiden ja käytäntöjen käyttöönotosta
• Edistää näytön käyttöönottoa ja vakiinnuttamista, seurantaa, levittämistä, näyttöön perustuvien yhtenäisten käytäntöjen kehittämistä ja tiedon tarpeiden tunnistamista terveydenhuollossa
• Uudistaa ja kehittää asiakaslähtöisiä ja näyttöön perustuvia terveydenhuollon palveluita hyvinvointialueilla moniammatillisessa yhteistyössä
• Toimia kehittämistyössään ennakoivasti huomioiden muuttuvan toimintaympäristön asettamat tarpeet ja kestävän kehityksen näkökulman
Arviointiasteikko
H-5
Ilmoittautumisaika
20.05.2024 - 26.05.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 28.02.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2.5 op
Toteutustapa
50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D, Tikkurila, sote
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Hoitotyön kliininen asiantuntijuus (SYV8), Laurea Tikkurila
Opettaja
- Sari Räisänen
- Mika Alastalo
Vastuuopettaja
Mika Alastalo
Ryhmät
-
SYV824SJHoitotyön kliininen asiantuntijuus, yamk, S24, Tikkurila
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
• Suunnitella ja toteuttaa näyttöön perustuvia kliinisen hoitotyön kehittämistoimia
• Ottaa vastuuta näyttöön perustuvien innovaatioiden ja käytäntöjen käyttöönotosta
• Edistää näytön käyttöönottoa ja vakiinnuttamista, seurantaa, levittämistä, näyttöön perustuvien yhtenäisten käytäntöjen kehittämistä ja tiedon tarpeiden tunnistamista terveydenhuollossa
• Uudistaa ja kehittää asiakaslähtöisiä ja näyttöön perustuvia terveydenhuollon palveluita hyvinvointialueilla moniammatillisessa yhteistyössä
• Toimia kehittämistyössään ennakoivasti huomioiden muuttuvan toimintaympäristön asettamat tarpeet ja kestävän kehityksen näkökulman
Toteutustapa
Opintojakso sisältää kolme lähiopetustapaamista. Lisäksi siihen sisältyy itsenäistä työskentelyä ja verkkokeskusteluja. Opintojaksolla toteutetaan kehittämistehtävä pienryhmissä ja pienempiä yksilötehtäviä.
Aika ja paikka
[Kenttä ei ole Laureassa käytössä]
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
- Kankkunen & Vehviläinen-Julkunen, 2017/2018. Tutkimus hoitotieteessä. SanomaPro Oy
- Korhonen ym., 2018. Näyttöön perustuva toiminta: tarpeesta tuloksiin, Skhole Oy
- Malmivaara, 2022. Vaikuttavuus sosiaali- ja terveydenhuollossa, Duodecim
- Pakarinen ym. 2023. Design Thinking in Healthcare : From Problem to Innovative Solutions (saatavilla e-kirjana)
Lisäksi Canvas-työtilassa jaettava aineisto, kuten artikkelit ja raportit.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojakson kehittämistehtävä tehdään aidossa kliinisen työelämän yhteistyössä opiskelijoiden omiin organisaatioihin.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Opintojakso on viiden opintopisteen laajuinen.
Sisältö ja sen jaksotus
- Tutkimus- ja kehittämisprosessi kliinisessä hoitotyössä
- Kehittämismenetelmät kliinisessä hoitotyössä
- Näyttöön perustuvien hoitokäytäntöjen käyttöönotto ja vakiinnuttaminen
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan yamk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella.(Laurean tutkintosääntö).
Arviointi kohdistuu pienryhmässä toteutettavaan työelämäyhteistyössä toteutettavaan kehittämistyöhön ja yksilötehtäviin.
Arviointikriteerit:
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)
Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.
[Jätä soveltuvilta osin:] Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Ouriginalin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.
Ilmoittautumisaika
22.05.2023 - 28.05.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 29.02.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D /YAMK
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Hoitotyön kliininen asiantuntijuus (SYV8), Laurea Tikkurila
Opettaja
- Mika Alastalo
Vastuuopettaja
Mika Alastalo
Ryhmät
-
SYV823SJHoitotyön kliininen asiantuntijuus, yamk, S23, Tikkurila
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
• Suunnitella ja toteuttaa näyttöön perustuvia kliinisen hoitotyön kehittämistoimia
• Ottaa vastuuta näyttöön perustuvien innovaatioiden ja käytäntöjen käyttöönotosta
• Edistää näytön käyttöönottoa ja vakiinnuttamista, seurantaa, levittämistä, näyttöön perustuvien yhtenäisten käytäntöjen kehittämistä ja tiedon tarpeiden tunnistamista terveydenhuollossa
• Uudistaa ja kehittää asiakaslähtöisiä ja näyttöön perustuvia terveydenhuollon palveluita hyvinvointialueilla moniammatillisessa yhteistyössä
• Toimia kehittämistyössään ennakoivasti huomioiden muuttuvan toimintaympäristön asettamat tarpeet ja kestävän kehityksen näkökulman
Toteutustapa
Opintojakso sisältää kolme lähiopustapaamista. Lisäksi siihen sisältyy itsenäistä työskentelyä ja verkkokeskusteluja. Opintojaksolla toteutetaan kehittämistehtävä pienryhmissä ja pienempiä yksilötehtäviä.
Aika ja paikka
[Kenttä ei ole Laureassa käytössä]
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
- Kankkunen & Vehviläinen-Julkunen, 2017/2018. Tutkimus hoitotieteessä. SanomaPro Oy
- Korhonen ym., 2018. Näyttöön perustuva toiminta: tarpeesta tuloksiin, Skhole Oy
- Malmivaara, 2022. Vaikuttavuus sosiaali- ja terveydenhuollossa, Duodecim
- Pakarinen ym. 2023. Design Thinking in Healthcare : From Problem to Innovative Solutions (saatavilla e-kirjana)
Lisäksi Canvas-työtilassa jaettava aineisto, kuten artikkelit ja raportit.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojakson kehittämistehtävä tehdään aidossa kliinisen työelämän yhteistyössä opiskelijoiden omiin organisaatioihin.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Opintojakso on viiden opintopisteen laajuinen.
Sisältö ja sen jaksotus
- Tutkimus- ja kehittämisprosessi kliinisessä hoitotyössä
- Kehittämismenetelmät kliinisessä hoitotyössä
- Näyttöön perustuvien hoitokäytäntöjen käyttöönotto ja vakiinnuttaminen
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan yamk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella.(Laurean tutkintosääntö).
Arviointi kohdistuu pienryhmässä toteutettavaan työelämäyhteistyössä toteutettavaan kehittämistyöhön ja yksilötehtäviin.
Arviointikriteerit:
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)
Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.
[Jätä soveltuvilta osin:] Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Ouriginalin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.