Motivaatiolla muutokseen asiakastyössäLaajuus (5 op)
Opinnon tunnus: SY00BS69
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- asiakaslähtöisen työskentelyn teoriaperustan
- rakentaa tunneyhteyden vuorovaikutustilanteessa
- ratkaisukeskeisen työskentelyn taitoja
- motivoida asiakasta tai alaista muutokseen
- reflektoida ja arvioida omaa työskentelyään vuorovaikutussuhteessa
- hyödyntää moniammatillista yhteistyötä asiakasprosessin eri vaiheissa
Ilmoittautumisaika
20.05.2024 - 26.05.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2.5 op
Toteutustapa
50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D, Leppävaara, sote
Toimipiste
Laurea Leppävaara
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Johtaminen ja kehittäminen sosiaali- ja terveysalan muutoksessa (SYA5), Laurea Leppävaara
Opettaja
- Ossi Salin
- Soile Juujärvi
Vastuuopettaja
Ossi Salin
Ryhmät
-
SYA524SJJohtaminen ja kehittäminen sosiaali- ja terveysalan muutoksessa, yamk, S24, Leppävaara
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- asiakaslähtöisen työskentelyn teoriaperustan
- rakentaa tunneyhteyden vuorovaikutustilanteessa
- ratkaisukeskeisen työskentelyn taitoja
- motivoida asiakasta tai alaista muutokseen
- reflektoida ja arvioida omaa työskentelyään vuorovaikutussuhteessa
- hyödyntää moniammatillista yhteistyötä asiakasprosessin eri vaiheissa
Toteutustapa
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• ratkaisukeskeisen strategian ja motivoivan työskentelyotteen teoreettiset lähtökohdat
• soveltaa voimavaralähtöisiä motivoivia työskentelytapoja asiakkaan ja työntekijän ohjaamisessa
• toimia ratkaisukeskeisen ja motivoivan työskentelyotteen mukaisesti työyhteisön vuorovaikutustilanteissa ja
ohjaamisessa
• käsitellä erilaisia vuorovaikutustilanteita työyhteisössä
• osaa reflektoida omaa vuorovaikutusosaamistaan ja työskentelyään työyhteisössä
Aika ja paikka
06.09.2024 09.00 - 16.30 232A Leppävaaran kampus
03.10.2024 09.00 - 16.30 Verkossa
26.10.2024 09.00 - 16.30 232A Leppävaaran kampus
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Reiss, S., Mayor, P., & Pulkkinen, R. (2018). Reiss motivation profile: Mikä sinua motivoi? Suomen Motivaatiotalo Oy.
Tai:
Päivi Mayor, M. R. 2015. Opas yksilölliseen motivointiin.
Nettilähteitä:
Voimavara- ja ratkaisukeskeinen näkökulma ohjaustyössä: https://verkkolehdet.jamk.fi/elo/2013/06/07/voimavara-ja-ratkaisukeskeinen-nakokulma-ohjaustyossa/Links to an external site.
Ratkaisu- ja voimavarakeskeinen ajattelu:
http://vuorovaikutuspakki.blogspot.fi/p/ratkaisukeskeinen-ajattelu.htmlLinks to an external site.
Toivonen, V-M & Kiviaho, M. (2011). Samauttaminen – yhteys toiseen ihmiseen. Luku teoksessa Tässä suhteessa. Helsinki:ai-ai. (Optima)
Aarninsalo, P. & Mattila, A-S. (2014). Ratkaisukeskeinen psykoterapia. Teoksessa M. Huttunen & H. Kalska (toim.) Psykoterapiat. Helsinki: Duodecim. (tai uudempi)
Koski-Jännes, A., Riittinen, L. & Saarnio, P. (2008). Kohti muutosta: motivointimenetelmiä päihde- ja käyttäytymisongelmiin. Helsinki: Tammi tai muu vastaava teos esim. Oksanen, J. (2014). Motivointi työvälineenä. Jyväskylä: PS-kustannus
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
06.09.2024 09.00 - 16.30 232A Leppävaaran kampus
03.10.2024 09.00 - 16.30 Verkossa
26.10.2024 09.00 - 16.30 232A Leppävaaran kampus
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Laurean yleiset arviointiohjeet
Ilmoittautumisaika
22.05.2023 - 28.05.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 02.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D, Leppävaara, sote
Toimipiste
Laurea Leppävaara
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Johtaminen ja kehittäminen sosiaali- ja terveysalan muutoksessa (SYA5), Laurea Leppävaara
Opettaja
- Ossi Salin
Ryhmät
-
SYA523SJJohtaminen ja kehittäminen sosiaali- ja terveysalan muutoksessa, yamk, S23, Leppävaara
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- asiakaslähtöisen työskentelyn teoriaperustan
- rakentaa tunneyhteyden vuorovaikutustilanteessa
- ratkaisukeskeisen työskentelyn taitoja
- motivoida asiakasta tai alaista muutokseen
- reflektoida ja arvioida omaa työskentelyään vuorovaikutussuhteessa
- hyödyntää moniammatillista yhteistyötä asiakasprosessin eri vaiheissa
Toteutustapa
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• ratkaisukeskeisen strategian ja motivoivan työskentelyotteen teoreettiset lähtökohdat
• soveltaa voimavaralähtöisiä motivoivia työskentelytapoja asiakkaan ja työntekijän ohjaamisessa
• toimia ratkaisukeskeisen ja motivoivan työskentelyotteen mukaisesti työyhteisön vuorovaikutustilanteissa ja
ohjaamisessa
• käsitellä erilaisia vuorovaikutustilanteita työyhteisössä
• osaa reflektoida omaa vuorovaikutusosaamistaan ja työskentelyään työyhteisössä
Aika ja paikka
Opintojakson toteutus on prosessimuotoinen, joten aihealueiden painotukset ja järjestys voi vaihdella tarpeen mukaan.
8.9.2023 klo 9-16.30 Leppävaaran campus Luokka 232A
Motivoitumisen peruslähtökohtia, yhteistyösuhde ja vuorovaikutuksen kehollisuus
• Orientaatio opintojaksolla työskentelyyn ja suoritustapaan
• Ennakkomateriaalin reflektiointi ja siltä pohjalta nostetut kehittymistarpeet
• Itsemääräämisen teoria ja Reissin motivaatioteoria
• Vuorovaikutuksen kehollinen luonne
• Simulaatioiden periaatteet ja etiikka
• Ratkaisukeskeisen ja motivoivan haastattelun lähtökohdat
• Demo
5.10.2023 klo 9-16.30 Verkossa
• Vahvuusnäkökulma ja pystyvyysuskomusten rakentuminen
• Harjoitus vahvuuksista
• Identiteettien rakentumisen problematiikkaa
• Ratkaisukeskeinen tavoitteenasettelu ja voimavaraistaminen
• Ohjaaminen haasteellisissa tilanteissa
• Simulaatiot
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Reiss, S., Mayor, P., & Pulkkinen, R. (2018). Reiss motivation profile: Mikä sinua motivoi? Suomen Motivaatiotalo Oy.
Tai:
Päivi Mayor, M. R. 2015. Opas yksilölliseen motivointiin.
Nettilähteitä:
Voimavara- ja ratkaisukeskeinen näkökulma ohjaustyössä: https://verkkolehdet.jamk.fi/elo/2013/06/07/voimavara-ja-ratkaisukeskeinen-nakokulma-ohjaustyossa/Links to an external site.
Ratkaisu- ja voimavarakeskeinen ajattelu:
http://vuorovaikutuspakki.blogspot.fi/p/ratkaisukeskeinen-ajattelu.htmlLinks to an external site.
Toivonen, V-M & Kiviaho, M. (2011). Samauttaminen – yhteys toiseen ihmiseen. Luku teoksessa Tässä suhteessa. Helsinki:ai-ai. (Optima)
Aarninsalo, P. & Mattila, A-S. (2014). Ratkaisukeskeinen psykoterapia. Teoksessa M. Huttunen & H. Kalska (toim.) Psykoterapiat. Helsinki: Duodecim. (tai uudempi)
Koski-Jännes, A., Riittinen, L. & Saarnio, P. (2008). Kohti muutosta: motivointimenetelmiä päihde- ja käyttäytymisongelmiin. Helsinki: Tammi tai muu vastaava teos esim. Oksanen, J. (2014). Motivointi työvälineenä. Jyväskylä: PS-kustannus
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opintojakson toteutus on prosessimuotoinen, joten aihealueiden painotukset ja järjestys voi vaihdella tarpeen mukaan.
8.9.2023 klo 9-16.30 Leppävaara
5.10.2023 klo 9-16.30 Verkossa
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Laurean yleiset arviointiohjeet
Ilmoittautumisaika
23.05.2022 - 29.05.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D /YAMK
Toimipiste
Laurea Leppävaara
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Johtaminen ja kehittäminen sosiaali- ja terveysalan muutoksessa (SYA5), Laurea Leppävaara
Opettaja
- Ossi Salin
- Soile Juujärvi
Vastuuopettaja
Soile Juujärvi
Ryhmät
-
SYA522SJJohtaminen ja kehittäminen sosiaali- ja terveysalan muutoksessa, yamk, S22, Leppävaara
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- asiakaslähtöisen työskentelyn teoriaperustan
- rakentaa tunneyhteyden vuorovaikutustilanteessa
- ratkaisukeskeisen työskentelyn taitoja
- motivoida asiakasta tai alaista muutokseen
- reflektoida ja arvioida omaa työskentelyään vuorovaikutussuhteessa
- hyödyntää moniammatillista yhteistyötä asiakasprosessin eri vaiheissa
Toteutustapa
Ammatillinen asiantuntijuus sosiaali- ja terveysalan murroksessa edellyttää aidon asiakaslähtöisen työskentelyotteen vahvistamista ja asiakastyön taitojen syventämistä. Opintojaksolla harjoitellaan tunneyhteyden rakentamista, ratkaisukeskeistä työskentelyä ja motivoivan haastattelun menetelmää asiakastyön ja työyhteisöjen kehittämisen tarpeisiin. Opintojakson suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista lähiopetukseen ja oppimistehtävien työstämistä sen aikana. Opintojakso sisältää työskentelyä pienryhmissä.
Opintojakson tavoitteena on että opiskelija opintojakson jälkeen osaa
rakentaa tunneyhteyden vuorovaikutustilanteessa
tukea asiakasta tai alaista tavoitteiden asettamisessa
ratkaisukeskeisen työskentelyn taitoja
motivoida asiakasta tai alaista muutokseen
reflektoida omaa työskentelyään vuorovaikutussuhteessa
hyödyntää moniammatillista yhteistyötä asiakasprosessin eri vaiheissa
Aika ja paikka
Opetus toteutuu alla mainittuina ajankohtina:
Huom!
Tilamuutokset mahdollisia
2.9.2022 klo 9-16.30 Leppävaara Luokka 195+195A
Yhteistyösuhteen rakentaminen
• Orientaatio opintojaksoon ja tehtäviin
• Tunneyhteyden rakentaminen
• Heijastava kuuntelu
6.10.2022 klo 9-16.30 Leppävaara Luokkatila 236
Muutokseen esiin kutsuminen
• Ratkaisukeskeinen työskentely
• Motivoivan haastattelun teoreettinen tausta
• Motivoivan haastattelun edistyneet taidot
10.11.2022 klo 9-16.30 Leppävaara Luokkatila 207L
Muutoksen suunnittelu
• Motivoiva haastattelu ja ratkaisukeskeinen työskentely
• Tavoitteen asettelu ja muutoksen suunnittelu
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Peruskirjallisuus:
Kiviaho, M. & Toivonen, V-M. (2011). Tässä suhteessa. Erilaisuus, yhteys ja yhteistyö. NLP vuorovaikutuskirja. Helsinki: ai-ai. (erityisesti luvut 6-8)
Koski-Jännes, A., Riittinen, L. & Saarnio, P. (2008). Kohti muutosta: motivointimenetelmiä päihde- ja käyttäytymisongelmiin. Helsinki: Tammi. (erityisesti luvut 1-3)
Oksanen, J. (2014). Motivointi työvälineenä. Jyväskylä: PS-kustannus
Aarninsalo, P. & Mattila, A-S.(2014). Ratkaisukeskeinen psykoterapia. Teoksessa M. Huttunen & H. Kalska (toim.) Psykoterapiat. Helsinki: Duodecim.
Täydentävä kirjallisuus:
Lähiopetuksen kansioissa olevat artikkelit:
Juujärvi, S. & Salin, O. (2019) Kohti motivoivaa ohjausta. Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten itsearviointia ohjausosaamisestaan. Psykologia 54(2), 76-88.
Kim Berg, I. & Miller, W. (1994). Ihmeitä tapahtuu: periaatteita ja lähtökohtia (luku 1). Helsinki: Otava.
Arkowitz, H. & Miller, W. Learning, Applying, and ExtendinAarning Motivational Interviewing. Teoksessa H. Arkowitz, Westra, H. A & S. Rollick (2008). Motivational interviewing inthe treatment of psychological problems. Guilford Press
Angle, S. (2010). Piilevän motivaation jäljillä: Ratkaisukeskeinen elämäntapojen ja painonhallinnan ohjaus. Suomen lääkärilehti 2010/34, 2691-2696
Internet:
Käypähoito, Motivoiva haastattelu.
http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/suositus;jsessionid=B58AE5B106A367E30EDD2C99228EA277?id=nix02109
Päidelinkki, Motivoiva haastattelu
https://www.paihdelinkki.fi/fi/tietopankki/tietoiskut/paihdetyon-menetelmat-ja-koulutus/motivoiva-haastattelu-motivoiva
Enhancing Motivation for Change in Substance Abuse Treatment. Chapter 3 - Motivational Interwieving as a Counseling Style. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK64964/
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kirjallinen tehtävä (oppimispäiväkirja).
Opintojaksolla sovelletaan Laurea ammattikorkeakoulun yleisiä arviointikriteerejä
Hylätty (0)
Opiskelija ei saavuta tyydyttävän osaamisen kriteerejä tai ei suorita annettuja tehtäviä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opintojaksolla sovelletaan Laurea ammattikorkeakoulun yleisiä arviointikriteerejä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opintojaksolla sovelletaan Laurea ammattikorkeakoulun yleisiä arviointikriteerejä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opintojaksolla sovelletaan Laurea ammattikorkeakoulun yleisiä arviointikriteerejä