Siirry suoraan sisältöön

Yhteiskehittämisen menetelmät johtamisen välineenäLaajuus (5 op)

Opinnon tunnus: A9513

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- suunnitella toimintatutkimuksellisen kehittämishankkeen ja valita siihen perustellusti soveltuvat menetelmät
- toteuttaa suunnittelun hankkeen osallistavin ja luovin yhteiskehittämisen menetelmin
- arvioida kehittämishankkeen prosessia ja tuloksia sekä hyödyntää niitä jatkokehittämisessä

Ilmoittautumisaika

20.05.2024 - 26.05.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2.5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D, Leppävaara, sote

Toimipiste

Laurea Leppävaara

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Johtaminen ja kehittäminen sosiaali- ja terveysalan muutoksessa (SYA5), Laurea Leppävaara
Opettaja
  • Piia Silvennoinen
Vastuuopettaja

Piia Silvennoinen

Ryhmät
  • SYA524SJ
    Johtaminen ja kehittäminen sosiaali- ja terveysalan muutoksessa, yamk, S24, Leppävaara

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- suunnitella toimintatutkimuksellisen kehittämishankkeen ja valita siihen perustellusti soveltuvat menetelmät
- toteuttaa suunnittelun hankkeen osallistavin ja luovin yhteiskehittämisen menetelmin
- arvioida kehittämishankkeen prosessia ja tuloksia sekä hyödyntää niitä jatkokehittämisessä

Toteutustapa

Monimuotototeutus:

Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö. Opinnolla on aikataulutettua opetusta sekä kampuksella että etänä. Opinnossa on pari- tai ryhmätyöskentelyä. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta.

Aika ja paikka

Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojakson kirjallisuus löytyy Canvas-työtilasta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tutkintosäännön (2024) mukaan opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. ... Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa. Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:

Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.
Ensimmäinen kontaktikerta on lauantai 7.9.2024

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija osaa:

opiskelija osaa:
• suunnitella toimintatutkimuksellisen kehittämishankkeen ja
valita siihen perustellusti soveltuvat menetelmät
• toteuttaa suunnittelun hankkeen osallistavin ja luovin yhteiskehittämisen
menetelmin
• arvioida kehittämishankkeen prosessia ja tuloksia sekä hyödyntää
niitä jatkokehittämisessä

Opintojakson aikataulu löytyy sekä kohdasta "Rytmitys- ja tilatoiveet ja ajoitus" sekä Canvas-työtilasta.

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan yamk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi kohdistuu tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Tutkintosääntö 2024).

Ilmoittautumisaika

22.05.2023 - 28.05.2023

Ajoitus

01.01.2024 - 31.03.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D, Leppävaara, sote

Toimipiste

Laurea Leppävaara

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Johtaminen ja kehittäminen sosiaali- ja terveysalan muutoksessa (SYA5), Laurea Leppävaara
Opettaja
  • Piia Silvennoinen
Ryhmät
  • SYA523SJ
    Johtaminen ja kehittäminen sosiaali- ja terveysalan muutoksessa, yamk, S23, Leppävaara

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- suunnitella toimintatutkimuksellisen kehittämishankkeen ja valita siihen perustellusti soveltuvat menetelmät
- toteuttaa suunnittelun hankkeen osallistavin ja luovin yhteiskehittämisen menetelmin
- arvioida kehittämishankkeen prosessia ja tuloksia sekä hyödyntää niitä jatkokehittämisessä

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Ilmoittautumisaika

18.04.2022 - 29.05.2022

Ajoitus

29.04.2022 - 03.06.2022

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D /YAMK

Toimipiste

Laurea Leppävaara

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Johtaminen ja kehittäminen sosiaali- ja terveysalan muutoksessa (SYA5), Laurea Leppävaara
Opettaja
  • Piia Silvennoinen
Vastuuopettaja

Piia Silvennoinen

Ryhmät
  • SYA522SJ
    Johtaminen ja kehittäminen sosiaali- ja terveysalan muutoksessa, yamk, S22, Leppävaara

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- suunnitella toimintatutkimuksellisen kehittämishankkeen ja valita siihen perustellusti soveltuvat menetelmät
- toteuttaa suunnittelun hankkeen osallistavin ja luovin yhteiskehittämisen menetelmin
- arvioida kehittämishankkeen prosessia ja tuloksia sekä hyödyntää niitä jatkokehittämisessä

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty