Eri ikäisten päivystyshoitotyöLaajuus (5 op)
Opinnon tunnus: SZ00BU95
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- hallitsee päivystyspotilaan elintoimintojen tutkimisen, tarkkailun ja ylläpidon menetel-miä hoitopolun eri vaiheissa.
- hallitsee edistyneet vuorovaikutustaidot päivystyshoitotyön ympäristössä.
- tunnistaa ja huomioi eri-ikäisten ja erilaisten potilasryhmien tarpeet ja erityispiirteet päivystyshoitotyössä.
Ajoitus
02.09.2024 - 30.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4.5 op
Toteutustapa
10 % Lähiopetus, 90 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, sote
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Akuuttihoitotyön erikoistumiskoulutus (SZV8), Laurea Tikkurila
Opettaja
- Tanja Hakkarainen
- Lotta Tiikkainen
Vastuuopettaja
Lotta Tiikkainen
Ryhmät
-
SZV824SEAkuuttihoitotyön erikoistumiskoulutus, Laurea Tikkurila
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- hallitsee päivystyspotilaan elintoimintojen tutkimisen, tarkkailun ja ylläpidon menetel-miä hoitopolun eri vaiheissa.
- hallitsee edistyneet vuorovaikutustaidot päivystyshoitotyön ympäristössä.
- tunnistaa ja huomioi eri-ikäisten ja erilaisten potilasryhmien tarpeet ja erityispiirteet päivystyshoitotyössä.
Toteutustapa
Eri-ikäisten päivystyshoitotyö kuuluu vallinnaisiin opintojaksoihin. Valinnaisista opintojaksoista ryhmässä valitaan toetutuvaksi ainoastaan se, johon enemmistö haluaa suuntautua.
Toteutus järjestetään osin lähiopetuksena Laurean Tikkurilan kampuksella ja osin etäopetuksena sekä itsenäisinä opintoina. Lähiopetuspäiviä järjestetään koulutuksen aikana noin kerran kuussa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 op, mikä vastaa opiskelijan kuormituksena 135h työaikaa (1 op= 27h opiskelijan työtä).
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojakson tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
-hallitsee päivystyspotilaan elintoimintojen tutkimisen, tarkkailun ja ylläpidon menetelmiä hoitopolun eri vaiheissa.
-hallitsee edistyneet vuorovaikutustaidot päivystyshoitotyön ympäristössä.
-tunnistaa ja huomioi eri-ikäisten ja erilaisten potilasryhmien tarpeet ja erityispiirteet päivystyshoitotyössä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojaksojen tehtävät arvioidaan hyväksytty-hylätty /täydennettävä. Lähiopetukseen osallistuminen on suositeltavaa. Tarvittaessa opiskelijalle voidaan määrittää poissaolon korvaava tehtävä. Simulaatio- ja työpajaharjoituksissa edellytetään läsnäoloa.
Opintojen aikana osaamista arvioidaan kehittävän arvioinnin periaatteella niin, että opiskelija ja opettajat käyvät dialogia osaamisesta ja sen kehittymisestä suhteessa tavoitteisiin. Osaamisen arviointia tapahtuu koko erikoistumiskoulutuksen ajan monipuolisia menetelmiä hyödyntäen. Joidenkin oppimistehtävien sekä simulaatioharjoitusten kautta opiskelija saa myös vertaispalautetta. Opiskelija osoittaa akuuttihoitotyön osaamisen kehittymisen portfoliolla, jossa hän reflektoi ja arvioi osaamisensa ja asiantuntijuutensa kehittymistä koulutuksen aikana. Opintojen lopussa opiskelija arvioi asettamiensa tavoitteiden saavuttamisen suhteessa koulutuksen osaamistavoitteisiin.
Ammattikorkeakoululain (932/2014) 37 §:n mukaisesti opiskelijalla on oikeus tutustua arvioituun opintosuoritukseen ja saada tietoa arviointiperusteiden soveltamisesta opintosuoritukseensa. Opiskelijalla on oikeus uusia hylätty opintosuoritus erikseen annettujen ohjeiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty taso
Tiedot:
Opiskelija hallitsee akuuttihoitotyön osaamista vastaavan tietoperustan. Hän osoittaa keskeisten käsitteiden, teoriatiedon, periaatteiden, menetelmien ja etiikan kriittistä ymmärrystä. Opiskelija osaa hankkia ja arvioida eri tietolähteistä näyttöön perustuvaa tietoa. Hän osaa käyttää uutta tietoa ymmärtäen tieteellisen tiedon nopean kumuloitumisen ja ammattialan kehittymisen. Hän ymmärtää akuuttihoitotyön ja eri tieteen- ja ammattialojen rajapintoihin liittyviä kysymyksiä. Hän osaa arvioida monitieteistä tietoa oman ammatillisen tehtävä- ja vastuualueen näkökulmasta.
Taidot:
Opiskelija hallitsee akuutisti sairastuneen potilaan hoidon toteuttamisessa vaaditut erityistaidot. Hän kykenee moniammatilliseen päätöksentekoon hoitoon liittyvien monimutkaisten ongelmien ratkaisemiseksi. Ongelmanratkaisuissa hän hyödyntää näyttöön perustuvaa tietoa luovasti ja kehittävästi. Hän osaa luoda, kehittää ja hyödyntää moniammatillisia sekä organisaatiorajat ylittäviä verkostoja. Hän ottaa vastuun potilaan hoidosta ja sen kehittämisestä omassa työyhteisössään osana moniammatillista tiimiä.
Yhteiset kompetenssit:
Opiskelija osaa jakaa, arvioida ja perustella jäsennellysti ja rakentavasti näyttöön perustuvaa tietoa akuuttihoitotyön kehittämiseksi. Hän on aloitteellinen ja ottaa vastuuta potilaan hoidon toimintatapojen arvioinnista ja uudistamisesta työyhteisössään. Hän tarkastelee kriittisesti omaa osaamistaan ja on sisäistänyt jatkuvan itsensä ja työyhteisönsä kehittämisen. Hän tunnistaa tulevaisuuden akuuttihoitotyön haasteita.
Hylätty (0)
Hylätty taso
Tiedot:
Opiskelija ei hallitse akuuttihoitotyön erityisosaamista vastaavia tietoja. Hän ei osaa hakea monipuolisesti näyttöön perustuvaa tietoja ja/tai arvioida tiedon soveltuvuutta ja käyttöä akuutisti sairastuneen potilaan hoidossa.
Vähimmäisvaatimukset (EQF 6) eivät täyty.
Taidot:
Opiskelija ei hallitse akuutisti sairaan potilaan hoidon erityisosaamista vastaavia ongelmanratkaisutaitoja. Hänen kykynsä kehittämiselle ja toimimiselle moniammatillisissa verkostoissa on riittämätöntä. Hänen edellytyksensä akuuttihoitotyön kehittämiseen omassa organisaatiossa osana moniammatillista tiimiä ovat riittämättömät.
Vähimmäisvaatimukset (EQF 6) eivät täyty.
Yhteiset kompetenssit:
Opiskelija ei hallitse yhteisiä pätevyyksiä. Hän ei ole aloitteellinen ja vastuuottokykyinen akuutisti sairaan potilaan hoidon toimintatapojen arvioinnissa ja uudistamisessa. Kyky ymmärtää tulevaisuuden haasteita on suppea.
Vähimmäisvaatimukset (EQF 6) eivät täyty.