Itsensä johtamisen työkalutLaajuus (2 op)
Opinnon tunnus: TO00BR99
Laajuus
2 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- arvioida unen, palautumisen, liikunnan, ravitsemuksen ja vuorokauden rytmityksen merkitystä omalle toiminnalle
- luoda suunnitelman itselleen sopivasta vuorokausirytmistä
- kokeilla keskittymisen ja vireen säätelyn keinoja ja valita niistä itselleen sopivia
- tunnistaa omaan arjenhallintaan vaikuttavia mielen malleja ja ottaa käyttöön keinoja niiden säätämiseksi omia tavoitteita tukeviksi
Ilmoittautumisaika
20.05.2024 - 24.11.2024
Ajoitus
01.06.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
2 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D, Verkkokampus, liko
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 500
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOY2), Yhteiset opinnot
Opettaja
- Pasi Hario
- Tomi Tolonen
Vastuuopettaja
Pasi Hario
Ajoitusryhmät
- Avoin AMK 1 (Koko: 200. Avoin AMK: 200.)
- Tutkinto-opiskelija tai polkuopiskelija (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
TOY224SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S24, Yhteiset opinnot
Pienryhmät
- Avoin AMK 1
- Tutkinto-opiskelija tai polkuopiskelija
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- arvioida unen, palautumisen, liikunnan, ravitsemuksen ja vuorokauden rytmityksen merkitystä omalle toiminnalle
- luoda suunnitelman itselleen sopivasta vuorokausirytmistä
- kokeilla keskittymisen ja vireen säätelyn keinoja ja valita niistä itselleen sopivia
- tunnistaa omaan arjenhallintaan vaikuttavia mielen malleja ja ottaa käyttöön keinoja niiden säätämiseksi omia tavoitteita tukeviksi
Toteutustapa
Tämän opinnon voit suorittaa joustavasti omaan tahtiin. Ilmoittautuminen on auki jatkuvasti ja uudet ilmoittautumiset hyväksytään noin kerran viikossa (loma-aikoina hyväksynnät harvemmin).
Opintojaksolla perehdytään kysymykseen:
• Millaisia elämän- ja arjen hallinnan taitoja tarvitaan, että voi edetä työn ja elämän tavoitteissa? Kuinka näitä kehitetään?
Oppimistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa…
• Arvioida unen, palautumisen, liikunnan, ravitsemuksen ja vuorokauden rytmityksen merkitystä omalle toiminnalle
• Luoda suunnitelman itselleen sopivasta vuorokausirytmistä
• Kokeilla keskittymisen ja vireen säätelyn keinoja ja valita niistä itselleen sopivia
• Tunnistaa omaan arjenhallintaan vaikuttavia mielen malleja ja ottaa käyttöön keinoja niiden säätämiseksi omia tavoitteita tukeviksi
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojakson aikana opiskelija perehtyy kattavasti aihealueen teorioihin podcastien, videoiden ja lyhyiden tekstien kautta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijoiden intranetistä.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Sinulla on mahdollisuus suorittaa opinto omassa tahdissa Canvas-työtilassa aikavälillä 01.06.2024-31.12.2024.
Opinnon kaikki tehtävät on suoritettava Canvas alustalla ja pyydettävä suoritusmerkintää erillisellä tehtävällä viimeisessä moduulissa opinnon päättymispäivään mennessä.
Kesälomakaudella heinäkuussa ja vuodenvaihteen lomien aikana ei kirjata arviointeja. Lukukauden loppuun mennessä tehdyt suoritukset kirjataan kuluneelle lukukaudelle, 31.12. mennessä tehdyt syyslukukaudelle ja 31.7. mennessä tehdyt kevätlukukaudelle.
Kansainvälisyys toteutuksella
Ei kv-yhteyttä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tämän automatisoidun opintojakson suorittamiseen vaaditaan keskimäärin 54 tunnin opiskelua.
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojaksolla perehdytään kysymykseen:
• Millaisia elämän- ja arjen hallinnan taitoja tarvitaan, että voi edetä työn ja elämän tavoitteissa? Kuinka näitä kehitetään?
Opintojakso koostuu viidestä osiosta, joihin syvennytään podcastein, videoin ja interaktiivisin tehtävin:
Orientaatio
Video: Osioon motivoiva ja sen sisällöstä kertova tervehdys
Osion sisällöt ja oppimistavoitteet
Podcast: Mitä on itsensä johtaminen?
Moduuli 1: Miten rakennan toimivan vuorokausirytmin?
Video: Osaan motivoiva ja sen esittelevä tervehdys
Tehtävä: Testaa perustietosi vuorokauden rytmittämisestä
Aivoystävällisen ajankäytön malli
Podcast: Millaisista osista koostuu aivoystävällinen vuorokausi?
Oppimistehtävä: Rakenne itsellesi toimiva vuorokausirytmi
Moduuli 2: Kuinka säätelen virettäni ja energiankäyttöäni?
Video: Osaan motivoiva ja sen esittelevä tervehdys
Mielikuvaharjoitus: Kehon ja mielen pikaskannaus
Podcast: Kuinka virettä säädellään tehokkaasti?
Vireen säätelyn onnistumisista ja haasteista syntyvät kierteet
Oppimistehtävä I: Vireystilan pikarauhoittaminen
Oppimistehtävä II: Vireystilan pika-aktivointi
Oppimistehtävä III: Irti aloittamisen vaikeudesta
Oppimistehtävä IV: Säätele älyteknologian käyttöä
Moduuli 3: Kuinka ajatusmallimme vaikuttavat toimintaamme?
Video: Osaan motivoida ja sen esittelevä tervehdys
Tehtävä: Tunnista toiminnan taustalla oleva ajatusmalli
Podcast: Millaiset ajatus- ja toimintamallit meitä ohjaavat?
Ajatus- ja toimintamallien hyödyt ja haitat vertailussa
Oppimistehtävä I: Uskomusten muokkaaminen
Oppimistehtävä II: Ajatuksesta irrottautuminen
Oppimistehtävä III: Toimi eri lailla kuin ajatusmalli ohjaa
Moduuli 4: Millaista tarinaa itsestäni kerron?
Video: Osaan motivoiva ja sen esittelevä tervehdys
Tehtävä: Kokoa tarinan juoni
Podcast: Millaisia tarinoita liittyy epäonnistumisen pelkoon ja jännittämiseen?
Monivalintatesti podcastin teemoista
Oppimistehtävä I: Lisää itsemyötätuntoa
Oppimistehtävä II: Tunnista pahin mahdollinen seuraus
Oppimistehtävä III: Omien tarinoiden haastaminen pienin askelin
Kokoava loppupohdinta: Tulevaisuuskirje
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa. Myös YAMK-opiskelija voi suorittaa opintojakson tai liittyä opintojaksoon sen sisältöihin perehtymiseksi, mutta opintojaksoa ei voi sisällyttää YAMK-tutkintoon.
Laurean tutkinto-opiskelijat ja polkuopiskelijat ilmoittautuvat opinnolle Pakin kautta. Ilmoittautumiset hyväksytään noin kerran viikossa.
Opintoihin liittyvät kysymykset voi lähettää osoitteeseen mooc@laurea.fi.
Opintototeutuksen laatua on arvioitu ja raportti itsearvioinnista löytyy Canvasta.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).
Opintojakso arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää kaikkien tehtävien palauttamista ja arvosteltavien tehtävien suorittamista vähintään 50 % oikeilla arvosanoilla. Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu.
Ilmoittautumisaika
20.05.2024 - 24.11.2024
Ajoitus
01.06.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
2 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D, Verkkokampus, liko
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
0 - 500
Koulutus
- Complementary competence, bachelor's studies in English (CCC2), Generic Studies
Opettaja
- Pasi Hario
- Tomi Tolonen
Vastuuopettaja
Pasi Hario
Ajoitusryhmät
- Avoin AMK 1 (Koko: 200. Avoin AMK: 200.)
- Tutkinto-opiskelija tai polkuopiskelija (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
CCC224SYComplementary competence (bachelor’s studies in English), S24, Generic studies
Pienryhmät
- Avoin AMK 1
- Tutkinto-opiskelija tai polkuopiskelija
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- arvioida unen, palautumisen, liikunnan, ravitsemuksen ja vuorokauden rytmityksen merkitystä omalle toiminnalle
- luoda suunnitelman itselleen sopivasta vuorokausirytmistä
- kokeilla keskittymisen ja vireen säätelyn keinoja ja valita niistä itselleen sopivia
- tunnistaa omaan arjenhallintaan vaikuttavia mielen malleja ja ottaa käyttöön keinoja niiden säätämiseksi omia tavoitteita tukeviksi
Toteutustapa
This study unit is done independently online and at your own pace in Canvas learning environment. There are no scheduled meetings with either lecturer or other students. Learning is ensured by completing quizes; no personal feedback will be provided by a lecturer.
For any questions related to the study unit you can send a message in the Canvas learning environment.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
All materials, which include podcasts, videos and quizes, can be found in the Canvas learning environment.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Information for degree students:
All students are entitled to demonstrate their competence. The recognition and accreditation of prior competence is initiated by the students themselves. The competence is recognised and accredited by the teacher responsible for the studies or another person designated to the position. The assessment is carried out according to the same assessment criteria and, as a rule, same grading scale as that adopted for the corresponding study unit or module. The student is entitled to apply for accreditation of prior competence regardless of where, how and when the competence has been acquired. The student may also seek accreditation of competence to be acquired on the job as part of their degree (work-based learning). ... The student is responsible for demonstrating and verifying their competence and for providing sufficient information.
As a Laurea student you can enrol in a demonstration day to demonstrate prior learning related to this learning outcomes and suggest how to verify your competence.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
You have the opportunity to complete the study at your own pace in the Canvas between 01.06.2024-31.12.2024.
All tasks of the study must be completed on the Canvas platform and a credits must be requested with a separate assignment in the last module by the end of the study.
During the summer holiday in July and during the New Year holidays, no assessments are recorded. Completed credit requests made by the end of the semester are recorded for the past semester, those made by 31.12. for the autumn semester, and those made by 31.7. for the spring semester.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Please note that the scope of 2 credits is calculated to include 54 hours of studying. In other words, it is advisable to reserve time in your calendar for completing the study unit. The estimated time used for each module has been calculated according to 54 hours, but since we all have our own way to learn, you may go through the study unit at a slightly different pace.
Sisältö ja sen jaksotus
After completing the course, you will be able to:
- Assess the importance of sleep, physical exercise, recovery, nutrition and daily rhythm to your own activities
- Create a plan for a daily rhythm that suits you
-Experiment with ways to regulate alertness and concentration and select methods that work for you
-Recognise mental models that affect the management of your daily life, and learn ways to adjust them to support your own objectives.
The online activities in the study unit include:
Video greetings: Each module starts with a brief greeting that introduces the themes of the module and explains how you will benefit from completing it.
Exercises: The modules include various exercises designed to stimulate thinking about the theme and to help you learn in a variety of ways. This group includes various gamified tasks (such as memory games and quizzes) and bodily exercises (such as monitoring bodily sensations).
Examples: Most modules include images and associated stories to illustrate the theme of the module in a practical way.
Podcasts: Each module includes a few podcasts, which contain the information content of the module. The podcasts provide concise information and practical examples related to the theme of the module. The podcasts are always accompanied by a quick summary of their main content.
Multiple-choice tests: In each module, the podcasts are followed by a test related to their content that enables you to assess your learning.
Learning assignments: Each module has one or more learning assignments designed to make you think about the themes of the module in relation to you. In some of the learning assignments, you will be asked to make entries in your learning diary, and to share some ideas about what you have learned in the course forum at the end of the module. In some of the learning assignments, you will submit your reflections as a file, or answer a few questions.
Discussions: You will complete most of the learning assignments by adding entries to your learning diary. However, the modules are followed by discussions, and you are expected to share some thoughts about the assignments in the course forum.
Lisätietoja opiskelijoille
This study unit is meant for bachelor degree students. Also master degree students can join the study unit to learn about the tools, but it is not suitable for the master studies.
Laurea degree students and path students enroll through Pakki! Enrollments are accepted aproximately once a week.
The quality of the study unit implementation has been assessed and the self-evaluation report is available in Canvas.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
“The evaluation of competence is based on the descriptions of objectives in the curricula, and the level of competence is assessed according to the evaluation criteria listed in the implementation plan for the studies.” (Laurea degree regulations).
What do you need to do in order to complete this study unit?
The study unit is assessed as either a pass or a fail. Instructions for passing the study unit are set out below.
Go through the Canvas materials in order. Each content includes information on what you need to do in order to proceed.
Keep a learning diary. The study units includes 10 assignments in which you will be asked to note down a few observations of your experiences with practical experiments. You can make the entries as comprehensive as you want. You can also choose the most natural way for you to keep the learning diary. For example, you can write about your thoughts, draw them, make an audio recording or a video, or compile series of images of your thoughts. You will not submit the learning diary itself and your entries will not be assessed, but at the end of the three modules, you will be asked to participate in a discussion based on your entries.
Participate in discussions. The study unit requires participation in three discussions. In these discussions, you will share a few comments about your own experiences with the assignments. You can choose what to share and how widely you share your experiences. Your responses will not be separately assessed, and participation in the discussion will be considered a pass. Your discussion responses will be visible to the course coordinator/teacher and other course participants.
Submit your assignments. The study units includes two assignments in which you will either submit a file or answer a few questions. In you choose to submit a file, you can choose the format in which you will submit the assignment. Your assignments will not be assessed separately. A submitted file or answers to the questions will be considered a pass, depending on the assignment. The submissions you have made will be treated in confidence and they will only be viewed by the course coordinator/teachers.
Complete the multiple-choice tests. The study unit includes four short multiple-choice tests. For passing the assignment, you must answer at least half of the answers correctly (such as 4/8). You may take the test several times.
The submissions you make will be treated confidentially. The submissions will only be reviewed by the course coordinator/teachers, and they will be stored in the system for at least six months. On this course, teachers will not assess your submissions or give feedback on them, but a submitted assignment is already sufficient for a pass. However, teachers can perform spot checks on the submitted assignments, so please complete them carefully. The assignments are designed to support your learning, and you can make use of your work after the course.
All study assignments are to be done as individual work unless otherwise instructed.
Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 19.05.2024
Ajoitus
01.12.2023 - 30.06.2024
Opintopistemäärä
2 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D, Verkkokampus, liko
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 500
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOY2), Yhteiset opinnot
Opettaja
- Pasi Hario
- Tomi Tolonen
Vastuuopettaja
Pasi Hario
Ajoitusryhmät
- Koskee vain Avoimen AMK:n asiakkaita, älä ilmoittaudu tähän pienryhmään 1 (Koko: 500. Avoin AMK: 500.)
Ryhmät
-
TOY223SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S23, Yhteiset opinnot
Pienryhmät
- Koskee vain Avoimen AMK:n asiakkaita, älä ilmoittaudu tähän pienryhmään 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- arvioida unen, palautumisen, liikunnan, ravitsemuksen ja vuorokauden rytmityksen merkitystä omalle toiminnalle
- luoda suunnitelman itselleen sopivasta vuorokausirytmistä
- kokeilla keskittymisen ja vireen säätelyn keinoja ja valita niistä itselleen sopivia
- tunnistaa omaan arjenhallintaan vaikuttavia mielen malleja ja ottaa käyttöön keinoja niiden säätämiseksi omia tavoitteita tukeviksi
Toteutustapa
Tämän opinnon voit suorittaa joustavasti omaan tahtiin. Ilmoittautuminen on auki jatkuvasti ja uudet ilmoittautumiset hyväksytään noin kerran viikossa (loma-aikoina hyväksynnät harvemmin).
Opintojaksolla perehdytään kysymykseen:
• Millaisia elämän- ja arjen hallinnan taitoja tarvitaan, että voi edetä työn ja elämän tavoitteissa? Kuinka näitä kehitetään?
Oppimistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa…
• Arvioida unen, palautumisen, liikunnan, ravitsemuksen ja vuorokauden rytmityksen merkitystä omalle toiminnalle
• Luoda suunnitelman itselleen sopivasta vuorokausirytmistä
• Kokeilla keskittymisen ja vireen säätelyn keinoja ja valita niistä itselleen sopivia
• Tunnistaa omaan arjenhallintaan vaikuttavia mielen malleja ja ottaa käyttöön keinoja niiden säätämiseksi omia tavoitteita tukeviksi
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojakson aikana opiskelija perehtyy kattavasti aihealueen teorioihin podcastien, videoiden ja lyhyiden tekstien kautta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijoiden intranetistä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tämän automatisoidun opintojakson suorittamiseen vaaditaan keskimäärin 54 tunnin opiskelua.
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojaksolla perehdytään kysymykseen:
• Millaisia elämän- ja arjen hallinnan taitoja tarvitaan, että voi edetä työn ja elämän tavoitteissa? Kuinka näitä kehitetään?
Opintojakso koostuu viidestä osiosta, joihin syvennytään podcastein, videoin ja interaktiivisin tehtävin:
Orientaatio
Video: Osioon motivoiva ja sen sisällöstä kertova tervehdys
Osion sisällöt ja oppimistavoitteet
Podcast: Mitä on itsensä johtaminen?
Moduuli 1: Miten rakennan toimivan vuorokausirytmin?
Video: Osaan motivoiva ja sen esittelevä tervehdys
Tehtävä: Testaa perustietosi vuorokauden rytmittämisestä
Aivoystävällisen ajankäytön malli
Podcast: Millaisista osista koostuu aivoystävällinen vuorokausi?
Oppimistehtävä: Rakenne itsellesi toimiva vuorokausirytmi
Moduuli 2: Kuinka säätelen virettäni ja energiankäyttöäni?
Video: Osaan motivoiva ja sen esittelevä tervehdys
Mielikuvaharjoitus: Kehon ja mielen pikaskannaus
Podcast: Kuinka virettä säädellään tehokkaasti?
Vireen säätelyn onnistumisista ja haasteista syntyvät kierteet
Oppimistehtävä I: Vireystilan pikarauhoittaminen
Oppimistehtävä II: Vireystilan pika-aktivointi
Oppimistehtävä III: Irti aloittamisen vaikeudesta
Oppimistehtävä IV: Säätele älyteknologian käyttöä
Moduuli 3: Kuinka ajatusmallimme vaikuttavat toimintaamme?
Video: Osaan motivoida ja sen esittelevä tervehdys
Tehtävä: Tunnista toiminnan taustalla oleva ajatusmalli
Podcast: Millaiset ajatus- ja toimintamallit meitä ohjaavat?
Ajatus- ja toimintamallien hyödyt ja haitat vertailussa
Oppimistehtävä I: Uskomusten muokkaaminen
Oppimistehtävä II: Ajatuksesta irrottautuminen
Oppimistehtävä III: Toimi eri lailla kuin ajatusmalli ohjaa
Moduuli 4: Millaista tarinaa itsestäni kerron?
Video: Osaan motivoiva ja sen esittelevä tervehdys
Tehtävä: Kokoa tarinan juoni
Podcast: Millaisia tarinoita liittyy epäonnistumisen pelkoon ja jännittämiseen?
Monivalintatesti podcastin teemoista
Oppimistehtävä I: Lisää itsemyötätuntoa
Oppimistehtävä II: Tunnista pahin mahdollinen seuraus
Oppimistehtävä III: Omien tarinoiden haastaminen pienin askelin
Kokoava loppupohdinta: Tulevaisuuskirje
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa. Myös YAMK-opiskelija voi suorittaa opintojakson tai liittyä opintojaksoon sen sisältöihin perehtymiseksi, mutta opintojaksoa ei voi sisällyttää YAMK-tutkintoon.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”
Opintototeutuksen laatua on arvioitu ja raportti itsearvioinnista löytyy Canvasta.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).
Opintojakso arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää kaikkien tehtävien palauttamista ja arvosteltavien tehtävien suorittamista vähintään 50 % oikeilla arvosanoilla. Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu.
Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 19.05.2024
Ajoitus
01.12.2023 - 30.06.2024
Opintopistemäärä
2 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D, Verkkokampus, liko
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
0 - 500
Koulutus
- Complementary competence, bachelor's studies in English (CCC2), Generic Studies
Opettaja
- Pasi Hario
- Tomi Tolonen
Vastuuopettaja
Pasi Hario
Ryhmät
-
CCC223SYComplementary competence (bachelor’s studies in English), S23, Generic studies
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- arvioida unen, palautumisen, liikunnan, ravitsemuksen ja vuorokauden rytmityksen merkitystä omalle toiminnalle
- luoda suunnitelman itselleen sopivasta vuorokausirytmistä
- kokeilla keskittymisen ja vireen säätelyn keinoja ja valita niistä itselleen sopivia
- tunnistaa omaan arjenhallintaan vaikuttavia mielen malleja ja ottaa käyttöön keinoja niiden säätämiseksi omia tavoitteita tukeviksi
Toteutustapa
This study unit is done independently online and at your own pace in Canvas learning environment. There are no scheduled meetings with either lecturer or other students. Learning is ensured by completing quizes; no personal feedback will be provided by a lecturer.
For any questions related to the study unit you can send a message in the Canvas learning environment.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
All materials, which include podcasts, videos and quizes, can be found in the Canvas learning environment.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Information for degree students:
All students are entitled to demonstrate their competence. The recognition and accreditation of prior competence is initiated by the students themselves. The competence is recognised and accredited by the teacher responsible for the studies or another person designated to the position. The assessment is carried out according to the same assessment criteria and, as a rule, same grading scale as that adopted for the corresponding study unit or module. The student is entitled to apply for accreditation of prior competence regardless of where, how and when the competence has been acquired. The student may also seek accreditation of competence to be acquired on the job as part of their degree (work-based learning). ... The student is responsible for demonstrating and verifying their competence and for providing sufficient information.
As a Laurea student you can enrol in a demonstration day to demonstrate prior learning related to this learning outcomes and suggest how to verify your competence.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Please note that the scope of 2 credits is calculated to include 54 hours of studying. In other words, it is advisable to reserve time in your calendar for completing the study unit. The estimated time used for each module has been calculated according to 54 hours, but since we all have our own way to learn, you may go through the study unit at a slightly different pace.
Sisältö ja sen jaksotus
After completing the course, you will be able to:
- Assess the importance of sleep, physical exercise, recovery, nutrition and daily rhythm to your own activities
- Create a plan for a daily rhythm that suits you
-Experiment with ways to regulate alertness and concentration and select methods that work for you
-Recognise mental models that affect the management of your daily life, and learn ways to adjust them to support your own objectives.
The online activities in the study unit include:
Video greetings: Each module starts with a brief greeting that introduces the themes of the module and explains how you will benefit from completing it.
Exercises: The modules include various exercises designed to stimulate thinking about the theme and to help you learn in a variety of ways. This group includes various gamified tasks (such as memory games and quizzes) and bodily exercises (such as monitoring bodily sensations).
Examples: Most modules include images and associated stories to illustrate the theme of the module in a practical way.
Podcasts: Each module includes a few podcasts, which contain the information content of the module. The podcasts provide concise information and practical examples related to the theme of the module. The podcasts are always accompanied by a quick summary of their main content.
Multiple-choice tests: In each module, the podcasts are followed by a test related to their content that enables you to assess your learning.
Learning assignments: Each module has one or more learning assignments designed to make you think about the themes of the module in relation to you. In some of the learning assignments, you will be asked to make entries in your learning diary, and to share some ideas about what you have learned in the course forum at the end of the module. In some of the learning assignments, you will submit your reflections as a file, or answer a few questions.
Discussions: You will complete most of the learning assignments by adding entries to your learning diary. However, the modules are followed by discussions, and you are expected to share some thoughts about the assignments in the course forum.
Lisätietoja opiskelijoille
This study unit is meant for bachelor degree students. Also master degree students can join the study unit to learn about the tools, but it is not suitable for the master studies.
The quality of the study unit implementation has been assessed and the self-evaluation report is available in Canvas.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
“The evaluation of competence is based on the descriptions of objectives in the curricula, and the level of competence is assessed according to the evaluation criteria listed in the implementation plan for the studies.” (Laurea degree regulations).
What do you need to do in order to complete this study unit?
The study unit is assessed as either a pass or a fail. Instructions for passing the study unit are set out below.
Go through the Canvas materials in order. Each content includes information on what you need to do in order to proceed.
Keep a learning diary. The study units includes 10 assignments in which you will be asked to note down a few observations of your experiences with practical experiments. You can make the entries as comprehensive as you want. You can also choose the most natural way for you to keep the learning diary. For example, you can write about your thoughts, draw them, make an audio recording or a video, or compile series of images of your thoughts. You will not submit the learning diary itself and your entries will not be assessed, but at the end of the three modules, you will be asked to participate in a discussion based on your entries.
Participate in discussions. The study unit requires participation in three discussions. In these discussions, you will share a few comments about your own experiences with the assignments. You can choose what to share and how widely you share your experiences. Your responses will not be separately assessed, and participation in the discussion will be considered a pass. Your discussion responses will be visible to the course coordinator/teacher and other course participants.
Submit your assignments. The study units includes two assignments in which you will either submit a file or answer a few questions. In you choose to submit a file, you can choose the format in which you will submit the assignment. Your assignments will not be assessed separately. A submitted file or answers to the questions will be considered a pass, depending on the assignment. The submissions you have made will be treated in confidence and they will only be viewed by the course coordinator/teachers.
Complete the multiple-choice tests. The study unit includes four short multiple-choice tests. For passing the assignment, you must answer at least half of the answers correctly (such as 4/8). You may take the test several times.
The submissions you make will be treated confidentially. The submissions will only be reviewed by the course coordinator/teachers, and they will be stored in the system for at least six months. On this course, teachers will not assess your submissions or give feedback on them, but a submitted assignment is already sufficient for a pass. However, teachers can perform spot checks on the submitted assignments, so please complete them carefully. The assignments are designed to support your learning, and you can make use of your work after the course.
All study assignments are to be done as individual work unless otherwise instructed.
Ilmoittautumisaika
22.05.2023 - 30.11.2023
Ajoitus
01.06.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
2 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D, Verkkokampus, liko
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 500
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOY2), Yhteiset opinnot
Opettaja
- Pasi Hario
- Essi Tammisto
- Tomi Tolonen
Vastuuopettaja
Pasi Hario
Ajoitusryhmät
- Avoin AMK 1 (Koko: 200. Avoin AMK: 200.)
- Tutkinto-opiskelija tai polkuopiskelija (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
TOY223SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S23, Yhteiset opinnot
Pienryhmät
- Avoin AMK 1
- Tutkinto-opiskelija tai polkuopiskelija
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- arvioida unen, palautumisen, liikunnan, ravitsemuksen ja vuorokauden rytmityksen merkitystä omalle toiminnalle
- luoda suunnitelman itselleen sopivasta vuorokausirytmistä
- kokeilla keskittymisen ja vireen säätelyn keinoja ja valita niistä itselleen sopivia
- tunnistaa omaan arjenhallintaan vaikuttavia mielen malleja ja ottaa käyttöön keinoja niiden säätämiseksi omia tavoitteita tukeviksi
Toteutustapa
Tämän opinnon voit suorittaa joustavasti omaan tahtiin. Ilmoittautuminen on auki jatkuvasti ja uudet ilmoittautumiset hyväksytään noin kerran viikossa (loma-aikoina hyväksynnät harvemmin).
Opintojaksolla perehdytään kysymykseen:
• Millaisia elämän- ja arjen hallinnan taitoja tarvitaan, että voi edetä työn ja elämän tavoitteissa? Kuinka näitä kehitetään?
Oppimistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa…
• Arvioida unen, palautumisen, liikunnan, ravitsemuksen ja vuorokauden rytmityksen merkitystä omalle toiminnalle
• Luoda suunnitelman itselleen sopivasta vuorokausirytmistä
• Kokeilla keskittymisen ja vireen säätelyn keinoja ja valita niistä itselleen sopivia
• Tunnistaa omaan arjenhallintaan vaikuttavia mielen malleja ja ottaa käyttöön keinoja niiden säätämiseksi omia tavoitteita tukeviksi
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojakson aikana opiskelija perehtyy kattavasti aihealueen teorioihin podcastien, videoiden ja lyhyiden tekstien kautta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijoiden intranetistä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tämän automatisoidun opintojakson suorittamiseen vaaditaan keskimäärin 54 tunnin opiskelua.
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojaksolla perehdytään kysymykseen:
• Millaisia elämän- ja arjen hallinnan taitoja tarvitaan, että voi edetä työn ja elämän tavoitteissa? Kuinka näitä kehitetään?
Opintojakso koostuu viidestä osiosta, joihin syvennytään podcastein, videoin ja interaktiivisin tehtävin:
Orientaatio
Video: Osioon motivoiva ja sen sisällöstä kertova tervehdys
Osion sisällöt ja oppimistavoitteet
Podcast: Mitä on itsensä johtaminen?
Moduuli 1: Miten rakennan toimivan vuorokausirytmin?
Video: Osaan motivoiva ja sen esittelevä tervehdys
Tehtävä: Testaa perustietosi vuorokauden rytmittämisestä
Aivoystävällisen ajankäytön malli
Podcast: Millaisista osista koostuu aivoystävällinen vuorokausi?
Oppimistehtävä: Rakenne itsellesi toimiva vuorokausirytmi
Moduuli 2: Kuinka säätelen virettäni ja energiankäyttöäni?
Video: Osaan motivoiva ja sen esittelevä tervehdys
Mielikuvaharjoitus: Kehon ja mielen pikaskannaus
Podcast: Kuinka virettä säädellään tehokkaasti?
Vireen säätelyn onnistumisista ja haasteista syntyvät kierteet
Oppimistehtävä I: Vireystilan pikarauhoittaminen
Oppimistehtävä II: Vireystilan pika-aktivointi
Oppimistehtävä III: Irti aloittamisen vaikeudesta
Oppimistehtävä IV: Säätele älyteknologian käyttöä
Moduuli 3: Kuinka ajatusmallimme vaikuttavat toimintaamme?
Video: Osaan motivoida ja sen esittelevä tervehdys
Tehtävä: Tunnista toiminnan taustalla oleva ajatusmalli
Podcast: Millaiset ajatus- ja toimintamallit meitä ohjaavat?
Ajatus- ja toimintamallien hyödyt ja haitat vertailussa
Oppimistehtävä I: Uskomusten muokkaaminen
Oppimistehtävä II: Ajatuksesta irrottautuminen
Oppimistehtävä III: Toimi eri lailla kuin ajatusmalli ohjaa
Moduuli 4: Millaista tarinaa itsestäni kerron?
Video: Osaan motivoiva ja sen esittelevä tervehdys
Tehtävä: Kokoa tarinan juoni
Podcast: Millaisia tarinoita liittyy epäonnistumisen pelkoon ja jännittämiseen?
Monivalintatesti podcastin teemoista
Oppimistehtävä I: Lisää itsemyötätuntoa
Oppimistehtävä II: Tunnista pahin mahdollinen seuraus
Oppimistehtävä III: Omien tarinoiden haastaminen pienin askelin
Kokoava loppupohdinta: Tulevaisuuskirje
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa. Myös YAMK-opiskelija voi suorittaa opintojakson tai liittyä opintojaksoon sen sisältöihin perehtymiseksi, mutta opintojaksoa ei voi sisällyttää YAMK-tutkintoon.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”
Opintototeutuksen laatua on arvioitu ja raportti itsearvioinnista löytyy Canvasta.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).
Opintojakso arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää kaikkien tehtävien palauttamista ja arvosteltavien tehtävien suorittamista vähintään 50 % oikeilla arvosanoilla. Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu.
Ilmoittautumisaika
22.05.2023 - 30.11.2023
Ajoitus
01.06.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
2 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D, Verkkokampus, liko
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
0 - 500
Koulutus
- Complementary competence, bachelor's studies in English (CCC2), Generic Studies
Opettaja
- Pasi Hario
- Essi Tammisto
- Tomi Tolonen
Vastuuopettaja
Pasi Hario
Ajoitusryhmät
- Avoin AMK 1 (Koko: 200. Avoin AMK: 200.)
- Tutkinto-opiskelija tai polkuopiskelija (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
CCC223SYComplementary competence (bachelor’s studies in English), S23, Generic studies
-
CCC222SYComplementary competence (bachelor’s studies), S22, Generic studies
Pienryhmät
- Avoin AMK 1
- Tutkinto-opiskelija tai polkuopiskelija
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- arvioida unen, palautumisen, liikunnan, ravitsemuksen ja vuorokauden rytmityksen merkitystä omalle toiminnalle
- luoda suunnitelman itselleen sopivasta vuorokausirytmistä
- kokeilla keskittymisen ja vireen säätelyn keinoja ja valita niistä itselleen sopivia
- tunnistaa omaan arjenhallintaan vaikuttavia mielen malleja ja ottaa käyttöön keinoja niiden säätämiseksi omia tavoitteita tukeviksi
Toteutustapa
This study unit is done independently online and at your own pace in Canvas learning environment. There are no scheduled meetings with either lecturer or other students. Learning is ensured by completing quizes; no personal feedback will be provided by a lecturer.
For any questions related to the study unit you can send a message in the Canvas learning environment.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
All materials, which include podcasts, videos and quizes, can be found in the Canvas learning environment.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Information for degree students:
All students are entitled to demonstrate their competence. The recognition and accreditation of prior competence is initiated by the students themselves. The competence is recognised and accredited by the teacher responsible for the studies or another person designated to the position. The assessment is carried out according to the same assessment criteria and, as a rule, same grading scale as that adopted for the corresponding study unit or module. The student is entitled to apply for accreditation of prior competence regardless of where, how and when the competence has been acquired. The student may also seek accreditation of competence to be acquired on the job as part of their degree (work-based learning). ... The student is responsible for demonstrating and verifying their competence and for providing sufficient information.
As a Laurea student you can enrol in a demonstration day to demonstrate prior learning related to this learning outcomes and suggest how to verify your competence.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Please note that the scope of 2 credits is calculated to include 54 hours of studying. In other words, it is advisable to reserve time in your calendar for completing the study unit. The estimated time used for each module has been calculated according to 54 hours, but since we all have our own way to learn, you may go through the study unit at a slightly different pace.
Sisältö ja sen jaksotus
After completing the course, you will be able to:
- Assess the importance of sleep, physical exercise, recovery, nutrition and daily rhythm to your own activities
- Create a plan for a daily rhythm that suits you
-Experiment with ways to regulate alertness and concentration and select methods that work for you
-Recognise mental models that affect the management of your daily life, and learn ways to adjust them to support your own objectives.
The online activities in the study unit include:
Video greetings: Each module starts with a brief greeting that introduces the themes of the module and explains how you will benefit from completing it.
Exercises: The modules include various exercises designed to stimulate thinking about the theme and to help you learn in a variety of ways. This group includes various gamified tasks (such as memory games and quizzes) and bodily exercises (such as monitoring bodily sensations).
Examples: Most modules include images and associated stories to illustrate the theme of the module in a practical way.
Podcasts: Each module includes a few podcasts, which contain the information content of the module. The podcasts provide concise information and practical examples related to the theme of the module. The podcasts are always accompanied by a quick summary of their main content.
Multiple-choice tests: In each module, the podcasts are followed by a test related to their content that enables you to assess your learning.
Learning assignments: Each module has one or more learning assignments designed to make you think about the themes of the module in relation to you. In some of the learning assignments, you will be asked to make entries in your learning diary, and to share some ideas about what you have learned in the course forum at the end of the module. In some of the learning assignments, you will submit your reflections as a file, or answer a few questions.
Discussions: You will complete most of the learning assignments by adding entries to your learning diary. However, the modules are followed by discussions, and you are expected to share some thoughts about the assignments in the course forum.
Lisätietoja opiskelijoille
This study unit is meant for bachelor degree students. Also master degree students can join the study unit to learn about the tools, but it is not suitable for the master studies.
The quality of the study unit implementation has been assessed and the self-evaluation report is available in Canvas.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
“The evaluation of competence is based on the descriptions of objectives in the curricula, and the level of competence is assessed according to the evaluation criteria listed in the implementation plan for the studies.” (Laurea degree regulations).
What do you need to do in order to complete this study unit?
The study unit is assessed as either a pass or a fail. Instructions for passing the study unit are set out below.
Go through the Canvas materials in order. Each content includes information on what you need to do in order to proceed.
Keep a learning diary. The study units includes 10 assignments in which you will be asked to note down a few observations of your experiences with practical experiments. You can make the entries as comprehensive as you want. You can also choose the most natural way for you to keep the learning diary. For example, you can write about your thoughts, draw them, make an audio recording or a video, or compile series of images of your thoughts. You will not submit the learning diary itself and your entries will not be assessed, but at the end of the three modules, you will be asked to participate in a discussion based on your entries.
Participate in discussions. The study unit requires participation in three discussions. In these discussions, you will share a few comments about your own experiences with the assignments. You can choose what to share and how widely you share your experiences. Your responses will not be separately assessed, and participation in the discussion will be considered a pass. Your discussion responses will be visible to the course coordinator/teacher and other course participants.
Submit your assignments. The study units includes two assignments in which you will either submit a file or answer a few questions. In you choose to submit a file, you can choose the format in which you will submit the assignment. Your assignments will not be assessed separately. A submitted file or answers to the questions will be considered a pass, depending on the assignment. The submissions you have made will be treated in confidence and they will only be viewed by the course coordinator/teachers.
Complete the multiple-choice tests. The study unit includes four short multiple-choice tests. For passing the assignment, you must answer at least half of the answers correctly (such as 4/8). You may take the test several times.
The submissions you make will be treated confidentially. The submissions will only be reviewed by the course coordinator/teachers, and they will be stored in the system for at least six months. On this course, teachers will not assess your submissions or give feedback on them, but a submitted assignment is already sufficient for a pass. However, teachers can perform spot checks on the submitted assignments, so please complete them carefully. The assignments are designed to support your learning, and you can make use of your work after the course.
All study assignments are to be done as individual work unless otherwise instructed.
Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 21.05.2023
Ajoitus
01.12.2022 - 30.06.2023
Opintopistemäärä
2 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D, Verkkokampus, liko
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 400
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOY2), Yhteiset opinnot
Opettaja
- Pasi Hario
- Essi Tammisto
- Mikael Uusi-Mäkelä
- Tomi Tolonen
Vastuuopettaja
Pasi Hario
Ajoitusryhmät
- Avoin AMK (Koko: 200. Avoin AMK: 200.)
Ryhmät
-
TOY222SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S22, Yhteiset opinnot
Pienryhmät
- Avoin AMK
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- arvioida unen, palautumisen, liikunnan, ravitsemuksen ja vuorokauden rytmityksen merkitystä omalle toiminnalle
- luoda suunnitelman itselleen sopivasta vuorokausirytmistä
- kokeilla keskittymisen ja vireen säätelyn keinoja ja valita niistä itselleen sopivia
- tunnistaa omaan arjenhallintaan vaikuttavia mielen malleja ja ottaa käyttöön keinoja niiden säätämiseksi omia tavoitteita tukeviksi
Toteutustapa
Tämän opinnon voit suorittaa joustavasti omaan tahtiin. Ilmoittautuminen on auki jatkuvasti ja uudet ilmoittautumiset hyväksytään noin kerran viikossa (loma-aikoina hyväksynnät harvemmin).
Opintojaksolla perehdytään kysymykseen:
• Millaisia elämän- ja arjen hallinnan taitoja tarvitaan, että voi edetä työn ja elämän tavoitteissa? Kuinka näitä kehitetään?
Oppimistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa…
• Arvioida unen, palautumisen, liikunnan, ravitsemuksen ja vuorokauden rytmityksen merkitystä omalle toiminnalle
• Luoda suunnitelman itselleen sopivasta vuorokausirytmistä
• Kokeilla keskittymisen ja vireen säätelyn keinoja ja valita niistä itselleen sopivia
• Tunnistaa omaan arjenhallintaan vaikuttavia mielen malleja ja ottaa käyttöön keinoja niiden säätämiseksi omia tavoitteita tukeviksi
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojakson aikana opiskelija perehtyy kattavasti aihealueen teorioihin podcastien, videoiden ja lyhyiden tekstien kautta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijoiden intranetistä.
Tämä opintojakso on suomenkielinen versio englanninkielisestä opintojaksosta TO00BR99 Tools for Self-Management. Opiskelija voi saada opintopisteet samasta opinnosta vain kerran, joten et voi suorittaa samasta opinnosta kahta eri kieliversiota ja saada kummastakin opintopisteitä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tämän automatisoidun opintojakson suorittamiseen vaaditaan keskimäärin 54 tunnin opiskelua.
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojaksolla perehdytään kysymykseen:
• Millaisia elämän- ja arjen hallinnan taitoja tarvitaan, että voi edetä työn ja elämän tavoitteissa? Kuinka näitä kehitetään?
Opintojakso koostuu viidestä osiosta, joihin syvennytään podcastein, videoin ja interaktiivisin tehtävin:
Orientaatio
Video: Osioon motivoiva ja sen sisällöstä kertova tervehdys
Osion sisällöt ja oppimistavoitteet
Podcast: Mitä on itsensä johtaminen?
Moduuli 1: Miten rakennan toimivan vuorokausirytmin?
Video: Osaan motivoiva ja sen esittelevä tervehdys
Tehtävä: Testaa perustietosi vuorokauden rytmittämisestä
Aivoystävällisen ajankäytön malli
Podcast: Millaisista osista koostuu aivoystävällinen vuorokausi?
Oppimistehtävä: Rakenne itsellesi toimiva vuorokausirytmi
Moduuli 2: Kuinka säätelen virettäni ja energiankäyttöäni?
Video: Osaan motivoiva ja sen esittelevä tervehdys
Mielikuvaharjoitus: Kehon ja mielen pikaskannaus
Podcast: Kuinka virettä säädellään tehokkaasti?
Vireen säätelyn onnistumisista ja haasteista syntyvät kierteet
Oppimistehtävä I: Vireystilan pikarauhoittaminen
Oppimistehtävä II: Vireystilan pika-aktivointi
Oppimistehtävä III: Irti aloittamisen vaikeudesta
Oppimistehtävä IV: Säätele älyteknologian käyttöä
Moduuli 3: Kuinka ajatusmallimme vaikuttavat toimintaamme?
Video: Osaan motivoida ja sen esittelevä tervehdys
Tehtävä: Tunnista toiminnan taustalla oleva ajatusmalli
Podcast: Millaiset ajatus- ja toimintamallit meitä ohjaavat?
Ajatus- ja toimintamallien hyödyt ja haitat vertailussa
Oppimistehtävä I: Uskomusten muokkaaminen
Oppimistehtävä II: Ajatuksesta irrottautuminen
Oppimistehtävä III: Toimi eri lailla kuin ajatusmalli ohjaa
Moduuli 4: Millaista tarinaa itsestäni kerron?
Video: Osaan motivoiva ja sen esittelevä tervehdys
Tehtävä: Kokoa tarinan juoni
Podcast: Millaisia tarinoita liittyy epäonnistumisen pelkoon ja jännittämiseen?
Monivalintatesti podcastin teemoista
Oppimistehtävä I: Lisää itsemyötätuntoa
Oppimistehtävä II: Tunnista pahin mahdollinen seuraus
Oppimistehtävä III: Omien tarinoiden haastaminen pienin askelin
Kokoava loppupohdinta: Tulevaisuuskirje
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa. Myös YAMK-opiskelija voi suorittaa opintojakson tai liittyä opintojaksoon sen sisältöihin perehtymiseksi, mutta opintojaksoa ei voi sisällyttää YAMK-tutkintoon.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”
Opintototeutuksen laatua on arvioitu ja raportti itsearvioinnista löytyy Canvasta.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).
Opintojakso arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää kaikkien tehtävien palauttamista ja arvosteltavien tehtävien suorittamista vähintään 50 % oikeilla arvosanoilla. Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu.
Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 21.05.2023
Ajoitus
01.12.2022 - 30.06.2023
Opintopistemäärä
2 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D, Verkkokampus, liko
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
0 - 500
Koulutus
- Complementary competence, bachelor's studies in English (CCC2), Generic Studies
Opettaja
- Pasi Hario
- Essi Tammisto
- Tomi Tolonen
Vastuuopettaja
Pasi Hario
Ajoitusryhmät
- Open UAS (Koko: 200. Avoin AMK: 200.)
Ryhmät
-
CCC222SYComplementary competence (bachelor’s studies), S22, Generic studies
Pienryhmät
- Open UAS
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- arvioida unen, palautumisen, liikunnan, ravitsemuksen ja vuorokauden rytmityksen merkitystä omalle toiminnalle
- luoda suunnitelman itselleen sopivasta vuorokausirytmistä
- kokeilla keskittymisen ja vireen säätelyn keinoja ja valita niistä itselleen sopivia
- tunnistaa omaan arjenhallintaan vaikuttavia mielen malleja ja ottaa käyttöön keinoja niiden säätämiseksi omia tavoitteita tukeviksi
Toteutustapa
This study unit is done independently online and at your own pace in Canvas learning environment. There are no scheduled meetings with either lecturer or other students. Learning is ensured by completing quizzes and assignments; no personal feedback will be provided by a lecturer.
For any questions related to the study unit you can send a message in the Canvas learning environment.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
All materials, which include podcasts, videos and quizes, can be found in the Canvas learning environment.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Information for degree students:
All students are entitled to demonstrate their competence. The recognition and accreditation of prior competence is initiated by the students themselves. The competence is recognised and accredited by the teacher responsible for the studies or another person designated to the position. The assessment is carried out according to the same assessment criteria and, as a rule, same grading scale as that adopted for the corresponding study unit or module. The student is entitled to apply for accreditation of prior competence regardless of where, how and when the competence has been acquired. The student may also seek accreditation of competence to be acquired on the job as part of their degree (work-based learning). The student is responsible for demonstrating and verifying their competence and for providing sufficient information.
As a Laurea student you can enrol in a demonstration day to demonstrate prior learning related to this learning outcomes and suggest how to verify your competence.
This study unit is the English language version of the Finnish study unit TO00BR99 Itsensä johtamisen työkalut. The student can only receive credits for one out of these two study units.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Please note that the scope of 2 credits is calculated to include 54 hours of studying. In other words, it is advisable to reserve time in your calendar for completing the study unit. The estimated time used for each module has been calculated according to 54 hours, but since we all have our own way to learn, you may go through the study unit at a slightly different pace.
Sisältö ja sen jaksotus
After completing the course, you will be able to:
- Assess the importance of sleep, physical exercise, recovery, nutrition and daily rhythm to your own activities
- Create a plan for a daily rhythm that suits you
-Experiment with ways to regulate alertness and concentration and select methods that work for you
-Recognise mental models that affect the management of your daily life, and learn ways to adjust them to support your own objectives.
The online activities in the study unit include:
Video greetings: Each module starts with a brief greeting that introduces the themes of the module and explains how you will benefit from completing it.
Exercises: The modules include various exercises designed to stimulate thinking about the theme and to help you learn in a variety of ways. This group includes various gamified tasks (such as memory games and quizzes) and bodily exercises (such as monitoring bodily sensations).
Examples: Most modules include images and associated stories to illustrate the theme of the module in a practical way.
Podcasts: Each module includes a few podcasts, which contain the information content of the module. The podcasts provide concise information and practical examples related to the theme of the module. The podcasts are always accompanied by a quick summary of their main content.
Multiple-choice tests: In each module, the podcasts are followed by a test related to their content that enables you to assess your learning.
Learning assignments: Each module has one or more learning assignments designed to make you think about the themes of the module in relation to you. In some of the learning assignments, you will be asked to make entries in your learning diary, and to share some ideas about what you have learned in the course forum at the end of the module. In some of the learning assignments, you will submit your reflections as a file, or answer a few questions.
Discussions: You will complete most of the learning assignments by adding entries to your learning diary. However, the modules are followed by discussions, and you are expected to share some thoughts about the assignments in the course forum.
Lisätietoja opiskelijoille
This study unit is meant for bachelor degree students. Also master degree students can join the study unit to learn about the tools, but it is not suitable for the master studies.
The quality of the study unit implementation has been assessed and the self-evaluation report is available in Canvas.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
“The evaluation of competence is based on the descriptions of objectives in the curricula, and the level of competence is assessed according to the evaluation criteria listed in the implementation plan for the studies.” (Laurea degree regulations).
What do you need to do in order to complete this study unit?
The study unit is assessed as either a pass or a fail. Instructions for passing the study unit are set out below.
Go through the Canvas materials in order. Each content includes information on what you need to do in order to proceed.
Keep a learning diary. The study units includes 10 assignments in which you will be asked to note down a few observations of your experiences with practical experiments. You can make the entries as comprehensive as you want. You can also choose the most natural way for you to keep the learning diary. For example, you can write about your thoughts, draw them, make an audio recording or a video, or compile series of images of your thoughts. You will not submit the learning diary itself and your entries will not be assessed, but at the end of the three modules, you will be asked to participate in a discussion based on your entries.
Participate in discussions. The study unit requires participation in three discussions. In these discussions, you will share a few comments about your own experiences with the assignments. You can choose what to share and how widely you share your experiences. Your responses will not be separately assessed, and participation in the discussion will be considered a pass. Your discussion responses will be visible to the course coordinator/teacher and other course participants.
Submit your assignments. The study units includes two assignments in which you will either submit a file or answer a few questions. In you choose to submit a file, you can choose the format in which you will submit the assignment. Your assignments will not be assessed separately. A submitted file or answers to the questions will be considered a pass, depending on the assignment. The submissions you have made will be treated in confidence and they will only be viewed by the course coordinator/teachers.
Complete the multiple-choice tests. The study unit includes four short multiple-choice tests. For passing the assignment, you must answer at least half of the answers correctly (such as 4/8). You may take the test several times.
The submissions you make will be treated confidentially. The submissions will only be reviewed by the course coordinator/teachers, and they will be stored in the system for at least six months. On this course, teachers will not assess your submissions or give feedback on them, but a submitted assignment is already sufficient for a pass. However, teachers can perform spot checks on the submitted assignments, so please complete them carefully. The assignments are designed to support your learning, and you can make use of your work after the course.
All study assignments are to be done as individual work unless otherwise instructed.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
The criteria for approved performance that is evaluated by utilizing different submissions:
The student is able to
- use essential professional concepts when explaining various work practices and situations
- search for information in different sources
- report
- plan the progress of their work and use of time under guidance
- follow the provided instructions and rules
(Requirement level I)
Ilmoittautumisaika
24.05.2022 - 27.11.2022
Ajoitus
01.06.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
2 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D, Verkkokampus, liko
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 400
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOY2), Yhteiset opinnot
Opettaja
- Pasi Hario
- Suvi Valsta
- Tomi Tolonen
Vastuuopettaja
Pasi Hario
Ajoitusryhmät
- Avoin AMK (Koko: 100. Avoin AMK: 100.)
Ryhmät
-
TOY222SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S22, Yhteiset opinnot
Pienryhmät
- Avoin AMK
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- arvioida unen, palautumisen, liikunnan, ravitsemuksen ja vuorokauden rytmityksen merkitystä omalle toiminnalle
- luoda suunnitelman itselleen sopivasta vuorokausirytmistä
- kokeilla keskittymisen ja vireen säätelyn keinoja ja valita niistä itselleen sopivia
- tunnistaa omaan arjenhallintaan vaikuttavia mielen malleja ja ottaa käyttöön keinoja niiden säätämiseksi omia tavoitteita tukeviksi
Toteutustapa
Tämän opinnon voit suorittaa joustavasti omaan tahtiin. Ilmoittautuminen on auki jatkuvasti ja uudet ilmoittautumiset hyväksytään noin kerran viikossa (loma-aikoina hyväksynnät harvemmin).
Opintojaksolla perehdytään kysymykseen:
• Millaisia elämän- ja arjen hallinnan taitoja tarvitaan, että voi edetä työn ja elämän tavoitteissa? Kuinka näitä kehitetään?
Oppimistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa…
• Arvioida unen, palautumisen, liikunnan, ravitsemuksen ja vuorokauden rytmityksen merkitystä omalle toiminnalle
• Luoda suunnitelman itselleen sopivasta vuorokausirytmistä
• Kokeilla keskittymisen ja vireen säätelyn keinoja ja valita niistä itselleen sopivia
• Tunnistaa omaan arjenhallintaan vaikuttavia mielen malleja ja ottaa käyttöön keinoja niiden säätämiseksi omia tavoitteita tukeviksi
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojakson aikana opiskelija perehtyy kattavasti aihealueen teorioihin podcastien, videoiden ja lyhyiden tekstien kautta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijoiden intranetistä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tämän automatisoidun opintojakson suorittamiseen vaaditaan keskimäärin 54 tunnin opiskelua.
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojaksolla perehdytään kysymykseen:
• Millaisia elämän- ja arjen hallinnan taitoja tarvitaan, että voi edetä työn ja elämän tavoitteissa? Kuinka näitä kehitetään?
Opintojakso koostuu viidestä osiosta, joihin syvennytään podcastein, videoin ja interaktiivisin tehtävin:
Orientaatio
Video: Osioon motivoiva ja sen sisällöstä kertova tervehdys
Osion sisällöt ja oppimistavoitteet
Podcast: Mitä on itsensä johtaminen?
Moduuli 1: Miten rakennan toimivan vuorokausirytmin?
Video: Osaan motivoiva ja sen esittelevä tervehdys
Tehtävä: Testaa perustietosi vuorokauden rytmittämisestä
Aivoystävällisen ajankäytön malli
Podcast: Millaisista osista koostuu aivoystävällinen vuorokausi?
Oppimistehtävä: Rakenne itsellesi toimiva vuorokausirytmi
Moduuli 2: Kuinka säätelen virettäni ja energiankäyttöäni?
Video: Osaan motivoiva ja sen esittelevä tervehdys
Mielikuvaharjoitus: Kehon ja mielen pikaskannaus
Podcast: Kuinka virettä säädellään tehokkaasti?
Vireen säätelyn onnistumisista ja haasteista syntyvät kierteet
Oppimistehtävä I: Vireystilan pikarauhoittaminen
Oppimistehtävä II: Vireystilan pika-aktivointi
Oppimistehtävä III: Irti aloittamisen vaikeudesta
Oppimistehtävä IV: Säätele älyteknologian käyttöä
Moduuli 3: Kuinka ajatusmallimme vaikuttavat toimintaamme?
Video: Osaan motivoida ja sen esittelevä tervehdys
Tehtävä: Tunnista toiminnan taustalla oleva ajatusmalli
Podcast: Millaiset ajatus- ja toimintamallit meitä ohjaavat?
Ajatus- ja toimintamallien hyödyt ja haitat vertailussa
Oppimistehtävä I: Uskomusten muokkaaminen
Oppimistehtävä II: Ajatuksesta irrottautuminen
Oppimistehtävä III: Toimi eri lailla kuin ajatusmalli ohjaa
Moduuli 4: Millaista tarinaa itsestäni kerron?
Video: Osaan motivoiva ja sen esittelevä tervehdys
Tehtävä: Kokoa tarinan juoni
Podcast: Millaisia tarinoita liittyy epäonnistumisen pelkoon ja jännittämiseen?
Monivalintatesti podcastin teemoista
Oppimistehtävä I: Lisää itsemyötätuntoa
Oppimistehtävä II: Tunnista pahin mahdollinen seuraus
Oppimistehtävä III: Omien tarinoiden haastaminen pienin askelin
Kokoava loppupohdinta: Tulevaisuuskirje
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa. Myös YAMK-opiskelija voi suorittaa opintojakson tai liittyä opintojaksoon sen sisältöihin perehtymiseksi, mutta opintojaksoa ei voi sisällyttää YAMK-tutkintoon.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”
Opintototeutuksen laatua on arvioitu ja raportti itsearvioinnista löytyy Canvasta.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).
Opintojakso arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää kaikkien tehtävien palauttamista ja arvosteltavien tehtävien suorittamista vähintään 50 % oikeilla arvosanoilla. Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää kaikkien tehtävien palauttamista ja arvosteltavien tehtävien suorittamista vähintään 50 % oikeilla arvosanoilla.
Ilmoittautumisaika
01.11.2021 - 23.05.2022
Ajoitus
01.12.2021 - 30.06.2022
Opintopistemäärä
2 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D, Verkkokampus, liko
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 400
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOY2), Yhteiset opinnot
Opettaja
- Pasi Hario
- Suvi Valsta
- Tomi Tolonen
Vastuuopettaja
Pasi Hario
Ajoitusryhmät
- Pienryhmä 1 (Koko: 100. Avoin AMK: 100.)
Ryhmät
-
TOY221SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S21, Yhteiset opinnot
Pienryhmät
- Pienryhmä 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- arvioida unen, palautumisen, liikunnan, ravitsemuksen ja vuorokauden rytmityksen merkitystä omalle toiminnalle
- luoda suunnitelman itselleen sopivasta vuorokausirytmistä
- kokeilla keskittymisen ja vireen säätelyn keinoja ja valita niistä itselleen sopivia
- tunnistaa omaan arjenhallintaan vaikuttavia mielen malleja ja ottaa käyttöön keinoja niiden säätämiseksi omia tavoitteita tukeviksi
Toteutustapa
Tämän opinnon voit suorittaa joustavasti omaan tahtiin. Ilmoittautuminen on auki jatkuvasti ja uudet ilmoittautumiset hyväksytään noin kerran viikossa (loma-aikoina hyväksynnät harvemmin).
Opintojaksolla perehdytään kysymykseen:
• Millaisia elämän- ja arjen hallinnan taitoja tarvitaan, että voi edetä työn ja elämän tavoitteissa? Kuinka näitä kehitetään?
Oppimistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa…
• Arvioida unen, palautumisen, liikunnan, ravitsemuksen ja vuorokauden rytmityksen merkitystä omalle toiminnalle
• Luoda suunnitelman itselleen sopivasta vuorokausirytmistä
• Kokeilla keskittymisen ja vireen säätelyn keinoja ja valita niistä itselleen sopivia
• Tunnistaa omaan arjenhallintaan vaikuttavia mielen malleja ja ottaa käyttöön keinoja niiden säätämiseksi omia tavoitteita tukeviksi
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojakson aikana opiskelija perehtyy kattavasti aihealueen teorioihin podcastien, videoiden ja lyhyiden tekstien kautta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijoiden intranetistä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tämän automatisoidun opintojakson suorittamiseen vaaditaan keskimäärin 54 tunnin opiskelua.
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojaksolla perehdytään kysymykseen:
• Millaisia elämän- ja arjen hallinnan taitoja tarvitaan, että voi edetä työn ja elämän tavoitteissa? Kuinka näitä kehitetään?
Opintojakso koostuu viidestä osiosta, joihin syvennytään podcastein, videoin ja interaktiivisin tehtävin:
Orientaatio
Video: Osioon motivoiva ja sen sisällöstä kertova tervehdys
Osion sisällöt ja oppimistavoitteet
Podcast: Mitä on itsensä johtaminen?
Moduuli 1: Miten rakennan toimivan vuorokausirytmin?
Video: Osaan motivoiva ja sen esittelevä tervehdys
Tehtävä: Testaa perustietosi vuorokauden rytmittämisestä
Aivoystävällisen ajankäytön malli
Podcast: Millaisista osista koostuu aivoystävällinen vuorokausi?
Oppimistehtävä: Rakenne itsellesi toimiva vuorokausirytmi
Moduuli 2: Kuinka säätelen virettäni ja energiankäyttöäni?
Video: Osaan motivoiva ja sen esittelevä tervehdys
Mielikuvaharjoitus: Kehon ja mielen pikaskannaus
Podcast: Kuinka virettä säädellään tehokkaasti?
Vireen säätelyn onnistumisista ja haasteista syntyvät kierteet
Oppimistehtävä I: Vireystilan pikarauhoittaminen
Oppimistehtävä II: Vireystilan pika-aktivointi
Oppimistehtävä III: Irti aloittamisen vaikeudesta
Oppimistehtävä IV: Säätele älyteknologian käyttöä
Moduuli 3: Kuinka ajatusmallimme vaikuttavat toimintaamme?
Video: Osaan motivoida ja sen esittelevä tervehdys
Tehtävä: Tunnista toiminnan taustalla oleva ajatusmalli
Podcast: Millaiset ajatus- ja toimintamallit meitä ohjaavat?
Ajatus- ja toimintamallien hyödyt ja haitat vertailussa
Oppimistehtävä I: Uskomusten muokkaaminen
Oppimistehtävä II: Ajatuksesta irrottautuminen
Oppimistehtävä III: Toimi eri lailla kuin ajatusmalli ohjaa
Moduuli 4: Millaista tarinaa itsestäni kerron?
Video: Osaan motivoiva ja sen esittelevä tervehdys
Tehtävä: Kokoa tarinan juoni
Podcast: Millaisia tarinoita liittyy epäonnistumisen pelkoon ja jännittämiseen?
Monivalintatesti podcastin teemoista
Oppimistehtävä I: Lisää itsemyötätuntoa
Oppimistehtävä II: Tunnista pahin mahdollinen seuraus
Oppimistehtävä III: Omien tarinoiden haastaminen pienin askelin
Kokoava loppupohdinta: Tulevaisuuskirje
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa. Myös YAMK-opiskelija voi suorittaa opintojakson tai liittyä opintojaksoon sen sisältöihin perehtymiseksi, mutta opintojaksoa ei voi sisällyttää YAMK-tutkintoon.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”
Opintototeutuksen laatua on arvioitu ja raportti itsearvioinnista löytyy Canvasta.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).
Opintojakso arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää kaikkien tehtävien palauttamista ja arvosteltavien tehtävien suorittamista vähintään 50 % oikeilla arvosanoilla. Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää kaikkien tehtävien palauttamista ja arvosteltavien tehtävien suorittamista vähintään 50 % oikeilla arvosanoilla.
Ajoitus
10.09.2021 - 15.02.2022
Opintopistemäärä
2 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D, Verkkokampus, yhteinen
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Opettaja
- Pasi Hario
Vastuuopettaja
Pasi Hario
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- arvioida unen, palautumisen, liikunnan, ravitsemuksen ja vuorokauden rytmityksen merkitystä omalle toiminnalle
- luoda suunnitelman itselleen sopivasta vuorokausirytmistä
- kokeilla keskittymisen ja vireen säätelyn keinoja ja valita niistä itselleen sopivia
- tunnistaa omaan arjenhallintaan vaikuttavia mielen malleja ja ottaa käyttöön keinoja niiden säätämiseksi omia tavoitteita tukeviksi
Toteutustapa
Toteutus on tarkoitettu Digipoint-hankkeen osallistujille.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty