Siirry suoraan sisältöön

Callidus-tuutorointiLaajuus (5 op)

Opinnon tunnus: R0156

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- ohjata muita opiskelijoita omalla vahvuusalueellaan
- kannustaa ja innostaa ohjattavaansa
- kehittää omaa vuorovaikutusosaamistaan

Ilmoittautumisaika

03.04.2023 - 09.04.2023

Ajoitus

09.05.2023 - 19.10.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Hyvinkää, liko

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

1 - 15

Koulutus
  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOY2), Yhteiset opinnot
Opettaja
  • Leena Kuosmanen
  • Anna Nykänen
Vastuuopettaja

Leena Kuosmanen

Ryhmät
  • TOY222SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S22, Yhteiset opinnot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- ohjata muita opiskelijoita omalla vahvuusalueellaan
- kannustaa ja innostaa ohjattavaansa
- kehittää omaa vuorovaikutusosaamistaan

Toteutustapa

Huom! Diversity Ambassador-projektiopinto aloitetaan toukokuussa (kesällä) yhteissuunnittelulla ja -opinnoilla. Laurea Diversity Ambassador-toiminta käynnistetään pilottina syksyllä 2023 eli tämä projektiopinto jatkuu koko syyslukukauden ajan. Toivomme projektiin mukaan Laurean eri kampuksilta opiskelijoita, joilla on monikulttuurinen tausta tai kiinnostusta toimia kyseisessä tehtävässä. Projektin työkieli on suomi, mutta tarvittaessa myös englanti.

Projekti toteutetaan yhteistyössä Laurean Poikkeamon ja Laurean hyvinvointipalveluiden kanssa.

Projektin suunnitteluvaihe käynnistetään kesällä yhdessä kampuksella mukaan tulevien toiveet huomioiden (tod. näk. Tikkurila tai Leppävaara). Aloituspalaveriin on mahdollista osallistua myös etäyhteydellä. Projektissa on tiimityöskentelyn lisäksi ohjausta verkossa tai sovittaessa kampuksella tai kampuksen ulkopuolella (esimerkiksi kesällä ulkona puistossa treffaten). Projektia tukeva tietoperusta hankitaan itsenäisesti opiskellen. Sekä tietoperusta, projektin suunnitelmat että toteutus sekä kuvaus oman osaamisen kehittymisestä kootaan portfolioksi. Portfolion kokoamiseen ohjataan koko projektin ajan, mutta periaatteet käydään läpi projektin alkaessa. Projektiin osallistuvilta edellyttään aktiivisuutta ja sitoutumista vuorovaikutteiseen projektityöskentelyyn. Toimet suunnitellaan ja toteutetaan tiiviissä yhteistyössä toimeksiantajan kanssa.

Projektissa annetaan henkilökohtaista- ja vertaispalautetta ja kerätään osallistujilta palautetta.

Projektin ohjaus- ja työstämisajat sovitaan yhdessä projektin alettua. Viestintäkäytänteistä sovitaan aloituspalaverissa.

Laurea pidättää oikeuden muutoksiin.

Aika ja paikka

-

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Projektin aihepiiriin liittyvä tietoperustaa tukeva lähdeaineisto valitaan erikseen projektin toimeksiannon jälkeen. Keskeiset käsitteet ovat dialogisuuden taidot, kulttuurien välinen osaaminen ja sopeutuminen Suomeen ja korkeakouluyhteisöön. Valinnoissa huomioidaan projektiin osallistuvan aiempi osaaminen.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tällä toteutuksella ei ole valinnaisia suoritustapoja, vaan lähdemme siitä, että projektissa kaikki osallistujat oppivat uutta Diversity Ambassorin tehtävässä. Kunkin rooli projektissa suunnitellaan tämän tavoitteen mukaisesti.

Tarvittaessa projektista annettavat opintopisteet voidaan sopia osallistujakohtaisesti.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Projektin toimeksiantaja: Laurean Poikkeamo ja Laurean hyvinvointipalvelut.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. … Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna.” Projektissa ensimmäisellä kontaktikerralla tarkoitetaan projektitiimin ja ohjaajan ensimmäistä tapaamiskertaa.

Projektin aloitusbriiffiin osallistuminen toukukuun puolivälin paikkeilla on välttämätöntä, jotta kaikki toimijat saavat projektin toimeksiannon tietoonsa.

Projektia ohjataan touko-heinäkuussa yhdessä sovittavalla syklillä. Kokoonnumme elokuussa käymään läpi muodostuneen syksyn suunnitelman. Syksylle ajoitettavat tilaisuudet sovitetaan projektiin osallistuvien omiin aikatauluihin.

Yhteisten tapaamisten ajankohta sovitaan niiden kanssa, jotka ilmoittautuvat mukaan kesäopintoihin ilmoittautumisaikana ja päivitetään mahdollista jälki-ilmoittautumista ajatellen tähän, kun ajankohdat on sovittu.

Suuntaa-antava kokonaissuunnitelma projektin etenemisistä ja ohjaustapaamista on seuraava:
- Toukokuun puolivälissä aloitus. Aloitustapaaminen on tiistaina 9.5 klo 9-11.30.
- kesällä kaksi ohjaustapaamista
- elokuun puolivälissä suunnitelmien esittelyt ja sopiminen etenemisestä
- suunnitelman toteutus (pilotti) yhteistyössä Poikkeamon ja hyvinvointipalveluiden kanssa
- projektin päätöstapaaminen: johtopäätökset ja uusien Diversity Ambassadorien perehdytys.

Lisäksi tarvittavat yhteistyöpalaverit Poikkeamon kanssa.

Kansainvälisyys toteutuksella

Projektissa tavoitteena on järjestää veraisohjausta ja -neuvontaa Laurean opiskelijoille. Pääasiallinen kohderyhmä on opiskelijat, joilla on maahanmuuttajatausta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelija käyttää 5 opintopisteen projektiin työaikaa keskimäärin yhteensä n. 133 tuntia. Tästä arviolta puolet ajoittuu kesäkuukausiin (kesä-elokuu), loput syys-joulukuuhun.

Sisältö ja sen jaksotus

Projektin tavoitteet:

Projektin tavoitteena on järjestää yhdessä toimeksiantajan kanssa syyslukukaudella 2023 sellaista vertaistukea Diversity Ambadossorina toimien Laurean opiskelijoille, joka vastaa erityisesti maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden erityistarpeisiin. Näitä tarpeita ovat suomalaiseen korkeakoulukulttuurin sopeutumisen ja yhteisöön integroitumisen haasteet sekä erilaiset kielelliset haasteet. Kielelliset haasteet vaikeuttavat korkeakoulun ohjeiden ymmärtämistä. Kohderyhmänä on ensisijaisesti Laurean suomenkielisten koulutusten opiskelijat, mutta myös sovitusti niiden englanninkielisten koulutusten opiskelijat, joissa vaaditaan suomenkielen taitoa. Pääasiallinen kieli vertaisten kanssa toimittaessa on suomi, mutta tarvittaessa vuorovaikutustilanteissa kohderyhmän kanssakäytetään myös englanninkieltä ymmärtämisen varmistamiseksi. Tukitoimet voivat käytännössä tarkoittaa esimerkiksi webinaareja, työpajoja, vertaisryhmätoimintaa tai yksilöohjausta. Vertaisohjaajana hyödynnät omia kokemuksiasi ohjaus- ja neuvontatyössä.

Tarkennetut tavoitteet syntyvälle projektissa syntyvälle osaamiselle:

Diversity Ambadassorin tehtävässä osaat
- ohjata ja tukea eri taustoista ja kulttuureista tulevia opiskelijoita suomalaiseen korkeakouluopiskeluun liittyvissä moninaisissa kysymyksissä
- kannustaa ja innostaa ohjattaviasi
- kehittää omaa vuorovaikutusosaamistasi.

Lisätietoja opiskelijoille

Projektiopinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Toimeksiantaja vastaa projektin ohjauksesta jatkossa sovittavalla työnjaolla.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö). Arviointi perustuu sekä koottavaan portfolioon että jatkuvaan osaamisen näyttöön projektin tapaamisissa ja yhteisissä tilaisuuksissa.

Projektin arvioinnissa noudatetaan Laurean arviointikriteereiden vaatimustasoa II. Arviointiin perehdytään projektin alkaessa. Arviointikriteerit löytyvät myös opiskelijaintrasta > Opintosuoritukset ja arviointi > Arviointi.

Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
-analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

Arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti


Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

Arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta


Ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Opiskelijan tulee tarvittaessa ”täydentää projektin osaamistavoitteista puuttuvaa osaamista, kunnes osaaminen voidaan arvioida hyväksytyllä tasolla. ” (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei muuta ole ohjeistettu.

Ilmoittautumisaika

29.11.2021 - 05.12.2021

Ajoitus

01.01.2022 - 04.09.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Hyvinkää, liko

Toimipiste

Laurea Hyvinkää

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

1 - 5

Koulutus
  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOY2), Yhteiset opinnot
Opettaja
  • Aapo Hollanti
Vastuuopettaja

Aapo Hollanti

Ryhmät
  • TOY221SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S21, Yhteiset opinnot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- ohjata muita opiskelijoita omalla vahvuusalueellaan
- kannustaa ja innostaa ohjattavaansa
- kehittää omaa vuorovaikutusosaamistaan

Toteutustapa

Osallistuvien opiskelijatuutorien tehtävänä on TO00BR21 Tuutoritoiminta opinnon Hyvinkään toteutuksen lähi-/etätapaamisten suunnittelu, tehtävien suunnittelu, tapaamisten fasilitointi, opiskelijoiden ohjeistus ja ohjaaminen. Lisäksi tehtäviin voidaan sisällyttää myös jonkin verran tuutorointia sekä Tuutoritoiminnan ja orientaation kehittämistä Hyvinkään kampuksella.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Callidus-tuutorointi todennetaan portfoliolla.

Ajoitus

24.08.2021 - 31.01.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Hyvinkää, liko

Toimipiste

Laurea Hyvinkää

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

1 - 5

Koulutus
  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOY2), Yhteiset opinnot
Opettaja
  • Raisa Saviaho
Vastuuopettaja

Raisa Saviaho

Ryhmät
  • TOY221SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S21, Yhteiset opinnot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- ohjata muita opiskelijoita omalla vahvuusalueellaan
- kannustaa ja innostaa ohjattavaansa
- kehittää omaa vuorovaikutusosaamistaan

Toteutustapa

Osallistuvien opiskelijatuutorien tehtävänä on TO00BR21 Tuutorointi opinnon Hyvinkään toteutuksen lähi-/etätapaamisten suunnittelu, tehtävien suunnittelu, tapaamisten fasilitointi, opiskelijoiden ohjeistus ja ohjaaminen. Lisäksi tehtäviin voidaan sisällyttää myös jonkin verran tuutorointia sekä Tuutoritoiminnan ja orientaation kehittämistä Hyvinkään kampuksella.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Callidus-tuutorointi todennetaan portfoliolla.