Siirry suoraan sisältöön

Puettava teknologia toimintakyvyn mittaamisessaLaajuus (2 op)

Opinnon tunnus: TO00CD11

Laajuus

2 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- määritellä, nimetä ja erotella yleisimpiä terveydenhuollossa käytössä olevia puettavan teknologian välineitä
- analysoida terveysdataa liikuntasuositusten pohjalta
- kuvata, arvioida ja soveltaa puettavan teknologian hyödyntämistä toimintakyvyn arvioinnissa ja mittaamisessa
- hyödyntää puettavaa teknologiaa käytännössä ja asettaa sen pohjalta lyhyen aikavälin tavoitteita terveyden ja hyvinvoinnin ylläpitämiseksi

Lisätiedot

Soveltuu sosiaali- ja terveysalan opiskelijoille. Opintojaksosta on tarjolla myös suppeampi versio englannin kielellä (TO00CD12 Wearable Technology in Measuring Functional Capacity 1 op). Molempia opintojaksoja ei voi sisällyttää amk-tutkintoon.

Ilmoittautumisaika

19.05.2025 - 23.11.2025

Ajoitus

01.06.2025 - 31.12.2025

Opintopistemäärä

2 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D, Otaniemi, liko

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 600

Koulutus
  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
  • Niklas Leppä
  • Laura Kaarna
Vastuuopettaja

Laura Kaarna

Ryhmät
  • TOS224SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S24, Terveys- ja hyvinvointialat
  • TOS225SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S25, Terveys- ja hyvinvointialat

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- määritellä, nimetä ja erotella yleisimpiä terveydenhuollossa käytössä olevia puettavan teknologian välineitä
- analysoida terveysdataa liikuntasuositusten pohjalta
- kuvata, arvioida ja soveltaa puettavan teknologian hyödyntämistä toimintakyvyn arvioinnissa ja mittaamisessa
- hyödyntää puettavaa teknologiaa käytännössä ja asettaa sen pohjalta lyhyen aikavälin tavoitteita terveyden ja hyvinvoinnin ylläpitämiseksi

Toteutustapa

Omaan tahtiin suoritettava verkko-opinto. Opinto suoritetaan täysin itsenäisesti toteutuksen päättymispäivän loppuun mennessä. Opiskelet kokonaisuuden verkko-oppimisympäristössä, joka sisältää opiskelumateriaalin ja tehtävät/testit. Tehtävistä ei anneta henkilökohtaista palautetta.

Aika ja paikka

Verkossa Digicampus-oppimisympäristössä toteutuksen voimassaolon sisällä. Katso Ajoitus.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Hamilton Ortiz, J. (editor) 2018. Wearable Technologies. IntechOpen. E-kirja. https://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/130298

ICF e-Learning Tool 2022

Kinnunen, H. 2020. Studies for the development, validation, and application of wearable technology in the assessment of human health-related behavior. Väitöskirja. University of Oulu. https://urn.fi/URN:ISBN:9789526227191

Vanhatalo, S., Airaksinen, M., Ilen, E., Häyrinen, T., Ranta, J., Räsänen, O. & Haataja, L. 2021. Vauvan älyvaatteet. Hypeä ja lupausta paremmasta terveydenhoidosta. Duodecim 137: 596-604 https://www.duodecimlehti.fi/xmedia/duo/duo16125.pdf

Ribbers, G.M.; Regterschot, G.R.H. & Bussmann, J.B.J. 2021. Wearable Movement Sensors for Rehabilitation: From Technology to Clinical Practise. MDPI - Multidisciplinary Digital Publishing Institute. E-kirja. https://mdpi.com/books/pdfview/book/4361

Sailab 2019. Mitä on terveysteknologia? Lääkinnälliset laitteet ja in vitro diagnostiikkaan tarkoitetut lääkinnälliset laitteet 2019-2020. https://www.sailab.fi/wp-content/uploads/2019/09/mitaterveysteknologiaon_opas.pdf

Stephenson, A., McDonough, S.M., Murphy, M.H., Nugent, C.D. & Mair, J.L. 2017. Using computer, mobile and wearable technology enhanced interventions to reduce sedentary behaviour: a systematic review and meta-analysis. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity 14 (105). doi: 10.1186/s12966-017-0561-4

Työterveyslaitos 2019. Puettavan teknologian hyödyntäminen työterveyshuolloissa ja työpaikoilla. https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/139009/TTL-978-952-261-911-2.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Vanhatalo, S., Airaksinen, M., Ilen, E., Häyrinen, T., Ranta, J., Räsänen, O. & Haataja, L. 2021. Vauvan älyvaatteet. Hypeä ja lupausta paremmasta terveydenhoidosta. Duodecim 137: 596-604 https://www.duodecimlehti.fi/xmedia/duo/duo16125.pdf

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tutkintosäännön (2024) mukaan opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa. Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Toteutuksen työtila on avoinna toteutuksen päättymispäivän loppuun saakka (ks. ajoitus) ja kaikki tehtävät tulee olla tehtynä ennen työtilan sulkeutumista.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojaksolla perehdytään puettavan teknologian periaatteisiin ja tutkimusmenetelmiin sekä niiden soveltamiseen yksilön toimintakyvyn mittaamisessa, analysoinnissa ja arvioinnissa.

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa. Myös YAMK-opiskelija voi suorittaa opintojakson tai liittyä opintojaksoon sen sisältöihin perehtymiseksi, mutta opintojaksoa ei voi sisällyttää YAMK-tutkintoon.

Laurean tutkinto-opiskelijat ja polkuopiskelijat ilmoittautuvat opinnolle Pakin kautta. Ilmoittautumisia hyväksytään lähes päivittäin, joten pääset aloittamaan opinnon joustavasti kun sinulle sopii. Saat sähköpostilla linkin oppimisalustalle kun ilmoittautuminen on hyväksytty. Saat suoritusmerkinnän opinnosta noin kahden viikon kuluessa suorituksen valmistumisesta. Loma-aikoina ilmoittautumisia hyväksytään ja suoritusmerkintöjä kirjataan harvemmin.

Mikäli suoritus ei valmistu toteutuksen päättymispäivään mennessä, voi opiskelija ilmoittautua seuraavalle toteutukselle. Kesken jääneen suorituksen tehtäviä ei voida siirtää seuraavalle toteutukselle, vaan tehtävät tulee tehdä uudelleen.

Mahdolliset yhteydenotot sisältöasioissa vastuuopettajaan ja muissa asioissa osoitteeseen mooc@laurea.fi.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi kohdistuu tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Tutkintosääntö 2024).

Opintojakso arvioidaan hyväksytty / hylätty. Hyväksytty suoritus edellyttää kaikkien tehtävien suorittamista vähintään AMK-kriteerien arvosanatasolla 1.

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaativuustason I mukaisia kriteereitä, jotka on kuvattu alla.

Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi:

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida

Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta

Ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus:

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

”Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Mikäli opiskelija ei suorituksensa täydentämismahdollisuudesta huolimatta saa hyväksyttyä arviointia, hänen tulee suorittaa opintojakso uudelleen opettajan kanssa sovitulla tavalla.” (Tutkintosääntö 2024.) Opintojakson hylätyillä tehtävillä on yksi uusintamahdollisuus.

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Plagioinnin tarkistuksen käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.

Lisätiedot

Soveltuu sosiaali- ja terveysalan opiskelijoille. Opintojaksosta on tarjolla myös suppeampi versio englannin kielellä (TO00CD12 Wearable Technology in Measuring Functional Capacity 1 op). Molempia opintojaksoja ei voi sisällyttää amk-tutkintoon.

Ilmoittautumisaika

25.11.2024 - 18.05.2025

Ajoitus

01.12.2024 - 15.06.2025

Opintopistemäärä

2 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D, Otaniemi, sote

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 600

Koulutus
  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
  • Niklas Leppä
  • Laura Kaarna
Vastuuopettaja

Laura Kaarna

Ryhmät
  • TOS224SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S24, Terveys- ja hyvinvointialat

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- määritellä, nimetä ja erotella yleisimpiä terveydenhuollossa käytössä olevia puettavan teknologian välineitä
- analysoida terveysdataa liikuntasuositusten pohjalta
- kuvata, arvioida ja soveltaa puettavan teknologian hyödyntämistä toimintakyvyn arvioinnissa ja mittaamisessa
- hyödyntää puettavaa teknologiaa käytännössä ja asettaa sen pohjalta lyhyen aikavälin tavoitteita terveyden ja hyvinvoinnin ylläpitämiseksi

Toteutustapa

Omaan tahtiin suoritettava verkko-opinto. Opinto suoritetaan täysin itsenäisesti toteutuksen päättymispäivän loppuun mennessä. Opiskelet kokonaisuuden verkko-oppimisympäristössä, joka sisältää opiskelumateriaalin ja tehtävät/testit. Tehtävistä ei anneta henkilökohtaista palautetta.

Aika ja paikka

Verkossa Digicampus-oppimisympäristössä toteutuksen voimassaolon sisällä. Katso Ajoitus.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Hamilton Ortiz, J. (editor) 2018. Wearable Technologies. IntechOpen. E-kirja. https://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/130298

ICF e-Learning Tool 2022

Kinnunen, H. 2020. Studies for the development, validation, and application of wearable technology in the assessment of human health-related behavior. Väitöskirja. University of Oulu. https://urn.fi/URN:ISBN:9789526227191

Vanhatalo, S., Airaksinen, M., Ilen, E., Häyrinen, T., Ranta, J., Räsänen, O. & Haataja, L. 2021. Vauvan älyvaatteet. Hypeä ja lupausta paremmasta terveydenhoidosta. Duodecim 137: 596-604 https://www.duodecimlehti.fi/xmedia/duo/duo16125.pdf

Ribbers, G.M.; Regterschot, G.R.H. & Bussmann, J.B.J. 2021. Wearable Movement Sensors for Rehabilitation: From Technology to Clinical Practise. MDPI - Multidisciplinary Digital Publishing Institute. E-kirja. https://mdpi.com/books/pdfview/book/4361

Sailab 2019. Mitä on terveysteknologia? Lääkinnälliset laitteet ja in vitro diagnostiikkaan tarkoitetut lääkinnälliset laitteet 2019-2020. https://www.sailab.fi/wp-content/uploads/2019/09/mitaterveysteknologiaon_opas.pdf

Stephenson, A., McDonough, S.M., Murphy, M.H., Nugent, C.D. & Mair, J.L. 2017. Using computer, mobile and wearable technology enhanced interventions to reduce sedentary behaviour: a systematic review and meta-analysis. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity 14 (105). doi: 10.1186/s12966-017-0561-4

Työterveyslaitos 2019. Puettavan teknologian hyödyntäminen työterveyshuolloissa ja työpaikoilla. https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/139009/TTL-978-952-261-911-2.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Vanhatalo, S., Airaksinen, M., Ilen, E., Häyrinen, T., Ranta, J., Räsänen, O. & Haataja, L. 2021. Vauvan älyvaatteet. Hypeä ja lupausta paremmasta terveydenhoidosta. Duodecim 137: 596-604 https://www.duodecimlehti.fi/xmedia/duo/duo16125.pdf

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tutkintosäännön (2024) mukaan opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa. Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Toteutuksen työtila on avoinna toteutuksen päättymispäivän loppuun saakka (ks. ajoitus) ja kaikki tehtävät tulee olla tehtynä ennen työtilan sulkeutumista.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojaksolla perehdytään puettavan teknologian periaatteisiin ja tutkimusmenetelmiin sekä niiden soveltamiseen yksilön toimintakyvyn mittaamisessa, analysoinnissa ja arvioinnissa.

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa. Myös YAMK-opiskelija voi suorittaa opintojakson tai liittyä opintojaksoon sen sisältöihin perehtymiseksi, mutta opintojaksoa ei voi sisällyttää YAMK-tutkintoon.

Laurean tutkinto-opiskelijat ja polkuopiskelijat ilmoittautuvat opinnolle Pakin kautta. Ilmoittautumisia hyväksytään lähes päivittäin, joten pääset aloittamaan opinnon joustavasti kun sinulle sopii. Saat sähköpostilla linkin oppimisalustalle kun ilmoittautuminen on hyväksytty. Saat suoritusmerkinnän opinnosta noin kahden viikon kuluessa suorituksen valmistumisesta. Loma-aikoina ilmoittautumisia hyväksytään ja suoritusmerkintöjä kirjataan harvemmin.

Mikäli suoritus ei valmistu toteutuksen päättymispäivään mennessä, voi opiskelija ilmoittautua seuraavalle toteutukselle. Kesken jääneen suorituksen tehtäviä ei voida siirtää seuraavalle toteutukselle, vaan tehtävät tulee tehdä uudelleen.

Mahdolliset yhteydenotot sisältöasioissa vastuuopettajaan ja muissa asioissa osoitteeseen mooc@laurea.fi.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi kohdistuu tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Tutkintosääntö 2024).

Opintojakso arvioidaan hyväksytty / hylätty. Hyväksytty suoritus edellyttää kaikkien tehtävien suorittamista vähintään AMK-kriteerien arvosanatasolla 1.

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaativuustason I mukaisia kriteereitä, jotka on kuvattu alla.

Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi:

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida

Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta

Ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus:

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

”Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Mikäli opiskelija ei suorituksensa täydentämismahdollisuudesta huolimatta saa hyväksyttyä arviointia, hänen tulee suorittaa opintojakso uudelleen opettajan kanssa sovitulla tavalla.” (Tutkintosääntö 2024.) Opintojakson hylätyillä tehtävillä on yksi uusintamahdollisuus.

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Plagioinnin tarkistuksen käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.

Lisätiedot

Soveltuu sosiaali- ja terveysalan opiskelijoille. Opintojaksosta on tarjolla myös suppeampi versio englannin kielellä (TO00CD12 Wearable Technology in Measuring Functional Capacity 1 op). Molempia opintojaksoja ei voi sisällyttää amk-tutkintoon.

Ilmoittautumisaika

28.09.2024 - 24.11.2024

Ajoitus

01.10.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

2 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Laurea Otaniemi, sote

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 600

Koulutus
  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
  • Niklas Leppä
  • Laura Kaarna
Vastuuopettaja

Laura Kaarna

Ryhmät
  • TOS224SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S24, Terveys- ja hyvinvointialat

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- määritellä, nimetä ja erotella yleisimpiä terveydenhuollossa käytössä olevia puettavan teknologian välineitä
- analysoida terveysdataa liikuntasuositusten pohjalta
- kuvata, arvioida ja soveltaa puettavan teknologian hyödyntämistä toimintakyvyn arvioinnissa ja mittaamisessa
- hyödyntää puettavaa teknologiaa käytännössä ja asettaa sen pohjalta lyhyen aikavälin tavoitteita terveyden ja hyvinvoinnin ylläpitämiseksi

Toteutustapa

Omaan tahtiin suoritettava verkko-opinto. Opinto suoritetaan täysin itsenäisesti toteutuksen päättymispäivän loppuun mennessä. Opiskelet kokonaisuuden verkko-oppimisympäristössä, joka sisältää opiskelumateriaalin ja tehtävät/testit. Tehtävistä ei anneta henkilökohtaista palautetta.

Aika ja paikka

Verkossa Digicampus-oppimisympäristössä toteutuksen voimassaolon sisällä. Katso Ajoitus.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Hamilton Ortiz, J. (editor) 2018. Wearable Technologies. IntechOpen. E-kirja. https://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/130298

ICF e-Learning Tool 2022

Kinnunen, H. 2020. Studies for the development, validation, and application of wearable technology in the assessment of human health-related behavior. Väitöskirja. University of Oulu. https://urn.fi/URN:ISBN:9789526227191

Vanhatalo, S., Airaksinen, M., Ilen, E., Häyrinen, T., Ranta, J., Räsänen, O. & Haataja, L. 2021. Vauvan älyvaatteet. Hypeä ja lupausta paremmasta terveydenhoidosta. Duodecim 137: 596-604 https://www.duodecimlehti.fi/xmedia/duo/duo16125.pdf

Ribbers, G.M.; Regterschot, G.R.H. & Bussmann, J.B.J. 2021. Wearable Movement Sensors for Rehabilitation: From Technology to Clinical Practise. MDPI - Multidisciplinary Digital Publishing Institute. E-kirja. https://mdpi.com/books/pdfview/book/4361

Sailab 2019. Mitä on terveysteknologia? Lääkinnälliset laitteet ja in vitro diagnostiikkaan tarkoitetut lääkinnälliset laitteet 2019-2020. https://www.sailab.fi/wp-content/uploads/2019/09/mitaterveysteknologiaon_opas.pdf

Stephenson, A., McDonough, S.M., Murphy, M.H., Nugent, C.D. & Mair, J.L. 2017. Using computer, mobile and wearable technology enhanced interventions to reduce sedentary behaviour: a systematic review and meta-analysis. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity 14 (105). doi: 10.1186/s12966-017-0561-4

Työterveyslaitos 2019. Puettavan teknologian hyödyntäminen työterveyshuolloissa ja työpaikoilla. https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/139009/TTL-978-952-261-911-2.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Vanhatalo, S., Airaksinen, M., Ilen, E., Häyrinen, T., Ranta, J., Räsänen, O. & Haataja, L. 2021. Vauvan älyvaatteet. Hypeä ja lupausta paremmasta terveydenhoidosta. Duodecim 137: 596-604 https://www.duodecimlehti.fi/xmedia/duo/duo16125.pdf

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tutkintosäännön (2024) mukaan opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa. Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Toteutuksen työtila on avoinna toteutuksen päättymispäivän loppuun saakka (ks. ajoitus) ja kaikki tehtävät tulee olla tehtynä ennen työtilan sulkeutumista.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojaksolla perehdytään puettavan teknologian periaatteisiin ja tutkimusmenetelmiin sekä niiden soveltamiseen yksilön toimintakyvyn mittaamisessa, analysoinnissa ja arvioinnissa.

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa. Myös YAMK-opiskelija voi suorittaa opintojakson tai liittyä opintojaksoon sen sisältöihin perehtymiseksi, mutta opintojaksoa ei voi sisällyttää YAMK-tutkintoon.

Laurean tutkinto-opiskelijat ja polkuopiskelijat ilmoittautuvat opinnolle Pakin kautta. Ilmoittautumisia hyväksytään lähes päivittäin, joten pääset aloittamaan opinnon joustavasti kun sinulle sopii. Saat sähköpostilla linkin oppimisalustalle kun ilmoittautuminen on hyväksytty. Saat suoritusmerkinnän opinnosta noin kahden viikon kuluessa suorituksen valmistumisesta. Loma-aikoina ilmoittautumisia hyväksytään ja suoritusmerkintöjä kirjataan harvemmin.

Mikäli suoritus ei valmistu toteutuksen päättymispäivään mennessä, voi opiskelija ilmoittautua seuraavalle toteutukselle. Kesken jääneen suorituksen tehtäviä ei voida siirtää seuraavalle toteutukselle, vaan tehtävät tulee tehdä uudelleen.

Mahdolliset yhteydenotot sisältöasioissa vastuuopettajaan ja muissa asioissa osoitteeseen mooc@laurea.fi.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi kohdistuu tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Tutkintosääntö 2024).

Opintojakso arvioidaan hyväksytty / hylätty. Hyväksytty suoritus edellyttää kaikkien tehtävien suorittamista vähintään AMK-kriteerien arvosanatasolla 1.

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaativuustason I mukaisia kriteereitä, jotka on kuvattu alla.

Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi:

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida

Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta

Ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus:

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

”Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Mikäli opiskelija ei suorituksensa täydentämismahdollisuudesta huolimatta saa hyväksyttyä arviointia, hänen tulee suorittaa opintojakso uudelleen opettajan kanssa sovitulla tavalla.” (Tutkintosääntö 2024.) Opintojakson hylätyillä tehtävillä on yksi uusintamahdollisuus.

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Plagioinnin tarkistuksen käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.

Lisätiedot

Soveltuu sosiaali- ja terveysalan opiskelijoille. Opintojaksosta on tarjolla myös suppeampi versio englannin kielellä (TO00CD12 Wearable Technology in Measuring Functional Capacity 1 op). Molempia opintojaksoja ei voi sisällyttää amk-tutkintoon.