Puettava teknologia toimintakyvyn mittaamisessaLaajuus (2 op)
Opinnon tunnus: TO00CD11
Laajuus
2 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- määritellä, nimetä ja erotella yleisimpiä terveydenhuollossa käytössä olevia puettavan teknologian välineitä
- analysoida terveysdataa liikuntasuositusten pohjalta
- kuvata, arvioida ja soveltaa puettavan teknologian hyödyntämistä toimintakyvyn arvioinnissa ja mittaamisessa
- hyödyntää puettavaa teknologiaa käytännössä ja asettaa sen pohjalta lyhyen aikavälin tavoitteita terveyden ja hyvinvoinnin ylläpitämiseksi
Lisätiedot
Soveltuu sosiaali- ja terveysalan opiskelijoille. Opintojaksosta on tarjolla myös suppeampi versio englannin kielellä (TO00CD12 Wearable Technology in Measuring Functional Capacity 1 op). Molempia opintojaksoja ei voi sisällyttää amk-tutkintoon.
Ilmoittautumisaika
19.05.2025 - 23.11.2025
Ajoitus
01.06.2025 - 31.12.2025
Opintopistemäärä
2 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D, Otaniemi, liko
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 600
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
- Niklas Leppä
- Laura Kaarna
Vastuuopettaja
Laura Kaarna
Ryhmät
-
TOS224SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S24, Terveys- ja hyvinvointialat
-
TOS225SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S25, Terveys- ja hyvinvointialat
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- määritellä, nimetä ja erotella yleisimpiä terveydenhuollossa käytössä olevia puettavan teknologian välineitä
- analysoida terveysdataa liikuntasuositusten pohjalta
- kuvata, arvioida ja soveltaa puettavan teknologian hyödyntämistä toimintakyvyn arvioinnissa ja mittaamisessa
- hyödyntää puettavaa teknologiaa käytännössä ja asettaa sen pohjalta lyhyen aikavälin tavoitteita terveyden ja hyvinvoinnin ylläpitämiseksi
Toteutustapa
Omaan tahtiin suoritettava verkko-opinto. Opinto suoritetaan täysin itsenäisesti toteutuksen päättymispäivän loppuun mennessä. Opiskelet kokonaisuuden verkko-oppimisympäristössä, joka sisältää opiskelumateriaalin ja tehtävät/testit. Tehtävistä ei anneta henkilökohtaista palautetta.
Aika ja paikka
Verkossa Digicampus-oppimisympäristössä toteutuksen voimassaolon sisällä. Katso Ajoitus.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Hamilton Ortiz, J. (editor) 2018. Wearable Technologies. IntechOpen. E-kirja. https://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/130298
ICF e-Learning Tool 2022
Kinnunen, H. 2020. Studies for the development, validation, and application of wearable technology in the assessment of human health-related behavior. Väitöskirja. University of Oulu. https://urn.fi/URN:ISBN:9789526227191
Vanhatalo, S., Airaksinen, M., Ilen, E., Häyrinen, T., Ranta, J., Räsänen, O. & Haataja, L. 2021. Vauvan älyvaatteet. Hypeä ja lupausta paremmasta terveydenhoidosta. Duodecim 137: 596-604 https://www.duodecimlehti.fi/xmedia/duo/duo16125.pdf
Ribbers, G.M.; Regterschot, G.R.H. & Bussmann, J.B.J. 2021. Wearable Movement Sensors for Rehabilitation: From Technology to Clinical Practise. MDPI - Multidisciplinary Digital Publishing Institute. E-kirja. https://mdpi.com/books/pdfview/book/4361
Sailab 2019. Mitä on terveysteknologia? Lääkinnälliset laitteet ja in vitro diagnostiikkaan tarkoitetut lääkinnälliset laitteet 2019-2020. https://www.sailab.fi/wp-content/uploads/2019/09/mitaterveysteknologiaon_opas.pdf
Stephenson, A., McDonough, S.M., Murphy, M.H., Nugent, C.D. & Mair, J.L. 2017. Using computer, mobile and wearable technology enhanced interventions to reduce sedentary behaviour: a systematic review and meta-analysis. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity 14 (105). doi: 10.1186/s12966-017-0561-4
Työterveyslaitos 2019. Puettavan teknologian hyödyntäminen työterveyshuolloissa ja työpaikoilla. https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/139009/TTL-978-952-261-911-2.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Vanhatalo, S., Airaksinen, M., Ilen, E., Häyrinen, T., Ranta, J., Räsänen, O. & Haataja, L. 2021. Vauvan älyvaatteet. Hypeä ja lupausta paremmasta terveydenhoidosta. Duodecim 137: 596-604 https://www.duodecimlehti.fi/xmedia/duo/duo16125.pdf
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tutkintosäännön (2024) mukaan opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa. Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Toteutuksen työtila on avoinna toteutuksen päättymispäivän loppuun saakka (ks. ajoitus) ja kaikki tehtävät tulee olla tehtynä ennen työtilan sulkeutumista.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojaksolla perehdytään puettavan teknologian periaatteisiin ja tutkimusmenetelmiin sekä niiden soveltamiseen yksilön toimintakyvyn mittaamisessa, analysoinnissa ja arvioinnissa.
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa. Myös YAMK-opiskelija voi suorittaa opintojakson tai liittyä opintojaksoon sen sisältöihin perehtymiseksi, mutta opintojaksoa ei voi sisällyttää YAMK-tutkintoon.
Laurean tutkinto-opiskelijat ja polkuopiskelijat ilmoittautuvat opinnolle Pakin kautta. Ilmoittautumisia hyväksytään lähes päivittäin, joten pääset aloittamaan opinnon joustavasti kun sinulle sopii. Saat sähköpostilla linkin oppimisalustalle kun ilmoittautuminen on hyväksytty. Saat suoritusmerkinnän opinnosta noin kahden viikon kuluessa suorituksen valmistumisesta. Loma-aikoina ilmoittautumisia hyväksytään ja suoritusmerkintöjä kirjataan harvemmin.
Mikäli suoritus ei valmistu toteutuksen päättymispäivään mennessä, voi opiskelija ilmoittautua seuraavalle toteutukselle. Kesken jääneen suorituksen tehtäviä ei voida siirtää seuraavalle toteutukselle, vaan tehtävät tulee tehdä uudelleen.
Mahdolliset yhteydenotot sisältöasioissa vastuuopettajaan ja muissa asioissa osoitteeseen mooc@laurea.fi.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi kohdistuu tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Tutkintosääntö 2024).
Opintojakso arvioidaan hyväksytty / hylätty. Hyväksytty suoritus edellyttää kaikkien tehtävien suorittamista vähintään AMK-kriteerien arvosanatasolla 1.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaativuustason I mukaisia kriteereitä, jotka on kuvattu alla.
Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi:
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida
Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta
Ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus:
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
”Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Mikäli opiskelija ei suorituksensa täydentämismahdollisuudesta huolimatta saa hyväksyttyä arviointia, hänen tulee suorittaa opintojakso uudelleen opettajan kanssa sovitulla tavalla.” (Tutkintosääntö 2024.) Opintojakson hylätyillä tehtävillä on yksi uusintamahdollisuus.
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Plagioinnin tarkistuksen käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.
Lisätiedot
Soveltuu sosiaali- ja terveysalan opiskelijoille. Opintojaksosta on tarjolla myös suppeampi versio englannin kielellä (TO00CD12 Wearable Technology in Measuring Functional Capacity 1 op). Molempia opintojaksoja ei voi sisällyttää amk-tutkintoon.
Ilmoittautumisaika
25.11.2024 - 18.05.2025
Ajoitus
01.12.2024 - 15.06.2025
Opintopistemäärä
2 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D, Otaniemi, sote
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 600
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
- Niklas Leppä
- Laura Kaarna
Vastuuopettaja
Laura Kaarna
Ryhmät
-
TOS224SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S24, Terveys- ja hyvinvointialat
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- määritellä, nimetä ja erotella yleisimpiä terveydenhuollossa käytössä olevia puettavan teknologian välineitä
- analysoida terveysdataa liikuntasuositusten pohjalta
- kuvata, arvioida ja soveltaa puettavan teknologian hyödyntämistä toimintakyvyn arvioinnissa ja mittaamisessa
- hyödyntää puettavaa teknologiaa käytännössä ja asettaa sen pohjalta lyhyen aikavälin tavoitteita terveyden ja hyvinvoinnin ylläpitämiseksi
Toteutustapa
Omaan tahtiin suoritettava verkko-opinto. Opinto suoritetaan täysin itsenäisesti toteutuksen päättymispäivän loppuun mennessä. Opiskelet kokonaisuuden verkko-oppimisympäristössä, joka sisältää opiskelumateriaalin ja tehtävät/testit. Tehtävistä ei anneta henkilökohtaista palautetta.
Aika ja paikka
Verkossa Digicampus-oppimisympäristössä toteutuksen voimassaolon sisällä. Katso Ajoitus.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Hamilton Ortiz, J. (editor) 2018. Wearable Technologies. IntechOpen. E-kirja. https://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/130298
ICF e-Learning Tool 2022
Kinnunen, H. 2020. Studies for the development, validation, and application of wearable technology in the assessment of human health-related behavior. Väitöskirja. University of Oulu. https://urn.fi/URN:ISBN:9789526227191
Vanhatalo, S., Airaksinen, M., Ilen, E., Häyrinen, T., Ranta, J., Räsänen, O. & Haataja, L. 2021. Vauvan älyvaatteet. Hypeä ja lupausta paremmasta terveydenhoidosta. Duodecim 137: 596-604 https://www.duodecimlehti.fi/xmedia/duo/duo16125.pdf
Ribbers, G.M.; Regterschot, G.R.H. & Bussmann, J.B.J. 2021. Wearable Movement Sensors for Rehabilitation: From Technology to Clinical Practise. MDPI - Multidisciplinary Digital Publishing Institute. E-kirja. https://mdpi.com/books/pdfview/book/4361
Sailab 2019. Mitä on terveysteknologia? Lääkinnälliset laitteet ja in vitro diagnostiikkaan tarkoitetut lääkinnälliset laitteet 2019-2020. https://www.sailab.fi/wp-content/uploads/2019/09/mitaterveysteknologiaon_opas.pdf
Stephenson, A., McDonough, S.M., Murphy, M.H., Nugent, C.D. & Mair, J.L. 2017. Using computer, mobile and wearable technology enhanced interventions to reduce sedentary behaviour: a systematic review and meta-analysis. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity 14 (105). doi: 10.1186/s12966-017-0561-4
Työterveyslaitos 2019. Puettavan teknologian hyödyntäminen työterveyshuolloissa ja työpaikoilla. https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/139009/TTL-978-952-261-911-2.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Vanhatalo, S., Airaksinen, M., Ilen, E., Häyrinen, T., Ranta, J., Räsänen, O. & Haataja, L. 2021. Vauvan älyvaatteet. Hypeä ja lupausta paremmasta terveydenhoidosta. Duodecim 137: 596-604 https://www.duodecimlehti.fi/xmedia/duo/duo16125.pdf
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tutkintosäännön (2024) mukaan opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa. Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Toteutuksen työtila on avoinna toteutuksen päättymispäivän loppuun saakka (ks. ajoitus) ja kaikki tehtävät tulee olla tehtynä ennen työtilan sulkeutumista.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojaksolla perehdytään puettavan teknologian periaatteisiin ja tutkimusmenetelmiin sekä niiden soveltamiseen yksilön toimintakyvyn mittaamisessa, analysoinnissa ja arvioinnissa.
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa. Myös YAMK-opiskelija voi suorittaa opintojakson tai liittyä opintojaksoon sen sisältöihin perehtymiseksi, mutta opintojaksoa ei voi sisällyttää YAMK-tutkintoon.
Laurean tutkinto-opiskelijat ja polkuopiskelijat ilmoittautuvat opinnolle Pakin kautta. Ilmoittautumisia hyväksytään lähes päivittäin, joten pääset aloittamaan opinnon joustavasti kun sinulle sopii. Saat sähköpostilla linkin oppimisalustalle kun ilmoittautuminen on hyväksytty. Saat suoritusmerkinnän opinnosta noin kahden viikon kuluessa suorituksen valmistumisesta. Loma-aikoina ilmoittautumisia hyväksytään ja suoritusmerkintöjä kirjataan harvemmin.
Mikäli suoritus ei valmistu toteutuksen päättymispäivään mennessä, voi opiskelija ilmoittautua seuraavalle toteutukselle. Kesken jääneen suorituksen tehtäviä ei voida siirtää seuraavalle toteutukselle, vaan tehtävät tulee tehdä uudelleen.
Mahdolliset yhteydenotot sisältöasioissa vastuuopettajaan ja muissa asioissa osoitteeseen mooc@laurea.fi.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi kohdistuu tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Tutkintosääntö 2024).
Opintojakso arvioidaan hyväksytty / hylätty. Hyväksytty suoritus edellyttää kaikkien tehtävien suorittamista vähintään AMK-kriteerien arvosanatasolla 1.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaativuustason I mukaisia kriteereitä, jotka on kuvattu alla.
Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi:
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida
Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta
Ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus:
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
”Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Mikäli opiskelija ei suorituksensa täydentämismahdollisuudesta huolimatta saa hyväksyttyä arviointia, hänen tulee suorittaa opintojakso uudelleen opettajan kanssa sovitulla tavalla.” (Tutkintosääntö 2024.) Opintojakson hylätyillä tehtävillä on yksi uusintamahdollisuus.
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Plagioinnin tarkistuksen käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.
Lisätiedot
Soveltuu sosiaali- ja terveysalan opiskelijoille. Opintojaksosta on tarjolla myös suppeampi versio englannin kielellä (TO00CD12 Wearable Technology in Measuring Functional Capacity 1 op). Molempia opintojaksoja ei voi sisällyttää amk-tutkintoon.
Ilmoittautumisaika
28.09.2024 - 24.11.2024
Ajoitus
01.10.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
2 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Laurea Otaniemi, sote
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 600
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
- Niklas Leppä
- Laura Kaarna
Vastuuopettaja
Laura Kaarna
Ryhmät
-
TOS224SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S24, Terveys- ja hyvinvointialat
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- määritellä, nimetä ja erotella yleisimpiä terveydenhuollossa käytössä olevia puettavan teknologian välineitä
- analysoida terveysdataa liikuntasuositusten pohjalta
- kuvata, arvioida ja soveltaa puettavan teknologian hyödyntämistä toimintakyvyn arvioinnissa ja mittaamisessa
- hyödyntää puettavaa teknologiaa käytännössä ja asettaa sen pohjalta lyhyen aikavälin tavoitteita terveyden ja hyvinvoinnin ylläpitämiseksi
Toteutustapa
Omaan tahtiin suoritettava verkko-opinto. Opinto suoritetaan täysin itsenäisesti toteutuksen päättymispäivän loppuun mennessä. Opiskelet kokonaisuuden verkko-oppimisympäristössä, joka sisältää opiskelumateriaalin ja tehtävät/testit. Tehtävistä ei anneta henkilökohtaista palautetta.
Aika ja paikka
Verkossa Digicampus-oppimisympäristössä toteutuksen voimassaolon sisällä. Katso Ajoitus.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Hamilton Ortiz, J. (editor) 2018. Wearable Technologies. IntechOpen. E-kirja. https://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/130298
ICF e-Learning Tool 2022
Kinnunen, H. 2020. Studies for the development, validation, and application of wearable technology in the assessment of human health-related behavior. Väitöskirja. University of Oulu. https://urn.fi/URN:ISBN:9789526227191
Vanhatalo, S., Airaksinen, M., Ilen, E., Häyrinen, T., Ranta, J., Räsänen, O. & Haataja, L. 2021. Vauvan älyvaatteet. Hypeä ja lupausta paremmasta terveydenhoidosta. Duodecim 137: 596-604 https://www.duodecimlehti.fi/xmedia/duo/duo16125.pdf
Ribbers, G.M.; Regterschot, G.R.H. & Bussmann, J.B.J. 2021. Wearable Movement Sensors for Rehabilitation: From Technology to Clinical Practise. MDPI - Multidisciplinary Digital Publishing Institute. E-kirja. https://mdpi.com/books/pdfview/book/4361
Sailab 2019. Mitä on terveysteknologia? Lääkinnälliset laitteet ja in vitro diagnostiikkaan tarkoitetut lääkinnälliset laitteet 2019-2020. https://www.sailab.fi/wp-content/uploads/2019/09/mitaterveysteknologiaon_opas.pdf
Stephenson, A., McDonough, S.M., Murphy, M.H., Nugent, C.D. & Mair, J.L. 2017. Using computer, mobile and wearable technology enhanced interventions to reduce sedentary behaviour: a systematic review and meta-analysis. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity 14 (105). doi: 10.1186/s12966-017-0561-4
Työterveyslaitos 2019. Puettavan teknologian hyödyntäminen työterveyshuolloissa ja työpaikoilla. https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/139009/TTL-978-952-261-911-2.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Vanhatalo, S., Airaksinen, M., Ilen, E., Häyrinen, T., Ranta, J., Räsänen, O. & Haataja, L. 2021. Vauvan älyvaatteet. Hypeä ja lupausta paremmasta terveydenhoidosta. Duodecim 137: 596-604 https://www.duodecimlehti.fi/xmedia/duo/duo16125.pdf
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tutkintosäännön (2024) mukaan opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa. Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Toteutuksen työtila on avoinna toteutuksen päättymispäivän loppuun saakka (ks. ajoitus) ja kaikki tehtävät tulee olla tehtynä ennen työtilan sulkeutumista.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojaksolla perehdytään puettavan teknologian periaatteisiin ja tutkimusmenetelmiin sekä niiden soveltamiseen yksilön toimintakyvyn mittaamisessa, analysoinnissa ja arvioinnissa.
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa. Myös YAMK-opiskelija voi suorittaa opintojakson tai liittyä opintojaksoon sen sisältöihin perehtymiseksi, mutta opintojaksoa ei voi sisällyttää YAMK-tutkintoon.
Laurean tutkinto-opiskelijat ja polkuopiskelijat ilmoittautuvat opinnolle Pakin kautta. Ilmoittautumisia hyväksytään lähes päivittäin, joten pääset aloittamaan opinnon joustavasti kun sinulle sopii. Saat sähköpostilla linkin oppimisalustalle kun ilmoittautuminen on hyväksytty. Saat suoritusmerkinnän opinnosta noin kahden viikon kuluessa suorituksen valmistumisesta. Loma-aikoina ilmoittautumisia hyväksytään ja suoritusmerkintöjä kirjataan harvemmin.
Mikäli suoritus ei valmistu toteutuksen päättymispäivään mennessä, voi opiskelija ilmoittautua seuraavalle toteutukselle. Kesken jääneen suorituksen tehtäviä ei voida siirtää seuraavalle toteutukselle, vaan tehtävät tulee tehdä uudelleen.
Mahdolliset yhteydenotot sisältöasioissa vastuuopettajaan ja muissa asioissa osoitteeseen mooc@laurea.fi.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi kohdistuu tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Tutkintosääntö 2024).
Opintojakso arvioidaan hyväksytty / hylätty. Hyväksytty suoritus edellyttää kaikkien tehtävien suorittamista vähintään AMK-kriteerien arvosanatasolla 1.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaativuustason I mukaisia kriteereitä, jotka on kuvattu alla.
Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi:
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida
Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta
Ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus:
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
”Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Mikäli opiskelija ei suorituksensa täydentämismahdollisuudesta huolimatta saa hyväksyttyä arviointia, hänen tulee suorittaa opintojakso uudelleen opettajan kanssa sovitulla tavalla.” (Tutkintosääntö 2024.) Opintojakson hylätyillä tehtävillä on yksi uusintamahdollisuus.
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Plagioinnin tarkistuksen käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.
Lisätiedot
Soveltuu sosiaali- ja terveysalan opiskelijoille. Opintojaksosta on tarjolla myös suppeampi versio englannin kielellä (TO00CD12 Wearable Technology in Measuring Functional Capacity 1 op). Molempia opintojaksoja ei voi sisällyttää amk-tutkintoon.