Siirry suoraan sisältöön

MielenterveystyöLaajuus (5 op)

Opinnon tunnus: V1530

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- mielenterveystyön keskeiset käsitteet ja lainsäädännön
- tunnistaa psyykkisen kriisin ja osaa tukea asiakasta kriisin eri vaiheissa
- tunnistaa yleisimmät mielenterveyden häiriöt ja osaa kohdata psyykkisesti oireilevan ihmisen sekä ohjata asiakasta tarkoituksenmukaiseen hoitoon
- toteuttaa ennaltaehkäisevää ja kuntouttavaa mielenterveystyötä huomioiden myös asiakkaan perheen

Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 03.12.2023

Ajoitus

01.03.2024 - 30.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D, Verkkokampus, sote

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

40 - 60

Koulutus
  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
  • Hanna Nurmiranta
  • Jaana Paasu
Vastuuopettaja

Jaana Paasu

Ajoitusryhmät
  • Koskee vain Avoimen AMK:n asiakkaita, älä ilmoittaudu tähän pienryhmään (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
  • TOS223SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S23, Terveys- ja hyvinvointialat
Pienryhmät
  • Koskee vain Avoimen AMK:n asiakkaita, älä ilmoittaudu tähän pienryhmään

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- mielenterveystyön keskeiset käsitteet ja lainsäädännön
- tunnistaa psyykkisen kriisin ja osaa tukea asiakasta kriisin eri vaiheissa
- tunnistaa yleisimmät mielenterveyden häiriöt ja osaa kohdata psyykkisesti oireilevan ihmisen sekä ohjata asiakasta tarkoituksenmukaiseen hoitoon
- toteuttaa ennaltaehkäisevää ja kuntouttavaa mielenterveystyötä huomioiden myös asiakkaan perheen

Toteutustapa

Mielenterveystyön opintojaksolla tarkastellaan erilaisia mielen hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä ja mielenterveyden häiriöitä. Lisäksi perehdytään asiakkaan ja hänen lähiverkostonsa kohtaamiseen ja tukemisen erilaisiin muotoihin. Mielenterveyden teemoja tarkastellaan ajankohtaisina ilmiöinä myös lainsäädännön ja palvelujärjestelmän näkökulmista.

Opinto toteutetaan verkkototeutuksena eikä edellytä kampukselle tuloa. Opinnolla on aikataulutettua opetusta verkossa, josta tallennetaan luento-osuus, ei keskusteluja. Tallenne on katsottavissa jälkikäteen Canvasissa. Opinto edellyttää aktiivisuutta ja sitoutumista vuorovaikutteiseen opiskeluun.

Aika ja paikka

Opintojakson Canvas -työtila aukeaa 29.2.
Opintojasksolla on ennakkotehtävä, jolla lunastat paikkasi opintojaksolla. Ennakkotehtävän palautus on 6.3.
Opintojakson orientaatiowebinaari on 8.3.
Löydät outlook ja Tuudo kalentereista zoom-osoitteen webinaareihin ja ohjaukseen.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Suositeltava oppimateriaali ja kirjallisuus esitellään opintojakson Canvaksessa

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Opiskelijan tulee olla yhteydessä vastuulehtoriin ennen opintojakson alkua halutessaan osoittaa osaamisensa näytöllä tai työnopinnostaa opintojakson.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojaksolla on opintokäynti mielenterveyspalvelujen toimipaikkaan.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakson Canvas -työtila aukeaa 29.2.
Opintojasksolla on ennakkotehtävä, jolla lunastat paikkasi opintojaksolla. Ennakkotehtävän palautus on 6.3.
Opintojakson orientaatiowebinaari on 8.3.
Löydät outlook ja Tuudo kalentereista zoom-osoitteen webinaareihin ja ohjaukseen.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Kansainvälisyys toteutuksella

Opintojaksolla ei ole kv-yhteistyötä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.

Sisältö ja sen jaksotus

kt. opintojakson toteutustapa

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvasissa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).


Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Ouriginalin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.


Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 03.12.2023

Ajoitus

15.01.2024 - 21.04.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Hyvinkää, sote

Toimipiste

Laurea Hyvinkää

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
  • Hanna Nurmiranta
Vastuuopettaja

Hanna Nurmiranta

Ajoitusryhmät
  • Koskee vain Avoimen AMK:n asiakkaita, älä ilmoittaudu tähän pienryhmään (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
  • TOS223SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S23, Terveys- ja hyvinvointialat
Pienryhmät
  • Koskee vain Avoimen AMK:n asiakkaita, älä ilmoittaudu tähän pienryhmään

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- mielenterveystyön keskeiset käsitteet ja lainsäädännön
- tunnistaa psyykkisen kriisin ja osaa tukea asiakasta kriisin eri vaiheissa
- tunnistaa yleisimmät mielenterveyden häiriöt ja osaa kohdata psyykkisesti oireilevan ihmisen sekä ohjata asiakasta tarkoituksenmukaiseen hoitoon
- toteuttaa ennaltaehkäisevää ja kuntouttavaa mielenterveystyötä huomioiden myös asiakkaan perheen

Toteutustapa

Tällä opintojaksolla pääset tutustumaan mielenterveystyön teemoihin.

Opintojakson jälkeen tunnet mielenterveystyön lainsäädännön lisäksi erilaisia mielenterveyden häiriöitä ja kriisityötä. Tutustumme lisäksi asiakkaan kohtaamiseen ja tuen erilaisiin muotoihin. Ehkäisevä, hoitava ja kuntouttava mielenterveystyö tulevat myös opintojakson aikana tutuiksi.

Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö. Opinnolla on aikataulutettua opetusta (luentoja, asiantuntijavieraita, webinaareja, työpaja) kampuksella ja etänä. Etäopetusta ei tallenneta. Opintojaksolla on yksilö- ja pari/ryhmätyöskentelyä. Tehtävistä annetaan palautetta opettajien toimesta sekä vertaispalautetta.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojakson opiskelumateriaalit ilmoitetaan Canvas-oppimisympäristössä.

Suositeltavaa kirjallisuutta:
Heikkinen-Peltonen,R., Innamaa,M. & Virta, M. 2019. Mieli ja terveys. 6.uudistettu painos. Helsinki: Edita.

Hämäläinen, K., Kanerva, A., Kuhanen, C., Schubert, C. & Seuri, T. 2017. Mielenterveyshoitotyö. 5.-6. painos. Helsinki: Sanoma Pro.

Toivio, T. & Nordling, E. 2013. Mielenterveyden psykologia. 3. uudistettu painos. Helsinki: Edita.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelijoiden, jotka haluavat osoittaa opintojakson tavoitteiden mukaisen osaamisen, tulee sopia osaamisen näytöstä ja aikataulusta vastuulehtorin kanssa heti, kun ilmoittautuminen opintojaksolle on hyväksytty. Osaamisen näyttö annetaan opintojakson aikana, mikäli osaamisanalyysi on hyväksytty ja lupa osaamisen näyttämiseen on annettu.

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä."
Katso lisätietoa opiskelijaintrasta ja Näyttökäytänteet sosiaaliala Canvaksesta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Työelämäyhteistyö toteutuu opintojaksolla seuraavasti:
- asiantuntijaluennot (mielenterveystyön asiantuntijoita avainkumppaniorganisaatioista ja muista yhteistyöorganisaatioista)
- opintokäynti
- opiskelijoiden tekemä oppimistehtävä (asiakashaastattelu)

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Läsnäoloa vaati:
Orientaatiopäivä, webinaari/seminaaripäivä, työpajapäivä (yhteistyössä sairaanhoidon opiskelijoiden kanssa) ja seminaaripäivät

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakso koostuu kahdesta moduulista
- mielenterveystyön keskeiset käsitteet 2 op
- mielenterveyden häiriöt 3 op

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvasissa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).

Tiedot arvioitavista tehtävistä ja arvioijista opiskelija saa opintojakson Canvaksesta.

Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Plagioinnin tarkistamisohjelman käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen Canvaksessa.


Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Ilmoittautumisaika

22.05.2023 - 28.05.2023

Ajoitus

25.08.2023 - 18.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Laurea Lohja, sote

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

40 - 60

Koulutus
  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
  • Hanna Nurmiranta
  • Jonna Brandt
Vastuuopettaja

Hanna Nurmiranta

Ajoitusryhmät
  • Avoin AMK (Koko: 10. Avoin AMK: 10.)
Ryhmät
  • TOS223SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S23, Terveys- ja hyvinvointialat
Pienryhmät
  • Avoin AMK

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- mielenterveystyön keskeiset käsitteet ja lainsäädännön
- tunnistaa psyykkisen kriisin ja osaa tukea asiakasta kriisin eri vaiheissa
- tunnistaa yleisimmät mielenterveyden häiriöt ja osaa kohdata psyykkisesti oireilevan ihmisen sekä ohjata asiakasta tarkoituksenmukaiseen hoitoon
- toteuttaa ennaltaehkäisevää ja kuntouttavaa mielenterveystyötä huomioiden myös asiakkaan perheen

Toteutustapa

Mielenterveystyön opintojaksolla tarkastellaan erilaisia mielen hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä ja mielenterveyden häiriöitä. Lisäksi perehdytään asiakkaan ja hänen lähiverkostonsa kohtaamiseen ja tukemisen erilaisiin muotoihin. Mielenterveyden teemoja tarkastellaan ajankohtaisina ilmiöinä myös lainsäädännön ja palvelujärjestelmän näkökulmista.

Opinto toteutetaan verkkototeutuksena eikä edellytä kampukselle tuloa. Opinnolla on aikataulutettua opetusta verkossa, josta tallennetaan luento-osuus, ei keskusteluja. Tallenne on katsottavissa jälkikäteen Canvasissa. Opinnossa on yksilö-, pari- ja ryhmätyöskentelyä. Opinto edellyttää aktiivisuutta ja sitoutumista vuorovaikutteiseen opiskeluun.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Suositeltava oppimateriaali ja kirjallisuus esitellään opintojakson Canvaksessa

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Opiskelijan tulee olla yhteydessä vastuulehtoriin ennen opintojakson alkua halutessaan osoittaa osaamisensa näytöllä.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojaksolla ei ole työelämäyhteistyötä

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Läsnäoloa zoomissa vaativia päiviä ovat orientaatiopäivä, yhteistyöpäivä ja seminaaripäivä. Lisäksi opiskelija osallistuu yhteen valitsemaansa webinaariin (ellei webinaaria ole mahdollista nähdä tallenteena), tarkemmat tiedot Canvaksessa.

Kansainvälisyys toteutuksella

Opintojaksolla ei ole kv-yhteistyötä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.

Sisältö ja sen jaksotus

kt. opintojakson toteutustapa

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvasissa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).


Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Ouriginalin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.


Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Ilmoittautumisaika

22.05.2023 - 28.05.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Tikkurila, sote

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
  • Sonja Holopainen
Vastuuopettaja

Sonja Holopainen

Ryhmät
  • TOS223SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S23, Terveys- ja hyvinvointialat

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- mielenterveystyön keskeiset käsitteet ja lainsäädännön
- tunnistaa psyykkisen kriisin ja osaa tukea asiakasta kriisin eri vaiheissa
- tunnistaa yleisimmät mielenterveyden häiriöt ja osaa kohdata psyykkisesti oireilevan ihmisen sekä ohjata asiakasta tarkoituksenmukaiseen hoitoon
- toteuttaa ennaltaehkäisevää ja kuntouttavaa mielenterveystyötä huomioiden myös asiakkaan perheen

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

22.05.2023 - 28.05.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Otaniemi, sote

Toimipiste

Laurea Otaniemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
  • Anu Nordlund
  • Kirsi Husu
Vastuuopettaja

Anu Nordlund

Ryhmät
  • TOS223SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S23, Terveys- ja hyvinvointialat

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- mielenterveystyön keskeiset käsitteet ja lainsäädännön
- tunnistaa psyykkisen kriisin ja osaa tukea asiakasta kriisin eri vaiheissa
- tunnistaa yleisimmät mielenterveyden häiriöt ja osaa kohdata psyykkisesti oireilevan ihmisen sekä ohjata asiakasta tarkoituksenmukaiseen hoitoon
- toteuttaa ennaltaehkäisevää ja kuntouttavaa mielenterveystyötä huomioiden myös asiakkaan perheen

Toteutustapa

Mielenterveystyön opintojaksolla tarkastellaan erilaisia mielen hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä ja mielenterveyden häiriöitä. Lisäksi perehdytään asiakkaan ja hänen lähiverkostonsa kohtaamiseen ja tukemisen erilaisiin muotoihin. Mielenterveyden teemoja tarkastellaan ajankohtaisina ilmiöinä myös lainsäädännön ja palvelujärjestelmän näkökulmista.

Opinto toteutetaan pääosin verkkototeutuksena.(zoom:https://laurea.zoom.us/j/9456494446) Opinnolla on aikataulutettua opetusta verkossa, josta tallennetaan luento-osuus, ei keskusteluja. Tallenne on katsottavissa jälkikäteen Canvasissa. Opinnossa on yksilö-, pari- ja ryhmätyöskentelyä. Opinto edellyttää aktiivisuutta ja sitoutumista vuorovaikutteiseen opiskeluun.

Aika ja paikka

12.09.2023 13.00 - 16.00 Ulkopuolinen tila : Zoom https://laurea.zoom.us/j/9456494446
19.09.2023 13.00 - 16.00 Ulkopuolinen tila : Zoom https://laurea.zoom.us/j/9456494446
06.10.2023 13.00 - 16.00 Ulkopuolinen tila : Zoom https://laurea.zoom.us/j/9456494446
16.10.2023 13.00 - 16.00 Ulkopuolinen tila : Zoom https://laurea.zoom.us/j/9456494446
02.11.2023 13.00 - 16.00 Ulkopuolinen tila : Zoom https://laurea.zoom.us/j/9456494446
14.11.2023 09.00 - 14.00 Otaniemen kampus 212

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Suositeltava oppimateriaali ja kirjallisuus esitellään opintojakson Canvaksessa

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Opiskelijan tulee olla yhteydessä vastuulehtoriin ennen opintojakson alkua halutessaan osoittaa osaamisensa näytöllä.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojaksolla ei ole työelämäyhteistyötä

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Läsnäoloa zoomissa vaativia päiviä ovat orientaatiopäivä, yhteistyöpäivä ja seminaaripäivä. Lisäksi opiskelija osallistuu yhteen valitsemaansa webinaariin (ellei webinaaria ole mahdollista nähdä tallenteena), tarkemmat tiedot Canvaksessa.

Kansainvälisyys toteutuksella

Opintojaksolla ei ole kv-yhteistyötä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.

Sisältö ja sen jaksotus

kt. opintojakson toteutustapa

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvasissa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).

Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Ouriginalin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.


Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Ilmoittautumisaika

28.11.2022 - 04.12.2022

Ajoitus

17.01.2023 - 17.04.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Hyvinkää, sote

Toimipiste

Laurea Hyvinkää

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
  • Hanna Nurmiranta
  • Pia Harju
Vastuuopettaja

Hanna Nurmiranta

Ryhmät
  • TOS222SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S22, Terveys- ja hyvinvointialat

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- mielenterveystyön keskeiset käsitteet ja lainsäädännön
- tunnistaa psyykkisen kriisin ja osaa tukea asiakasta kriisin eri vaiheissa
- tunnistaa yleisimmät mielenterveyden häiriöt ja osaa kohdata psyykkisesti oireilevan ihmisen sekä ohjata asiakasta tarkoituksenmukaiseen hoitoon
- toteuttaa ennaltaehkäisevää ja kuntouttavaa mielenterveystyötä huomioiden myös asiakkaan perheen

Toteutustapa

Tällä opintojaksolla pääset tutustumaan mielenterveystyön teemoihin.

Opintojakson jälkeen tunnet mielenterveystyön lainsäädännön lisäksi erilaisia mielenterveyden häiriöitä ja kriisityötä. Tutustumme lisäksi asiakkaan kohtaamiseen ja tuen erilaisiin muotoihin. Ehkäisevä, hoitava ja kuntouttava mielenterveystyö tulevat myös opintojakson aikana tutuiksi.

Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö. Opinnolla on aikataulutettua opetusta (luentoja, asiantuntijavieraita, webinaareja, työpaja) kampuksella ja etänä. Etäopetusta ei tallenneta. Opintojaksolla on yksilö- ja pari/ryhmätyöskentelyä. Tehtävistä annetaan palautetta opettajien toimesta sekä vertaispalautetta.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojakson opiskelumateriaalit ilmoitetaan Canvas-oppimisympäristössä.

Suositeltavaa kirjallisuutta:
Heikkinen-Peltonen,R., Innamaa,M. & Virta, M. 2019. Mieli ja terveys. 6.uudistettu painos. Helsinki: Edita.

Hämäläinen, K., Kanerva, A., Kuhanen, C., Schubert, C. & Seuri, T. 2017. Mielenterveyshoitotyö. 5.-6. painos. Helsinki: Sanoma Pro.

Toivio, T. & Nordling, E. 2013. Mieleneterveyden psykologia. 3. uudistettu painos. Helsinki: Edita.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelijoiden, jotka haluavat osittaa opintojakson tavoitteiden mukaisen osaamisen, tulee sopia osaamisen näytöstä ja aikataulusta vastuulehtorin kanssa heti, kun ilmoittautuminen opintojaksolle on hyväksytty. Osaamisen näyttö annetaan opintojakson aikana, mikäli osaamisanalyysi on hyväksytty ja lupa osaamisen näyttämiseen on annettu.

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä."
Katso lisätietoa opiskelijaintrasta ja Näyttökäytänteet sosiaaliala Canvaksesta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Työelämäyhteistyö toteutuu opintojaksolla seuraavasti:
- asiantuntijaluennot (mielenterveystyön asiantuntijoita avainkumppaniorganisaatioista ja muista yhteistyöorganisaatioista)
- opiskelijoiden tekemä oppimistehtävä (asiakashaastattelu)

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Läsnäolovelvollisia päiviä ovat:
- Orientaatio
- THL- webinaari (huom. ilmoittautumisesta lähetteään ohjee sähköpostilla opintojaksolle hyväksytyille opiskelijoille)
- Humanan webinaari
- Työpajapäivä yhteistyössä sairaanhoidon opiskelijoiden kanssa
- seminaaripäivät

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakso koostuu kahdesta moduulista
- mielenterveystyön keskeiset käsitteet 2 op
- mielenterveyden häiriöt 3 op

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä ja se on nähtävissä Canvaksessa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).

Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Ouriginalin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.


Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Ilmoittautumisaika

23.05.2022 - 29.05.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laurea Tikkurila, sote

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
  • Sonja Holopainen
  • Anu Lindström
Ryhmät
  • TOS222SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S22, Terveys- ja hyvinvointialat

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- mielenterveystyön keskeiset käsitteet ja lainsäädännön
- tunnistaa psyykkisen kriisin ja osaa tukea asiakasta kriisin eri vaiheissa
- tunnistaa yleisimmät mielenterveyden häiriöt ja osaa kohdata psyykkisesti oireilevan ihmisen sekä ohjata asiakasta tarkoituksenmukaiseen hoitoon
- toteuttaa ennaltaehkäisevää ja kuntouttavaa mielenterveystyötä huomioiden myös asiakkaan perheen

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Ilmoittautumisaika

23.05.2022 - 29.05.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D, Verkkokampus, sote

Toimipiste

Laurea Otaniemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
  • Iris Summanen
  • Kirsi Husu
Vastuuopettaja

Tiina Putkuri

Ryhmät
  • TOS222SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S22, Terveys- ja hyvinvointialat

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- mielenterveystyön keskeiset käsitteet ja lainsäädännön
- tunnistaa psyykkisen kriisin ja osaa tukea asiakasta kriisin eri vaiheissa
- tunnistaa yleisimmät mielenterveyden häiriöt ja osaa kohdata psyykkisesti oireilevan ihmisen sekä ohjata asiakasta tarkoituksenmukaiseen hoitoon
- toteuttaa ennaltaehkäisevää ja kuntouttavaa mielenterveystyötä huomioiden myös asiakkaan perheen

Toteutustapa

Opintojakson oppimisalustana toimii Canvas.

Opintojaksolle voivat osallistua sosiaali- ja terveydenhuoltoalan opiskelijat, jotka eivät opiskele sairaanhoitajaksi tai terveydenhoitajaksi (sh- ja th-opiskelijoille tarjolla oma opintojakso aiheesta).

Tarkempi tieto opintojaksosta löytyy Canvas-tilasta, joka aukeaa opiskelijoille syksyllä 2022.

Aika ja paikka

[Kenttä ei ole Laureassa käytössä]

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

- Sosiaali- ja terveysministeriä 2020: Kansallinen mielenterveysstrategia ja itsemurhien ehkäisyohjelma vuosille 2020–2030. https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/162053
- Sosiaali ja terveysministeriö 2021: Päihde- ja riippuvuusstrategia. Yhteiset suuntaviivat vuoteen 2030. https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/163002/STM_2021_17.pdf
- Sosiaali- ja terveysministeriö: Työelämän ja hyvän mielenterveyden toimenpideohjelma. https://stm.fi/tyoelaman-mielenterveysohjelma
- Valvira: Tietoa tahdosta riippumattomasta psykiatrisesta hoidosta ja potilaan oikeuksista -esite. https://www.valvira.fi/documents/14444/784076/Suomenkielinen+esite+tahdosta+riippumaton+hoito+ja+potilaan+oikeudet.pdf
- Mielenterveyslaki. https://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1990/19901116

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opintototeutuksesta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 opintopistettä = noin 135 tuntia

Kontaktitunnit 27 h
Itsenäinen työskentely 108 h

Sisältö ja sen jaksotus

- Mielenterveys käsitteenä, auttamissuhteen tärkeimmät käsitteet
- Tunnistaminen, arviointi ja itsehoitomenetelmät
- Työntekijän oma jaksaminen ja ammatillinen kasvu
- Vuorovaikutustaidot
- Palvelujärjestelmä ja lainsäädäntö
- Kriisit ja traumat, kriisityö
- Itsetuhoisuus
- Yleisimmät mielenterveyshäiriöt
- Psykososiaaliset hoidot ja lääkehoito, tahdosta riippumaton hoito

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Jos opinnon toteutustapaa on oleellisesti muutettu, hyödyntää opettaja toteutuksen laadun arvioinnissa opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä esim. Canvasissa tai Teamsissa.

Opintojaksolle voivat osallistua sosiaali- ja terveydenhuoltoalan opiskelijat, jotka eivät opiskele sairaanhoitajaksi tai terveydenhoitajaksi (sh- ja th-opiskelijoille tarjolla oma opintojakso aiheesta).

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).

Tarkemmat tiedot arvioitavista suorituksista ja arvioinnista löytyvät opintojakson Canvas-tilasta.

Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.


Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

[Jätä soveltuvilta osin:] Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. [Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.]

Ilmoittautumisaika

29.11.2021 - 05.12.2021

Ajoitus

01.01.2022 - 08.04.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laurea Hyvinkää, sote

Toimipiste

Laurea Hyvinkää

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 60

Koulutus
  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
  • Hanna Nurmiranta
  • Pia Harju
Vastuuopettaja

Hanna Nurmiranta

Ryhmät
  • TOS221SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S21, Terveys- ja hyvinvointialat

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- mielenterveystyön keskeiset käsitteet ja lainsäädännön
- tunnistaa psyykkisen kriisin ja osaa tukea asiakasta kriisin eri vaiheissa
- tunnistaa yleisimmät mielenterveyden häiriöt ja osaa kohdata psyykkisesti oireilevan ihmisen sekä ohjata asiakasta tarkoituksenmukaiseen hoitoon
- toteuttaa ennaltaehkäisevää ja kuntouttavaa mielenterveystyötä huomioiden myös asiakkaan perheen

Toteutustapa

Tällä opintojaksolla pääset tutustumaan mielenterveystyön teemoihin.

Opintojakson jälkeen tunnet mielenterveystyön lainsäädännön lisäksi erilaisia mielenterveyden häiriöitä ja kriisissä olevan asiakkaan. Tutustumme lisäksi asiakkaan kohtaamiseen ja tuen erilaisiin muotoihin. Ehkäisevä, hoitava ja kuntouttava mielenterveystyö tulevat myös opintojaksolla tutuksi.

Mielenterveystyön opintojaksolla opiskellaan hybridimallin mukaisesti siten, että opetusta on sekä kampuksella että etänä zoomissa.

Käytössämme on Canvas-oppimisympäristö.

Mielenterveystyön opintojaksolla perehdymme aiheisiin lähiopetuksessa teorian ja pohdintojen avulla sekä vierailijoiden puheenvuorojen kautta. Oma osaaminen osoitetaan tekemällä kirjallinen yksilötyö ja parityö (haastattelu ja sen raportointi).

Aika ja paikka

Opintojakso toteutuu viikoilla 3-14 ja läsnäoloa velvoittavia päiviä on kolme. Lähiopetus toteutuu Laurean Hyvinkään kampuksella

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojakson opiskelumateriaalit ovat Canvas-oppimisympäristössä.

Suositeltavaa kirjallisuutta:
Heikkinen-Peltonen, R., Innamaa,M. & Virta, M. 2019. Mieli ja terveys. 6.uudistettu painos. Helsinki:Edita.

Hämäläinen, K., Kanerva, A., Kuhanen, C., Schubert, C. & Seuri, T. 2017. Mielenterveyshoitotyö. 5.-6. painos. Helsinki: Sanoma Pro.

Toivio, T. & Nordling, E. 2013. Mielenterveyden psykologia. 3. uudistettu painos. Helsinki:Edita.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelijoiden, jotka haluavat osoittaa opintojakson tavoitteiden mukaisen osaamisen, tulee sopia näytöstä ja aikataulusta opintojakson vastuuopettajan kanssa heti, kun ilmoittautuminen opintojaksolle on hyväksytty. Osaamisen näyttö annetaan opintojakson aikana, mikäli osaamisanalyysi on hyväksytty ja oikeus osaamisen näyttöön annettu.

Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa Näyttökäytänteet Sosiaaliala- Canvaksesta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Työelämäyhteistyö toteutuu opintojaksolla seuraavasti:
- vierailuluentoja (mielenterveystyön asiantuntijoita yhteistyöorganisaatiosta)
- kokemusasiantuntijan puheenvuoro
- opiskelijoiden tekemä oppimistehtävä (asiakashaastattelu)

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

pe 21.1.2022 orientaatio, läsnäolovelvollisuus
pe 18.2.2022 vierailijapäivä, läsnäolovelvollisuus
ti 5.42022 seminaari, läsnäolovelvollisuus
DL:t
28.2.2022 elämäntarinatehtävä
4.4.2022 seminaariesitys
8.4.2022 essee


Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Kansainvälisyys toteutuksella

Ei kv-yhteyttä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on 5 opintopistettä

Lisätietoja opiskelijoille

Opintototeutuksen laatua on arvioitu ja raportti itsearvioinnista löytyy Canvasista.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason 2 mukaisia kriteereitä siten, että hyväksytty suoritus edellyttää vähintään arvosana 3 -tasoa.

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
-- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla


AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta


RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin


Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa.

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen.