Musiikin pedagogiset mahdollisuudetLaajuus (10 op)
Opinnon tunnus: R0145
Laajuus
10 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- omaksuu sosiaalipedagogisia työskentelymalleja kasvun ja kehityksen sekä osallisuuden rakentamiseksi musiikin keinoin
- osaa soveltaa ja käyttää työssään musiikillisia menetelmiä ja teoreettisia lähtökohtia yksilön ja ryhmän hyvinvoinnin tukemiseen
- osaa suunnitella, ohjata ja arvioida musiikkitoimintaa ja ryhmäprosesseja kasvun ja kehityksen sekä osallisuuden rakentamiseksi
- osaa hahmottaa oman musiikillisen työskentelyn kautta musiikin mahdollisuuksia hyvinvoinnin tukemisessa ja työn voimavarana
- osaa toimia musiikkitoiminnan innostajana, kehittäjänä ja vaikuttajana hyvinvointialan työssä
Ilmoittautumisaika
05.02.2024 - 11.02.2024
Ajoitus
18.03.2024 - 31.05.2024
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, sote
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 25
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
- Anne Eskelinen
Vastuuopettaja
Anne Eskelinen
Ajoitusryhmät
- Koskee vain Avoimen AMK:n asiakkaita, älä ilmoittaudu tähän pienryhmään (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
-
TOS223SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S23, Terveys- ja hyvinvointialat
Pienryhmät
- Koskee vain Avoimen AMK:n asiakkaita, älä ilmoittaudu tähän pienryhmään
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- omaksuu sosiaalipedagogisia työskentelymalleja kasvun ja kehityksen sekä osallisuuden rakentamiseksi musiikin keinoin
- osaa soveltaa ja käyttää työssään musiikillisia menetelmiä ja teoreettisia lähtökohtia yksilön ja ryhmän hyvinvoinnin tukemiseen
- osaa suunnitella, ohjata ja arvioida musiikkitoimintaa ja ryhmäprosesseja kasvun ja kehityksen sekä osallisuuden rakentamiseksi
- osaa hahmottaa oman musiikillisen työskentelyn kautta musiikin mahdollisuuksia hyvinvoinnin tukemisessa ja työn voimavarana
- osaa toimia musiikkitoiminnan innostajana, kehittäjänä ja vaikuttajana hyvinvointialan työssä
Toteutustapa
Opintojakson lähiopetuksessa tutustutaan kokemuksellisesti musiikin työtapoihin ja elementteihin hyvinvoinnin, kasvatuksen ja kuntoutuksen näkökulmasta sekä tutkitaan ja kehitetään omaa musiikillista työskentelyä yhteisen toiminnan kautta ja teoreettisista lähtökohdista käsin. Opintojaksolle osallistuminen ei edellytetä aiempia musiikkiopintoja tai musiikillista osaamista.
Jakson aikana kehitetään ja vahvistetaan omaa ohjaajan roolia sekä valmiuksia musiikkitoiminnan suunnitteluun, ohjaamiseen ja arviointiin. Jakson aikana syvennetään näkemystä musiikin käytön mahdollisuuksista sosiaalialan työssä omien kokemusten ja teoriatiedon pohjalta. Asiakastyön projektien kautta harjoitellaan musiikin soveltamista asiakastyöhön.
HUOMIOITHAN ETTÄ opintojakson lähiopetuksessa on 80% läsnäolovelvollisuus.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppimateriaalit ilmoitetaan opintojakson alkaessa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Jos koet, että sinulla on opintojakson tavoitteisiin liittyvä osaaminen voit hakea hankkimasi osaamisen tunnistamista ja tunnustamista eli näyttöoikeutta Laurean ohjeiden mukaisesti.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojakson aikana toteutetaan työelämäprojekti, jossa sovelletaan musiikkia työmenetelmänä.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Tutustu opintojakson aikatauluun Pakin kautta.
Kansainvälisyys toteutuksella
Opintojaksolla käytetään materiaaleina kansainvälisiä artikkeleita ja julkaisuja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso sisältää lähiopetusta noin 3 op. Opiskelijan tulee sitoutua lähiopetukseen, jossa läsnäolovelvollisuus on 80%. Projektityöskentely toteutetaan opiskelijoiden oman aikataulun mukaisesti. Opintojakso sisältää itsenäisesti ja ryhmässä toteutettavia oppimistehtäviä.
Sisältö ja sen jaksotus
Musiikin työtavat ja menetelmät hyvinvointia tukemassa 5 op
Osio sisältää lähiopetusta 3 op ja oppimistehtävien työstämistä 2 op. Lähiopetuksen teemoja ovat mm. 1. yhteismusisointi kuvionuotein, 2. musiikin työtapoja, menetelmiä ja elementtejä käytännön ohjaajan työn tueksi, 3. musiikin ohjaaminen ja soveltaminen eri asiakasryhmissä. Lähiopetukseen tai oman musiikillisen ilmaisun kehittämiseen liittyviä oppimistehtäviä toteutetaan yksin, pareittain tai pienryhmissä.
Projektityöskentely 3 op
Pienryhmissä oman valinnan mukaan toteutettava asiakasprojekti, jossa sovelletaan musiikkia kasvatuksen, kuntoutuksen tai hyvinvoinnin tukemiseen
Portfolio 2 op
Opintojaksosta tehdään kokoava portfolio, jossa syvennytään pohtimaan opintojakson antia ja oman osaamisen kehittymistä musiikin ohjaajana toimimisen näkökulmasta.
Lisätietoja opiskelijoille
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.”
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointimenetelminä opiskelijoiden itse- ja vertaisarviointi, opettajien palaute ja arviointi. Työelämältä saatu palaute projektityöskentelyssä.
Arviointi perustuu opintojakson osaamistavoitteiden saavuttamiseen.
Opintojakson kokonaisarviointi muodostuu osallistumisesta lähiopetukseen ja oppimistehtävien tekemistä 33%, projektityöskentelyn arvioinnista 33%, ja portfolion arvioinnista 34%. Arvioinnista vastaa jakson vastuuopettaja Anne Eskelinen.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Hylätty (0)
Opiskelijan suoritus hylätään, jos hän ei tee sovitusti opintojakson portfoliota, oppimistehtäviä tai/ja osallistu vähintään 50% jakson lähiopetukseen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arviointi pohjautuu yllä oleviin amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisiin kriteereihin. Oppimistehtävien tarkemmat kriteerit annetaan opintojakson alkaessa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arviointi pohjautuu yllä oleviin amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisiin kriteereihin. Oppimistehtävien tarkemmat kriteerit annetaan opintojakson alkaessa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arviointi pohjautuu yllä oleviin amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisiin kriteereihin. Oppimistehtävien tarkemmat kriteerit annetaan opintojakson alkaessa.
Ilmoittautumisaika
06.02.2023 - 12.02.2023
Ajoitus
23.03.2023 - 30.05.2023
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, sote
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
- Anne Eskelinen
- Lassi Salin
- Anu Lindström
Vastuuopettaja
Anne Eskelinen
Ajoitusryhmät
- Avoin AMK (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
-
TOS222SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S22, Terveys- ja hyvinvointialat
Pienryhmät
- Avoin AMK
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- omaksuu sosiaalipedagogisia työskentelymalleja kasvun ja kehityksen sekä osallisuuden rakentamiseksi musiikin keinoin
- osaa soveltaa ja käyttää työssään musiikillisia menetelmiä ja teoreettisia lähtökohtia yksilön ja ryhmän hyvinvoinnin tukemiseen
- osaa suunnitella, ohjata ja arvioida musiikkitoimintaa ja ryhmäprosesseja kasvun ja kehityksen sekä osallisuuden rakentamiseksi
- osaa hahmottaa oman musiikillisen työskentelyn kautta musiikin mahdollisuuksia hyvinvoinnin tukemisessa ja työn voimavarana
- osaa toimia musiikkitoiminnan innostajana, kehittäjänä ja vaikuttajana hyvinvointialan työssä
Toteutustapa
Opintojakson lähiopetuksessa tutustutaan kokemuksellisesti musiikin työtapoihin ja elementteihin hyvinvoinnin, kasvatuksen ja kuntoutuksen näkökulmasta sekä tutkitaan ja kehitetään omaa musiikillista työskentelyä yhteisen toiminnan kautta ja teoreettisista lähtökohdista käsin. Opintojaksolle osallistuminen ei edellytetä aiempia musiikkiopintoja tai musiikillista osaamista.
Jakson aikana kehitetään ja vahvistetaan omaa ohjaajan roolia sekä valmiuksia musiikkitoiminnan suunnitteluun, ohjaamiseen ja arviointiin. Jakson aikana syvennetään näkemystä musiikin käytön mahdollisuuksista sosiaalialan työssä omien kokemusten ja teoriatiedon pohjalta. Asiakastyön projektien kautta harjoitellaan musiikin soveltamista asiakastyöhön.
HUOMIOITHAN ETTÄ opintojakson lähiopetuksessa on 80% läsnäolovelvollisuus.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppimateriaalit ilmoitetaan opintojakson alkaessa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Jos koet, että sinulla on opintojakson tavoitteisiin liittyvä osaaminen voit hakea hankkimasi osaamisen tunnistamista ja tunnustamista eli näyttöoikeutta Laurean ohjeiden mukaisesti.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojakson aikana toteutetaan työelämäprojekti, jossa sovelletaan musiikkia työmenetelmänä.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Tutustu opintojakson aikatauluun Pakin kautta.
Kansainvälisyys toteutuksella
Opintojaksolla käytetään materiaaleina kansainvälisiä artikkeleita ja julkaisuja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso sisältää lähiopetusta noin 3 op. Opiskelijan tulee sitoutua lähiopetukseen, jossa läsnäolovelvollisuus on 80%. Projektityöskentely toteutetaan opiskelijoiden oman aikataulun mukaisesti. Opintojakso sisältää itsenäisesti ja ryhmässä toteutettavia oppimistehtäviä.
Sisältö ja sen jaksotus
Musiikin työtavat ja menetelmät hyvinvointia tukemassa 5 op
Osio sisältää lähiopetusta 3 op ja oppimistehtävien työstämistä 2 op. Lähiopetuksen teemoja ovat mm. 1. yhteismusisointi kuvionuotein, 2. musiikin työtapoja, menetelmiä ja elementtejä käytännön ohjaajan työn tueksi, 3. musiikin ohjaaminen ja soveltaminen eri asiakasryhmissä. Lähiopetukseen tai oman musiikillisen ilmaisun kehittämiseen liittyviä oppimistehtäviä toteutetaan yksin, pareittain tai pienryhmissä.
Projektityöskentely 3 op
Pienryhmissä oman valinnan mukaan toteutettava asiakasprojekti, jossa sovelletaan musiikkia kasvatuksen, kuntoutuksen tai hyvinvoinnin tukemiseen
Portfolio 2 op
Opintojaksosta tehdään kokoava portfolio, jossa syvennytään pohtimaan opintojakson antia ja oman osaamisen kehittymistä musiikin ohjaajana toimimisen näkökulmasta.
Lisätietoja opiskelijoille
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.”
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointimenetelminä opiskelijoiden itse- ja vertaisarviointi, opettajien palaute ja arviointi. Työelämältä saatu palaute projektityöskentelyssä.
Arviointi perustuu opintojakson osaamistavoitteiden saavuttamiseen.
Opintojakson kokonaisarviointi muodostuu osallistumisesta lähiopetukseen ja oppimistehtävien tekemistä 33%, projektityöskentelyn arvioinnista 33%, ja portfolion arvioinnista 34%. Arvioinnista vastaa jakson vastuuopettaja Anne Eskelinen.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Hylätty (0)
Opiskelijan suoritus hylätään, jos hän ei tee sovitusti opintojakson portfoliota, oppimistehtäviä tai/ja osallistu vähintään 50% jakson lähiopetukseen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arviointi pohjautuu yllä oleviin amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisiin kriteereihin. Oppimistehtävien tarkemmat kriteerit annetaan opintojakson alkaessa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arviointi pohjautuu yllä oleviin amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisiin kriteereihin. Oppimistehtävien tarkemmat kriteerit annetaan opintojakson alkaessa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arviointi pohjautuu yllä oleviin amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisiin kriteereihin. Oppimistehtävien tarkemmat kriteerit annetaan opintojakson alkaessa.