Liikunnan ja tanssin pedagogiset mahdollisuudetLaajuus (10 op)
Opinnon tunnus: R0144
Laajuus
10 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- omaksuu sosiaalipedagogisia työskentelymalleja kasvun ja kehityksen sekä osallisuuden rakentamiseksi liikunnan ja tanssin keinoin
- soveltaa ja käyttää työssään liikunnallisia menetelmiä ja sen teoreettisia lähtökohtia yksilön ja ryhmän hyvinvoinnin tukemisessa ja kuntouttavassa toiminnassa
- osaa suunnitella, ohjata ja arvioida ryhmäprosesseja, joissa hyödynnetään liikunnan ja tanssin keinoja
- osaa luoda ja kehittää omaa näkemystä liikunnasta ja tanssista sekä niiden soveltamismahdollisuuksista ja erityismetodeista alan työssä
- osaa toimia liikunnan ja tanssin innostajana, menetelmien kehittäjänä ja vaikuttajana hyvinvointialan työssä
Ilmoittautumisaika
11.09.2023 - 17.09.2023
Ajoitus
21.09.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
10 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, sote
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
- Säde Siljamo
- Annika Sarvela
Vastuuopettaja
Säde Siljamo
Ryhmät
-
TOS223SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S23, Terveys- ja hyvinvointialat
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- omaksuu sosiaalipedagogisia työskentelymalleja kasvun ja kehityksen sekä osallisuuden rakentamiseksi liikunnan ja tanssin keinoin
- soveltaa ja käyttää työssään liikunnallisia menetelmiä ja sen teoreettisia lähtökohtia yksilön ja ryhmän hyvinvoinnin tukemisessa ja kuntouttavassa toiminnassa
- osaa suunnitella, ohjata ja arvioida ryhmäprosesseja, joissa hyödynnetään liikunnan ja tanssin keinoja
- osaa luoda ja kehittää omaa näkemystä liikunnasta ja tanssista sekä niiden soveltamismahdollisuuksista ja erityismetodeista alan työssä
- osaa toimia liikunnan ja tanssin innostajana, menetelmien kehittäjänä ja vaikuttajana hyvinvointialan työssä
Toteutustapa
Jaksolla syvennytään liikunnan ja tanssin työtapojen soveltamiseen pedagogisesta ja hyvinvoinnin näkökulmasta. Lähtökohtana on sosiaalipedagoginen työote ja osallisuuden vahvistaminen asiakastyössä.
Opintojaksolla tutkitaan ja kehitetään asiakaslähtöistä työskentelyä, ohjaajan roolia, ohjaamisen suunnittelua, toteuttamista ja arviointia.
Jaksolle osallistuminen ei edellytä erityisosaamista liikunnassa ja/tai tanssissa, jakson kantava teema on kaikkien oikeus liikkumiseen, osallisuuteen, yhteisöön ja esteettömyyteen. Jakson sisältö pyritään suunnittelemaan yhteistyössä opiskelijoitten tarpeitten ja jakson tavoitteitten kohtaamisena.
Aika ja paikka
Tikkurilan kampus/ Ratatie 22, 01300 Vantaa
Monitoimitila B 403
Tarkista opintojakson aikataulu Pakista.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojakson Canvas-työtilassa ilmoitetaan käytettävät materiaalit ja kirjallisuus jakson alkaessa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opintototeutuksesta vastaava opettaja sade.siljamo@laurea.fi tai opintopäälliköt. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta. https://laureauas.sharepoint.com/sites/studentFin_opintojensuunnittelu/SitePages/Osaamisen-tunnistaminen-ja-tunnustaminen.aspx
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Jaksolla toteutetaan asiakas- ja yhteisöprojekteja työelämässä sekä Laurean hankkeissa.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opintojakso alkaa 5.102023 ja päättyy 13.12.2023
Opintojakso edellyttää aktiivista (vähintään 80 %) osallistumista kontaktiopetukseen. Kontaktitunneilla työskentely on tärkeä osa oppimisprosessia ja arvioidaan asteikolla T1-K5. Arvioinnissa painottuu opiskelijan aktiivisuus toiminnassa, reflektointi ja työskentely ryhmän toimintaa edistävästi.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Jakso muodostuu kolmesta osa-alueesta
Kontaktitunnit 4 op
Itsenäisenä ja työnohjattuna työskentelynä suoritetaan seuraavat osat:
Kirjalliset oppimistehtävät 4 op
Asiakas-ja yhteisöprojektit 2 op
Sisältö ja sen jaksotus
Jakson aikana luodaan omaa näkemystä liikunnan ja tanssin mahdollisuuksista asiakastyössä käytännössä ja teoreettisesti ryhmän toimiessa oppimisalustana. Liikunnan ja tanssin soveltamista sekä oman ohjaajan roolin sisäistämistä asiakastyössä harjoitellaan kontaktitunneilla ja erilaisten asiakastyön projektien kautta.
Opintojaksoon sisältyy orientoiva tehtävä, joka tulee palauttaa viimeistään viikkoa ennen opintojakson alkua 28.9.2023.
Jakso muodostuu kolmesta osa-alueesta
Kontaktitunnit 4 op
Itsenäisenä ja työnohjattuna työskentelynä suoritetaan seuraavat osat:
Kirjalliset oppimistehtävät 4 op
Asiakas-ja yhteisöprojektit 2 op
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi:
Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen 50 %
Kirjalliset tehtävät 30 %
Asiakas- ja yhteisöprojektit 20 %
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
VUOROVAIKUTUS- JA RYHMÄTYÖTAIDOT, KOKEMUKSELLINEN OPPIMINEN,
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin