Siirry suoraan sisältöön

Monialainen Palvelumuotoilu IILaajuus (10 op)

Opinnon tunnus: TO00BU77

Laajuus

10 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- analysoida arvonluonnin toteutumista ja uusia mahdollisuuksia sosiaali- ja terveysalalla asiakkaan, työntekijän, työyhteisön ja organisaation näkökulmasta
- soveltaa palvelumuotoilun ja yhteiskehittämisen menetelmiä sosiaali- ja terveysalan palvelumuotoiluprojektissa
- fasilitoida ja soveltaa valmentavaa työotetta kehittäjätiimin toiminnassa palvelumuotoiluprojektin aikana
- valita palvelumuotoiluprojektin menetelmät ja toteuttaa itseohjautuvasti palvelumuotoilun projektin

Ilmoittautumisaika

23.05.2022 - 10.08.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

10 op

TKI-osuus

10 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Laurea Leppävaara, palvelu

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

40 - 50

Opettaja
  • Kirsi Ronkainen
  • Päivi Harmoinen
Vastuuopettaja

Kirsi Ronkainen

Ajoitusryhmät
  • Avoin AMK (Koko: 15. Avoin AMK: 15.)
Ryhmät
  • TOY222SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S22, Yhteiset opinnot
  • TON222SY
    Laurea täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S22, Tietojenkäsittely ja tietoliikenne (ICT)
  • TOH222SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S22, Kauppa, hallinto ja oikeustieteet
  • TOS222SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S22, Terveys- ja hyvinvointialat
Pienryhmät
  • Avoin AMK

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- analysoida arvonluonnin toteutumista ja uusia mahdollisuuksia sosiaali- ja terveysalalla asiakkaan, työntekijän, työyhteisön ja organisaation näkökulmasta
- soveltaa palvelumuotoilun ja yhteiskehittämisen menetelmiä sosiaali- ja terveysalan palvelumuotoiluprojektissa
- fasilitoida ja soveltaa valmentavaa työotetta kehittäjätiimin toiminnassa palvelumuotoiluprojektin aikana
- valita palvelumuotoiluprojektin menetelmät ja toteuttaa itseohjautuvasti palvelumuotoilun projektin

Toteutustapa

Monialainen palvelumuotoilu II on monialainen opintojakso, jossa yhdistetään eri alojen ja ammatillisen osaamisen vahvuuksia. Opintojakso on jatkoa Monialainen palvelumuotoilu I -opintojaksolle tai vastaaville palvelumuotoilun perusopinnoille. Opintojakso toteutetaan tiiviissä yhteistyössä toimeksiantajan eli Sydänliiton kanssa.

Toteutus on verkkototeutus.

Projektin sisältö sopii erityisesti seuraavien alojen opiskelijoille:
- Terveys- ja hyvinvointiala
- Liiketalous
- Tietojenkäsittely
- Turvallisuus

Aika ja paikka

Toteutus on verkkototeutus.

15.8.-4.9. Fasilitointikirjallisuuteen perehtyminen. Tiimin sopimana ajankohtana pidetty lukupiiri (virtuaalinen/ kasvokkain)

6.9. 9-13Opintojakson esittely Projektin kick-off toimeksiantajan kanssa. Fasilitointi osana kehittäjätiimin toimintaa. Opiskelija sopii fasilitoitavan tiimitapaamisen teemasta ja ajankohdasta tiiminsä kanssa Löydä -vaiheen suunnittelu. Haastattelu- ja havainnointisuunnitelmien laatiminen

14.9. 9-13 Tiimien ohjaus

Ti 27.9 9-12 Määritä -vaiheen suunnittelu

Ti  4.10 9-10.30 Fasilitoinnin ohjaus

Ti 11.10 9-12 Ideointityöpaja tiimeissä

Ti 18.10. 9-12 Kehitä -vaiheen suunnittelu

Ti 25.10. klo. 9-12 ohjaus

Ti 1.11 9-11.30 Testaustulosten esittelyt + benchmarking tai vertaisarviointi.Tuota-vaiheen suunnittelu (mm. BMC)Ti

15.11. 9-11.30 Loppuesitykset

Su 20.11.Viimeistellyn portfolion ja tiimin lokikirjan palautusItse- ja vertaisarviointi  

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

*Stickdorn M., Hormes M., Lawrence A. & Schneider J. 2018. This is service design doing: A Practitioners’ Handbook. O’Reilly.

*Fasilitointi luo uutta: menesty ryhmän vetäjänä. e-kirja, Laurea, Finna (46 kpl)
*Fasilitaattorin käsikirja: https://www.adlibris.com/fi/kirja/fasilitaattorin-kasikirja-9789513748654
*Fasilitoivan johtamisen käsikirja: https://shop.almatalent.fi/fasilitoivan-johtamisen-kasikirja
*Virtuaalifasilitaattorin käsikirja: https://www.adlibris.com/fi/kirja/virtuaalifasilitaattorin-kasikirja-9789529312641
*Varmuutta fasilitointiin e-kirja Laurea, Finna (44 kpl)
*Handbook of Professional Facilitation: Theory, Tools, & Design. Laurea Finna 2 kpl.
* Facilitator's guide toparticipatory decision-making. 3. painos. Laurea Finna e-kirja.

*Opintojakson aikana jaettavat muut lisämateriaalit.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Palvelumuotoiluprojektin tavoitteet

- Sydänyhdistysten elinvoimaisuuden turvaaminen uusia vapaaehtoisia rekrytoimalla
- Helpottaa ja sujuvoittaa sydänterveydestä kiinnostuneita lähtemään mukaan ja kiinnittymään vapaaehtoistoimintaan.
- Tunnistaa sellaisia vapaaehtoistoiminnan uusia muotoja ja sisältöjä, jotka edesauttaisivat sydänterveyden edistämistä sekä innostaisivat vapaaehtoisia.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Ks. edellä. Tutki huolellisesti kurssin rakenne ja aikataulu edellä. Merkitse tärkeät määräajat henkilökohtaiseen kalenteriisi.

Kansainvälisyys toteutuksella

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

OSA 1 - Fasilitoinnin teoria 2 op (54 tuntia) Aikataulu ja tehtävät

Opiskelija tutustuu yhteen fasilitointia käsittelevään kirjaan ja osallistuu tiimissään yhteen lukupiiriin 15.8.-4.9. välisenä aikana ennen II ja III osan käynnistymistä. Lukupiirissä keskustellaan luettujen kirjojen sisällöistä ohjeistetusti. Lukupiiri videoidaan arviointia varten. Kirjallisuus on mahdollista lainata sähköisessä muodossa Laurea Finnasta.

Osan 1. Fasilitoinnin teoria 2 op hyväksytty suoritus on edellytys 2. ja 3. osan suoritukselle.

OSA 2. Fasilitointi käytännössä 4 op (108 tuntia)
Aikataulu ja tehtävät

Opiskelija ohjaa paritehtävänä yhden tiiminsä työpajan soveltaen fasilitoinnin periaatteita ja menetelmiä. Fasilitoitavat työpajat koskevat seuraavia aiheita:

Löydä-vaiheen tulosten analysointi ja keskeisten oivallusten kiteyttäminen
Ideointityöpaja
Opiskelijoiden fasilitoimat tiimitapaamiset toteutuvat palvelumuotoiluprojektin aikana.

Opiskelija kuvaa fasilitoinnin suunnittelun, toteutumisen ja arvioinnin (mkl. vertaisarviointi) strukturoidussa henkilökohtaisessa lokikirjassaan.

OSA 3. Palvelumuotoiluprojekti 4 op (108 tuntia)

Projekti alkaa verkossa Sydänliiton kanssa yhteisellä kick-offilla ja päättyy loppuesityksiin (pitchauksiin) toimeksiantajalle.

Projektin aikana työstätte tiimissäsi palvelumuotoilun eri vaiheisiin liittyviä tehtäviä ja hyödynnätte niissä palvelumuotoilun eri menetelmiä. Lopputuloksena tuotatte palvelumuotoilun portfolion, johon sisältyy eri vaihden dokumentaatio sekä uuden palvelukonseptin kuvaus. Portfolio annetaan kurssin päättyessä toimeksiantajalle. Se on myös tiimityön arvioinnin kohde.

Sisältö ja sen jaksotus

Ks. edellä

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksolle otetaan maksimissaan 15 avoimen ammattikorkeakoulun opiskelijaa ja 5 ylemmän amk:n opiskelijaa.

Mikäli opiskelijalla ei ole suoritettuna palvelumuotoilun perusteita, hänellä on mahdollisuus suorittaa ko. opinnot (3 op) itsenäisesti 1.8.-4.9.22 Canvas -oppimisalustalla. Hyväksytty suoritus on edellytys opintojen jatkamiselle Monialainen Palvelumuotoilu II- opinnoissa. Lisätietoa: Kirsi Ronkainen (@laurea.fi).

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ennakkotehtävä on yksilötehtävä, se arvioidaan asteikolla 1-5. (30% kokonaisarvosanasta)

Projektityö toimeksiantoon perustuen arvioidaan asteikolla 1-5. (70% kokonaisarvosanasta)
Itse- ja vertaisarviointi.

Arvioinnissa käytetään Laurean amk-tason arviointikriteerejä vaativuustasolla 2.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Hylätty (0)

Suoritus jää alle tyydyttävän tason.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
-analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen
tiedon toisiinsa

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
-arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä