Monialainen Palvelumuotoilu IILaajuus (10 op)
Opinnon tunnus: TO00BU77
Laajuus
10 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- analysoida arvonluonnin toteutumista ja uusia mahdollisuuksia sosiaali- ja terveysalalla asiakkaan, työntekijän, työyhteisön ja organisaation näkökulmasta
- soveltaa palvelumuotoilun ja yhteiskehittämisen menetelmiä sosiaali- ja terveysalan palvelumuotoiluprojektissa
- fasilitoida ja soveltaa valmentavaa työotetta kehittäjätiimin toiminnassa palvelumuotoiluprojektin aikana
- valita palvelumuotoiluprojektin menetelmät ja toteuttaa itseohjautuvasti palvelumuotoilun projektin
Ilmoittautumisaika
23.05.2022 - 10.08.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
10 op
TKI-osuus
10 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Laurea Leppävaara, palvelu
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
40 - 50
Opettaja
- Kirsi Ronkainen
- Päivi Harmoinen
Vastuuopettaja
Kirsi Ronkainen
Ajoitusryhmät
- Avoin AMK (Koko: 15. Avoin AMK: 15.)
Ryhmät
-
TOY222SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S22, Yhteiset opinnot
-
TON222SYLaurea täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S22, Tietojenkäsittely ja tietoliikenne (ICT)
-
TOH222SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S22, Kauppa, hallinto ja oikeustieteet
-
TOS222SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S22, Terveys- ja hyvinvointialat
Pienryhmät
- Avoin AMK
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- analysoida arvonluonnin toteutumista ja uusia mahdollisuuksia sosiaali- ja terveysalalla asiakkaan, työntekijän, työyhteisön ja organisaation näkökulmasta
- soveltaa palvelumuotoilun ja yhteiskehittämisen menetelmiä sosiaali- ja terveysalan palvelumuotoiluprojektissa
- fasilitoida ja soveltaa valmentavaa työotetta kehittäjätiimin toiminnassa palvelumuotoiluprojektin aikana
- valita palvelumuotoiluprojektin menetelmät ja toteuttaa itseohjautuvasti palvelumuotoilun projektin
Toteutustapa
Monialainen palvelumuotoilu II on monialainen opintojakso, jossa yhdistetään eri alojen ja ammatillisen osaamisen vahvuuksia. Opintojakso on jatkoa Monialainen palvelumuotoilu I -opintojaksolle tai vastaaville palvelumuotoilun perusopinnoille. Opintojakso toteutetaan tiiviissä yhteistyössä toimeksiantajan eli Sydänliiton kanssa.
Toteutus on verkkototeutus.
Projektin sisältö sopii erityisesti seuraavien alojen opiskelijoille:
- Terveys- ja hyvinvointiala
- Liiketalous
- Tietojenkäsittely
- Turvallisuus
Aika ja paikka
Toteutus on verkkototeutus.
15.8.-4.9. Fasilitointikirjallisuuteen perehtyminen. Tiimin sopimana ajankohtana pidetty lukupiiri (virtuaalinen/ kasvokkain)
6.9. 9-13Opintojakson esittely Projektin kick-off toimeksiantajan kanssa. Fasilitointi osana kehittäjätiimin toimintaa. Opiskelija sopii fasilitoitavan tiimitapaamisen teemasta ja ajankohdasta tiiminsä kanssa Löydä -vaiheen suunnittelu. Haastattelu- ja havainnointisuunnitelmien laatiminen
14.9. 9-13 Tiimien ohjaus
Ti 27.9 9-12 Määritä -vaiheen suunnittelu
Ti 4.10 9-10.30 Fasilitoinnin ohjaus
Ti 11.10 9-12 Ideointityöpaja tiimeissä
Ti 18.10. 9-12 Kehitä -vaiheen suunnittelu
Ti 25.10. klo. 9-12 ohjaus
Ti 1.11 9-11.30 Testaustulosten esittelyt + benchmarking tai vertaisarviointi.Tuota-vaiheen suunnittelu (mm. BMC)Ti
15.11. 9-11.30 Loppuesitykset
Su 20.11.Viimeistellyn portfolion ja tiimin lokikirjan palautusItse- ja vertaisarviointi
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
*Stickdorn M., Hormes M., Lawrence A. & Schneider J. 2018. This is service design doing: A Practitioners’ Handbook. O’Reilly.
*Fasilitointi luo uutta: menesty ryhmän vetäjänä. e-kirja, Laurea, Finna (46 kpl)
*Fasilitaattorin käsikirja: https://www.adlibris.com/fi/kirja/fasilitaattorin-kasikirja-9789513748654
*Fasilitoivan johtamisen käsikirja: https://shop.almatalent.fi/fasilitoivan-johtamisen-kasikirja
*Virtuaalifasilitaattorin käsikirja: https://www.adlibris.com/fi/kirja/virtuaalifasilitaattorin-kasikirja-9789529312641
*Varmuutta fasilitointiin e-kirja Laurea, Finna (44 kpl)
*Handbook of Professional Facilitation: Theory, Tools, & Design. Laurea Finna 2 kpl.
* Facilitator's guide toparticipatory decision-making. 3. painos. Laurea Finna e-kirja.
*Opintojakson aikana jaettavat muut lisämateriaalit.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Palvelumuotoiluprojektin tavoitteet
- Sydänyhdistysten elinvoimaisuuden turvaaminen uusia vapaaehtoisia rekrytoimalla
- Helpottaa ja sujuvoittaa sydänterveydestä kiinnostuneita lähtemään mukaan ja kiinnittymään vapaaehtoistoimintaan.
- Tunnistaa sellaisia vapaaehtoistoiminnan uusia muotoja ja sisältöjä, jotka edesauttaisivat sydänterveyden edistämistä sekä innostaisivat vapaaehtoisia.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Ks. edellä. Tutki huolellisesti kurssin rakenne ja aikataulu edellä. Merkitse tärkeät määräajat henkilökohtaiseen kalenteriisi.
Kansainvälisyys toteutuksella
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
OSA 1 - Fasilitoinnin teoria 2 op (54 tuntia) Aikataulu ja tehtävät
Opiskelija tutustuu yhteen fasilitointia käsittelevään kirjaan ja osallistuu tiimissään yhteen lukupiiriin 15.8.-4.9. välisenä aikana ennen II ja III osan käynnistymistä. Lukupiirissä keskustellaan luettujen kirjojen sisällöistä ohjeistetusti. Lukupiiri videoidaan arviointia varten. Kirjallisuus on mahdollista lainata sähköisessä muodossa Laurea Finnasta.
Osan 1. Fasilitoinnin teoria 2 op hyväksytty suoritus on edellytys 2. ja 3. osan suoritukselle.
OSA 2. Fasilitointi käytännössä 4 op (108 tuntia)
Aikataulu ja tehtävät
Opiskelija ohjaa paritehtävänä yhden tiiminsä työpajan soveltaen fasilitoinnin periaatteita ja menetelmiä. Fasilitoitavat työpajat koskevat seuraavia aiheita:
Löydä-vaiheen tulosten analysointi ja keskeisten oivallusten kiteyttäminen
Ideointityöpaja
Opiskelijoiden fasilitoimat tiimitapaamiset toteutuvat palvelumuotoiluprojektin aikana.
Opiskelija kuvaa fasilitoinnin suunnittelun, toteutumisen ja arvioinnin (mkl. vertaisarviointi) strukturoidussa henkilökohtaisessa lokikirjassaan.
OSA 3. Palvelumuotoiluprojekti 4 op (108 tuntia)
Projekti alkaa verkossa Sydänliiton kanssa yhteisellä kick-offilla ja päättyy loppuesityksiin (pitchauksiin) toimeksiantajalle.
Projektin aikana työstätte tiimissäsi palvelumuotoilun eri vaiheisiin liittyviä tehtäviä ja hyödynnätte niissä palvelumuotoilun eri menetelmiä. Lopputuloksena tuotatte palvelumuotoilun portfolion, johon sisältyy eri vaihden dokumentaatio sekä uuden palvelukonseptin kuvaus. Portfolio annetaan kurssin päättyessä toimeksiantajalle. Se on myös tiimityön arvioinnin kohde.
Sisältö ja sen jaksotus
Ks. edellä
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolle otetaan maksimissaan 15 avoimen ammattikorkeakoulun opiskelijaa ja 5 ylemmän amk:n opiskelijaa.
Mikäli opiskelijalla ei ole suoritettuna palvelumuotoilun perusteita, hänellä on mahdollisuus suorittaa ko. opinnot (3 op) itsenäisesti 1.8.-4.9.22 Canvas -oppimisalustalla. Hyväksytty suoritus on edellytys opintojen jatkamiselle Monialainen Palvelumuotoilu II- opinnoissa. Lisätietoa: Kirsi Ronkainen (@laurea.fi).
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ennakkotehtävä on yksilötehtävä, se arvioidaan asteikolla 1-5. (30% kokonaisarvosanasta)
Projektityö toimeksiantoon perustuen arvioidaan asteikolla 1-5. (70% kokonaisarvosanasta)
Itse- ja vertaisarviointi.
Arvioinnissa käytetään Laurean amk-tason arviointikriteerejä vaativuustasolla 2.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Hylätty (0)
Suoritus jää alle tyydyttävän tason.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
-analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen
tiedon toisiinsa
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
-arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä