Monialainen Palvelumuotoilu ILaajuus (10 op)
Opinnon tunnus: TO00BU76
Laajuus
10 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata kuinka asiakkaille tuotetaan arvoa palveluilla
- kuvata muotoiluajattelun keskeiset periaatteet ja menetelmät
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida palvelumuotoiluprojektin käyttäen palvelumuotoilun menetelmiä
- soveltaa luovaa ongelmanratkaisua ja kehittää työskentelytapoja itsenäisesti ja monialaisen tiimin jäsenten kanssa
- edistää yrittäjämäistä toimintatapaa palvelumuotoilun avulla
Ilmoittautumisaika
29.11.2021 - 05.12.2021
Ajoitus
14.02.2022 - 31.05.2022
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
7 op
TKI-osuus
7 op
Toteutustapa
30 % Lähiopetus, 70 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Leppävaara
Toimipiste
Laurea Leppävaara
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Opettaja
- Kirsi Ronkainen
- Katja Henttonen
- Päivi Harmoinen
Vastuuopettaja
Päivi Harmoinen
Ajoitusryhmät
- Pienryhmä 1 (Koko: 10. Avoin AMK: 10.)
Ryhmät
-
TOY221SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S21, Yhteiset opinnot
-
TON221SYLaurea täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S21, Tietojenkäsittely ja tietoliikenne (ICT)
-
TOS221SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S21, Terveys- ja hyvinvointialat
-
TOH221SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S21, Kauppa, hallinto ja oikeustieteet
Pienryhmät
- Pienryhmä 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata kuinka asiakkaille tuotetaan arvoa palveluilla
- kuvata muotoiluajattelun keskeiset periaatteet ja menetelmät
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida palvelumuotoiluprojektin käyttäen palvelumuotoilun menetelmiä
- soveltaa luovaa ongelmanratkaisua ja kehittää työskentelytapoja itsenäisesti ja monialaisen tiimin jäsenten kanssa
- edistää yrittäjämäistä toimintatapaa palvelumuotoilun avulla
Toteutustapa
TO00BU76-3001 on verkkopainotteinen palvelumuotoilun monimuotototeutus, joka koostuu 2 osasta: teoriaosuus 3 op ja projektiosuus 7op.
Teoriaosuus suoritetaan itsenäisesti verkossa ajalla 14.2. – 20.3.2022, joka tulee olla suoritettuna ennen projektisosuuden aloitusta. Kurssi sisältää palvelumuotoilun prosessin (Double Diamond), työkalut ja menetelmät Canvas-alustalla.
Projektiosuus suoritetaan ajalla 30.3.-31.5.2022 pääosin verkossa, sisältäen myös 2 lähitapaamista (projektin kick-off ja ideointityöpaja). Projektiosuus käynnistyy yhteisellä kick-offilla 30.3.2022 ja päättyy palvelu-konseptin pitchauksiin 25.5.2022. Itse- ja vertaisarviointi projektityön osuudesta ajalla 25-31.5.2022. Projektiosuus sisältää palvelumuotoiluprojektin toteutuksen tiimityönä perustuen aitoon yritystoimeksiantoon (Nordic Fit Mama -verkkopalvelu). Työskentely tapahtuu Canvas-alustalla, Zoomissa ja hyödyntäen muita yhteiskehittämisen alustoja, esim. Miroa.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Stickdorn, M., Lawrence, A. and Hormess, M., Schneider, J. 2018.This is service design doing : applying service design thinking in the real world : a practitioner's handbook.Canada: O'Reilly.
Ebook:
https://laurea.finna.fi/Search/Results?lookfor=this+is+service+design+doing&type=AllFields
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Teoriaosuus: vaihtoehtoisia suoritustapoja ei ole tarjolla.
Projektiosuus:
Aiempi osaaminen palvelumuotoilu-projektin toteuttamisesta voidaan hyväksyä vaihtoehtoiseksi suoritustavaksi. Esim. kirjoittamalla 12-15 sivun raportti, joka sisältää projektin toimeksiantajan antaman arvion suorituksesta. Lisätietoja saat ohjaajilta.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Palvelumuotoiluprojektin toteuttaminen verkkopalvelu NordicFitMaman kanssa. Aihe tarkentuu myöhemmin.
5 hengen monialaiset tiimit kehittävät palvelukonsepteja toimeksiantajalle NordicFitMamalle.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
TEORIAOSUUS:
ajalla 14.2.-20.3.2022 toteutetaan ennen Projektisosuuden aloitusta.
Teoria-osuus sisältää palvelumuotoiluprosessin (Double Diamond), menetelmät ja työkalut, sekä erilaisia testejä, jotka suoritetaan yksin. Testit (Quizit) tulee suorittaa hyväksytysti teoria-osuuden loppuun mennessä.
PROJEKTIOSUUS:
Palvelumuotoilun projekti perustuu 4 kehitysvaiheeseen, jotka on aikataulutettu n. 2-3 viikon jaksoihin. Aikataulun mukaisiin verkko- ja lähitapaamisiin osallistuminen välttämätöntä.
Tärkeät ajankohdat ja määräajat ovat:
Tiimiytyminen 24-29.3.2022
Projektin kick-off 30.3. klo 12.30-16 lähitapaaminen Tikkurilan kampuksella.
Vaihe 1 "Löydä". Portfolion palautus: 19.4. Ohjaus Zoomissa: 6.4.2022 klo 13-16 ja vaihtoehtoisesti 7.4.2022 klo 16-18. Tiimikohtaiset ajat.
Vaihe 2 "Määritä". Portfolion palautus: 26.4. Työpaja verkossa 20.4.2022 klo 12.30-16
Vaihe 3 "Kehitä". Portfolion palautus: 17.5. Ideointityöpaja kampuksella 27.4.2022 klo 12.30-16
Digitaalisen proton ohjausajat (ohjaaja: Katja Henttonen):
10.5.2022 klo 16-19 tai 12.5. klo 16-19
Vaihe 4 "Tuota". Portfolion palautus: 24.5. Prototyyppien ja testaustulosten esittely verkossa 18.5.2022 klo 12.30-16
Palvelukonseptien loppuesitykset (pitchaukset) toimeksiantajalle verkossa 25.5.2022 klo 12.30-16.00
Itse- ja vertaisarviointi ajalla 25.5.-31.5.2022
(huom. ajat ovat alustavia ja pieniä muutoksia saattaa tulla)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
TEORIAOSUUS:
3 op verkossa suoritettava osuus vaatii 135 tuntia opiskelua. Yksilötehtävä.
PROJEKTIOSUUS:
7 op verkkoprojekti, joka vaatii 135 tuntia opiskelua / opiskelija. Tiimitehtävä. Tehtävät on aikataulutettu.
Sisältö ja sen jaksotus
TEORIAOSUUS:
ajalla 14.2.-20.3.2022 toteutetaan ennen Projektisosuuden aloitusta.
Teoria-osuus sisältää palvelumuotoiluprosessin (Double Diamond), menetelmät ja työkalut, sekä erilaisia tehtäviä ja testejä, jotka suoritetaan yksin. Testit (Quizit) tulee suorittaa hyväksytysti teoria-osuuden loppuun mennessä.
PROJEKTIOSUUS
Opintojakso koostuu seuraavista vaiheista:
- Palvelumuotoiluprojektin kick-off 30.3.2022 klo 12.30-16 lähitapaaminen Tikkurilan kampuksella.
- verkkotyöskentely tiimeissä Double Diamond -prosessin vaiheiden mukaan:
*Löydä 30.3.-19.4. (3 viikkoa)
*Määritä 20.4.-26.4. (1 viikko)
*Kehitä 27.4.-17.5. (3 viikkoa)
*Tuota 18-24.5. (1 viikko)
-Loppuesitykset verkossa 25.5.2022 klo 12.30-16.00
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
TEORIAOSUUS: 3op
Yksilösuoritus, testit (useita Quizeja) sekä muita yksilötehtäviä Canvaksessa. 30% kurssin kokonaisarvosanasta, arviointiasteikko 1-5.
PROJEKTIOSUUS: 7op
Tiimisuoritus: palvelukonsepti ja palvelumuotoilun portfolio, 70% kurssin kokonaisarvosanasta, arviointiasteikko 1-5.
Itse- ja vertaisarviointi pakollinen, vaikuttaa projektiosuuden arvosanaan.
Arviointi perustuu Laurean arviointikriteereihin, taso 2.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
-analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen
tiedon toisiinsa
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
-arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä