Mentalisaatio lasten kanssa työskentelyssäLaajuus (5 op)
Opinnon tunnus: V1620
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
ymmärtää mentalisaation sisällön ja tarkoituksen eri vuorovaikutussuhteissa
tiedostaa miten mentalisaatiota voi toteuttaa lasten kanssa eri toimintaympäristöissä
pohtia omia valmiuksia mentalisaatioon
Ilmoittautumisaika
04.04.2022 - 10.04.2022
Ajoitus
01.06.2022 - 31.08.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D, Verkkokampus, sote
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
40 - 60
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
- Liisa Lassila
- Anne Pirinen
Vastuuopettaja
Liisa Lassila
Ryhmät
-
TOS221SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S21, Terveys- ja hyvinvointialat
Osaamistavoitteet
ymmärtää mentalisaation sisällön ja tarkoituksen eri vuorovaikutussuhteissa
tiedostaa miten mentalisaatiota voi toteuttaa lasten kanssa eri toimintaympäristöissä
pohtia omia valmiuksia mentalisaatioon
Toteutustapa
*Opintojakso toteutetaan kokonaan verkkokurssina. Opintojaksoon kuuluu kirjallisia yksilötehtäviä (sisältäen työntekijän haastattelun) ja paritehtäviä.
Paritehtävän toteutus edellyttää opiskelijalta valmiutta yhteisten työskentelyaikojen ja -muotojen sopimiseen verkkoyhteydessä. Ke 1.6.-ma 6.6. aikana opiskelijat itse Canvasia hyödyntäen etsivät itsellensä parin paritehtäviä varten.
*Opintojakson tehtävät tulevat Canvas-oppimisalustaan
*Tehtävät palautetaan omina tiedostoina Canvasiin
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
•ymmärtää mentalisaation sisällön ja tarkoituksen eri vuorovaikutussuhteissa
•tiedostaa miten mentalisaatiota voi toteuttaa lasten kanssa eri toimintaympäristöissä
•pohtia omia valmiuksia mentalisaatioon
Keskeinen sisältö:
•tietoa mentalisaatiosta
•mentalisaatiokyky
•työntekijän taito lapsen ja perheen mentalisaation vahvistajana
•oman ja toisen ihmisen näkökulman reflektointi
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojakson tehtävissä käytetään mm. suositeltavaa kirjallisuutta, johon kirjavinkkejä Canvasissa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1. Mitä mentalisaatio tarkoittaa, (paritehtävä) 2 op
2. Case-tehtävä, (paritehtävä) 1 op
3. Työntekijän haastattelu, (yksilötehtävä) 1 op
4. Itsereflektiotehtävä (yksilötehtävä) 1 op
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”
Opintototeutuksen laatua on arvioitu ja raportti itsearvioinnista löytyy Canvasista.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).
Opintojakson loputtua annamme koko ryhmälle yhteisen kirjallisen palautteen tehtävistä.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa.