Ohjelmistojen toiminnallinen testausLaajuus (5 op)
Opinnon tunnus: TO00BR57
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- selittää testauksen peruskäsitteet, periaatteet ja termit
- suunnitella testitapauksia ja testausta kokonaisuutena eri testausympäristöissä
- testata ohjelmistoja toiminnallisesti ja ei-toiminnallisesti
- soveltaa erilaisia testausmenetelmiä ja testaustekniikoita
- raportoida testauksen tulokset ja havainnot suunnitelmallisesti ja ymmärrettävästi
- analysoida testauksen merkitystä kokonaisuutena
- erotella testaukseen liittyvät erilaiset roolit ja tehtävät sekä ymmärtää niiden merkityksen
Ilmoittautumisaika
19.05.2025 - 25.05.2025
Ajoitus
01.08.2025 - 31.12.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Laurea Leppävaara, tiko
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Complementary competence, bachelor's studies in English (CCN2), Information and Communication Technologies (ICT)
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TON2), Tietojenkäsittely ja tietoliikenne (ICT)
Opettaja
- Outi Grotenfelt
- Matti Oosi
Vastuuopettaja
Outi Grotenfelt
Ryhmät
-
CCN225SYComplementary competence (bachelor’s studies in English), S25, Information and Communication Technologies (ICT)
-
TON225SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S25, Tietojenkäsittely ja tietoliikenne (ICT)
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- selittää testauksen peruskäsitteet, periaatteet ja termit
- suunnitella testitapauksia ja testausta kokonaisuutena eri testausympäristöissä
- testata ohjelmistoja toiminnallisesti ja ei-toiminnallisesti
- soveltaa erilaisia testausmenetelmiä ja testaustekniikoita
- raportoida testauksen tulokset ja havainnot suunnitelmallisesti ja ymmärrettävästi
- analysoida testauksen merkitystä kokonaisuutena
- erotella testaukseen liittyvät erilaiset roolit ja tehtävät sekä ymmärtää niiden merkityksen
Arviointiasteikko
H-5
Ilmoittautumisaika
25.11.2024 - 01.12.2024
Ajoitus
07.03.2025 - 30.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, tiko
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 30
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TON2), Tietojenkäsittely ja tietoliikenne (ICT)
Opettaja
- Matti Oosi
Vastuuopettaja
Matti Oosi
Ryhmät
-
TON224SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S24, Tietojenkäsittely ja tietoliikenne (ICT)
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- selittää testauksen peruskäsitteet, periaatteet ja termit
- suunnitella testitapauksia ja testausta kokonaisuutena eri testausympäristöissä
- testata ohjelmistoja toiminnallisesti ja ei-toiminnallisesti
- soveltaa erilaisia testausmenetelmiä ja testaustekniikoita
- raportoida testauksen tulokset ja havainnot suunnitelmallisesti ja ymmärrettävästi
- analysoida testauksen merkitystä kokonaisuutena
- erotella testaukseen liittyvät erilaiset roolit ja tehtävät sekä ymmärtää niiden merkityksen
Toteutustapa
Monimuotototeutus
Canvas työtila käytössä, jossa keskeinen materiaali saatavissa.
Luennoille osallistuminen erittäin toivottavaa.Luennot sisältävät ryhmätöitä. Loppukurssin sisällön aikataulutus tarkentuu kurssin edetessä.
Läsnäolopäivät Tikkurilassa, paikanpäällä, ei etäosallistumista, ei tehdä videotallennetta.
Etäpäivät, Kokonaan zoom/teams välityksellä, Videotallenne tehdään ja tulee saataville kurssin ajaksi.
Tehtävät: Palautettava määräaikaan mennessä, Palauttamaton tai myöhässä palautettu tehtävä on arvostelussa 0 pistettä
Aika ja paikka
[Kenttä ei ole Laureassa käytössä]
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Keskeiset tietopohja on saatavissa Canvasisa ja luentomateriaaleissa.
Linkit tarvittaviin lisämateriaaleihin tehtävissä ja luentomateriaaleissa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Testausosaamisen muulla tavoin hankkineet voivat keskustella opettajan kanssa mahdollisista korvauskäytännöistä.
Tästä on aina sovittava erikseen heti kurssin alkuvaiheessa.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Osa harjoituksista voi liittyä työelämän antamaan testauskohteeseen.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Tehtävien palautuspäivämäärät Canvasissa. Kurssin uusiminen on tarvittaessa mahdollista perinteisen tentin avulla jonka aikataulusta sovitaan erikseen.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luennot n 23h
Omaehtoinen opiskelu ja harjoitukset (tehtävät ja/tai projekti) n.110h
Sisältö ja sen jaksotus
Testauksen merkitys, peruskäsitteet, periaatteet ja termit
Testaus osana ohjelmistokehitysprosessia
Testaukseen liittyvät erilaiset roolit ja tehtävät sekä ymmärtää niiden merkitys ohjelmistokehityksessä
Testiautomaation merkitys
Testauksen ja testitapauksien suunnittelu kokonaisuutena
Testausmenetelmiä ja testaustykaluja
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).
Opintojakson aikana tehtävät yksilötehtävät sekä testausprojekti yksilö tai ryhmätyönä.
Kurssiin kuuluu 5 tehtävää + Testausprojekti Yhteensä (70p)
Lisäksi kurssista pidetään tentti (30p).
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
Arvioidaan soveltuvilta osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvioidaan soveltuvilta osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvioidaan soveltuvilta osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Ilmoittautumisaika
20.05.2024 - 26.05.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2.5 op
Toteutustapa
50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Leppävaara, tiko
Toimipiste
Laurea Leppävaara
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TON2), Tietojenkäsittely ja tietoliikenne (ICT)
Opettaja
- Outi Grotenfelt
Vastuuopettaja
Outi Grotenfelt
Ryhmät
-
TON224SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S24, Tietojenkäsittely ja tietoliikenne (ICT)
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- selittää testauksen peruskäsitteet, periaatteet ja termit
- suunnitella testitapauksia ja testausta kokonaisuutena eri testausympäristöissä
- testata ohjelmistoja toiminnallisesti ja ei-toiminnallisesti
- soveltaa erilaisia testausmenetelmiä ja testaustekniikoita
- raportoida testauksen tulokset ja havainnot suunnitelmallisesti ja ymmärrettävästi
- analysoida testauksen merkitystä kokonaisuutena
- erotella testaukseen liittyvät erilaiset roolit ja tehtävät sekä ymmärtää niiden merkityksen
Arviointiasteikko
H-5
Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 03.12.2023
Ajoitus
15.03.2024 - 14.06.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, tiko
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 33
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TON2), Tietojenkäsittely ja tietoliikenne (ICT)
Opettaja
- Matti Oosi
Vastuuopettaja
Matti Oosi
Ryhmät
-
TON223SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S23, Tietojenkäsittely ja tietoliikenne (ICT)
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- selittää testauksen peruskäsitteet, periaatteet ja termit
- suunnitella testitapauksia ja testausta kokonaisuutena eri testausympäristöissä
- testata ohjelmistoja toiminnallisesti ja ei-toiminnallisesti
- soveltaa erilaisia testausmenetelmiä ja testaustekniikoita
- raportoida testauksen tulokset ja havainnot suunnitelmallisesti ja ymmärrettävästi
- analysoida testauksen merkitystä kokonaisuutena
- erotella testaukseen liittyvät erilaiset roolit ja tehtävät sekä ymmärtää niiden merkityksen
Toteutustapa
Monimuotototeutus
Canvas työtila käytössä, jossa keskeinen materiaali saatavissa.
Luennoille osallistuminen erittäin toivottavaa.Luennot sisältävät ryhmätöitä. Loppukurssin sisällön aikataulutus tarkentuu kurssin edetessä.
Läsnäolopäivät Tikkurilassa, paikanpäällä, ei etäosallistumista, ei tehdä videotallennetta.
Etäpäivät, Kokonaan zoom/teams välityksellä, Videotallenne tehdään ja tulee saataville kurssin ajaksi.
Tehtävät: Palautettava määräaikaan mennessä, Palauttamaton tai myöhässä palautettu tehtävä on arvostelussa 0 pistettä
Aika ja paikka
[Kenttä ei ole Laureassa käytössä]
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Keskeiset tietopohja on saatavissa Canvasisa ja luentomateriaaleissa.
Linkit tarvittaviin lisämateriaaleihin tehtävissä ja luentomateriaaleissa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Testausosaamisen muulla tavoin hankkineet voivat keskustella opettajan kanssa mahdollisista korvauskäytännöistä.
Tästä on aina sovittava erikseen heti kurssin alkuvaiheessa.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Osa harjoituksista voi liittyä työelämän antamaan testauskohteeseen.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Tehtävien palautuspäivämäärät Canvasissa. Kurssin uusiminen on tarvittaessa mahdollista perinteisen tentin avulla jonka aikataulusta sovitaan erikseen.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luennot n 23h
Omaehtoinen opiskelu ja harjoitukset (tehtävät ja/tai projekti) n.110h
Sisältö ja sen jaksotus
Testauksen merkitys, peruskäsitteet, periaatteet ja termit
Testaus osana ohjelmistokehitysprosessia
Testaukseen liittyvät erilaiset roolit ja tehtävät sekä ymmärtää niiden merkitys ohjelmistokehityksessä
Testiautomaation merkitys
Testauksen ja testitapauksien suunnittelu kokonaisuutena
Testausmenetelmiä ja testaustykaluja
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).
Opintojakson aikana tehtävät yksilötehtävät sekä testausprojekti yksilö tai ryhmätyönä.
Kurssiin kuuluu 5 tehtävää + Testausprojekti Yhteensä (70p)
Lisäksi kurssista pidetään tentti (30p).
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
Arvioidaan soveltuvilta osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvioidaan soveltuvilta osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvioidaan soveltuvilta osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 04.12.2022
Ajoitus
01.03.2023 - 30.06.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, tiko
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 30
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TON2), Tietojenkäsittely ja tietoliikenne (ICT)
Opettaja
- Matti Oosi
Vastuuopettaja
Matti Oosi
Ryhmät
-
TON222SYLaurea täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S22, Tietojenkäsittely ja tietoliikenne (ICT)
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- selittää testauksen peruskäsitteet, periaatteet ja termit
- suunnitella testitapauksia ja testausta kokonaisuutena eri testausympäristöissä
- testata ohjelmistoja toiminnallisesti ja ei-toiminnallisesti
- soveltaa erilaisia testausmenetelmiä ja testaustekniikoita
- raportoida testauksen tulokset ja havainnot suunnitelmallisesti ja ymmärrettävästi
- analysoida testauksen merkitystä kokonaisuutena
- erotella testaukseen liittyvät erilaiset roolit ja tehtävät sekä ymmärtää niiden merkityksen
Toteutustapa
Monimuotototeutus
Canvas työtila käytössä, jossa keskeinen materiaali saatavissa.
Luennoille osallistuminen erittäin toivottavaa.Luennot sisältävät ryhmätöitä. Loppukurssin sisällön aikataulutus tarkentuu kurssin edetessä.
Läsnäolopäivät Tikkurilassa, paikanpäällä, ei etäosallistumista, ei tehdä videotallennetta.
Etäpäivät, Kokonaan zoom/teams välityksellä, Videotallenne tehdään ja tulee saataville kurssin ajaksi.
Tehtävät: Palautettava määräaikaan mennessä, Palauttamaton tai myöhässä palautettu tehtävä on arvostelussa 0 pistettä
Aika ja paikka
[Kenttä ei ole Laureassa käytössä]
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Keskeiset tietopohja on saatavissa Canvasisa ja luentomateriaaleissa.
Linkit tarvittaviin lisämateriaaleihin tehtävissä ja luentomateriaaleissa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Testausosaamisen muulla tavoin hankkineet voivat keskustella opettajan kanssa mahdollisista korvauskäytännöistä.
Tästä on aina sovittava erikseen heti kurssin alkuvaiheessa halukkuus on ilmaistava 16.3.2022 mennesä
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Osa harjoituksista voi liittyä työelämän antamaan testauskohteeseen.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Tehtävien palautuspäivämäärät Canvasissa. Kurssin uusiminen on tarvittaessa mahdollista perinteisen tentin avulla jonka aikataulusta sovitaan erikseen.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luennot n 23h
Omaehtoinen opiskelu ja harjoitukset (tehtävät ja/tai projekti) n.110h
Sisältö ja sen jaksotus
Testauksen merkytyks, peruskäsitteet, periaatteet ja termit
Testaus osana ohjelmistokehitysprosessia
Testaukseen liittyvät erilaiset roolit ja tehtävät sekä ymmärtää niiden merkitys ohjelmistokehityksessä
Testiautomaation merkitys
Testauksen ja testitapauksien suunnittelu kokonaisuutena
Testausmenetelmiä ja testaustykaluja
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).
Opintojakson aikana tehtävät yksilötehtävät sekä testausprojekti yksilö tai ryhmätyönä.
Kurssiin kuuluu 5 tehtävää + Testausprojekti Yhteensä (40p)
Lisäksi kurssista pidetään tentti (20p).
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
Arvioidaan soveltuvilta osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvioidaan soveltuvilta osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvioidaan soveltuvilta osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Ilmoittautumisaika
29.11.2021 - 05.12.2021
Ajoitus
01.03.2022 - 30.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, tiko
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 30
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TON2), Tietojenkäsittely ja tietoliikenne (ICT)
Opettaja
- Matti Oosi
Vastuuopettaja
Matti Oosi
Ryhmät
-
TON221SYLaurea täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S21, Tietojenkäsittely ja tietoliikenne (ICT)
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- selittää testauksen peruskäsitteet, periaatteet ja termit
- suunnitella testitapauksia ja testausta kokonaisuutena eri testausympäristöissä
- testata ohjelmistoja toiminnallisesti ja ei-toiminnallisesti
- soveltaa erilaisia testausmenetelmiä ja testaustekniikoita
- raportoida testauksen tulokset ja havainnot suunnitelmallisesti ja ymmärrettävästi
- analysoida testauksen merkitystä kokonaisuutena
- erotella testaukseen liittyvät erilaiset roolit ja tehtävät sekä ymmärtää niiden merkityksen
Toteutustapa
Monimuotototeutus
Canvas työtila käytössä, jossa keskeinen materiaali saatavissa.
Luennoille osallistuminen erittäin toivottavaa.Luennot sisältävät ryhmätöitä. Loppukurssin sisällön aikataulutus tarkentuu kurssin edetessä.
Läsnäolopäivät Tikkurilassa, paikanpäällä, ei etäosallistumista, ei tehdä videotallennetta.
Etäpäivät, Kokonaan zoom/teams välityksellä, Videotallenne tehdään ja tulee saataville kurssin ajaksi.
Tehtävät: Palautettava määräaikaan mennessä, Palauttamaton tai myöhässä palautettu tehtävä on arvostelussa 0 pistettä
Aika ja paikka
[Kenttä ei ole Laureassa käytössä]
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Keskeiset tietopohja on saatavissa Canvasisa ja luentomateriaaleissa.
Linkit tarvittaviin lisämateriaaleihin tehtävissä ja luentomateriaaleissa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Testausosaamisen muulla tavoin hankkineet voivat keskustella opettajan kanssa mahdollisista korvauskäytännöistä.
Tästä on aina sovittava erikseen heti kurssin alkuvaiheessa halukkuus on ilmaistava 16.3.2022 mennesä
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Osa harjoituksista voi liittyä työelämän antamaan testauskohteeseen.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Tehtävien palautuspäivämäärät Canvasissa. Kurssin uusiminen on tarvittaessa mahdollista perinteisen tentin avulla jonka aikataulusta sovitaan erikseen.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luennot n 23h
Omaehtoinen opiskelu ja harjoitukset (tehtävät ja/tai projekti) n.110h
Sisältö ja sen jaksotus
Testauksen merkytyks, peruskäsitteet, periaatteet ja termit
Testaus osana ohjelmistokehitysprosessia
Testaukseen liittyvät erilaiset roolit ja tehtävät sekä ymmärtää niiden merkitys ohjelmistokehityksessä
Testiautomaation merkitys
Testauksen ja testitapauksien suunnittelu kokonaisuutena
Testausmenetelmiä ja testaustykaluja
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).
Opintojakson aikana tehtävät yksilötehtävät sekä testausprojekti yksilö tai ryhmätyönä.
Kurssiin kuuluu 5 tehtävää + Testausprojekti Yhteensä (40p)
Lisäksi kurssista pidetään tentti (20p).
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
Arvioidaan soveltuvilta osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvioidaan soveltuvilta osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvioidaan soveltuvilta osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä